woonplaats

  • willem bos
    Message 1 of 6 , Oct 12, 2009
      In AlleGroningers.nl staat het volgende huwelijk geregistreerd:

      Melchert Nanning, van Breukeren en Fenje Jans, van Winschoten zijn getrouwd
      in Winschoten op 16-05-1796.

      In het trouwboek van Winschoten, zie datum 17-4-1796 staat m.i. bij Melchert
      een andere naam dan Breukeren.

      Wie helpt mij de juiste plaatsnaam te ontcijferen.

      Waar ligt deze plaats.

      Met genealogische groeten van

      Wim Bos

      Wim Bos, Statenlaan 20, 9901 HB Appingedam

      e-mail : bos05378@...

      tel.: 0596-623576

      Message 2 of 6 , Oct 12, 2009
        Er staat mijns insziens heel duidelijk Backkeren (zou nog Baekkeren
        of Baikkeren kunnen zijn) het zal denk ik in Nederland gelegen
        geweest zijn. Even doorzoeken zou het Bakkerom bij Marum kunnen zijn,
        het ligt vlakbij boerakker

        Het wordt helaas niet op oude kaarten genoemd.

        At 11:17 PM 10/12/2009, you wrote:
> [...]
        >

        >-------------------------------------------------------------------------
        >

        >Wim Bos, Statenlaan 20, 9901 HB Appingedam

        _ _
        (o) (o)
        oOOO----(_)----OOOo---
        http://www.hendrick-hamel.henny-savenije.pe.kr (in English) Feel free
        to discover Korea with Hendrick Hamel (1653-1666)
        http://www.vos.henny-savenije.pe.kr Frits Vos Article about Witsen
        and Eibokken and his first Korean-Dutch dictionary
        http://www.cartography.henny-savenije.pe.kr (in English) Korea
        through Western Cartographic eyes
        http://www.henny-savenije.pe.kr/phorum Bulletin board for Korean studies
      • Harry Snijder
        Message 3 of 6 , Oct 12, 2009
          Hallo Willem,
          Volgens mij staat er Beukkeren, mogelijk afgeleid van Bockern of Böckern,
          tegenwoordig Bockhorn in Ostfriesland.
          Groet,
          Harry Snijder
> [...]
          >

          > Met genealogische groeten van
          >
          > Wim Bos

          > Wim Bos, Statenlaan 20, 9901 HB Appingedam

        • Harm Selling
          Message 4 of 6 , Oct 12, 2009
            willem bos schreef:
> [...]
            > in Winschoten op 16-05-1796.
            > In het trouwboek van Winschoten, zie datum 17-4-1796 staat m.i. bij Melchert

            In de eerste plaats staat in de trouwinschrijving geen "Melchert
            Nanning", maar "Melchert Manning". Vergelijk de eerste letters van voor-
            en achternaam maar eens met elkaar. Ook in de doopinschrijving van
            vrijwel alle kinderen uit het gezin en in latere akten van de burgelijke
            stand wordt als naam "Manning" genoemd. We kunnen dus wel aannemen dat
            de naam "Manning" was.

            De plaats van afkomst is zonder twijfel "Beukkeren" en Harry Snijder's
            suggestie dat dat is afgeleid van "Böckern" zou wel eens heel goed
            kunnen kloppen.

            Melchert overleed op 3 april 1812 in Winschoten op de leeftijd van 45
            jaar. In Genlias wordt hij in deze akte vermeldt als "Meldert Marming",
            maar volgens de overlijdensklapper 1811/1812 moet dat zijn: "Melchert
            Manningh". Hij werd begraven op 7 april 1812, maar wordt in de
            begraafinschrijving simpelweg "Melgert" genoemd. De overlijdensakte zelf
            heb ik niet ingezien, maar volgens Genlias wordt er geen geboorteplaats
            in genoemd.

            Verdere gegevens die me bekend zijn:

            I. *Melchert Jans Manning*, van Beukkeren, geb. omstr. 1766, landbouwer,
            arbeider, overl. Winschoten 3 april 1812, tr. Winschoten 16 mei 1796
            *Fenje Jans Mulder*, geb. Westerlee 6 maart 1770, overl. Scheemda 14
            jan. 1843, dr. van Jan Geerts Mulder en Elisabeth Harms; zij hertr.
            Winschoten 1 aug. 1813 Herman Friedrik Sextro.
            Uit dit huwelijk:
            1. *Jan Melcherts Manning*, ged. Winschoten 22 okt. 1797.
            2. *Harm Melcherts Manning*, ged. Winschoten 2 dec. 1798.
            3. *Elizabet Melcherts Manning*, ged. Winschoten 14 dec. 1800, overl.
            Scheemda 4 okt. 1877, tr. Scheemda 7 febr. 1834 *Aiko Harmannus
            Dieterman*, geb. Midwolda 23 aug. 1791, arbeider, overl. Scheemda 28
            nov. 1859, zn. van Harmannus Pieters Dieterman en Tetje Pouwels en wedr.
            van Marieke Jans Schuur.
            4. *Jan Melcherts Manning*, geb./ged. Winschoten 25 juni /4 juli 1802.
            5. *Albertie Melcherts Manning*, geb./ged. Winschoten 23/30 jan. 1804.
            6. *Harm Melcherts Manning*, geb./ged. Winschoten 28 jan/8 febr.. 1807.
            7. *Albertje Melcherts Manning*, geb. Winschoten 24 sept. 1810
            (doopinschrijving niet gevonden), overl. Scheemda 28 okt. 1896, tr.
            Groningen 22 nov. 1840 *Gerrit Wichers*, geb. Groningen 27 mei 1816,
            tuinier, overl. Westerbroek 18 mei 1894, zn. van Jan Wichers en
            Fennegien Molenberg.

            huwelijkscontract 15-5-1796 Winschoten
            Bruidegom: ...
            Bruid: Jan Geerts en Elisabeth Harms, vader en moeder, Geesijn Jans,
            zuster, Arent Geerts en Janna Hindriks, volle oom en aangetrouwde moei.

            Harm Selling
            http://www.genealogiegroningen.nl
            http://www.genealogiewinschoten.nl
          • Harm Selling
            Message 5 of 6 , Oct 12, 2009
              Een kleine correctie op m'n vorige bericht om verwarring te voorkomen.
> [...]
              > jaar. In Genlias wordt hij in deze akte vermeldt als "Meldert Marming",
              > maar volgens de overlijdensklapper 1811/1812 moet dat zijn: "Melchert
              Ik bedoel niet Genlias, maar Allegroningers

              Over Allegroningers gesproken. Ik ben zo vrij geweest om de naam
              "Nanning" te wijzigen in "Manning" bij dit huwelijk en in een van de
              dopen die ik zelf foutief bleek te hebben ingeklopt toen ik de dopen
              1700-1811 verwerkte.
              Ik ben momenteel overigens nog bezig met controle van de dopen 1655-1700
              (en koppelen aan de afbeeldingen). Vandaar dat ik toegang heb tot deze
              gegevens.
              Eerder heb ik de periode 1701-1811 gecorrigeerd en gekoppeld aan de
              afbeeldingen.
            • WILLEM BOS
              Message 6 of 6 , Oct 13, 2009
                Dag Harm,

                Dank voor je uitvoerig antwoord en vooral voor de aanvullende data.

                Het klopt : de naam is inderdaad Manning. Dat was een typefout van mij.

                Henny Savenije en Harry Snijder hebben eveneens op mijn oproep gereageerd.

                Ook jullie hartelijke dank daarvoor.

                Ik ga er ook vanuit, dat Harry’s suggestie de meest waarschijnlijke is.

                Ik kan nu dus weer verder.

                Hartelijke groeten uit Appingedam van

                _____

                http://www.genealog <http://www.genealogiegroningen.nl> iegroningen.nl