Re: Wat wordt bedoeld met een H-zoon?

  • Annemarth Sterringa
    Message 1 of 15 , Apr 30, 2009
      Een H en St wordt heel vaak verkeerd gelezen, excuus a.j.b. dat ik dit zo hard stel:-) Ik heb in de diverse indexen van BR en BS heel wat familie teruggevonden als Herringa:-)
      Zou het niet Stiefzoon zijn?

      Groetjes,

      Annemarth Sterringa

      --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "gro42kru" <kruizinga.anneke@...> wrote:

> [...]
      >
      > Dat Grietje en Eetje Alberts Doddema zusters zouden zijn heb ik ook even gedacht maar als ik de geboorteakte van Grietje Alberts Doddema bekijk zoals de datum genoemd word in het bevolkingregister 1860-1880 nl. 10-12-1845 te Zuidbroek blijkt hieruit dat Grietje als dochter wordt geboren van de ongehuwde 29jarige Geessien Willems Doddema (dochter van Willem Jans Dodde en Grietje Filippus Buurmeijer?)
      >
      > Van Eetje heb ik alleen maar 6 broers kunnen vinden geen zuster Grietje.
      >
      > Het blijft voor mij alsnog onduidelijk. Jouw gokje zou dus wel eens
    • gro42kru
      Message 2 of 15 , May 1, 2009
        Hallo,

        Allereerst mijn excuses voor de late reactie.
        Annemarth, met het hard stellen valt wel mee :-). Leesfouten zijn onvermijdelijk met sommige van de oude handschriften, dus best mogelijk dat ik deze nu misschien ook maak.

        Voor diegene die zelf misschien even willen oordelen wat er nu staat
        hier de link naar de scan uit het bevolkingsregister.
        http://www.genealogiekruizinga.nl/foto_extra.html

        Ben benieuwd, begin nu zelf eigenlijk ook wel een beetje te twijfelen :-).

        Groet,
        Anneke

        --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "Annemarth Sterringa" <annemarthsterringa@...> wrote:

        > Een H en St wordt heel vaak verkeerd gelezen, excuus a.j.b. dat ik dit zo hard stel:-) Ik heb in de diverse indexen van BR en BS heel wat familie teruggevonden als Herringa:-)
> [...]
      • Tony Hofstee
        Message 3 of 15 , May 1, 2009
          Er staat St, dus stiefzoon. Tony

          At 04:14 PM 5/1/2009, you wrote:
> [...]
          > als dochter wordt geboren van de ongehuwde 29jarige Geessien
          > Willems Doddema (dochter van Willem Jans Dodde en Grietje Filippus Buurmeijer?)

        • Helder
          Message 4 of 15 , May 1, 2009
            Beste,
            Volgens mij staat er inderdaad St, en dat zal dus stellig stiefzoon zijn
            in dit geval.
            Groet

            Fokko Helder
            =====================
            gro42kru schreef:

> [...]
            > viruskenmerken 4049 (20090501) __________
            >
            > Het bericht is gecontroleerd door ESET NOD32 Antivirus.

          • Harry Snijder
            Message 5 of 15 , May 1, 2009
              Het "bewijs"staat twee regels lager in het document. Daar staat "Hiddina"
              met een echte hoofdletter H. Duidelijk anders dus dan bij H-zoon.
              Ergo: het is dus: Stiefzoon
              Groet,
              Harry Snijder
> [...]
              > http://www.genealogiekruizinga.nl/foto_extra.html
              >
              > Ben benieuwd, begin nu zelf eigenlijk ook wel een beetje te twijfelen :-).

            • gro42kru
              Message 6 of 15 , May 1, 2009
                Beste allemaal,

                Mijn hartelijke dank aan ieder de heeft gereageerd. Jullie hebben mij overtuigd dat het i.p.v. een H-zoon een stiefzoon moet. Ik ben hier volledig de (lees)fout ingegaan, en heb geen controle gedaan door letters en/of woorden te gaan vergelijken, wat ik normaal wel doe.

                Nu alleen nog proberen te achterhalen of er een relatie bestaat tussen Grietje Alberts Doddema en Eetje Alberts Doddema, of ik misschien zelfs een zuster (Grietje dus) over het hoofd heb gezien.

                Groet
                Anneke Kruizinga

                Message 7 of 15 , May 1, 2009
                  Goedendag,

                  Naar mijn mening staat er Stiefzoon, St dus.

                  Marjolijne

                • Robert van der Hall
                  Message 8 of 15 , May 2, 2009
                    --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, Tony Hofstee <ahofstee@...> wrote:

                    > Er staat St, dus stiefzoon. Tony

                    Goede avond, net terug van weggeweest en duscussie gemist, maar ik lees ook St.Zoon: dus stiefzoon.

                    Groet!
                    Robert
                  • Elisa Mulder
                    Message 9 of 15 , May 4, 2009
                      Hallo,
                      Er staat een ouderwetse S en dan een t dus St.
                      suc6 verder.

                      Groet Elisa Mulder

                      ________________________________
> [...]

                      > http://www.genealog iekruizinga. nl/foto_extra. html
                      >
                      > Ben benieuwd, begin nu zelf eigenlijk ook wel een beetje te twijfelen :-).

                    • Johan & Toos
                      Message 10 of 15 , May 4, 2009
                        Hallo,

                        Als je naar de aanzet van de eerste letter kijkt en die vergelijkt met de
                        'H'van Hiddina twee regels lager, dan is dit volgens mij echt een S(t)!
                        Dit is de juiste link:
                        http://www.genealogiekruizinga.nl/foto_extra.html

                        Groeten Johan
                        _____