Gerhard van der Tuuk x Swaantje Bonthuis

  • Fr@ns Krom
    Message 1 of 5 , Sep 28, 2009
      Beste medezoekers,

      Ik ben op zoek naar de ouders van dit echtpaar. De huwelijksregistratie was 26-9-1739 te Loppersum. Ik heb de navolgende kinderen gevonden: Antje (1740), Derk (1751), Magdalena (1754), Elizabeth (1756) en Pompejus (1758). Ik zal waarschijnlijk nog wel enkele kinderen missen.

      Wie kan mij verder helpen ?

      Met vriendelijke groet.

      Frans Krom

      Website: www.familiewiersema.nl
      Inmiddels zijn er 5.500 verschillende bezoekers op mijn website geweest. Ruim 4.200 Wiersema's in mijn bestand.
      Alles is welkom met betrekking tot de navolgende familienamen : Dijksterhuis(Gr); Gezelle-Meerburg(ZH); Klooster(NH); Krom(NH-ZH); Laribeij(Fr;ZH); Laribij(Fr;ZH); de Leeuw(Gld); Meerburg(ZH); Meerburg-Snarenberg(ZH); Overmeer(ZH); Post(Gr); Teunen(NH); Theunen(NH), Thöne(Grebenstein Dld); Wiersema(NLD;VS;CAN;AUS;MEX); Wiersum(Gr;USA); Wier(d)sma (Fr).

    • Tjaart Glas
      Message 2 of 5 , Sep 28, 2009
        Persoonskaart van Gerhard Nicolaus van der Tuuk

        Gerhard Nicolaus van der Tuuk, zn. van ds Nicolaus van der Tuuk (predikant) en Eysa Venhuizen, geb. Leermens, landbouwer,De Delthe'', ovl. Kantens op 5dec1796 80 jaren, begr. Kantens.
        otr. Loppersum op 26mei1739
        met Swaantje Derks Bonthuis, dr. van Derk Jacobs Bonthuis (houthandelaar) en Antje Aljes Zandt, geb. Uithuizen, ovl. Kantens op 13dec1796 78 jaren, begr. Kantens.
        Uit deze relatie:

        1. Antie Gerhards van der Tuuk, ged. Nederlands Hervormd Veendam op 21aug1740.
        2. Nicolaas Gerhards van der Tuuk, ged. Nederlands Hervormd Veendam op 11nov1742, landbouwer,Ockemaheerd'' te Stitswerd, ovl. Stitswerd op 27mrt1800, begr. Stitswerd, tr. (Nederlands Hervormd) Middelstum op 19apr1778 huw. contr. Middelstum 25.3.1778 Martien Wijbes Brommersma, dr. van Wijbe Jacobs en Hinderika Meints, ged. Nederlands Hervormd Middelstum op 4jan1756, ovl. Stitswerd op 9dec1812.
        3. Derk Gerhards van der Tuuk, ged. Nederlands Hervormd Veendam op 10mei1744.
        4. Antje Gerhards van der Tuuk, ged. Nederlands Hervormd Veendam op 6mrt1747, tr. (Nederlands Hervormd) Garsthuizen op 1sep1765 Willem Pieters, zn. van Pieter Willems en Aaltijn Rieukes, ged. Nederlands Hervormd Garsthuizen op 17apr1740, dagloner, ovl. Stitswerd op 26sep1809.
        5. Esa Gerhards van der Tuuk, ged. Nederlands Hervormd Kantens op 9mei1749, ovl. Bedum op 17apr1817, tr. (1) (Nederlands Hervormd) Stitswerd op 15nov1767 huw. contr. Kantens 13.10.1767 Jacob Jans, zn. van Jan Onnes en Renske Julles, geb. Onderdendam, ged. Nederlands Hervormd Menkeweer op 30jan1718, ovl. Onderwierum op 14aug1797, begr. Onderwierum, tr. (2) (Nederlands Hervormd) Bedum op 10apr1800 huw. contr. Onderdendam 26.3.1800 Jan Jacobs van Dijk, zn. van Jacob Symons (landbouwer) en Nieske Hillebrands, ged. Nederlands Hervormd Bedum op 12mrt1749, ovl. Bedum op 15okt1831, (Jan Jacobs tr. (1) (Nederlands Hervormd) Bedum op 17jun1792 Anje Klaassen, dr. van Claes Cornellis en Geertje Theophilus.).
        6. Derk Gerhards van der Tuuk, ged. Nederlands Hervormd Kantens op 9sep1751, landbouwer, ovl. Onderwierum op 6okt1810, begr. Onderwierum, tr. (Nederlands Hervormd) Stitswerd op 13apr1789 huw. contr. Onderdendam 28.3.1789 Trijntje Luitjes Berghuis, dr. van Luitjen Jacobs Berghuis en Harmtijn Evers, ged. Nederlands Hervormd Stitswerd op 15sep1762, ovl. Onderwierum op 13nov1831.
        7. Magdalena Gerhards van der Tuuk, ged. Nederlands Hervormd Kantens op 24feb1754, ovl. Onderwierum op 30dec1786, begr. Onderwierum, tr. (1) (Nederlands Hervormd) Stitswerd op 12jan1783 Timen Sipkes, zn. van Sipke Julles en Fenje Tijmens, ged. Nederlands Hervormd Onderwierum op 3feb1732, ovl. Onderwierum op 29dec1783, begr. Onderwierum, tr. (2) (Nederlands Hervormd) Onderwierum op 29jan1786 huw. contr. Onderwierum 5.1.1786 Rickert Olchers, zn. van Olgher Jans en Jantien Rikkerts, ged. Nederlands Hervormd Hoogemeeden op 31okt1742, landbouwer, ovl. Onderwierum op 6nov1798, begr. Onderwierum op 12nov1798, (Rickert otr. (1) Middelstum op 9mei1772, tr. (Nederlands Hervormd) Onderwierum op 10mei1772 huw. contr. Middelstum 10.4.1772 Anje Jacobs, dr. van Jacob Wijbes en Jantjen Symens.).
        8. Elisabeth Gerhards van der Tuuk, ged. Nederlands Hervormd Kantens op 24okt1756, ovl. Eppenhuizen op 24mrt1809, otr. Stitswerd op 3jul1797, tr. (Nederlands Hervormd) Eppenhuizen op 23jul1797 huw. contr. Kantens 11.7.1797 Aldert Jans Euwsema, zn. van Jan Alderts (landbouwer) en Geertje Jacobs, geb. Eppenhuizen op 4jul1767, ged. Nederlands Hervormd Eppenhuizen op 12jul1767, ovl. Eppenhuizen op 22nov1828, (Aldert Jans tr. (2) Kantens op 4jan1816 Martje Joukes Kamp, dr. van Jouke Jacobs en Grietje Cornelis.).
        9. Pompejus Gerhards van der Tuuk, ged. Nederlands Hervormd Kantens op 29okt1758, landbouwer,De Delthe'', ovl. Kantens op 20nov1826, tr. (Nederlands Hervormd) Bedum op 24apr1796 huw. contr. Onderdendam 23.4.1796 Nijske Simons van Dijk, dr. van Symen Jacobs (landbouwer te Ellerhuizen) en Aeltjen Roelfs, ged. Nederlands Hervormd Bedum op 17nov1772, ovl. Kantens op 7jun1823.

        Mijn groeten,

        Tjaart Glas

        E-mail: tkglas@...

        ICQ: 38646970

[...]

        __________ Informatie van ESET NOD32 Antivirus, versie van database viruskenmerken 4464 (20090928) __________

        Het bericht is gecontroleerd door ESET NOD32 Antivirus.

        http://www.eset.com

      • Teijo Doornkamp
        Message 3 of 5 , Sep 28, 2009
          Nicolaas (1742), Derk (1744)

          Deze actes uit Veendam helpen je wel verder:

          - fol.21 - 3 mei 1743 - Lambertus van der Tuik, mede als leg. tut. fil.,
          verkoopt aan de heer A.
          Ewolt Sigterman, mede namens zijn vrouw mevrouw Josiena Petronella
          Alberda, 14 deimt en
          14 roeden land bij de wijk langs. Prijs: 1344 gld. . Nog de eigendom van 7
          deimt land in pacht
          uitgedaan aan Konrad Harms en Jan Hindriks Holtman. Prijs: 780 gld. Samen:
          2124 gld.
          Alles gelegen aan het Westerdiep, op no.15, in de Lange Leegte. Ten
          noorden Reinder
          Cornelis en cons., ten oosten het verkochte van Geerd van der Tuik, ten
          zuiden de wijk, ten
          westen de Borgercompagnie. Zullen de dallen voor niet worden toegegeven.
          Borg voor
          levering: Gerh. van der Tuik, namens zijn vader de eerwaarde Nicolaus van
          der Tuik.
          Getuigen: dr. H. Forsten en Jacobus Forsten.

          - fol.126 - 9 december 1733 - H.V.
          Mons. Lambertus van der Tuijk en Gebbina Jonghsema. Brg.: Nicolaus van der
          Tuik,
          predikant op ‘t Zandt, en Eijsa Venhuisen, ouders; mons. Pompeius van der
          Tuick en Geesjen
          Jacobs (ehel.), broer; de studiosus Michael van der Tuick, broer; mons.
          Abraham van der
          Tuick en Niesjen Meijer (ehel.), oom; juffrouw Bieltjen van der Tuick,
          weduwe van dr.
          Brucherus, moei; Jan van der Tuick en Jouwkjen Wijbes (ehel.), halve neef;
          Br.: de schrijver
          J. Smit en Jantjen Smooks, stiefvader en moeder; de wedman Wilhelm van der
          Wolde en
          Margrieta Jonghsema (ehel.), zuster; Pieter Luies en Metjen Willems
          (ehel.), stiefgrootvader
          en stiefgrootmoeder; Jan Pieters Boon, aangehuwde oom en voormond;
          Cornellis Sluis,
          voogd; Getuigen: Hindrik Claassen [=Hindrijck Klasen] en Hindrik Everts
          van der Veen;

          Alleen al voor deze achternaam zou je de transcriptie van het RA Veendam
          moeten kopen (Abel en Wagenaar), de familienaam komt in 521 actes voor.

          Dit zijn haar ouders:
          Registratie 21-08-1707 Loppersum

          Bruidegom Derk Jacobs Bondhuis, van Uithuizen

          Bruid Antje Aljes t Zand, van Loppersum

          Bron Doop- en trouwboek Loppersum 1634-1801
          Collectie DTB (toegang 124)
          Inventarisnummer 264, folio 166v

          Teijo

        • Fr@ns Krom
          Message 4 of 5 , Sep 28, 2009
            Hallo Tejo en Tjaart,

            Alvast bedankt voor jullie zeer snelle reactie.
            Ik ben blij dat ik morgen vrij ben dus heb ik het e.e.a. uit te zoeken.

            Groet.
            Frans

          • Henk en Leonore Blok
            Message 5 of 5 , Sep 28, 2009
              Hoi Frans,

              Zie onderstaand huwelijkscontract van 3-9-1755 te Zuidwolde:

              Michael van der Tuuk, predikant tot Zandeweer x Margrieta Aletta
              Mensinge weduwe Goltz, predikant
              Voor de bruidegom verschenen: Lambertus van der Tuuk, brouwer in
              Appingedam volle broeder en sibbevoogd over bruidegoms voorkinderen,
              Gerart van der Tuuk broeder en Swaantijn Bonthuis zijn huisvrouw, de
              heer H:B: Cramer vreemde voogd en aangetrouwde halve neef
              Voor de bruid verschenen: Johanna Jacoba van der Schuir weduwe predikant
              Mensinga tot Usquert moeder, Lambertus van der Tuuk, coopman in
              Groningen en Margrieta Johanna Goltz aangetrouwde zoon en dochter

              Even zoeken en dan vind je Nicolaas van der Tuuk (Tuick) (geb.
              21-09-1679 Appingedam, zoon van Lambertus Harmens van der Tuuk en Aeltje
              Claassens) en Eva Venhuizen (geboren 19-03-1676 Ezinge, dr van Pompejus
              Popke Venhuisen en Gijseke Popckens) als ouders.

              Zij trouwden rond 1705 te Bierum.

              Zwaantje Derks Bonthuis is geboren nov 1718 en overleed op 13-12-1796
              te Kantens. Zij was een dr van Derk Jacobs Bonthuis en Antje Aljes
              Zandt.

              Gerhardus en Zwaantje hadden ook nog een zoon Nicolaas, geb. 1742, ov.
              27-03-1800 Stitswerd. Hij was getr. met Martje Wijbes Brommelsma

              Op internet is nog wel meer te vinden denk ik.

              Met vriendelijke groet,

              Henk