Jan Wijchers Cruisinge

    Message 1 of 19 , Nov 28, 2008
      Hallo Allemaal, een vraag die ik niet kan oplossen.

      Ik vind op allegroningers

      Registratie Siddeburen
      attestatie naar Holwierde

      Bruidegom Jan Wijgchers Cruisinga, van Katmis

      Bruid Gepke Phebes, van Tjuchem

      Bron Doop- en trouwboek Siddeburen 1684-1811
      Collectie DTB (toegang 124)
      Inventarisnummer 417, folio 108
      http://www.genealogy.henny-savenije.pe.kr/tng/getperson.php?personID=I260258&tree=savenije

      (waar ligt katmis?)

      De scan toont dat dit in 1678 moet zijn geweest

      Het ligt dan voor de hand aan te nemen dat hij een zoon is van

      Huwelijk 19-01-1651 Sappemeer

      Bruidegom Wijger Cruisinge

      Bruid Jelle Jelkes

      Bron Doop- en trouwboek Sappemeer 1637-1811
      Collectie DTB (toegang 124)
      Inventarisnummer 400, folio 17

      Maar daar ligt meer dan 100 jaar tussen. Dus ik neem aan dat er nog
      twee generaties tussen liggen. Wie weet meer?

      Met vriendelijke groeten.

      http://www.hendrick-hamel.henny-savenije.pe.kr (in English) Feel free
      to discover Korea with Hendrick Hamel (1653-1666)
      http://www.vos.henny-savenije.pe.kr Frits Vos Article about Witsen
      and Eibokken and his first Korean-Dutch dictionary
      http://www.cartography.henny-savenije.pe.kr (in English) Korea
      through Western Cartographic eyes
      http://www.henny-savenije.pe.kr/phorum Bulletin board for Korean studies
    • h.zwarberg@planet.nl
      Message 2 of 19 , Nov 28, 2008
        Goedemorgen Henny,

        Dit kon ik vinden;

        1. 1. Feldwerd

        Dit klooster (ook wel Oldeklooster bij Den Dam genoemd) werd vermoedelijk rond 1183 gesticht vanuit Utrecht <https://webmail.planet.nl/nl/Bisdom_Utrecht> door Sint Hatebrand <https://webmail.planet.nl/nl/Hatebrand> (ov. 1198). Het klooster was gewijd aan Maria, Petrus en Paulus. De kloostergebouwen lagen op de wierde <https://webmail.planet.nl/nl/Wierde_%28toponiem%29> van Feldwerd <https://webmail.planet.nl/nl/Feldwerd> , ten noordwesten van Holwierde <https://webmail.planet.nl/nl/Holwierde> . De uithoven van het convent <https://webmail.planet.nl/nl/Convent> bevonden zich te Garsthuizen <https://webmail.planet.nl/nl/Garsthuizen> , Groot Lasquert <https://webmail.planet.nl/nl/Laskwerd> (bij het Schildmeer <https://webmail.planet.nl/nl/Schildmeer> , Oosternieland <https://webmail.planet.nl/nl/Oosternieland> (Den Hoorn], Kolhol <https://webmail.planet.nl/nl/Kolhol> bij Zijldijk <https://webmail.planet.nl/nl/Zijldijk> , Hoogwatum <https://webmail.planet.nl/nl/Hoogwatum> , Godlinze <https://webmail.planet.nl/nl/Godlinze> (Lippenhuizen) en Siddeburen <https://webmail.planet.nl/nl/Siddeburen> . Ook was er een voorwerk vlakbij het klooster. Het totale bezit aan cultuurgrond bedroeg ongeveer 1260 ha. Als patroonheiligen dienden de Heilige Maagd <https://webmail.planet.nl/nl/Maria_%28moeder_van_Jezus%29> en Petrus en Paulus <https://webmail.planet.nl/nl/Petrus> . Bij het klooster bevond zich in 1598 onder andere een korenmolen, wellicht te Katmis <https://webmail.planet.nl/nl/Katmis> , waar in 1473 een molen wordt vermeldt. Verder een grote Friese schuur van elf vakken lang, een koestal van 48 vakken (goed voor bijna tweehonderd stuks vee), een molenhuis, een dobbe met een gemetseld waterreservoir en een brouwhuis met stallen voor mestvee en varkens. Het klooster had - volgens parochielijsten van omstreeks 1475 en 1559 - de status van een zelfstandige parochie, wellicht samenhangend met een verdwenen kapel te Katmis <https://webmail.planet.nl/nl/Katmis> . In 1334 was sprake van vier priesters, die kennelijk nabijgelegen kerken en kapellen bedienden. Het klooster bezat de Nicolaaskapel te Watum <https://webmail.planet.nl/nl/Hoogwatum> en in 1505 verkreeg het de parochiekerk van Bierum <https://webmail.planet.nl/nl/Bierum> . Vermoedelijk had het klooster tevens collatierechten te 't Zandt <https://webmail.planet.nl/nl/%27t_Zandt> en Holwierde <https://webmail.planet.nl/nl/Holwierde> , waar in de zestiende eeuw (oud-)kloosterlingen als pastoor fungeerden. Het klooster had een refugium in de Jacobijnerstraat te Groningen, dat in 1609 werd verkocht. De kloostergebouwen werden tussen 1588 en 1594 tijdelijk verlaten en werden daarna weer in gebruik genomen. Gereformeerde predikanten uit Holwierde, later Bierum verzorgden de kerkdiensten. De kloostergemeenschap werd pas omstreeks 1617 ontbonden.

        Met vriendelijke groet,

        Hiltje Zwarberg, Termunterzijl

        ________________________________

        http://www.genealogy.henny-savenije.pe.kr/tng/getperson.php?personID=I260258&tree=savenije <http://www.genealogy.henny-savenije.pe.kr/tng/getperson.php?personID=I260258&tree=savenije>

[...]

        http://www.henny-savenije.pe.kr <http://www.henny-savenije.pe.kr/> Portal to all my sites
        http://www.hendrick-hamel.henny-savenije.pe.kr <http://www.hendrick-hamel.henny-savenije.pe.kr/> (in English) Feel free
        to discover Korea with Hendrick Hamel (1653-1666)
        http://www.hendrick-hamel.henny-savenije.pe.kr/indexk2.htm <http://www.hendrick-hamel.henny-savenije.pe.kr/indexk2.htm> In Korean
        http://www.hendrick-hamel.henny-savenije.pe.kr/Dutch <http://www.hendrick-hamel.henny-savenije.pe.kr/Dutch> In Dutch
        http://www.vos.henny-savenije.pe.kr <http://www.vos.henny-savenije.pe.kr/> Frits Vos Article about Witsen
        and Eibokken and his first Korean-Dutch dictionary
        http://www.cartography.henny-savenije.pe.kr <http://www.cartography.henny-savenije.pe.kr/> (in English) Korea
        through Western Cartographic eyes
        http://www.hwasong.henny-savenije.pe.kr <http://www.hwasong.henny-savenije.pe.kr/> Hwasong the fortress in Suwon
        http://www.oldKorea.henny-savenije.pe.kr <http://www.oldkorea.henny-savenije.pe.kr/> Old Korea in pictures
        http://www.british.henny-savenije.pe.kr <http://www.british.henny-savenije.pe.kr/> A British encounter in Pusan (1797)
        http://www.genealogy.henny-savenije.pe.kr/ <http://www.genealogy.henny-savenije.pe.kr/> Genealogy
        http://www.henny-savenije.pe.kr/phorum <http://www.henny-savenije.pe.kr/phorum> Bulletin board for Korean studies

        Message 3 of 19 , Nov 28, 2008
          Goedemorgen Hiltje, met jou informatie kon ik het volgende vinden

          Holwierde met ongeveer 1200 inwoners, mag zich tot een van de oudste
          dorpen uit dit gebied rekenen. Het dorp is gebouwd op drie wierden:
          Bansum, Holwerth en Katmis.
          De naam Holwierde zou zijn afgeleid van Halwirth, wat halve wierde
          betekent. De verklaring voor die naam zou ontstaan zijn door de
          geringe hoogten van de wierde.

          De drie wierden Holtwirth, Katmis en Bansum zijn aan elkaar gegroeid
          en werden vanaf een zekere tijd Holwierde genoemd.

        • Menne Glas
          Message 4 of 19 , Nov 28, 2008
            Henny,
            De genealogie Kruizinga ('tak Tjebbe') door de hr. J.W. Schaap is in 1992 in
            de 37e jaargang van Gruoninga gepubliceerd.
            Jan Wichers vind je hierin terug als VII.11, anderhalve pagina informatie.
            Wijger Cruisinga als IV.2.
            Ze zijn dus familie: overgrootvader en achterkleinzoon.
            Maar niet vader en zoon.

            Groet, Menne

            Op 29 november 2008 02:03 schreef Henny Savenije <
            adam-eve@...> het volgende:

            Message 5 of 19 , Nov 29, 2008
              Hoi Menne

              Bedankt, maar daar heb ik hier weinig aan. Zou je me de ouders en
              grootouders van Wicher kunnen melden?

              Met vriendelijke groeten.

              Message 6 of 19 , Nov 29, 2008
                Sorry Henny,
                Ik ga geen gepubliceerde artikelen overtikken.
                Ik zou zeggen: schaf je het boek aan. Kost maar 15 euro of zo.
                Wellicht wil een mede-groepsgenoot deze gepubliceerde gegevens wel even
                overtikken.

                Groet, Menne

                Op 29 november 2008 10:52 schreef Henny Savenije <
                adam-eve@...> het volgende:

                Message 7 of 19 , Nov 29, 2008
                  Dat vroeg ik ook niet, ik vroeg of je me de ouders en de grootouders
                  zou kunnen melden, dat zijn slechts 4 namen.

                  Bovendien is die "slechts" 15 Euro voor jou niet hetzelfde als voor
                  mij, de Won (de monetaire eenheid hier) is sterk aan het devalueren,
                  en met de banktransfer kosten zou ik al gauw op een 30 of 40 Euro
                  uitkomen en dat is me voor 4 namen toch teveel.

                  Message 8 of 19 , Nov 29, 2008
                    Kun je even precies aangeven van welke Wicher je de grootouders wenst?
                    Menne

                    Op 29 november 2008 14:05 schreef Henny Savenije <
                    adam-eve@...> het volgende:

                    Message 9 of 19 , Nov 29, 2008
                      At 10:12 PM 11/29/2008, you wrote:
                      >Kun je even precies aangeven van welke Wicher je de grootouders wenst?

                      Het ging me dus om de ouders en grootouders van
                      Jan Wijgchers Cruisinga, van Katmis die getrouwd was in 1678 met
                      Gepke Phebes, van Tjuchem

                    • Ineke
                      Message 10 of 19 , Nov 29, 2008
                        Hi Henny,

                        Ik had een jaar of wat geleden de Gruoninga met die gegevens gehad van Anneke Kruizinga.Ze staan op Rootsweb. Hier is de link. Hoop dat dit helpt.

                        http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?op=GET&db=fenwol&id=I4496
                        MVG
                        Ineke

                        ________________________________

                        ------------ --------- --------

                        Message 11 of 19 , Nov 29, 2008
                          Dat dacht ik wel, daarom vroeg ik het even na toen je om de ouders van
                          Wicher vroeg.ouders: Wijcher Ceijes Cruijsinghe x Geertje Jacobs Luidens
                          grootouders: Sije Wijgers Cruisinga x Elsien Gerrits
                          Groet, Menne

                          Op 29 november 2008 14:58 schreef Henny Savenije <
                          adam-eve@...> het volgende:

                          Message 12 of 19 , Nov 29, 2008
                            Hallo Ineke,

                            Daar staan inderdaad de gegevens die ik zocht. Bedankt.

                            Message 13 of 19 , Nov 29, 2008
                              Bedankt Menne. Met de link van Ineke kan ik weer verder. Toch zoek ik
                              in allegroningers nog eens na of het wel juist is.

                            • Fred Reenders
                              Message 14 of 19 , Nov 29, 2008
                                Moi Henny,

                                Trouwen Jan Wijgchers Cruisinga en Gepke Phebes niet in 1768 i.p.v. 1678 ??

                                Groet,
                                Fred Reenders

                                _____

> [...]

                                8&tree=savenije>
                                y.henny-savenije.pe.kr/tng/getperson.php?personID=I260258&tree=savenije

                                <http://www.hendrick-hamel.henny-savenije.pe.kr> -hamel.henny-savenije.pe.kr
                                (in English) Feel
                                <http://www.cartography.henny-savenije.pe.kr> phy.henny-savenije.pe.kr (in
> [...]
                                henny-savenije.pe.kr A British encounter in
                                y.henny-savenije.pe.kr/ Genealogy
                                savenije.pe.kr/phorum Bulletin board for Korean

                                Portal to all my sites
> [...]

                                <http://www.hendrick-hamel.henny-savenije.pe.kr/indexk2.htm>
                                -hamel.henny-savenije.pe.kr/indexk2.htm In Korean
                                http://www.hendrick <http://www.hendrick-hamel.henny-savenije.pe.kr/Dutch>
                                -hamel.henny-savenije.pe.kr/Dutch In Dutch
                                http://www.vos. <http://www.vos.henny-savenije.pe.kr> henny-savenije.pe.kr

                                Message 15 of 19 , Nov 29, 2008
                                  10 april 1768 in Holwierde.Zie artikel Schaap.

                                  Op 29 november 2008 15:37 schreef Fred Reenders <fred@...> het
                                  volgende:

                                  Message 16 of 19 , Nov 29, 2008
                                    Ehh,, ja, je hebt gelijk
                                    http://www.genealogy.henny-savenije.pe.kr/tng/showmedia.php?mediaID=17052&medialinkID=14503

                                    At 11:37 PM 11/29/2008, you wrote:
                                    >Moi Henny,
                                    >
                                    >Trouwen Jan Wijgchers Cruisinga en Gepke Phebes niet in 1768 i.p.v. 1678 ??

> [...]

                                  • Richard van Schaik
                                    Message 17 of 19 , Nov 29, 2008
                                      Hoi,

                                      OT, maar kan er een beetje geknipt worden bij antwoord. Ik zie alles in
                                      digest en dus één lange brij van herhalingen, waarbij de post die mij
                                      interesseert natuurlijk geheel onderaan staat.

                                      Bij voorbaat veel dank,
                                      Richard

                                      --
                                      Richard van Schaik
                                      f.m.a.vanschaik@...
                                      Message 18 of 19 , Nov 30, 2008
                                        Hallo,

                                        Als er iemand nog belangstelling heeft voor het artikel van J.W.
                                        Schaap Genealogie Kruizinga (tak Tjebbe) uit Gruoninga 1992 neem dan
                                        even buiten de groep om contact met me op dan stuur ik het even.

                                        Groet
                                        Anneke Kruizinga
                                        www.genealogiekruizinga.nl

                                        --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, Richard van Schaik

                                        Message 19 of 19 , Nov 30, 2008
                                          Anneke aardig van je maar Ineke had het me ook al gestuurd