Onderzoek diverse Groningse families

  • Rob Hubert
    Message 1 of 9 , Dec 1, 2002
      Beste lezers,

      Ik ben o.a. bezig met de Groningse families Buseman, Schetsberg,
      Oldenburger. Voor een groot gedeelte is dit Nieuwe- en Oude pekela.
      Mochten er onder u nog mensen zijn die onderzoek doen (of deze namen hun
      genealogie hebben staan) dan zou ik graag in contact met u komen.

      Vr. groeten,

      Rob Hubert, Haarlem
      ( rob.hubert@... ) of ( robhubert@... )

      Inkomende en uitgaande mail wordt gecontroleerd met Norton AntiVirus
      2003
      Incoming and outgoing mail will be checked with Norton AntiVirus 2003
    • a.a. van deelen
      Message 2 of 9 , Dec 1, 2002
        Hallo Rob,
        Ik dacht dat er op de Hoge Veluwe de oppasser van het Huis van de familie Kröller-Müller ook de naam Oldenburger had, deze stopt ermee 31 december a.s. en dan wordt Dhr. Trapman oppasser daar.
        Harry van Deelen
[...]

        Yahoo! Groups Sponsor

      • Harm Selling
        Message 3 of 9 , Dec 1, 2002
          Rob,

> [...]
          >Mochten er onder u nog mensen zijn die onderzoek doen (of deze namen hun
          >genealogie hebben staan) dan zou ik graag in contact met u komen.

          Over de familie Boezeman (inclusief spellingsvarianten waaronder Buseman)
          heeft ooit een zeer mooie en uitgebreide webpagina bestaan "Amazing
          Boezeman family", maar die pagina is er niet meer voorzover ik weet. Het
          e-mail adres van de webmaster was: nlcoa195@..., maar dat
          adres zal ongetwijfeld ook niet meer bestaan.
          Voor wat betreft de gegevens werd verwezen naar een pagina van J.W.T.M.
          Boezeman, maar ook die pagina lijkt niet meer te bestaan.
          Misschien weet iemand meer?

          Wat Schetsberg betreft heb ik zelf wat gegevens in m'n bestand:

          I Pieter Hinderikus Schetsberg, bode der maire te Winschoten,
          veldwachter te Winschoten (1812-...) en cipier van het Huis van Arrest
          te Winschoten, geboren te Grootegast op 31 augustus 1756, gedoopt
          aldaar op 5 september 1756, overleden te Winschoten op 9 april 1818,
          begraven aldaar op 13 april 1818, zoon van Hinderikus Warners
          Schetsberg en Antje Peters Hopma.
          Hij is getrouwd te Winschoten op 18 oktober 1780, huwelijkscontract
          opgemaakt aldaar op 20 oktober 1780 met Grietje Roelfs Schuur, gedoopt
          te Winschoten op 20 januari 1743, overleden aldaar op 20 juli 1812,
          begraven aldaar op 25 juli 1812, dochter van Roelof Jans Schuur en
          Henricktien Lucas Waterkamp.
          (Zij is eerder getrouwd te Winschoten op 7 januari 1767 met Abel
          Willems Pot, gedoopt te Winschoten op 9 juli 1741, begraven aldaar op
          21 september 1775, zoon van Willem Klasens Pot en Martien Abels.)
          h.c. 20-10-1780 Winschoten
          Aan de zijde van de bruidegom worden genoemd: Grietje
          Hindriks, aangetrouwde moei, Hnderijkus Jans en Gezina
          Heijkens Lunenborg, neef en aangetrouwde nicht, Aaltjen Ottes
          Stol, halve nicht.
          Aan de zijde van de bruid worden genoemd: Johannes van der
          Tuik en Geertruit Roelfs, zwager en volle zuster, Aaltjen
          Klasens, halfzuster, Dato Lubbartus Rentema, aangetrouwde
          zwager, Hindrik Aaldriks, halve neef, Johannes van der Tuik en
          Hindrik Harms Smit, voorstanders over bruids voorkinderen.
          Uit dit huwelijk:
          1 Hinderikus Schetsberg, gedoopt te Winschoten op 1 december 1782,
          volgt onder II.
          2 Johannes Schetsberg, (ged. als Johannes van der Tuuk), gedoopt te
          Winschoten op 10 december 1786.
          3 Christoffer Schetsberg, gedoopt te Winschoten op 10 december 1786.

          II Hinderikus Schetsberg, deurwaarder, gedoopt te Winschoten op 1
          december 1782, overleden te Oude Pekela op 18 mei 1842, zoon van
          Pieter Hinderikus Schetsberg (I) en Grietje Roelfs Schuur.
          Hij is in ondertrouw gegaan te Midwolda op 23 februari 1809 (1) met
          Jacoba Harmanna Themmen, geboren te Midwolda op 14 mei 1781, gedoopt
          aldaar op 20 mei 1781, dochter van Jan Themmen en Elke Stheeman.
          Uit dit huwelijk:
          1 Elcke Schetsberg, geboren te Oudeschans op 15 augustus 1810,
          gedoopt aldaar op 26 augustus 1810, overleden te Groningen op 24
          februari 1880.
          Zij is getrouwd te Slochteren op 18 mei 1833 met Jan Ulysses
          Modderman, rijksontvanger, geboren te Veendam op 26 december 1802,
          overleden te Groningen op 20 augustus 1885, zoon van Jan Remees
          Modderman (kwartierdrost in het Kwartier Winschoten (1810), Sous
          Préfect in het Arr. Winschoten (1811) en Commissaris in het
          District Winschoten (1814-1815)) en Maria Josina Contzet.
          Hij was gehuwd (2) met Aaltje Bontkes.

          Harm Selling
          h.selling@...

          http://www.genealogiegroningen.nl
        • Jan Feringa
          Message 4 of 9 , Dec 1, 2002
            Rob,

            Van de Oldenburger's zijn voorzover ik weet 2 takken bekend, 1 vanuit Opende ( http://members1.chello.nl/~a.w.slager ) en 1 vanuit Borgercompagnie. Van een verband tussen deze twee families lijkt geen sprake te zijn.

            Van de laatste tak heeft Bert Oldenburger enige jaren geleden een genealogie in boekvorm gepubliceerd. Hierin blijkt dat de kleine tak Oldenborger's hierbij hoort.

            Op mijn site kun je een stuk van de Borgercompagnie-tak terugvinden en als je nog meer vragen hebt, mail gerust.

            En als je aanvullingen hebt hoor ik 't graag!

            hoi, Jan

            www.feringa.nl

            Message 5 of 9 , Dec 1, 2002
              Onderstaand verhaal staat nog op mijn site van het Veenkoloniaal Museum.
              Misschien nog een aanknopingspunt:

              Boezeman
              Gedurende vijf generaties heeft de familie BOEZEMAN in Veendam gewoond. De
              familie kwam van oorsprong uit Wesuwe/Dorpen en hebben generaties lang een
              smederij, later een fabriek gehad. In 1884 overleed Joannes Joannes
              Boezeman op 40-jarige leeftijd. Zijn opstallen en
              smederij/fabrieksinventaris werden vrijwillig openbaar verkocht. Hieruit
              moet via de firma Ten Horn de Veendammer Machinefabriek zijn ontstaan. In de
              laatste jaren van zijn leven heeft Boezeman stoommachines gebouwd. In het
              openluchtmuseum staat bijvoorbeeld een Locomobiel (een rijdende
              stoommachine die voor de landbouw werd gebruikt) die enkele jaren na zijn
              overlijden werd gebouwd en afgeleverd. Wie kan er nog iets vertellen over de
              Veendammer periode van de familie Boezeman ? Zijn er wellicht nog oude
              Veendammers die weten waaraan hij overleden is (40 jaar was wat jong...) Is
              er een oud archief van Ten Horn en/of de Veendammer Machinefabriek bewaard
              gebleven ? Bij de laatste pogingen tot DTB onderzoek in Dorpen (begin jaren
              '80) zijn wij "vastgelopen" op een weerbarstige pastoor aldaar die er geen
              zin in had om de doop, trouw en begraafregisters in te laten zien. Is iemand
              bekend of deze registers inmiddels zijn verfilmd of gekopieerd en daarmee
              elders te raadplegen zijn ?.

              J.W.Th.M. Boezeman
              Luchtenburg 68
              3328 AN Dordrecht

              E-mail:

              Boezeman@...

              verzoek 006.19980224

              Met vriendelijke groeten

              Marten Fokkens
              Realsite Internetdiensten Wedde
              tel. 0597-562020 of 06-20424439
              Webdesign - Digitale fotografie - Presentaties
              www.realsite.nl <http://www.realsite.nl>

> [...]

              Préfect in het Arr. Winschoten (1811) en Commissaris in het
              District Winschoten (1814-1815)) en Maria Josina Contzet.

            • Evert van Dijken
              Message 6 of 9 , Dec 1, 2002
                In de database van Oude en Nieuwe Pekela van Dick Kuil staan ook vrij veel
                Oldenburgers
                http://www.futurum.nl/genealogie/download/download.html
                En op mijn homepage in de kwartierstaat van mijn grootvader Evert van Dijken
                staan er ook een paar.
                Evert van Dijken

                home page: http://home.hccnet.nl/e.van.dijken
                inkomende en uitgaande mail op virussen
                gescand door Norton Anti Virus 2003

> [...]
                > 2003
                > Incoming and outgoing mail will be checked with Norton AntiVirus 2003

              • Jacob Boerema
                Message 7 of 9 , Dec 1, 2002
                  Ik het tijdschrift Bie t Schildt van de historische vereniging Siddeburen,
                  Hellum en omstreken staat in het eerste nummer van 2001 een korte genealogie
                  van het schoolmeestersgeslacht Schetsberg te Siddeburen. De eerste generatie
                  (Henricus Warners Schetsberg) komt uit Vellage, Duitsland.

                  In het archief in Groningen is volgens mij een boek aanwezig in het Engels
                  van een familie Boezeman.
                  Er komt trouwens ook een Boezeman/Buizeman voor op mijn Schildwolde pagina
                  bij huis nr SW 3.
                  http://home.wanadoo.nl/jgboerema/Schildwolde.htm#SW3

                  Groeten,

                  Jacob Boerema
                  Homepage: http://home.wanadoo.nl/jgboerema/

                  Message: 10

                  Message 8 of 9 , Dec 1, 2002
                    Beste lezers,

                    Ik heb even een beginnende website op het net gezet. U komt daar enkele
                    Groningse geslachten tegen.

                    http://home.wanadoo.nl/rob.hubert/

                    Vr. groeten,

                    Rob Hubert, Haarlem
                    ( rob.hubert@... ) of ( robhubert@... )

                  • Albert en Hilda Smit
                    Message 9 of 9 , Dec 1, 2002
                      Ik vond in mijn kwartierstaat 1 Oldenburger, misschien heb je er wat aan.
                      Berendje Jans Oldenburger, geboren Oude Pekela 13-2-1836, overleden Dantumawoude, Friesland, 10-12-1880, 44 jaar oud, dochter van Jan Feddes Oldenburger en Sijtske Jans Buwalda. Berendje stierf in het kraambed en ook haar dochtertje Sijtske stierf binnen 2 weken. Berendje was eerder weduwe van Polle Oeges van der Meulen, dagloner, overleden op 26 jarige leeftijd te Dantumawoude 1-12-1859. Zij huwde nadien met Gerlof Geerts Damstra 6-3-1879 te Dantumadeel, hij was de vader van bovenvermeld dochtertje. Van Gerlof is bij mij meer bekend. Met vriendelijke groet, Hilda Smit.