Re: [groningen-genealogy] Akte van indemniteit

  • J. van Bolhuis
    Message 1 of 8 , Sep 1, 2008
      Een akte van idemniteit was een instrument in het kader van armenzorg.
      Normaal viel iemand onder de zorg van de diaconie ter plaatse. Wanneer
      iemand verhuisde zou hij onder de diaconie van zijn nieuwe woonplaats
      vallen. Die zat natuurlijk niet te wachten op een toestroom van
      armoezaaiers, dan zou het geld spoedig op zijn. Bovendien zou een
      diaconie kunnen stimuleren dat iemand verhuisde en zo de rekening elders
      deponeren. De akte hield in dat de diaconie een verklaring afgaf dat
      mocht de migrant tot armoede vervallen de rekening door de
      oorspronkelijke diaconie voldaan zou worden.
      Een aardig detail is dat een vergelijkbaar systeem in Zwitserland nog
      steeds in gebruik is. Elke Zwitser heeft een zg "Heimatsort", dat is de
      plaats waar zijn familie vandaan komt (hij/zij hoeft er zelf nooit
      gewoond te hebben en dus helemaal niets met die plaats te maken hebben).
      Maar komt de sociale dienst in aktie, dan krijgt het Heimatsort de
      rekening. De zegeningen van Napoleon waren aan de Zwitsers niet besteed.

      De diaconie was wel een kerkelijke instelling, maar werd door de
      overheid toch wel gezien als een publiek belang en bepaalde
      belastingopbrengsten kwamen de diaconie dan ook toe. Logischerwijs kon
      de diaconie zich niet beperken tot de schaapjes van de eigen kudde, maar
      voelde zich verantwoordelijk voor alle armen. Pas later wanneer de
      subsidie van de overheid wegvalt moet de diaconie zijn werkterrein
      beperken en gaat zich richten op de "eigen" armen. Andere
      kerkgenootschappen richten eigen diaconiën op.

    • klaaspera
      Message 2 of 8 , Sep 1, 2008
        Hallo Jan,

        Wat voor mij nu nog onduidelijk is: werd zo'n akte steeds weer opnieuw
        verstrekt door een diaconie, als men ging verhuizen? Dan zou de nieuwe
        akte steeds weer de vorige plaats van inwoning moeten aangeven. Dat is
        dan dus niet meer de plaats, waar de familie oorspronkelijk vandaan
        kwam (=Heimatsort).

        Ik heb begrepen, dat men deze akte altijd op zak moest hebben. Als
        iemand overleed, werd deze akte ook bijgesloten. Als het nog steeds
        hetzelfde originele document was, zullen er wel slijtageplekken en
        ezelsoren op gezeten hebben. Tegen die tijd was het volgens mij wel
        een vod geworden.

        In 1818 is de wet, die voorschreef dat een dergelijke akte moest
        worden gemaakt, afgeschaft. Daarna heb je nog wel armoedeverklaringen
        gehad, als je tenminste de akte van onvermogen daartoe mag rekenen.
        Die gaf eigenlijk meer aan, dat je op dat moment al arm was, te arm om
        de kosten van de huwelijkspapieren te regelen. Er zat ook geen element
        van solidariteit van de oude gemeente met de nieuwe gemeente meer bij.

        Hartelijke groeten,

        Klaas Pera

        --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "J. van Bolhuis"
        <j.van.bolhuis@...> wrote:

> [...]
        > beperken en gaat zich richten op de "eigen" armen. Andere
        > kerkgenootschappen richten eigen diaconiën op.

      • J. van Bolhuis
        Message 3 of 8 , Sep 1, 2008
          Beste Klaas,

          Op die vraag kan ik geen antwoord geven, gewoon omdat ik het niet weet.
          Ik vraag me af of in die tijden de zaken ook wel zo uniform geregeld
          waren. Er zou wel eens een scala aan gewoonten kunnen hebben bestaan.

          m.vr.gr.
          Jan

        • Piet Molema
          Message 4 of 8 , Nov 11, 2008
            Ter informatie.

            Een voorbeeld van een akte van indemniteit is te vinden op mijn pagina http://www.familiemolema.nl/chindemn.htm

            Met vriendelijke groeten,
            Piet Molema
            Genealogie Groningen, Drenthe, Zeeland, Hoeksche Waard, Wegwijzer genealogie en Archieven in Nederland:
            http://www.familiemolema.nl/

            Wij zijn een gemeenschap van 5,6 miljoen gebruikers in strijd tegen spam.
          • klaaspera
            Message 5 of 8 , Nov 11, 2008
              Hallo Piet,

              Hartelijk dank voor de informatie over de akte van indemniteit. Hoe
              groot is nu de kans, dat je van je voorouders nog een dergelijke akte
              tegenkomt? Het lijkt me sowieso een beetje moeilijk, als ze in drie
              verschillende provincies hebben gewoond.

              --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "Piet Molema"

              http://www.spamfighter.com/lnl