Re: [groningen-genealogy] Luitje Jans van 't Klooster

  • Menne Glas
    Message 1 of 18 , Aug 3, 2008
      Ik kan niet lezen, sorry ....
      Menne

      2008/8/3 Menne Glas <menne.glas@...>

      > Hans noemde de grootouders ... zeker verkeerd schermpje op de beeldbuis ...
      > Menne
      >
      > 2008/8/3 Menne Glas <menne.glas@...>
      >
      > Weet je dat zeker Hans, van die ouders?

      >>> Laribeij(Fr;ZH); Laribij(Fr;ZH); de Leeuw(Gld); Meerburg(ZH);
      >>> Meerburg-Snarenberg(ZH); Overmeer(ZH); Post(Gr); Teunen(NH); Theunen(NH),
      >>> Thöne(Grebenstein Dld); Wiersema(NLD;VS;CAN;AUS;MEX); Wiersum(Gr;USA);

    • Menne Glas
      Message 2 of 18 , Aug 3, 2008
        Om het goed te maken:
        Sebaldeburen Nh. 1785-05-01 1785-04-24 M Jan Abel Jans Trijntje Jans van
        Balk onder Sebaldeburen

      • klaaspera
        Message 3 of 18 , Aug 3, 2008
          Hallo Frans,

          Hij kwam toch uit de provincie Groningen dus. Bedankt voor jouw
          geslaagde zoek-actie.

          Hartelijke groeten,

          Klaas Pera

          --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "Fr@... Krom"
          <frans_krom_1@...> wrote:

> [...]
          Meerburg-Snarenberg(ZH); Overmeer(ZH); Post(Gr); Teunen(NH);
          Theunen(NH), Thöne(Grebenstein Dld); Wiersema(NLD;VS;CAN;AUS;MEX);

        • Hans Homan Free
          Message 4 of 18 , Aug 3, 2008
            Hallo Menne,

            Bedankt!!

            Ik kan deze in Alle Groningers niet vinden. Maar daar lopen de dopen
            Sebaldeburen slechts tot 1774?

            Met Vriendelijk Groeten
            Hans Homan Free
            homepage: www.homanfree.nl

            Message 5 of 18 , Aug 3, 2008
              Aha!

              Ik kon hem daar ook niet vinden. Maar ik heb 'toevallig' mijn eigen database
              nog. Herinner me, dat er een apart boek van Sebaldeburen is, dat later
              ingevoerd is. Zal dat doorgeven aan Bert Schut, de DTB-man van
              AlleGroningers.

              Dank, Menne

              Message 6 of 18 , Aug 3, 2008
                Hallo Menne,

                Hier twijfelde ik in twee opzichten. Vrouwkje Jelkes Veenstra kwam
                oorspronkelijk uit Friesland. Haar eerste man had daar ook vandaan
                kunnen komen. Ook twijfelde ik aan de achternaam van 't Klooster,
                omdat je een enkele keer in kerkboeken ook een verwijzing naar de
                plaatsnaam ziet achter de voornaam en het patroniem. 't Klooster had
                dan een verwijzing kunnen zijn naar Gerkesklooster.

                Hartelijke groeten,

                Klaas Pera

                --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "Menne Glas"

                Klooster<http://www.allegroningers.nl/index.php?option=com_genealogie&task=persoon_result&zoekmethode=eenvoudig&Itemid=54&persoon_1_achternaam=Klooster&persoon_1_tussenvoegsel=van%20%27t&persoon_1_voornaam=Luitje%20Jans>,

                Klooster<http://www.allegroningers.nl/index.php?option=com_genealogie&task=persoon_result&zoekmethode=eenvoudig&Itemid=54&persoon_1_achternaam=Klooster&persoon_1_tussenvoegsel=van%20%27t&persoon_1_voornaam=Jan%20Abels>

                Homan<http://www.allegroningers.nl/index.php?option=com_genealogie&task=persoon_result&zoekmethode=eenvoudig&Itemid=54&persoon_1_achternaam=Homan&persoon_1_tussenvoegsel=&persoon_1_voornaam=Hiltje%20Harms>

                Veenstra<http://www.allegroningers.nl/index.php?option=com_genealogie&task=persoon_result&zoekmethode=eenvoudig&Itemid=54&persoon_1_achternaam=Veenstra&persoon_1_tussenvoegsel=&persoon_1_voornaam=Frouwkjen%20Jelkes>,

                Veenstra<http://www.allegroningers.nl/index.php?option=com_genealogie&task=persoon_result&zoekmethode=eenvoudig&Itemid=54&persoon_1_achternaam=Veenstra&persoon_1_tussenvoegsel=&persoon_1_voornaam=Jelke%20Aises>
                Ottes<http://www.allegroningers.nl/index.php?option=com_genealogie&task=persoon_result&zoekmethode=eenvoudig&Itemid=54&persoon_1_achternaam=Ottes&persoon_1_tussenvoegsel=&persoon_1_voornaam=Fintje>
                > Bron Huwelijksregister Grootegast 1842
                > Aktenummer 1

              • Hans Homan Free
                Message 7 of 18 , Aug 3, 2008
                  Ik had inderdaad alles al op alle mogelijke varianten doorgezocht, en dan
                  tenslotte maar eens op Jan als vader gezocht. Dat geeft in de meeste
                  plaatsen een redelijk overzicht van hiaten in doopboeken.
                  Laten we hopen dat deze gegevens er spoedig bijgezet kunnen worden.

                  Iemand trouwens enig idee wanneer de BS geboorten beschikbaar komen? Ik moet
                  nog een hele rits gegevens nakijken, en ik wil mijn tijd in het Gr. archief
                  liever aan oudere gegevens spenderen.

                  Met Vriendelijk Groeten
                  Hans Homan Free
                  homepage: www.homanfree.nl

                  Message 8 of 18 , Aug 3, 2008
                    Vroeger was er bij Oldekerk een vrouwenklooster. Vlak bij Balk, waar deze
                    familie ook genoemd wordt bij enkele dopen.
                    Toevallig fietste ik daar vorige week nog langs: er is nog een weg met een
                    vreemde bocht erin: de verklaring voor die bocht is dat dat om het vroegere
                    kloosterterrein liep.
                    Het zou me niet verbazen als "van (het) Klooster" daaraan ontleend is, aan
                    de streek bij Balk waar men woonde dus.

                    Groet, Menne

                    P.S.: er wordt hard gewerkt aan de B.S. Dat werd mij verteld, toen ik vroeg
                    waarom het scannen van de protocollatie Hunsingo zo langzaam ging: alles
                    wordt in beslag genomen door de B.S. Wat mij betreft Balen ....:)

                    Message 9 of 18 , Aug 3, 2008
                      Menne,

                      Er heeft daar inderdaad een vrouwenklooster gestaan, dat 'Maria's
                      poort' heette. Dat was gevestigd te Kuzemer(balk), tussen Sebaldeburen
                      en Oldekerk. Het viel onder het St. Bonifatius klooster in Dokkum. Men
                      heeft wel gedacht, dat Kusemer een verbastering zou zijn van "kuise
                      Maria", maar de schrijver Ligterink ontkent dit. De plaatsnaam zou
                      slaan op een meneer Kuze die aan een mar (waterstroom) woonde.

                      Klaas

                      <menne.glas@...> wrote:

> [...]
                      vroegere
                      > kloosterterrein liep.
                      > Het zou me niet verbazen als "van (het) Klooster" daaraan ontleend

                    • Kristian Helmholt
                      Message 10 of 18 , Aug 3, 2008
                        zo is daar in de buurt ook de familie Kloe(c)ste(d)e, met o.a. Derk

                        http://www.allegroningers.nl/index.php?task=persoon_detail&option=com_genealogie&Itemid=54&akte_id=1255137

                        Die lijkt naar de Clockstede 'bij de Tylt' vernoemd te zijn. Dat ook
                        weer iets met het klooster daar te maken schijnt te hebben gehad. Zie ook:

                        http://www.grootegast.nl/ggg/webgen/webgen.nsf/pages/820312AE0D63DEA6C12573980042C7E9?opendocument

                        Details weet ik niet en ik heb het gebouw (of overblijfselen in het
                        landschap) nog niet kunnen ontdekken.

                        mvg,
                        Kristian Helmholt

                        Menne Glas schreef:

> [...]
                        > waarom het scannen van de protocollatie Hunsingo zo langzaam ging: alles
                        > wordt in beslag genomen door de B.S. Wat mij betreft Balen ....:)

                      • Geert Kamphuis
                        Message 11 of 18 , Aug 3, 2008
                          Klaas,

                          Bij allegroningers:

                          Overlijden02-06-1874 Grootegast

                          OverledeneLuitje van Klooster
                          Geslachtm
                          Leeftijd63 jaar
                          GeboorteplaatsSebaldeburen gem. Grootegast

                          VaderJan Abels van Klooster
                          MoederHiltje Harms Homan
                          RelatieFrouwkjen Jelkes Veenstra

                          BronOverlijdensregister Grootegast 1874
                          Aktenummer 31
                          Er zit iets scheef, denk ik.

                          vriendelijke groeten

                          Geert Kamphuis

                          Message 12 of 18 , Aug 3, 2008
                            Ik zie wat je bedoelt, denk ik, Geert,

                            Klaas heeft de huwelijken omgedraaid.
                            Luitje Jans van (het) Klooster was de tweede man van Froukje Jelkes
                            Veenstra.

                            Groet, Menne

                            Op 3 augustus 2008 23:23 schreef Geert Kamphuis
                            <geertkamphuis@...>het volgende: