Re: [groningen-genealogy] David Jans in Nieuwe Pekela

  • Jan Schimmel
    Message 1 of 13 , Mar 4, 2008
      Teijo,

      > From the 1829 census Nieuwe Pekela:
      > Grietje Tiddes (79), Feike Davids (35) and Arent Egberts Schrik (49, born
      > NP, who is he?) live in 1829 at Zuidkant 335 Nieuwe Pekela. David Jans is
      > not mentioned.

      De volkstelling is van 1829, maar mijn inziens is die telling toendertijd
      niet in een keer afgerond.
      David Jans is overleden op 25-06-1830 te Nieuwe Pekela. Waarschijnlijk was
      de telling (bij zijn huis) na zijn dood.
      Arent Egberts Schrik is de jongste zoon uit het eerste huwelijk van
      Grietje Tiddes met Egbert Alberts Schrik. (gehuwd 23-03-1779 te NP)
      Arent Egberts is geboren 10-05-1783 te Nieuwe Pekela, en overleed ongehuwd
      op 31-01-1853 te Nieuwe Pekela.
      Volgens de volkstelling zou hij in 1829 49 jaar oud moeten zijn, dit klopt
      dus ook niet.
      Grietje Tiddes is gedoopt 14-12-1755 te Veendam, ook die leeftijd klopt
      niet in 1829.
      Volgens mij zijn de gegevens van de telling meer van 1831 of 1832.

      Met vriendelijke groet,
      Jan Schimmel
      Website: http://www.xs4all.nl/~toby48/
    • Tonni de Boer
      Message 2 of 13 , Mar 4, 2008
        --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "Jan Schimmel"
        <geneajan@...> wrote:

> [...]
        dit klopt
        > dus ook niet.
        > Grietje Tiddes is gedoopt 14-12-1755 te Veendam, ook die leeftijd

        Jan,

        Bij het door jou aangehaalde overlijden staan andere ouders als die
        jij aanneemt. Zijn er misschien 2 Arent Egberts Schrik?

        1784.01.11 Aarent Egbert Hindrix Grietje Ebes
        1784.01.03

        Bron Burgerlijke stand - Overlijden
        Archieflocatie Groninger Archieven
        Algemeen Gemeente: Nieuwe Pekela
        Soort akte: overlijden
        Aktenummer: 6
        Aangiftedatum: 01-02-1853
        Overledene Arend Schrik
        Geslacht: M
        Overlijdensdatum: 31-01-1853
        Leeftijd: 68
        Overlijdensplaats: Nieuwe Pekela
        Vader Egbert Schrik
        Moeder Grietje Ebes
        Partner
        Nadere informatie ; beroep overl.: arbeider

        vriendelijke groet,
        Tonni de Boer
      • Jan Schimmel
        Message 3 of 13 , Mar 4, 2008
          Hallo Tonni,

          Waarschijnlijk is er door de ambtenaren destijds een foutje gemaakt. De
          vader die jij aanhaalt in deze doop:
          1784.01.11 Aarent Egbert Hindrix Grietje Ebes

          gaat door het leven als Egbert Hindriks Wind, al hun kinderen voeren de
          naam Wind. Het overlijden van deze Aarent luidt als volgt:

          Bron Burgerlijke stand - Overlijden
          Archieflocatie Groninger Archieven
          Algemeen Gemeente: Hoogezand
          Soort akte: overlijden
          Aktenummer: 28
          Aangiftedatum: 19-04-1841
          Overledene Arend Egberts Wind
          Geslacht: M
          Overlijdensdatum: 15-04-1841
          Leeftijd: 56
          Overlijdensplaats: Kalkwijk gem. Hoogezand
          Vader Egbert Hindriks Wind
          Moeder Grietje NN
          Partner Leentje Berends Kuipers
          Relatie: echtgenoot
          Nadere informatie geboortepl: Nieuwe Pekela; beroep overl.: arbeider;
          beroep vader: schipper

          Dit is de juiste doop van Arend Egberts Schrik:

          Nieuwe Pekela Nh. 1783-05-18 1783-05-10 Arent zv Egbert Alberts en
          Grietje Tiddes

          Ik heb veel meer gegevens Schrik uit Nieuwe Pekela, mocht je interesse
          hebben.

        • Robb Ouzts
          Message 4 of 13 , Mar 4, 2008
            I am intrigued by the death of the 3 week old son of Arent & Jantje. For the time being I had included the de Boer children in the family with Albert Roelfs Schrik. The death you mention bears further research to see if any of the other's might also be the children of Arent. If Jantje Hindriks de Boer is your ancestor then, you and I are related. As you trace that line back you find her ancestors of Hendrik Derks & Grietje Klaassens Schuring. This is my line thru their son Klaas who married Jantje Jans Koster.
            Link to Jantje's ancestry: http://worldconnect.rootsweb.com/cgi-bin/igm.cgi?op=GET&db=rawboots&id=I681

            Schrik family

            1) hc 25.11.1785 in Nieuwe Pekela betweeen Hindrik Harms Drent & Elsijn Alberts Zeeven:
            bruidegoms zyde: Harm Jans Drent, vader; Albert Jans Schrik & Lubbechijn Egberts, oom & aangetr. moeij; Jan Alberts, neef; bruids zyde: Albert Hindriks & Lammechijn Hindriks, vader & moeder; Hindrik Alberts, Hindrik Alberts & Albert Alberts, broeders; Jantje Alberts zuster; Beerent Hindriks & Fennichijn Jans, oom & aangetr. moeij; Grietje Hindriks, moeij; Hindrk Jans & Geertje Eertwijns, Jacob Jans & Engeltje Geerts, neeven & aangetr. nichten.

            Hindrik Harms Drent was married with Jantje Jurjens first, and on Menne's site, you will find 2 sons: both Jurjen, 1773 & 1782 where he is listed as Hindrik Harms Schrik.

            I believe Harm Jans Drent & Albert Jans Schrik were brothers, though possibly half brothers, as I don't have a daughter for each of them that would match up for the name of their mother.

            Link to Hindrik Harms Drenth: http://worldconnect.rootsweb.com/cgi-bin/igm.cgi?op=GET&db=rawboots&id=I126245

            Link to Albert Jans Schrik: http://worldconnect.rootsweb.com/cgi-bin/igm.cgi?op=GET&db=rawboots&id=I128104 Note, I had down Jantje as the child in 1748, but on Menne's site, the child is N.n. Also, someone had given me that Roelf Alberts Schrik was born 1761 to Albert Jans & Hindrikje Roelfs. This is wrong however, as Albert Jans Kater was married with Hindrikje Roelfs, and it is their son Roelf baptized in 1761 in NP. Note you will find 12 children on Menne's site. The minister notes on the 12th child, that it was Lubbechijn's 12th child, & 11 of them were still living in 1763. This being the case, and that Roelf Alberts Schrik's 2nd known daughter was Lubbechijn, I submit that he is the one baptized in 1748, who's name is not given. If you look at my site before I get it updated, just know that currently I have the child in 1748 as Jantje. I will try and update my site again soon.

            mvg,
            Robb.

            Tonni de Boer <tonni_de_boer@...> wrote:
            Hello Rob,

            > There is a David Jans with Grietje Harms who have a daughter Harmke,
            > ged. 17.9.1793 in NP. No further info. I wonder if this may not be
            the
            > couple below, and the minister made a mistake and put Grietje Harms
            as
            > the mother, when she was Grietje Tiddes.

            I don't think so. The Volkstelling 1829 (which was held around
            september) gives Harmke Davids ... 37 jaar (37 years) on Noordkant
            304 along with husband Ulben Tjakkes Kleinhuis, their children, the
            children of Albert Roelofs Schrik and Jantje Hindriks de Boer.
            That places Harmkes birthdate firmly and correctly on 02-10-1791.
            A second Harmke in the same family cannot be ruled out, but I have
            not found any evidence. So the Harmke in another family is more
            plausible.

            Here's another intrigueing link in this family:
            I am very interested in the Schrik family because Jantje Hindriks de
            Boer was married with Albert Roelofs Schrik who died on 14-08-1828.
            After some years (starting 1832) Jantje gets three children with
            surname De Boer (my family) and father NN. Then two weeks ago I found
            this in Genlias:

            Bron Burgerlijke stand - Overlijden
            Archieflocatie Groninger Archieven
            Algemeen Gemeente: Nieuwe Pekela
            Soort akte: overlijden
            Aktenummer: 78
            Aangiftedatum: 03-12-1831
            Overledene Egbert Arents Schrik
            Geslacht: M
            Overlijdensdatum: 03-12-1831
            Overlijdensplaats: Nieuwe Pekela
            Vader Arent Egberts Schrik
            Moeder Jantje Hindriks de Boer
            Partner
            Nadere informatie buiten het huwelijk geboren.; geboortepl: Nieuwe
            Pekela oud 3 week; beroep vader: arbeider
            It almost looks as if Arent (a nephew?) took care of the widow (and
            more) but they never married. I have not yet figured this connection
            out.

            regards,
            Tonni de Boer

          • Robb Ouzts
            Message 5 of 13 , Mar 4, 2008
              For those of you with Grietje Tiddes as an ancestor, here is what I have: http://worldconnect.rootsweb.com/cgi-bin/igm.cgi?op=GET&db=rawboots&id=I681

              Note, I could not find a baptism for her mother Wipke, but check out Wipke's marriage contract with her 2nd husband here: http://worldconnect.rootsweb.com/cgi-bin/igm.cgi?op=GET&db=rawboots&id=I146511

              Also, the marriage contract of Wipke's youngest sister: Geesjen is here: http://worldconnect.rootsweb.com/cgi-bin/igm.cgi?op=GET&db=rawboots&id=I125741

              mvg,
              Robb.

              Message 6 of 13 , Mar 4, 2008
                I was going to note that making Roelf Alberts Schrik a son of Albert Jans Schrik & Lubbegijn Egberts, would indeed make Albert Roelfs Schrik & Arent Egberts Schrik cousins, and possible father's to the children of Jantje Hindriks de Boer.

                Note: English has 2 words that are 1 in the Dutch.

                A cousin of mine, means our parents are siblings, ie: fathers are brothers, mothers are sisters, or if the father of one & the mother of the other would be brother & sister. Cousin is gender neutral, and may be male or female.

                A nephew/niece is my sibling's child, so my brother's son/daughter, or my sister's son/daughter. It is of course the word derived from the same word as neeve,nicht.

                Thought I would share that, so you know the difference if I use the word cousin. Also, if parents are siblings then cousin would be 1st cousin. The children of 1st cousins would be 2nd cousins, the children of 2nd cousins would be 3rd cousins, and so on. If someone is further down the family tree then that is generations removed.
                example: My 1st cousin's child is my 1st cousin 1 generation removed, sometimes noted as 1C1R. This means that my 1st cousin & I share the same set of grandparents, but for my cousin's child, it would be their great granparents, thus they are 1 generation further down the tree. Or my granmother's 1st cousin is my 1st cousin 2 generations removed or 1C2R. Or what are their grandparents, are my 2nd great grandparents. I started putting a fact in for some people called related, and I would input how that person was related to me. I didn't get very far, but if you see something like that in my data, this is what it means.

                Message 7 of 13 , Mar 4, 2008
                  --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, Robb Ouzts <rawboots@...>
                  wrote:

> [...]
                  ancestors of Hendrik Derks & Grietje Klaassens Schuring. This is my
                  line thru their son Klaas who married Jantje Jans Koster.

                  Hi Rob,

                  Especcially the name of Grietje de Boer is fascinating to me, as I
                  cannot find it back, yes with Grietje Klaassens Schuring but thats a
                  long way back, too far in my opinion. Maybe Jan Schimmel has more
                  information on the Schrik family that can delivers a Grietje.

                  kind regards,
                  Tonni de Boer
                  Boorbergum
                • Robb Ouzts
                  Message 8 of 13 , Mar 4, 2008
                    Tonni,

                    I wasn't clear which Grietje de Boer you meant? Is it Jantje Hindriks de Boer's daughter? I have been searching more, and am currently updating my website, so it is offline as I write this. Should be back up soon. I think you may be right about Arent Egberts Schrik being the father of Jantje Hindriks de Boer's children after her husband Albert Roelfs Schrik dies. Note the 1st son Egbert dies at 3 weeks, and his death on Genlias states his parents weren't married. Next is Grietje de Boer in 1832, note that her marriage in 1851 indicates Arent Egberts Schrik was her guardian, as her mother was deceased. Also note that Arent Egberts Schrik's mother was Grietje. Since Jantje already has a daughter with Albert Schrik named for her mother Lammechien, it wouldn't surprised me that if she is having children with Arent Schrik now out of wedlock, the 1st 2 children would honor his parents. And a son Hindrik with Albert Schrik, so her father is already covered as well. 3rd
                    child then for Arent & Jantje would be Egbert de Boer, in honor of the 1st Egbert who died at 3 weeks of age. And the last child Berend de Boer, likely named in honor of Jantje's grandfather & brother. One other record to check for Arent Schrik on the 1850 population register for Nieuwe Pekela, see if any of these de Boer children are living with him, or he with them?

                    I need to go to work, but if any of the links don't pull up the correct info, go to the index, and search the person. When I update my site, if I have deleted a record, then it consolidates the higher id #'s down to smaller ones. So the links are ID# specific, and if that id # has changed, then the same person will not show up, so check the index if that happens.

                    Message 9 of 13 , Mar 15, 2008
                      Hi Tonni,

                      I pulled the births for the 4 children of Arent Egberts Schrik & Jantje Hindriks de Boer. Arent reported all 4 births, and the wording is as follows: "geboren is waar van hij erkende vader te zijn en het zelve te hebben bij Jantje Hindriks de Boer, bij hem inwonende."
                      birthdate(reported date).month.year
                      Egbert 7(12).11.1831
                      Grietje 24(29).9.1832
                      Egbert 16(18).1835