Re: [groningen-genealogy] Warven

  • Erick Staal
    Message 1 of 18 , Jun 30, 2008
      Hallo Ben,

      Vwb De Warven ken ik alleen het gehucht 'Oterdummer warven', maar
      misschien dat er nog andere zijn die dichter bij Kropswolde liggen.

      onderstaande doop van een IJpe Jochums is trouwens mogelijk interessant

      Doop 30-08-1674 Hoogezand

      Dopeling IJpe
      Geslacht m
      Geboorteplaats
      Geboortedatum

      Vader Jochum
      Moeder
      Getuige

      Opmerkingen doop volwassene, doopdatum mogelijk niet correct

      mvg, Erick

      Ben Aalbers wrote:

      > Hallo allemaal,
      > Op 9 juni 1667 trouwden in Kropswolde, Ipe Jochums en Lammichjin Allers.
      > Hij is van Warven en zij van Kropswolde.
      > Weet iemand ook waar Warven ligt?
      > mvg
      > Ben Aalbers

    • sandersreint
      Message 2 of 18 , Jul 1 12:24 AM
        Hallo Ben,

        Hoewel de Oterdummer Warven de enige warven zijn die ik ken, denk ik
        gevoelsmatig toch niet dat dit de door jou gezochte zijn. Het antwoord
        van Erick Staal gaat ook al sterk in die richting.
        Wat je daarom nog eens zou kunnen onderzoeken is of jouw Warven iets te
        maken hebben met werven/scheepswerven. Die heb je daar nl.van oudsher
        volop. Warven (hoogten waarop men huizen bouwde) en werven zijn
        taalkundig zeer verwant. In het Gronings is er ook geen verschil in
        uitspraak. (klinkt als 'Oterdummer Waarm' en 'Scheepswaarm').
        Zie bijv. ook Nieuw Groninger Woordenboek van K. ter Laan.

        Groeten Reint

        --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "Ben Aalbers"
        <bwaalbers@...> wrote:

> [...]
        > Op 9 juni 1667 trouwden in Kropswolde, Ipe Jochums en Lammichjin
        Allers. Hij is van Warven en zij van Kropswolde.

      • ben doedens
        Message 3 of 18 , Jul 1 12:55 AM
          Ben Aalbers wrote:
          > Hallo allemaal,
          > Op 9 juni 1667 trouwden in Kropswolde, Ipe Jochums en Lammichjin
          > Allers. Hij is van Warven en zij van Kropswolde. Weet iemand ook waar
          > Warven ligt?

          Warfum misschien ?

          Met vriendelijke groeten,
          Ben Doedens
        • T.Bais
          Message 4 of 18 , Jul 1 3:29 AM
            Hallo,

            Warven is een klein gehucht in Fivelgo,prov.Groningen, nabij Oterdum. Bron: Van der AA Arrdrijkskundig woordenboek.

            Vriendelijke groet,

            Tom Bais

            Message 5 of 18 , Jul 1 3:31 AM
              Reint,

              Je hebt gelijk, De Warven zijn hoogten. Volgens Van der AA Aardrijkskundig woordenboek is er maar 1 Warven (de) en dit ligt bij Oterdum.

              Vriendelijke groet,

              Tom Bais

              <bwaalbers@...> wrote:

> [...]
              > Op 9 juni 1667 trouwden in Kropswolde, Ipe Jochums en Lammichjin
              Allers. Hij is van Warven en zij van Kropswolde.

            • Dick Kuil
              Message 6 of 18 , Jul 1 6:59 AM
                Hallo Ben,

                Het zou me niet verbazen als mat Warven Warffum wordt bedoeld. De
                uitspraak in het dialect is identiek.

                Met vriendelijke groet,

                Dick Kuil

                Ben Aalbers schreef:

> [...]
                > Op 9 juni 1667 trouwden in Kropswolde, Ipe Jochums en Lammichjin
                > Allers. Hij is van Warven en zij van Kropswolde.

              • D Franzen
                Message 7 of 18 , Jul 1 7:10 AM
                  Hallo,
                  In het archief in Groningen liggen boekjes hoe de plaatsen vroeger genoemd werden.
                  Met vriendelijke groet
                  Derk Franzen

                  Ben Aalbers schreef:

> [...]
                  > Op 9 juni 1667 trouwden in Kropswolde, Ipe Jochums en Lammichjin
                  > Allers. Hij is van Warven en zij van Kropswolde.

                • klaaspera
                  Message 8 of 18 , Jul 1 10:14 AM
                    Hallo Derk,

                    Is de uitspraak van plaatsnamen in het Gronings dialect dan zo
                    veranderd? Volgens mij heette Warffum vroeger ook al Warven (fonetisch
                    : Waarvum). Een ander voorbeeld is Baffelt voor de plaats Baflo. Dat
                    neemt natuurlijk niet weg, dat dergelijke naslagwerken wel interessant
                    zijn voor niet-dialectsprekers.

                    Hartelijke groeten,

                    Klaas Pera

                    --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "D Franzen"
                    <d.franzen@...> wrote:

                    > Hallo,
                    > In het archief in Groningen liggen boekjes hoe de plaatsen vroeger
                    genoemd werden.
                    > Met vriendelijke groet
                    > Derk Franzen

                    30-6-2008 18:07

                  • ben doedens
                    Message 9 of 18 , Jul 1 10:22 AM

                      Dick Kuil wrote:
                      > Hallo Ben,
                      >
                      > Het zou me niet verbazen als mat Warven Warffum wordt bedoeld. De
                      > uitspraak in het dialect is identiek.
                      >
                      > Met vriendelijke groet,
                      >
                      > Dick Kuil

                      Waffum - Waarvum
                      Warven - Waarven ?

                      Ik heb de laatste alleen gehoord in combinatie met Oterdum. De Oterdummer
                      Waarven. De vlek (een paar boerderijen) bestaat niet meer, opgeslokt door
                      het Delfzijlster Industrieterrein. Welke zuidelijk wordt begrensd door de
                      Warvenweg, de N992 naar Woldendorp.

                      Met vriendelijke groeten,
                      Ben Doedens
                    • D Franzen
                      Message 10 of 18 , Jul 1 11:22 AM
                        Hallo Klaas Pera,
                        De uitspraak is niet veranderd, de namen wel.
                        Met vriendelijke groet
                        Derk Franzen

                        <d.franzen@...> wrote:

                        > Hallo,
                        > In het archief in Groningen liggen boekjes hoe de plaatsen vroeger
                        genoemd werden.
                        > Met vriendelijke groet
                        > Derk Franzen

                        30-6-2008 18:07

                      • ben doedens
                        Message 11 of 18 , Jul 1 1:53 PM
                          T.Bais wrote:
                          > Hallo,
                          >
                          > Warven is een klein gehucht in Fivelgo,prov.Groningen, nabij Oterdum.
                          > Bron: Van der AA Arrdrijkskundig woordenboek.
                          >
                          > Vriendelijke groet,

                          Ik weet het. Vroeger kon je het zien liggen als je van Termunterzijl door de
                          Oosterhoek naar Delfzijl reed. Tegenwoordig rest van Oterdum slechts wat
                          oude grafzerken in de zeedijk en ligt Oterdummerwaarvan onder het zand van
                          het industrieterrein.

                          Met vriendelijke groeten,
                          Ben Doedens
                        • ben doedens
                          Message 12 of 18 , Jul 1 1:55 PM
                            klaaspera wrote:
> [...]
                            > veranderd? Volgens mij heette Warffum vroeger ook al Warven (fonetisch
                            > neemt natuurlijk niet weg, dat dergelijke naslagwerken wel interessant

                            Op oude kaarten uit de Napoleontische tijd staat al Bavvelt !

                            Met vriendelijke groeten,
                            Ben Doedens
                          • Ben Aalbers
                            Message 13 of 18 , Jul 1 4:26 PM
> [...]
                              > Moeder
                              > Getuige
                              >
                              > Opmerkingen doop volwassene, doopdatum mogelijk niet correct

                              Hallo Erick,
                              De doopdatum is dezelfde die ik heb, en lijkt me correct.
                              Ik heb nog naar een doop van Lammejen Allerts gezocht in Kropswolde, maar
                              niet kunnen vinden.
                              mvg, Ben
                            • Ben Aalbers
                              Message 14 of 18 , Jul 1 5:28 PM
                                Hallo Reint,
                                Bedankt voor je uitleg over Warven. Ik had ook al gedacht dat het een werf
                                kon zijn, maar de term Warven (hoogten) wist ik nog niet.
                                mvg,
                                Ben Aalbers
                              • D Franzen
                                Message 15 of 18 , Jul 1 11:25 PM
                                  Hallo Ben,
                                  Je hebt gelijk, maar in wilde ook even een duit in het zakje doen.[misschien om te helpen?]
                                  Helaas heb ik het er naast gegooid.
                                  Sorry voor de overlast en dat ik mij er mee bemoeid heb.
                                  Gebeurd niet weer.
                                  Met vriendelijke groet
                                  Derk Franzen

                                  Message 16 of 18 , Jul 2 1:23 AM
                                    D Franzen wrote:
> [...]
                                    > doen.[misschien om te helpen?] Helaas heb ik het er naast gegooid.
                                    > Sorry voor de overlast en dat ik mij er mee bemoeid heb.

                                    Mag rustig hoor. Je komt in oude folianten zoveel verschillende
                                    schrijfwijzen tegen. Er was toen ook nog geen nederlands taalgenootschap die
                                    al die maffe regels b.v. op pannenkoeken kon bedenken. Dus elke cartograaf
                                    schreef op zoals ie het dacht het best te weten.

                                    Ik dacht dat de huidige Bavvelders nu Bavveld (met d) schrijven.

                                    Met vriendelijke groeten,
                                    Ben Doedens
                                  • Ben Aalbers
                                    Message 17 of 18 , Jul 5 3:16 PM
                                      Hartelijke dank aan iedereen die me geholpen heeft met gegevens over het plaatsje Warven.

                                      mvg
                                      Ben Aalbers
                                      Australiƫ