Abel Lamberts & Elske Lubberts

  • Evert de Jonge
    Message 1 of 7 , May 1, 2009
      Hallo,

      Op 11-2-1701 werd te Oudeschans Lammert Abels (Bakker) gedoopt, zoon van

      Abel Lamberts, * ca. 1675, veerschipper tussen Winschoten en Nieuweschans, + tussen 1714-1722, & Elske Lubberts. Zij werd lidmaat te Winschoten 5-3-1705 als Elske Abels, ook genoemd op de lidmatenlijst van 1710 (wonende 'de strate ten Zuijden de Pijpe an de Oost-zijde', met vermelding als huisvrouw van Abel Lamberts). Hun kinderen: Lammert, ~Oudeschans 1701, Geert, ~Winschoten1704, Eltje, idem 1711 en Aaltien, idem 1714.

      Na Abels overlijden hertrouwde Elske te Winschoten 15-3-1722, met Feike Wijntjes,van Bellingwolde. Zij sloten een hc 14-3-1722 (ORA Winschoten), met aan haar zijde aanwezig:Jan Lubberts, broer en prin­cipale voormond der pupillen, Teubke Lubberts en Aaltjen Lubberts, zusters (doorgehaald), convoimeester Derk Klein en Harmannus Hicken, voogden der pupillen.

      Van Abel Lamberts heb ik verder niets kunnen vincen; wie weet er meer?

      Zij kan een dochter zijn van: Lubbert Frericks, * Woldendorp, werd lidmaat te Winschoten 2-3-1662, & Groningen 7-5-1659 (getuige: Melis Geers, neef) Lisabeth Reinders, * Farmsum, + na 1663.

      Kinderen: (gedoopt Winschoten) Frerick, Reinder en Elske (8-1-1663).

      Wie kan dit bevestigen?

      Gr evert de jonge

    • Harm Selling
      Message 2 of 7 , May 4, 2009
        Evert,

        Van Abel Lamberts heb ik ook geen verdere gegevens.

        Wel weet ik dat Abel Lamberts en Elske Lubberts
        buiten de door je genoemde kinderen nog een
        dochter Geertien hadden. Dat blijkt uit haar huwelijkscontract met Jan Addekes:

        h.c. 21-5-1729 Winschoten
        Bruidegom: Geert Hotze en Aaltjen Haijes, zwager en halfzuster.
        Bruid: Feijko Wijntjes en Elsebe Lubberts, stiefvader en volle moeder.

        Een doopinschrijving van Geertien heb ik niet
        kunnen vinden, wel heb ik gegevens van haar gezin:

        Geertien Abels, geb. omstr. 1706, dr. van Abel
        Lamberts en Elske Lubberts, tr. Winschoten 22 mei
        1729 Jan Addekes, geb. omstr. 1700, timmerman,
        begr. Winschoten 24 nov. 1774, zn. van Addeke
        Jans en Geesjen Geerts en wedr. van Hilligjen Harms Hambeek.
        Uit dit huwelijk:
        1. Elsien Jans, ged. Winschoten 12 febr. 1730.
        2. Geesien Jans, ged. Winschoten aug. 1731, begr. ald. 9 nov. 1731.
        3. Geesjen Jans, ged. Winschoten 12 dec. 1732.
        4. Abel Jans Rubing, ged. Winschoten 10 okt.
        1734, timmerman, begr. Winschoten 16 nov. 1790,
        tr. Winschoten 10 juni 1763 Engeltie Jans, begr. Winschoten 3 okt. 1803.
        5. Geert Jans Rubing, ged. Winschoten 24 maart
        1737, schipper, begr. Winschoten 5 nov. 1803, tr.
        Winschoten 14 jan. 1767 Helienna Pieters Keizer,
        ged. Winschoten 30 aug. 1744, † ald. 22 aug.
        1826, dr. van Pieter Tonnis en Trijntie Sickes Schortinghuis.
        6. Aeltien Jans, ged. Winschoten 29 nov. 1739.

        Dat Elske Lubberts gedoopt zou zijn in 1663, dat
        lijkt me heel onwaarschijnlijk als je je bedenkt
        dat ze in 1722 trouwt met de dan 21-jarige Feike
        Wijntjes. Een 59-jarige bruid met een 21-jarige
        bruidegom... ? Aan de andere kant was ze sowieso
        minmiaal een generatie ouder dan Feike, gezien
        het feit dat Elske in 1701 (een jaar na Feike's
        doop) haar oudste zoon liet dopen.
        Ik zal nog verder zoeken naar de afkomst van
        Elske en laat weten als ik een aanknopingspunt tegenkom.

        Harm Selling

        http://www.genealogiegroningen.nl
        http://www.genealogiewinschoten.nl
      • Harm Selling
        Message 3 of 7 , May 4, 2009
          Evert,

          Inmiddels wat meer te weten gekomen van de afkomst van Elske Lubberts.
          Ze kwam zo goed als zeker uit Kloosterland (Wymeer).

          Het h.c. van Feike Wijntjes en Elske Lubberts:

          h.c. 14-3-1722 Winschoten
          Bruidegom: Jan Geerts en Auwe Feijkes, stiefvader en volle moeder,
          Swaantje Wijntjes en Grietje Wijntjes, zusters (doorgehaald), Feiko
          Ottes, neef.
          Bruid, weduwe van Abel Lamberts: Jan Lubberts, broer en principale
          voormond der pupillen, Teubke Lubberts en Aaltjen Lubberts, zusters
          (doorgehaald), convoimeester Derk Klein en Harmannus Hicken, voogden
          der pupillen.

          In dit contract worden haar broer Jan en zusters Teubke en Aaltjen genoemd.

          Haar zuster Teub(k)e trouwde met Adde Frericks en hadden in ieder
          geval 2 kinderen, beide afkomstig uit Kloosterland:
          - Aeltien Addes x Bellingwolde 20-5-1725 Rijkwert Ottes
          - Frerick Addes Mulder x Wymeer 7-4-1728 Zwaantje Ottes

          Huwelijkscontract van Rijkwert Ottes en Aeltien Addes:

          h.c. 13-4-1725 Bellingwolde
          Bruidegom: Otte Rijckes, vader, Tiede Berents en Grietje ottes,
          zwager en zuster, Harbert Faikes, oom, Wubke Rijkes, moei, Faike
          Wijnties, neef.
          Bruid: Adde Frericks en Teube Lubberts, vader en moeder, Frerick
          Addes, broer, Harmen Egberts, zwager, Jan Lubberts, oom, Elske
          Lubberts en Aleijt Lubberts, moeien, Jan Hindricks, aangetrouwde oom.

          Elske's broer Jan Lubberts Mulder trouwde in Bellingwolde op
          20-5-1709 met Swaentje Aijkes.
          Ook hij was afkomstig van Kloosterland.

          Helaas begint de DTB van Wymeer pas in 1713, dus is er daar verder
          niet veel te vinden.

          Message 4 of 7 , May 5, 2009
            In 1766 trouwt Douwe Jacobs (Gort[er]) met Johanna Lodewijks Brust
            Registratie 06-12-1766 Sappemeer

            Bruidegom Douwe Jacobs, van Sappemeer

            Bruid Johanna Lodewijks, van Sappemeer

            Bron Doop- en trouwboek Sappemeer 1637-1811
            Collectie DTB (toegang 124)
            Inventarisnummer 400, folio 97v

            Ik kan echter zijn geboorte niet vinden. Wie weet er meer?

            _ _
            (o) (o)
            oOOO----(_)----OOOo---
            http://www.hendrick-hamel.henny-savenije.pe.kr (in English) Feel free
            to discover Korea with Hendrick Hamel (1653-1666)
            http://www.vos.henny-savenije.pe.kr Frits Vos Article about Witsen
            and Eibokken and his first Korean-Dutch dictionary
            http://www.cartography.henny-savenije.pe.kr (in English) Korea
            through Western Cartographic eyes
            http://www.henny-savenije.pe.kr/phorum Bulletin board for Korean studies
          • Robb Ouzts
            Message 5 of 7 , May 7, 2009
              Hi Henny,

              In an effort to see what I could find, and also connect the Brust family members in my file, I found the following for you.  Johanna Maria Brust was born in Wesel, DE.  I did find the baptisms of the last 4 children in Sappemeer.  Here is a link to the Brust family descendants as I have them:  http://worldconnect.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?op=REG&db=rawboots&id=I186038

              Based on naming patterns, I think Douwe's parents might be: Jacob Meertens & Renske Douwes married in 1726 in Sappemeer.  I found no baptisms for the children, but later records indicate the family was Lutheran, so this may be why the baptisms aren't on Allegroningers.  The next generation is a pure guess on my part: Meerten Jacobs & Tetse Pieters of Sappemeer, and Douwe Jans & Acke Joesten also of Sappemeer.  Here is a link to what I found for Douwe's ancestors:  http://worldconnect.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?op=PED&db=rawboots&id=I186021

              groetjes,
              Robb

            • Bruno Fournier
              Message 6 of 7 , May 8, 2009
                Hello Robb
                I got some family papers in heritage this month and I found Klaas-Jacobus
                Mulder °1887/8 X Chistina Maria Zweers
                He must be from the family and perhaps a son of FokkoMulder X Kartina
                Schipper. May be an other possibility to be = our Klaas-Johannes 1887
                What do you thinks?
                Regards
                Bruno

                _____

                Message 7 of 7 , May 8, 2009
                  Hi Rob,

> [...]
                  >Maria Brust was born in Wesel, DE. I did find the baptisms of the
                  >last 4 children in Sappemeer. Here is a link to the Brust family

                  As for the parents of Johanna Maria (I have her as Johanna Lodewijks
                  but that's a minor detail) I had them and their offspring too.

> [...]
                  >Allegroningers. The next generation is a pure guess on my part:
                  >Meerten Jacobs & Tetse Pieters of Sappemeer, and Douwe Jans & Acke

                  The problem I have with the parents of Renske Douwes is that the
                  marriage records states she comes from Zuidbroek nevertheless you
                  have her baptized in Sappemeer. And of course it's a lot of
                  guesswork. Speculations sometimes aren't bad but I would like to see
                  some harder proof. Aren't there any marriage contracts?

                  > Here is a link to what I found for Douwe's
> [...]
                  _ _