Re: [groningen-genealogy] Jan Hilverts Waarsing

  • Bert Schu
    Message 1 of 9 , Jan 7, 2010
      Hallo Henny,

      We weten denk ik nu nog niet wie de mensen uit het door jou genoemde
      huwelijk van 1791 zijn (zie hieronder). Of weet jij dit nu wel?

      Bert

      Registratie
      02-04-1791 Vlagtwedde
      attestatie naar Sellingen

      Bruidegom Jan Hilverts, van Sellingen

      Bruid Jantien Jans, van Vlagtwedde

      Bron Register van aantekeningen Vlagtwedde 1755-1811
      Collectie DTB (toegang 732)
      Inventarisnummer 1081, folio 257

      Huwelijk 15-05-1791 Sellingen

      Bruidegom Jan Hilwerds, van Sellingen

      Bruid Jantijn Jans, van Vlagtwedde

      Bron Register van aantekeningen Sellingen 1735-1811
      Collectie DTB (toegang 732)
      Inventarisnummer 1075, folio 238

      Message 2 of 9 , Jan 7, 2010
        Hoi Bert

        Ja, dat weet ik Jan Hilvert Waarsing is nog een keer getrouwd

        Ook had dit stel twee kinderen

        Doop 24-08-1800 Sellingen

        Dopeling Hilvert
        Geslacht m
        Geboorteplaats Laude

        Vader Jan Hilverts
        Moeder Jantien Jans

        Bron Kerkeboek Sellingen 1731-1811
        Collectie DTB (toegang 124)
        Inventarisnummer 416, folio 21v

        Doop 24-08-1794 Sellingen

        Dopeling Anneke
        Geslacht v

        Vader Jan Hilwerts
        Moeder Jantijn Jans

        Bron Kerkeboek Sellingen 1731-1811
        Collectie DTB (toegang 124)
        Inventarisnummer 416, folio 19

        En de ouders van Jan Hilverts waren

        Hilvert Jans Waarsing en Anke Jans Wel,

        Dat pleit er voor mij voor dat dit inderdaad een vierde huwelijk was.

        At 12:21 AM 1/8/2010, you wrote:
> [...]
        >
        > Bruidegom Jan Hilwerds, van Sellingen
        >
        > Bruid Jantijn Jans, van Vlagtwedde
        >
        > Bron Register van aantekeningen Sellingen 1735-1811

        _ _
        (o) (o)
        oOOO----(_)----OOOo---
        http://www.hendrick-hamel.henny-savenije.pe.kr (in English) Feel free
        to discover Korea with Hendrick Hamel (1653-1666)
        http://www.vos.henny-savenije.pe.kr Frits Vos Article about Witsen
        and Eibokken and his first Korean-Dutch dictionary
        http://www.cartography.henny-savenije.pe.kr (in English) Korea
        through Western Cartographic eyes
        http://www.henny-savenije.pe.kr/phorum Bulletin board for Korean studies

        Message 3 of 9 , Jan 7, 2010
          Sorry, ik was EVEN te snel (moet naar bed toe)

          Onderstaande constructie kan dus niet. Althans niet als Rixte Harms
          Twiest ook zijn vrouw is. Toch denk ik dat Anneke een kleindochter
          moet zijn van Hilvert Jans Waarsing en Anke Jans Wel, zouden er soms
          twee Hilvert Jans Waarsing uit hetzelfde gezin geweest zijn?

          At 12:58 AM 1/8/2010, you wrote:
> [...]
          >
          >En de ouders van Jan Hilverts waren
          >
          >Hilvert Jans Waarsing en Anke Jans Wel,
          >
          >Dat pleit er voor mij voor dat dit inderdaad een vierde huwelijk was.

          _ _

          Message 4 of 9 , Jan 7, 2010
            We hebben dus drie Jan Hilverts

            Jan Hilverts Waarsing
            Jan Hilverts Hoiting en
            Jan Hilverts Veldhuis.

            Ook de laatste is getrouwd met een Jantien Jans

            Bron Burgerlijke stand - Overlijden
            Archieflocatie Groninger Archieven
            Algemeen Gemeente: Vlagtwedde
            Soort akte: overlijden
            Aktenummer: 23
            Aangiftedatum: 16-09-1841
            Overledene Geesje Jans Velthuis
            Geslacht: V
            Overlijdensdatum: 15-09-1841
            Leeftijd: 49
            Overlijdensplaats: Vlagtwedde
            Vader Jan Hilverts Velthuis
            Moeder Jantien Jans Rutkes
            Partner Hindrik Geerts Huls
            Relatie: echtgenote
            Nadere informatie geboortepl: Veerste Veldhuis gem. Vlagtwedde;
            beroep vader: landbouwer

            Dus als ik niets vergeet, zou dit het stel moeten zijn (Jan Hilverts
            Velthuis, Jantien Jans Rutkes)

            Message 5 of 9 , Jan 7, 2010
              Bert,

              Om je nieuwsgierigheid helemaal te bevredigen

              Generatie: 1

              1. Geessien Jans Veldhuis geb. 1792, Veerste
              Veldhuis, Vlagtwedde, Groningen; ged. 6 maart
              1792, Sellingen, Vlagtwedde, Groningen; ovl. 15
              september 1841, Vlagtwedde, Groningen.

              Geessien getr. Hindrik Geerts Huls 10 juni
              1814, Bourtange, Vlagtwedde, Groningen. Hindrik
              geb. 1786, Sellingen, Vlagtwedde, Groningen; ged.
              31 december 1786, Sellingen, Vlagtwedde,
              Groningen; ovl. 31 mei 1866, Sellingen, Vlagtwedde, Groningen.

              Kinderen:
              1. Geert Hindriks Huls geb. 15 juli
              1816, Bourtange, Vlagtwedde, Groningen; ovl.
              2. Jantien Hindriks Huls geb. 01
              augustus 1818, Bourtange, Vlagtwedde, Groningen; ovl.
              3. Hellegien Huls geb. 01 februari
              1821, Bourtange, Vlagtwedde, Groningen; ovl. 04
              februari 1893, Vlagtwedde, Groningen.
              4. Janna Huls geb. 27 augustus 1823,
              Sellingen, Vlagtwedde, Groningen; ovl.
              5. Jan Huls geb. 27 oktober 1826,
              Sellingen, Vlagtwedde, Groningen; ovl. 12 december 1826, Vlagtwedde, Groningen.
              6. Jan Huls geb. 14 juni 1828,
              Sellingen, Vlagtwedde, Groningen; ovl.
              7. Antje Huls geb. 26 januari 1830,
              Sellingen, Vlagtwedde, Groningen; ovl.
              8. Aike Huls geb. 08 september 1832,
              Sellingen, Vlagtwedde, Groningen; ovl.

              Generatie: 2

              2. Jan Hilverts Veldhuis geb. 1761,
              Sellingen, Vlagtwedde, Groningen; ged. 27 januari
              1761, Sellingen, Vlagtwedde, Groningen; ovl.
              Datum onbekend, Laude, Vlagtwedde, Groningen.

              Jan getr. Jantien Jans Rutkes 10 april
              1791, Sellingen, Vlagtwedde, Groningen. Jantien
              (dochter van Jan Rotgers en Geesjen Berents) geb.
              1764, Vlagtwedde, Groningen; ged. 19 februari
              1764, Vlagtwedde, Groningen; ovl. 10 januari
              1814, Laude, Vlagtwedde, Groningen.

              3. Jantien Jans Rutkes geb. 1764, Vlagtwedde,
[...]

              2. Antje Jans Veldhuis geb. 1794,
              Laude, Vlagtwedde, Groningen; ged. 24 augustus
              1794, Sellingen, Vlagtwedde, Groningen; ovl.

              Generatie: 3

              4. Hilvert Jans Waarsing geb. rond 1732,
              Laude, Vlagtwedde, Groningen; ged. Sellingen,
              Vlagtwedde, Groningen; ovl. na 1775, Laude, Vlagtwedde, Groningen.

              Hilvert getr. Anke Jans Wel 01 januari
              1760, Sellingen, Vlagtwedde, Groningen. Anke geb.
              1727, Westerwolde, Groningen; ovl. Datum
              onbekend; begr. 06 mei 1807, Sellingen, Vlagtwedde, Groningen.

              5. Anke Jans Wel geb. 1727, Westerwolde,
              Groningen; ovl. Datum onbekend; begr. 06 mei
              1807, Sellingen, Vlagtwedde, Groningen.

              Kinderen:
              1. 2. Jan Hilverts Veldhuis geb. 1761,
              Sellingen, Vlagtwedde, Groningen; ged. 27 januari
              1761, Sellingen, Vlagtwedde, Groningen; ovl.
              Datum onbekend, Laude, Vlagtwedde, Groningen.
              2. Jan Hilwerts Waarsing geb. 1765,
              Sellingen, Vlagtwedde, Groningen; ged. 28 april
              1765, Sellingen, Vlagtwedde, Groningen; ovl. 29
              december 1839, Sellingen, Vlagtwedde, Groningen.
              3. Hindrik Hilwerts geb. 1768,
              Sellingen, Vlagtwedde, Groningen; ged. 18 maart
              1768, Sellingen, Vlagtwedde, Groningen; ovl. vóór
              6 mei 1807, Sellingen, Vlagtwedde, Groningen.
              6. Jan Rotgers

              Jan getr. Geesjen Berents

              7. Geesjen Berents

              Kinderen:
              1. 3. Jantien Jans Rutkes geb. 1764,
              Vlagtwedde, Groningen; ged. 19 februari 1764,
              Vlagtwedde, Groningen; ovl. 10 januari 1814, Laude, Vlagtwedde, Groningen.

              Generatie: 4

              8. Jan Walster Hilwerts Waarsing geb. rond
              1695, Laude, Vlagtwedde, Groningen; ovl. tussen
              1750 en 1775, Westerwolde, Groningen.

              Jan getr. Hinderkien Berends Scheper rond
              1730, Westerwolde, Groningen. Hinderkien geb.
              rond 1707, Laude, Vlagtwedde, Groningen; ovl. na
              1775, Sellingen, Vlagtwedde, Groningen.

              9. Hinderkien Berends Scheper geb. rond 1707,
              Laude, Vlagtwedde, Groningen; ovl. na 1775, Sellingen, Vlagtwedde, Groningen.

              Kinderen:
              1. 4. Hilvert Jans Waarsing geb. rond
              1732, Laude, Vlagtwedde, Groningen; ged.
              Sellingen, Vlagtwedde, Groningen; ovl. na 1775, Laude, Vlagtwedde, Groningen.
              2. Wubbe Jans Waarsing geb. rond 1733,
              Laude, Vlagtwedde, Groningen; ovl.
              3. Berent Jans Waarsing geb. 1738,
              Sellingen, Vlagtwedde, Groningen; ged. 15 juni
              1738, Sellingen, Vlagtwedde, Groningen; ovl.

              Komen we toch weer bij waarsing uit.

              _ _