Re: [groningen-genealogy] Luitje Jans van 't Klooster

  • Menne Glas
    Message 1 of 18 , Aug 3, 2008
      Hans noemde de grootouders ... zeker verkeerd schermpje op de beeldbuis ...
      Menne

    • Menne Glas
      Message 2 of 18 , Aug 3, 2008
        Ik kan niet lezen, sorry ....
> [...]

        2008/8/3 Menne Glas <menne.glas@...>

        > Hans noemde de grootouders ... zeker verkeerd schermpje op de beeldbuis ...

      • Menne Glas
        Message 3 of 18 , Aug 3, 2008
          Om het goed te maken:
          Sebaldeburen Nh. 1785-05-01 1785-04-24 M Jan Abel Jans Trijntje Jans van
          Balk onder Sebaldeburen

        • klaaspera
          Message 4 of 18 , Aug 3, 2008
            Hallo Frans,

            Hij kwam toch uit de provincie Groningen dus. Bedankt voor jouw
            geslaagde zoek-actie.

            Hartelijke groeten,

            Klaas Pera

            --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "Fr@... Krom"
            <frans_krom_1@...> wrote:

> [...]
            Meerburg-Snarenberg(ZH); Overmeer(ZH); Post(Gr); Teunen(NH);
            Theunen(NH), Thöne(Grebenstein Dld); Wiersema(NLD;VS;CAN;AUS;MEX);

          • Hans Homan Free
            Message 5 of 18 , Aug 3, 2008
              Hallo Menne,

              Bedankt!!

              Ik kan deze in Alle Groningers niet vinden. Maar daar lopen de dopen
              Sebaldeburen slechts tot 1774?

              Met Vriendelijk Groeten
              Hans Homan Free
              homepage: www.homanfree.nl

              Message 6 of 18 , Aug 3, 2008
                Aha!

                Ik kon hem daar ook niet vinden. Maar ik heb 'toevallig' mijn eigen database
                nog. Herinner me, dat er een apart boek van Sebaldeburen is, dat later
                ingevoerd is. Zal dat doorgeven aan Bert Schut, de DTB-man van
                AlleGroningers.

                Dank, Menne

                Message 7 of 18 , Aug 3, 2008
                  Hallo Menne,

                  Hier twijfelde ik in twee opzichten. Vrouwkje Jelkes Veenstra kwam
                  oorspronkelijk uit Friesland. Haar eerste man had daar ook vandaan
                  kunnen komen. Ook twijfelde ik aan de achternaam van 't Klooster,
                  omdat je een enkele keer in kerkboeken ook een verwijzing naar de
                  plaatsnaam ziet achter de voornaam en het patroniem. 't Klooster had
                  dan een verwijzing kunnen zijn naar Gerkesklooster.

                  Hartelijke groeten,

                  Klaas Pera

                  --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "Menne Glas"

                  Klooster<http://www.allegroningers.nl/index.php?option=com_genealogie&task=persoon_result&zoekmethode=eenvoudig&Itemid=54&persoon_1_achternaam=Klooster&persoon_1_tussenvoegsel=van%20%27t&persoon_1_voornaam=Luitje%20Jans>,

                  Klooster<http://www.allegroningers.nl/index.php?option=com_genealogie&task=persoon_result&zoekmethode=eenvoudig&Itemid=54&persoon_1_achternaam=Klooster&persoon_1_tussenvoegsel=van%20%27t&persoon_1_voornaam=Jan%20Abels>

                  Homan<http://www.allegroningers.nl/index.php?option=com_genealogie&task=persoon_result&zoekmethode=eenvoudig&Itemid=54&persoon_1_achternaam=Homan&persoon_1_tussenvoegsel=&persoon_1_voornaam=Hiltje%20Harms>

                  Veenstra<http://www.allegroningers.nl/index.php?option=com_genealogie&task=persoon_result&zoekmethode=eenvoudig&Itemid=54&persoon_1_achternaam=Veenstra&persoon_1_tussenvoegsel=&persoon_1_voornaam=Frouwkjen%20Jelkes>,

                  Veenstra<http://www.allegroningers.nl/index.php?option=com_genealogie&task=persoon_result&zoekmethode=eenvoudig&Itemid=54&persoon_1_achternaam=Veenstra&persoon_1_tussenvoegsel=&persoon_1_voornaam=Jelke%20Aises>
                  Ottes<http://www.allegroningers.nl/index.php?option=com_genealogie&task=persoon_result&zoekmethode=eenvoudig&Itemid=54&persoon_1_achternaam=Ottes&persoon_1_tussenvoegsel=&persoon_1_voornaam=Fintje>
                  > Bron Huwelijksregister Grootegast 1842
                  > Aktenummer 1

                • Hans Homan Free
                  Message 8 of 18 , Aug 3, 2008
                    Ik had inderdaad alles al op alle mogelijke varianten doorgezocht, en dan
                    tenslotte maar eens op Jan als vader gezocht. Dat geeft in de meeste
                    plaatsen een redelijk overzicht van hiaten in doopboeken.
                    Laten we hopen dat deze gegevens er spoedig bijgezet kunnen worden.

                    Iemand trouwens enig idee wanneer de BS geboorten beschikbaar komen? Ik moet
                    nog een hele rits gegevens nakijken, en ik wil mijn tijd in het Gr. archief
                    liever aan oudere gegevens spenderen.

                    Met Vriendelijk Groeten
                    Hans Homan Free
                    homepage: www.homanfree.nl

                    Message 9 of 18 , Aug 3, 2008
                      Vroeger was er bij Oldekerk een vrouwenklooster. Vlak bij Balk, waar deze
                      familie ook genoemd wordt bij enkele dopen.
                      Toevallig fietste ik daar vorige week nog langs: er is nog een weg met een
                      vreemde bocht erin: de verklaring voor die bocht is dat dat om het vroegere
                      kloosterterrein liep.
                      Het zou me niet verbazen als "van (het) Klooster" daaraan ontleend is, aan
                      de streek bij Balk waar men woonde dus.

                      Groet, Menne

                      P.S.: er wordt hard gewerkt aan de B.S. Dat werd mij verteld, toen ik vroeg
                      waarom het scannen van de protocollatie Hunsingo zo langzaam ging: alles
                      wordt in beslag genomen door de B.S. Wat mij betreft Balen ....:)

                      Message 10 of 18 , Aug 3, 2008
                        Menne,

                        Er heeft daar inderdaad een vrouwenklooster gestaan, dat 'Maria's
                        poort' heette. Dat was gevestigd te Kuzemer(balk), tussen Sebaldeburen
                        en Oldekerk. Het viel onder het St. Bonifatius klooster in Dokkum. Men
                        heeft wel gedacht, dat Kusemer een verbastering zou zijn van "kuise
                        Maria", maar de schrijver Ligterink ontkent dit. De plaatsnaam zou
                        slaan op een meneer Kuze die aan een mar (waterstroom) woonde.

                        Klaas

                        <menne.glas@...> wrote:

> [...]
                        vroegere
                        > kloosterterrein liep.
                        > Het zou me niet verbazen als "van (het) Klooster" daaraan ontleend

                      • Kristian Helmholt
                        Message 11 of 18 , Aug 3, 2008
                          zo is daar in de buurt ook de familie Kloe(c)ste(d)e, met o.a. Derk

                          http://www.allegroningers.nl/index.php?task=persoon_detail&option=com_genealogie&Itemid=54&akte_id=1255137

                          Die lijkt naar de Clockstede 'bij de Tylt' vernoemd te zijn. Dat ook
                          weer iets met het klooster daar te maken schijnt te hebben gehad. Zie ook:

                          http://www.grootegast.nl/ggg/webgen/webgen.nsf/pages/820312AE0D63DEA6C12573980042C7E9?opendocument

                          Details weet ik niet en ik heb het gebouw (of overblijfselen in het
                          landschap) nog niet kunnen ontdekken.

                          mvg,
                          Kristian Helmholt

                          Menne Glas schreef:

> [...]
                          > waarom het scannen van de protocollatie Hunsingo zo langzaam ging: alles
                          > wordt in beslag genomen door de B.S. Wat mij betreft Balen ....:)

                        • Geert Kamphuis
                          Message 12 of 18 , Aug 3, 2008
                            Klaas,

                            Bij allegroningers:

                            Overlijden02-06-1874 Grootegast

                            OverledeneLuitje van Klooster
                            Geslachtm
                            Leeftijd63 jaar
                            GeboorteplaatsSebaldeburen gem. Grootegast

                            VaderJan Abels van Klooster
                            MoederHiltje Harms Homan
                            RelatieFrouwkjen Jelkes Veenstra

                            BronOverlijdensregister Grootegast 1874
                            Aktenummer 31
                            Er zit iets scheef, denk ik.

                            vriendelijke groeten

                            Geert Kamphuis

                            Message 13 of 18 , Aug 3, 2008
                              Ik zie wat je bedoelt, denk ik, Geert,

                              Klaas heeft de huwelijken omgedraaid.
                              Luitje Jans van (het) Klooster was de tweede man van Froukje Jelkes
                              Veenstra.

                              Groet, Menne

                              Op 3 augustus 2008 23:23 schreef Geert Kamphuis
                              <geertkamphuis@...>het volgende: