Bons Raad

  • david and frieda galbraith
    Message 1 of 1 , Jun 5, 2008
      Hello again, Ja, die Harm Eltjes Bons geboren op 22 februari 1801 in Eexta, die op 1 Maart 1860 in Horsten, Onstwedde, overleden is, lijkt mij ook de ware echtgenoot van Anna Jans Raad (geboren in Beerta 1 Mei 1808)) te zijn. De namen van de kinderen zijn resp. Geessien, Eltje (2x), Jantje, Paulina, Harm en Johannes, dus allemaal namen van de drie voorouders en daarvoor, met de uitzondering van Antje. Waar mijn betovergrootmoeder haar naam Jantje vandaan haalt is nog een puzzel. En vooral de notitie in Genlias in het Onstwedder overlijdens register van Harm Bons waar vermeld wordt dat hij in Termunten (dus niet in Eexta) geboren is, geeft mij aanleiding tot twijfelen, want er is dus ook een Harm Eltjes Bons op 21 September 1806 in Termunten geboren en dat klopt met de leeftijd van de 53 jarige overledene Harm Bons in Horsten, Onstwedde. Op hun eerste dochter Geessien na (geboren in Nieuwe Pekela), zijn alle kinderen in de gemeente Onstwedde geboren. Het is interessant dat in het overlijdens register van Onstwedde zijn vrouw weer Anna de Raaf (geboren in Beerta en overleden in Mussel, Onstwedde op 19 Januari 1889 op 80-jarige leefijd) genoemd wordt en in het trouw register van hun zoon Johannes, heten zij Harm Eltjes Bons en Anna Johannes Raat. Vreemd dat die Raat/Raaf fout een paar keer herhaald wordt. Het zal dus misschien niet de fout van de extracter geweest zijn? Verder zie ik nog steeds geen trouwdatum voor dit echtpaar. Misschien in Duitsland? Is er iemand die t.z.t. de mogelijkheid heeft om het originele register eens te raadplegen? Ik woon in Amerika en ben daartoe niet in staat. Ik ben al lang blij dat ik toegang tot AlleGroningers en Genlias heb en wil hierbij van de gelegenheid gebruik maken om alle vrijwilligers hartelijk te danken voor deze fantastische service. Ook Heeft Menne Glas me indertijd veel geholpen met zijn "Dopen."

      Vriendelijke Groeten,
      Frieda Galbraith