Re: Annechien Hanssens Leenders

  • Marcel Kremer
    Message 1 of 14 , Apr 1, 2008
      Beste Reinder,

      De combinatie van gegevens (doopsgezind, de naam Rudolph, de stad
      Groningen en een huwelijkspartner uit Zwitserland) lijken mij te
      wijzen in de richting van een Leutscher.

      Hartelijke groet,

      Marcel

      --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "Reinder Pieters"
      <reinder.pieters@...> wrote:

      > Annechien Hanssens Leenders overleed op 03-11-1825 en copuleerde
      op 20
      > may 1770 te Windeweer met Lammert Harms (Blaauw). Volgens de
      > overlijdensakte is haar vader Hans Leenders en zou ze rond 1744 in
      de
      > Kalkwijk geboren meoten zijn. Waarschijnlijk is haar moeder
      Susanna
      > Roelfs. Van haar heb ik niets gevonden behalve een koopakte uit
      1744.

      > De familie is doopsgezind, maar ik kan niets over hen in Sebo's
      bijbel
      > terug vinden. Misschien zoek ik verkeerd. Maar via alle groningers
      iets
      > gevonden wat me doet vermoeden dat dit toch de goede kant zou
      kunnen
      > zijn: Registratie 20-05-1734 Bruidegom Hans Leenders, van
      Obberhoven
      > Zw. en Bruid Susanna Rudolphs, van Groningen
      >
      > Rudolphs...Roelfs....klanktechnisch dicht bij elkaar. Kent iemand
      deze
      > familie? Ik loop zowel bij de Blaauws als bij de Leenders vast.
      >
      > Reinder

    • Lukas Cazemier
      Message 2 of 14 , Apr 1, 2008
        Hallo allemaal,

        Marcel Kremer noemde de familie Leutscher.
        In het boek over de familie Leutscher komt inderdaad op blz. 90 een Susanna
        Rudolfs voor (nr. III-4.4). Daar staat vermeld van haar:
        "Susanna, geb. ca. 1733, ov. eind febr. 1771 te Gn.
        Bij de boedelscheiding van haar ouders treedt namens haar op Albert Jans
        haar zwager, aan wien zij 22 aug. 1761 volmacht daartoe gegeven heeft. Ook
        zij ontvangt bij de boedelscheiding 200 gld. en een vordering op haar broer
        Izaak van 100 gld., rentende 4% per jaar. Zij wordt in Gn. na 11.30 uur
        begraven en komt daardoor voor in het breukdodenboek. De boete wordt betaald
        op 2 mrt. 1771".
        Zij is het vierde kind van Hans Rudolf Abrahams Leutscher en Barbera
        Kupferschmied.
        Een huwelijk van Susanne Rudolfs wordt in het Leutscher-boek niet genoemd.
        Geeft dit enig houvast?

        Groeten,
        Lukas Cazemier,
        www.westerkwartier.info.

        <reinder.pieters@...> wrote:

> [...]
        deze
        > familie? Ik loop zowel bij de Blaauws als bij de Leenders vast.

      • Annelies de Wijk
        Message 3 of 14 , Apr 1, 2008
          ik ken het Leutscher boek niet maar:

          Susanna Rudolfs (Leutscher) heeft in 1761 als gemachtigde zwager
          Albert Jans.
          Op dat moment is zij dus ongetrouwd of weduwe.
          Albert Jans van Warffum ondertrouwt in Groningen op 30-12-1758, trouwt
          in Engelbert op 21-1-1759 met Antje Rudolphs, voor haar David Rudolphs
          als broer.

          Bij de ondertrouw van Susanna Rudolphs met Harm Leenders op 20-5-1734
          treedt voor haar op Jan Alberts als neef.
          Susanna is dus geboren voor ca. 1716.
          Op 16-2-1749 ondertrouwt een Harm Leenders van Kalkwijk met Trijntje
          Jans van Kalkwijk.
          Als het hier om dezelfde Hans Leenders gaat is Susanna dus voor 1749
          overleden.
          Dat klopt niet met de geboorte- en begraafdatum uit het Leutscher boek.

          het betreft hier dus niet dezelfde Susanna Rudolphs.

          Annelies de Wijk
          http://www.dewijk.org/genealogie/

          --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, Lukas Cazemier <lukas@...>
          wrote:

> [...]
          > Kupferschmied.
          > Een huwelijk van Susanne Rudolfs wordt in het Leutscher-boek niet

        • Reinder Pieters
          Message 4 of 14 , Apr 5, 2008
            Deze had ik al Klaas. Lammert Harms Blaauw en Annigje Hanssens hebben
            (voor zover ik weet) 3 kinderen gekregenen en van geen van hen vind
            ik een doopakte. Vandaar het vermoeden dat het Doopsgezinden zijn.
            Van hun tweede kind wordt zijn geboortedatum in de huwelijksakte
            (Genlias) gegeven.

            1 Trijntje Lammerts Blaauw, geboren omstreeks 1773. Trijntje is
            overleden op zondag 12 april 1812 in Windeweer gem. Hoogezand,
            ongeveer 39 jaar oud. Trijntje bleef ongehuwd.
            2 Hans Lammerts Blaauw is geboren op zaterdag 2 oktober 1773 in
            Kalkwijk (Hoogezand. Hij is overleden op zaterdag 11 oktober 1828 in
            Lula (Hoogezand), 55 jaar oud en trouwde, 38 jaar oud, op donderdag 5
            december 1811 in Hoogezand met Trijntje Aaldriks Warnders, 31 jaar
            oud. Trijntje is geboren op vrijdag 28 januari 1780 in Sappemeer,
            dochter van Aaldrik Aaldriks Warnders en Ebeltje Pieters Kraaij.
            Trijntje is overleden op donderdag 10 juni 1858 in Lula, 78 jaar oud
            3 Jan Lammerts Blaauw is geboren omstreeks 1778 in Lula,en is
            overleden op zondag 1 maart 1835 in Kropswolde, ongeveer 57 jaar oud.
            Hij trouwde, ongeveer 24 jaar oud, op zondag 20 juni 1802 in
            Kropswolde met Lyna Hindriks Wilkens, 20 jaar oud. Lyna is geboren in
            1782 in Kropswolde, dochter van Hindrik Berents Wilkens en Tijbegien
            Berents. Zij is gedoopt op vrijdag 29 maart 1782 in Kropswolde. Lyna
            is overleden op dinsdag 9 december 1845 in Kropswolde,63 jaar oud.
            Van het overlijden is aangifte gedaan op donderdag 11 december 1845.

            Van nummer 3 stam ik af.

            Maar bedankt Klaas.

            Reinder
          • Reinder Pieters
            Message 5 of 14 , Apr 5, 2008
              beste Lukas,

              Ben bang dat mijn Susanna niet tot de familie Leutscher behoort.
              Tenminste niet als ze ca. 1733 geboren is. Want het huwelijk met Hans
              Leenders wordt op 20-05-1734 geregistreert. Ik hoop dat mijn voorvader
              het netjes gehouden heeft.

              In 1744 kopen ze een stuk land:

              GAG - 1328r - fol.91 - 16 juni 1744 - 25 juni 1744 - Jantjen Berents,
              weduwe van Luirt Jans Doornbusch, verkoopt aan Hans Leenderts en
              Susanna (ehel.) een stuk groenland bij de Nieuwe Friese Compagnie,
              oost, op no.22. Ten noorden Adam Tebbes, ten oosten Tebbe Jans, ten
              zuiden Adam Tebbes, ten westen het Hoofddiep. Prijs: 35 gld.

              mvg

              Reinder
            • reinderpieters
              Message 6 of 14 , May 19, 2010
                Beste Groepsleden,

                Had het vermoeden dat Annechien Hanssens Leenders doopsgezind was, en bij haar overlijden wordt inderdaad door de doopsgezinde diaken van Sappemeer de dood aan de gemeentegriffie gemeld. Is er ergens een lijst beschikbaar van de leden van deze gemeente?
              • Ina Hazewinkel
                Message 7 of 14 , May 19, 2010
                  Hallo Reinder,

                  Even een citaat van klaas uit 2008

                  "Beste lijstgenoten,

                  Voor mensen die op zoek zijn naar doopsgezinde familieleden in
                  Hoogezand-Sappemeer en omgeving is dit misschien nog een interessante
                  link:

                  http://www.doopsgezindsurhuisterveen.nl/naamlijst_leden_1570___1730.htm

                  Hartelijke groeten,

                  Klaas Pera

                  Groet Ina

                  http://www.voelspriet2.nl/forum/index.php?board=3.0

[...]

                • geertkamphuis
                  Message 8 of 14 , May 20, 2010
                    Beste Reinder,

                    Hans Leenders is misschien familie van de Peter Leendert/Leenders/Lehner die voorkomt op de lijst van Zwiterse doopsgezinden die in 1711 op vier schepen naar Nederland vluchtten.
                    Op het Nieuwenburger schip is Peter Lehner één van de twee opzichters (de andere opzichter is Hans Ancken).

                    In de lijst van ingescheepten op dit schip:
                    Peter Leener een landman van Oberhoffen , 34 j. en vr. Elsbet Rogener, gearriveerd.
                    Verderop wordt vermeld dat hij en zijn vrouw naar Groningen vertrokken en over 150 thaler beschikten.

                    groeten

                    Geert Kamphuis

                  • Teijo Doornkamp
                    Message 9 of 14 , May 20, 2010
                      Reinder,

                      wat actes uit het Prothocol van Sappemeer, wellicht kun je met het
                      eigendom nog wat (follow the money...):

                      - fol.18v - 1 mei 1738 - 17 mei 1738 - De weduwe van Johannes Leutscher
                      draagt over aan Hans Leenders en Susanna Roelefs (ehel.) een huis en hof
                      met een plaats groenland op de Kalkwijk , west, no.19. Ten noorden Claas
                      Reks, ten oosten het Hoofddiep, ten zuiden Kier Roelefs, ten westen de
                      swarte wegh. Prijs: 770 car.gld.

[...]

                      - fol.120 - 19 mei 1747 - 7 juli 1747 - Jochum Jans verkoopt aan Samuel
                      Peters, op de Kalkwijk, een stukje land bij de Kijlcompagnie, oost, no.22.
                      Ten noorden Peter Hindriks, ten oosten Hans Bour, ten zuiden Adam Tebbes,
                      ten westen Hans Leenders. Prijs: 100 gld.

                      - fol.135 - 5 mei 1749 - 9 mei 1749 - Hans Leenders verkoopt aan Hindrik
                      Gerrits ten Cate en Judith Hindrix ten Cate (ehel.) een behuizing en
                      schuur met hoven met een plaats land op de Kalkwijk, west, op no19, ten
                      noorden Claas Riks, ten oosten het Hoofddiep, ten zuiden Kijr Roelfs, ten
                      westen de Compagnieweg. Prijs: 800 car.gld.

                      - fol.153 - 20 mei 1750 - 2 juni 1750 - Hans Leenders verkoopt aan Jacob
                      Hajes en Coopjen Willems (ehel.) een kamp bouwland in de Nieuwe Compagnie
                      op no.22. Ten noorden Peter Hindriks, ten oosten Samuel Peters, ten zuiden
                      Adam Tebbes, ten westen het Compagniediep. Prijs: 122 car.gld.

                      - fol.1v - 1 mei 1753 - 23 mei 1753 - Berent Jans en Sibille Berents
                      (ehel.) verkopen aan Albert Jans en vrouw een stuk groenland in de Oude
                      Friese Compagnie, op no.27. Ten noorden Geert Derks, ten oosten Harmen
                      Berents’ weduwe, ten zuiden Hans Lienderts, ten westen het Hoofddiep en
                      Geert Derks. Prijs: 250 gld.

                      - fol.20v - 11 februari 1755 - 10 maart 1755 - Derk Jurriens en Hanna Jans
                      (ehel.) ter ener en Albert Jans en Trijntien Caspers (ehel.) ter andere
                      zijde. D.J en H.J. ruilen aan A.J. en T. C. een stuk land bij de Kalkwijk,
                      op no.27. Het land bij de Kalkwijk heeft ten noorden De Lutherse
                      predikant, ten oosten Harmen Berents’ weduwe, ten zuiden Hans Leenders,
                      ten westen het Hoofddiep. Het land bij de Borgercompagnie heeft ten
                      noorden Harmen Jans Kalk, ten oosten Peter Hindriks, ten zuiden Albert
                      Jans, ten westen de Compagnie weg.

                      [een vermoedelijke broer en schoonzus:]

                      - fol.202 - 4 mei 1772 - 26 juni 1772 - Pieter Hindriks ten Cate, namens
                      Judith Hindriks ten Cate, weduwe van Hindrik Gerrits ten Cate, in
                      kwaliteit, verkoopt aan Jan Hanzens Lienders en Aaltje Ottes (ehel.) een
                      huis en schuur en een plaats land bij de Kalkwijk, no.19. Ten noorden Jan
                      Matteus, ten oosten het diep, ten zuiden Wilm Woestmans’ weduwe, ten
                      westen de weg. Prijs: 2450 gld. 10 st.

                      - fol.167v - 6 juni 1791 - 30 november 1791 - Op verzoek van mevr. E.E.
                      Elin, weduwe van de heer Jan Modderman, heb geaccordeerd een vidimus brief
                      van een koopbrief, waarvan de inhoud vermeld dat de heer J. Modderman
                      verkoopt aan Jacob Klaasens en Grietje Hindriks (ehel.) een huis en heem
                      en een plaats land zoals door Jan Leenders en Aaltje Ottes (ehel.) is
                      gebruikt, en zoals door verkoper krachtens gereserveerd eigendom is
                      verkregen. Staande bij de Kalkwijk, no.19. Ten noorden Hans Kneubel, ten
                      oosten de Kalkwijk, ten zuiden Frans Woestman, ten westen de Zwarte weg.
                      Prijs: 2000 gld. Beleden: 24 mei 1784.

                      - fol.99 - 5 mei 1803 - 2 augustus 1802 - Jacob Klazens en Grietje
                      Hindriks (ehel.), op Zuidlaarderveen, verkopen aan Jan Everts, namens
                      Elsien Christiaans, weduwe van Evert Jans, een behuizing en heemstee en
                      een plaats land op de Kalkwijk, west, no.19. Ten noorden Antonij Pieters
                      en Jan Hansens, ten oosten het diep, ten zuiden Roelf Jans, ten westen de
                      weg. Prijs: 2975 gld.

                      Van Lammert Harms en Annegien kan ik hierin niets vinden.

                      Wel een andere (?) Annegien Hansen:

                      - fol.39 - 27 mei 1778 - 11 december 1778 - Derk Sejes en Martje Popkes
                      (ehel.) verkopen aan Hindrik Abrams en Annegien Hanssens (ehel.) een huis
                      en een plaats groen en bouwland in de zogenaamde Klapstreek onder
                      Zuidbroek, ten noorden het Hoofddiep, ten oosten Jacob Hindriks, ten
                      zuiden de Compagniesterweg, ten westen Idse Berents. Hieronder is begrepen
                      een heemstede getekend met let. E, waarvan jaarlijks aan de stad tot huur
                      1 gld. 2 doiten. Prijs: 1800 gld.

                      Wellicht is het te matchen met iets wat zij ooit verkoopt...

                      Succes, Teijo

                    • reinderpieters
                      Message 10 of 14 , May 22, 2010
                        Dank voor het advies Teijo,

                        Als Doopsgezinden geen sporen qua doop van kinderen achterlaten, bezit is en blijft een stabiele factor.

                        Zowel Annegien Hanssens als haar ongehuwde (vermoedelijke) zuster Leentje Hanssens overlijden in hetzelfde huis (huis A nummer 15). Misschien dus een zoeken naar de eigendomspapieren van dit huis. Gek genoeg kan ik geen inboedel van Anngien vinden als zij hertrouwt op 04-12-1791 in Winderweer met Jan Hindriks Post. Van hem is wel een inboedel bekend die hij opmaakt in 17 dec 1791. Van haar huwelijk met Lammert Harms (Blauw) van Lula is naast dit huwelijk ook geen gegevens bekend.

                        Ik vind het vreemd dat er niks over hen staat is in Sebo's boek die zeer uitgebreid en diepgaand is over de Doopsgezinden. Misschien eens het archief zelf binnenlopen.

                        Reinder
                      • reinderpieters
                        Message 11 of 14 , May 22, 2010
                          Beste Geert,

                          Volgens http://www.qualitylane.nl/genealogie/leenders.htm zijn er geen meerdere kinderen, maar het feit dat er een Hans Leenders in Groningen trouwt met Suzanna Roelfs en hij komt uit Overhoven doet vermoeden dat er een mogelijk verband is. Gezien de huwelijksdatum 20-05-1734 zou hij een zoon kunnen zijn. Waarschijnlijk hertouwt hij met Trijntje Jans in 1749. Wie de moeder van de verschillende kinderen zijn is onduidelijk. Esje Hanssens Leenders (vernoemd naar de moeder Elsbeth Rogener?) heeft een dochter Suzanna maar Annegien schijnbaar niet. Zij krijgt wel een dochter Trientje. Maar goed als je de geboortes niet registreert, dan weet je ook niet of er andere kinderen geboren zijn die deze naam wel dragen.