Re: [groningen-genealogy] overlijdensdatum Fedde Harms Karsies

  • Hanneke Frugte
    Message 1 of 9 , Nov 5, 2008
      Dag Henk,
      Waar haal jij zo snel alle gegevens vandaan? Is de Leeuwarder Courant/ Groninger Courant ook digitaal beschikbaar, of is dat in het provinciaal archief in te zien?
      Dan de monsterrollen op de website van het Gronings museum (heb ik evenals het museum in Veendam een keer bezocht). Staan daar niet alle monsterrollen op of maakt het uit waar het schip waarop je aanmonstert vandaan komt. Fedde kan ik alleen als 13 jarige ventje op de monsterrollen terugvinden, en over mijn overgrootvader Egbert Karsies, volgens de akten ook zeeman, is helemaal niets terug te vinden.

      Maar ik weet al heel wat meer van mijn voorouders inmiddels. Ik vermoed dat zelfs mijn moeder niet geweten heeft dat ze in N Pekela als Annechien Karsies ingeschreven heeft gestaan. (NB de naam staat zo in het schippersregister, bij de BS was het inmiddels Kassies). Zij wist alleen dat zij aan boord in Den lemmer geboren was.

      Ik ben sinds gisteren in het bezit van keuzedagen van de NS. Reizen wordt zo wat gemakkelijker (ik rijd geen auto). Als ik zeker weet in Groningen meer te kunnen vinden ga ik daar zeker een dag naar toe.

      groeten
      Hanneke Frugte
      informatie over de binnenscheepvaart in de 18e, 19e en 20stse eeuw, en de namen Kassies,Saak, Frugte en Ligt is altijd welkom.

      ________________________________
      Message 2 of 9 , Nov 5, 2008
        Dag Hanneke,

        De Leeuwarder Courant is inderdaad digitaal te raadplegen:
        www.archiefleeuwardercourant.nl
        Helaas is het Nieuwsblad van het Noorden nog niet gedigitaliseerd.
        In de monsterrollen van het Groninger Scheepvaartmuseum komt Fedde niet voor;
        wel Egbert Feddes Karsies, scheepsjongen, 15 jr., a/b van de Elisabeth.
        Mogelijk dat Fedde H. Karsies buiten Groningen is aangemonsterd. Mogelijk Friesland.
        Helaas is mij niet bekend wat daar zoal aan monsterrollen bewaard is gebleven.
        Wie weet, tot ziens in de GroningerArchieven.

        Groeten, Henk.