Re: [groningen-genealogy] Re: Jacobus Bennema

  • M.Bennema Geerlings
    Message 1 of 26 , May 1, 2008
      Mogge Fred,

      In Aduard huwt er een Hendrikjen Folkers op 10-11-1700 met een Menne Wopkes.
      Ik denk dat dit haar 1e huwelijk is en dat de zoon Menne die ze samen met Cornelis Willems krijgt naar deze 1e man van haar genoemd is.

      "Geertien Mennes" is een interessante gedachte, als er nog kerkboeken zijn van omstreeks 1640 van Noordhorn kan ik kijken of er op deze naam misschien voor bv.het lijklaken geld is ontvangen.

      vr.gr. Menno BG

      Message 2 of 26 , Jul 30, 2012
        Dag mensen,

        Van Jacobus Bennema ( 1680- ca. 1739) rekenmeester, paardenhandelaar en opponent van de Mepsche in Faan wordt beweerd, dat hij in zijn jonge jaren ong. 1,5 jaar studeerde aan de Universiteit van Geneve.
        ( Hij schreef op 20 jan. 1700 een brief aanzijn vader vanuit Rome)
        Ik heb enige tijd geleden om informatie gevraagd bij de Universiteit in Geneve en kreeg als antwoord dat hij daar niet als ingeschreven bekend stond.
        Waren er in die tijd andere plaatsen waar men naar toe ging om een studie te volgen, b.v. Heidelberg en is het mogelijk om digitaal inzage te krijgen of hij daar studeerde ? Indien niet digitaal, weet iemand een contact om dit aan te vragen ?

        vriendelijke groet,

        Menno Bennema Geerlings
      • gruno77
        Message 3 of 26 , Jul 30, 2012
          Hallo Menno,

          Het register van de Universiteit van Heidelberg is gedigitaliseerd. Het bestaat uit meerdere delen. De link is:

          http://www.ub.uni-heidelberg.de/helios/digi/unihdmatrikel.html

          Daarin ben ik de naam Jacobus Bennema (periode 1704-1870 en periode 1704-1807) niet tegengekomen. Hij zou ook nog in Rome of in Leuven gestudeerd kunnen hebben. Nog dichter bij huis komen Groningen en Franeker in aanmerking.

        • M.Bennema Geerlings
          Message 4 of 26 , Jul 30, 2012
            Klaas,
            bedankt voor je info inzake Heidelberg. Ik heb er ook naar gekeken, maar kan ook niets vinden. Jammer dat de periode omstreeks 1700 ontbreekt.
            Rome of Leuven zouden opties kunnen zijn, maar ik vraag me af of je daar als "hervormde" werd toegelaten, omdat dit toch beide katholieke universiteiten waren.
            Groningen en Franeker vallen vrijwel zeker af om volgende reden:
            Hem werd o.a. tenlaste gelegd dat hij tijdens zijn studiereis zich schuldig zou hebben gemaakt aan sodomie en ik denk dat als dit in Groningen of Franeker gebeurd zou zijn dat er dan wel getuigen voor of tegen gevonden hadden kunnen worden.

            met vriendelijke groet,

            Menno Bennema Geerlings

> [...]

            > Waren er in die tijd andere plaatsen waar men naar toe ging om een studie te volgen, b.v. Heidelberg en is het mogelijk om digitaal inzage te krijgen of hij daar studeerde ? Indien niet digitaal, weet iemand een contact om dit aan te vragen ?

          • Erick Staal
            Message 5 of 26 , Jul 30, 2012
              Menno (en andere geïnteresseerden),

              Een paar jaar geleden heb ik al eens een lijst gemaakt van Nederlanders
              en Oost-Friezen die studeerden in Heidelberg:

              http://elstaal.home.xs4all.nl/Noord-Nederlanders_en_Oostfriezen_aan_de_Universiteit_van_Heidelberg_1386_1871.txt

              hierin komt helaas de naam Bennema idd niet voor (ook niet in de periode
              1700-1725 dus toen Heidelberg katholiek werd).

              mvg, Erick

              Message 6 of 26 , Jul 30, 2012
                Menno,

                Vanwege de beschuldigingen van De Mepsche is Jacobus Bennema vanuit het Westerkwartier in 1731 naar de stad Groningen gevlucht. Dat staat te lezen in het boek "Spinnen in het web" van H. Feenstra. Aan de Groninger Universiteit hebben overigens wel een Menno Bennema Omlandus (rechten) en een Jacobus Rudolphus Bennema gestudeerd.

                Ik heb ook nog gezocht in een digitale database van de Universiteit van Bazel, maar zonder resultaat. In het bovengenoemde boek staat, dat hij volgens onbevestigde berichten meer dan een jaar in Zwitserland op school heeft gezeten. Dat moet rond 1700 hebben plaatsgevonden. Genève en Bazel lijken af te vallen. Ook in Leiden geen spoor van hem.

                Hartelijke groeten,

                Klaas Pera

                Message 7 of 26 , Jul 31, 2012
                  Dag Klaas,

                  Het hele monsterproces van Faan is me bekend van het boek van Ab Visser.
                  De ingeschreven Menno Bennema (1702-1780) was geh. met Sijtske van Toutenburg.
                  Weet je ook wanneer Jacobus Rudolphus in Groningen studeerde en welke faculteit ?
                  De enige Jacob Rudolph Bennema die me bekend is werd gedoopt in Groningen op 5-3-1751 als zoon van Gosse Bennema en Dina Geertruida Hulsebus.
                  In de VOC archieven staat, dat hij in of bij Batavia is verdronken op 14-7-1770. Beroep: konstabelsmaat
                  Hij is dus maar 19 jaar geworden.

                  vriendelijke groet,

                  Menno Bennema Geerlings

                  Message 8 of 26 , Jul 31, 2012
                    Hallo Menno,

                    De informatie over Jacobus Rudolphus Bennema heb ik gevonden in "Album studiosorum Academiae groninganae" [1614-1914], uitgegeven door het Historisch genootschap te Groningen. Die bron is gedeeltelijk in te zien op Google Books.

                    De link is:

                    http://books.google.nl/books?ei=OJkXUJSSEOar0AWCk4DADQ&sqi=2&hl=nl&id=u7fmAAAAMAAJ&dq=album+studiosorum+groningen&q=bennema#search_anchor

                    Als je kijkt naar de fragmentweergave, staat daar te lezen: "1 Augustus: Jacobus Rudolphus Bennema Groningensis, V. t. ?" Helaas wordt daarbij geen jaartal vermeld. Misschien weet iemand anders op dit forum wanneer hij begonnen is met studeren en welke studie hij heeft gevolgd. Door de kleine letters is het erg moeilijk te lezen.

                    Hartelijke groeten,

                    Klaas Pera

                  • M.Bennema Geerlings
                    Message 9 of 26 , Jul 31, 2012
                      Hallo Klaas,

                      ik heb ook op Googls books gekeken. Bij ingave jac.rud. bennema kom ik in een boek waaruit blijkt dat hij op 4-9-1767 aan de Latijnse school in Lingen is gepromoveerd, dus 3 jaar voor zijn dood.

                      vr.groet, Menno Bennea Geerlings

> [...]

                      > In de VOC archieven staat, dat hij in of bij Batavia is verdronken op 14-7-1770. Beroep: konstabelsmaat

                    • wiersemafred
                      Message 10 of 26 , Jul 31, 2012
                        Menno -- in de Alb. Stud. Gron. staat op 3 aug. 1767 ingeschreven: "Jacobus Rudolphus Bennema, Groningensis, A.L." -- gr., FredW

                        Message 11 of 26 , Jul 31, 2012
                          bedankt Fred,

                          heb je enig idee wat A.L. betekent ?

                          gr. Menno BG

> [...]

                          > ik heb ook op Googls books gekeken. Bij ingave jac.rud. bennema kom ik in een boek waaruit blijkt dat hij op 4-9-1767 aan de Latijnse school in Lingen is gepromoveerd, dus 3 jaar voor zijn dood.

                        • Chris van Dijkum
                          Message 12 of 26 , Jul 31, 2012
                            A.L. = Artes Liberales

                            http://nl.wikipedia.org/wiki/Zeven_vrije_kunsten

                            --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "M.Bennema Geerlings" <mj.bg@...> wrote:

                            > bedankt Fred,
                            >
                            > heb je enig idee wat A.L. betekent ?
                            >
                            > gr. Menno BG
                          • M.Bennema Geerlings
                            Message 13 of 26 , Jul 31, 2012
                              Chris bedankt,

                              als ik het op Wikipedia zo lees, lijkt het me een beetje het pretpakket van de 18e eeuw.

                              vr.groet,

                              Menno Bennema Geerlings

                              Message 14 of 26 , Jul 31, 2012
                                De AL zijn een voortzetting van de "zeven vriekunsten" die erg in
                                aanzien stonden. Marieke van Nimwegen gaat dan ook pas overstag voor de
                                duivel Moenen wanneer hij belooft haar in deze wetenschappen te onderwijzen.
                                Later werd het gezien als een soort propedeuse voor je aan de eigenlijke
                                studie begon.

                                On 31-7-2012 16:59, M.Bennema Geerlings wrote:

                                > Chris bedankt,
                                >
                                > als ik het op Wikipedia zo lees, lijkt het me een beetje het
                                > pretpakket van de 18e eeuw.
                                >
                                > vr.groet,
                                >
                                > Menno Bennema Geerlings

                              • bennemageerlings
                                Message 15 of 26 , Mar 30, 2014

                                  Wil iemand die in het bezit is van de ingeschreven studenten eens kijken of hij Jacob(us) Bennema (1680-1739)

                                  bij enige universiteit kan vinden. Hij werd door de Mepsche in het Faanproces beschuldigd van sodomie, met een ervaring die hij tijdens zijn studietijd in het buitenland zou hebben opgedaan. Bij de inschrijvingen in Heidelberg is hij niet te vinden evenmin in Geneve. Er is wel een brief door hem vanuit Rome aan zijn vader geschreven in 1700, maar die handelde uitsluitend over de verkoop van paarden aldaar.

                                  vriendelijke groet,

                                  Menno Bennema Geerlings

                                • wiersemafred
                                  Message 16 of 26 , Mar 30, 2014
                                    Hoi Menno -- helaas komt Jacob(us) Bennema niet voor onder de Nederlandse studenten in het buitenland die op de CD schijf Albi Studiosorum & Promotorum staan velmeldt -- ik heb meerder variaties van de namen geprobeeerd, zonder sukses --  groet, FredW
                                  • bennemageerlings
                                    Message 17 of 26 , Apr 1, 2014
                                      Dag Fred,

                                      bedankt voor je info. Kun je me vertellen welke buitenlandse scholen op die CD staan, dan kan ik die uitsluiten bij verder onderzoek.
                                      Jacobus moet toch ergens gestudeerd hebben, hij zal niet op zijn blauwe ogen het tot rekenmeester hebben gebracht.

                                      vr. groet Menno BG

                                      Sent: Sunday, March 30, 2014 11:46 PM

                                      Message 18 of 26 , Apr 1, 2014
                                        Menno --
                                        Voor de universiteiten en hogescholen die op de schijf staan moet je even googelen:
                                        De Nederlandse Alba Studiosorum en Promotorum  pdf

                                        en dan de pdf met het titeloverzicht downloaden. CD is uitgegeven door het Centraal Bureau voor de Genealogie en is te koop via:

                                        http://www.arik.nl/contents/nl/p25_Nederlandse_Alba_Studiosorum___Promotorum.html

                                        Mvg,  FredW
                                      • Pera
                                        Message 19 of 26 , Apr 1, 2014
                                          Hallo Menno,

                                          Naar ik heb begrepen, is de familie Bennema van Friese oorsprong. De
                                          naam Bennema werd ook wel gespeld als Benning, Benningh, Benningius of
                                          Banningius. Als je kijkt in de bron "Het geleerde Friesland" van Samme
                                          Zijlstra:

                                          http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CC8QFjAA&url=http%3A%2F%2Ffiles.mpaginae.webnode.com%2F200000728-b6ac7b7a64%2FFrieseStudentenvoor1650.pdf&ei=4JY6U6T6IfLM0AXtroD4Dg&usg=AFQjCNE97LIvbrQ0GTF6kKORyxsWVi8nhg&sig2=jaMSvjPRgmcRPfZJGQwpDQ&bvm=bv.63934634,d.d2k

                                          dan vind je daarin meerdere studenten met die naam, onder andere een
                                          zekere Jelte Benninge, die pastoor te Noordhorn was. Mocht de link niet
                                          werken, dan moet je zelf even zoeken op Google. Van de familie Benningh
                                          bestond ook een Amsterdamse en een Twentse tak.

                                          Message 20 of 26 , Apr 1, 2014
                                            Hallo Klaas,

                                            De Friese oorsprong van de Bennema’s is onzeker. De stamvader was Gosse Hindricks uit Noordhorn, zijn zoon was Menno Gosses. Eerst bij diens kinderen komt de naam Bennema voor in de registers.
                                            Ik denk dat ze de naam Bennema hebben genomen van een boerderij met die naam die ze gingen bewonen.
                                            Er bestaat het vermoeden dat de Sicke Benninghestate ook wel Bennemastate werd genoemd.
                                            Er is een Jelle Jaspers Bennema ( ca. 1596- ca. 1640), eerst Doopsgezind, later Hervormd om burgemeester van Harlingen te kunnen worden (1631-1634)
                                            Deze Jelle had een zoon Jelmerus ( geb. ca. 1626), geh. met Elbertie Pouwels Fortuijn, die o.a. het volgende in zijn testament uit 1665 liet opnemen:
                                            "mijn sate landts,Bennama genaempt, gelegen tot Noorthorn in Groningerlandt".
                                            Universeel erfgenaam werd zijn zwager Gerard(us) Fortuijn
                                            Zijn enige dochter Sophia was toen al gestorven.
                                            Er was dus een Bennemaheerd die hem ( gedeeltelijk ?) behoorde.
                                            Er zijn vele Bennema’s/Binnema’s in Friesland, maar ik kan tot nu toe geen link met de Noordhorner Bennema’s vinden

                                            vriendelijke groet,
                                            Menno Bennema Geerlings