Familie Cuperus of Kuperus

  • tumble
    Message 1 of 3 , Jun 1, 2008
      Geachte lijstgenoten,

      Enige tijd geleden heb ik informatie gevonden over een huwelijk tussen
      Abrahamus Couperus en Trijntijen Hendrix in Groningen.
      De persoon van Abrahamus is interessant omdat hij een broer zou kunnen zijn
      van Theodorus Couperus (predikant te Idaard en Warga). Deze heeft namelijk
      een zoon met dezelfde naam.

      Uit eerdere publikaties over de familie Couperus maak ik op dat de Groningse
      predikanten familie Kuperus GEEN familie is. De vroege beschrijving van de
      familie is gebaseerd op "familie aantekeningen" en bevat meer onwaarheden.
      Ik zou daarom graag in contact komen met een onderzoeker die meer over deze
      Groningse familie kan vertellen. Misschien staat er zelfs al iets op het
      Internet?

      Met vriendelijke groet,

      Jan Willem Draijer
      dra001(/a)quicknet nl
      www.jwdraijer.nl/gen

      Gemeente Kerkelijke gemeente - Groningen
      Brontype boek
      Archiefnummer 124
      Deelnummer 165
      Registernaam Groningen 1650 - 1653
      Code GRA002000724
      Periode register 1650-1653
      Akte subtype registratie
      Pagina 6
      Datum 09-03-1650
      Bruidegom Abrahamus Couperus
      Bruid Trijntijen Hendrix
    • wiersemafred
      Message 2 of 3 , Jun 1, 2008
        --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "tumble" <tumble@...>
        wrote:

> [...]
        en
        bevat meer onwaarheden.
        Ik zou daarom graag in contact komen met een onderzoeker die meer

        Jan Willem --

        Weet je zeker dat er een Groninger predikanten familie Kuperus was?
        Wat staat daarover in de 'vroege beschrijving' waar jij het over hebt?
        De enige pastors die ik ken met die naam en in de omgeving van
        Groningen zijn: 1. Johannes Sigefridus Cuperus uit Oostfriesland die
        slechts kort ( (1630-'31) dominee was in Zuidlaren (met een zoon die
        dominee was te Noordwolde van 1653-'74, maar die zich Johannes
        Fabricius noemde), en 2. Simon Cuperus, van Sappemeer, zv Cornelis
        Tjeerts x Geertien Egberts, als student ingeschreven in Gron op 7
        april 1717, was predikant te Ameland, trouwde eerst met Gesina
        Eissinghe (Sappemeer, 1722) en later met Antje Aukes (1759,
        Ballum/Ameland), waarvan me geen kinderen bekend zijn.

        Groet, FredW
      • tumble
        Message 3 of 3 , Jun 2, 2008
          Hallo Fred,

          De aantekeningen die ik heer heb zijn gemaakt door W Wijnaendts van Resant
          in 1908. Hierin is sprake van een andere predikanten familie met vrijwel de
          zelfde naam die wel eens wordt verward met de familie Couperus. Ik heb
          ondertussen de website http://kuperusgenealogie.spaces.live.com/ gevonden.
          Op de website wordt ingegaan op de verschillende families. Zo op het eerste
          gezicht heb je gelijk engaat het inderdaad niet om een Groningse familie.

          Met dank voor je reactie,

          Jan Draijer