Akke Duursma (of Duursema)

  • f.duursema
    Message 1 of 2 , Nov 6, 2002
      Beste mede-genealogen,

      In de notulen van de Classis Heerenveen GKN d.d. 13 juli 1869 kwam ik de volgende tekst tegen.

      'Art 15. De afgevaardigden van Donkerbroek en Haulerwijk brengen ter tafel eene attestatie, afgegeven door die kerkeraad aan de gemeente te Stadskanaal, van het lidmate Akke Duursma [of Duursema] met deze beschuldiging: dat zij zich schuldig gemaakt heeft aan opligterij en stil van daar is verdwenen. In verband hiermede wordt er een brief van Ds. Hulst te Stadskanaal gelezen, gerigt aan den kerkeraad te Donkerbroek, op welke ten spoedigste inlichting wordt verwacht. De afgevaardigden van Donkerbroek verklaren, dat hieromtrent door den kerkeraad aan Br. Veenboer is opgedragen om dien brief te beantwoorden. Tevens wordt door hen aangenomen en beloofd dat zij - te huis gekomen zijnde - daarnaar vernemen zullen en indien er nog niet aan mogt voldaan zijn er dan ten spoedigsten aan te voldoen.

      Vergadering Classis Heerenveen GKN 13 juli 1869

      RA Friesland / Archief Classis Heerenveen GKN / inv.nr. 2 Notulen 1856-1872'

      Mijn vraag: heeft iemand van Akke Duursma of Duursema gehoord?

      Ik ben benieuwd of zij familie van mij is.

      Groeten,

      Fennie Duursema

      Alle uitgaande en binnenkomende post wordt op virussen gecontroleerd door de meest recente versie van Norton AntiVirus 2002.

    • Henk Boon.gmx
      Message 2 of 2 , Nov 6, 2002
        Fennie,

        Ik vermoed dat het Akke Siegers Duursma tr. Lieuwe Hindriks de Roo.
        Hun dochter Jantje de Roo, geb. Bakkeveen (gemeente Opsterland) 26-5-1845
        tr. Onstwedde
        met Hindrik Tiemens Idema, geb. Zevenhuizen (gemeente Leek) 6-10-1818.

        Henk