Re: [groningen-genealogy] Boerema in gevangenis

  • Bregje Steenhuizen
    Message 1 of 21 , Feb 5, 2008
      Dag Teijo, 1825 is inderdaad verkeerd, ik heb 1835 opgeschreven en dat zal
      het goede jaar zijn als er 3 kinderen gewettigd zijn. Degene die hier
      belangstelling voor heeft zal de goede datum wel weten en ik kan het altijd
      nog controleren als er vraag naar is.
      Bedankt voor je oplettendheid!
      Groeten Bregje.

      Message 2 of 21 , Feb 6, 2008
        Dag Henny, je hoort van me wat Jan Bieshaar en Jan Boerema hebben
        uitgespookt. Als ik het niet zeker weet schrijf ik alleen naam en data over
        en vraag of er belangstelling voor is. Het zal waarschijnlijk wel 2 weken
        duren. Ik kom wel meer Groningers tegen in de gevangenis in Utrecht.
        Toevallig heb ik er gisteren maar 2 opgeschreven en niet voor niets merk ik.
        Groeten Bregje.

> [...]
        > bestand en de link naar die van jou is waarschijnlijk snel gelegd.

        > Henny (Lee Hae Kang)
        > -----------------------------
        > http://www.henny-savenije.pe.kr Portal to all my sites
        > http://www.hendrick-hamel.henny-savenije.pe.kr (in English) Feel free to
        > discover Korea with Hendrick Hamel (1653-1666)
        > http://www.hendrick-hamel.henny-savenije.pe.kr/indexk2.htm In Korean
        > http://www.hendrick-hamel.henny-savenije.pe.kr/Dutch In Dutch
        > http://www.vos.henny-savenije.pe.kr Frits Vos Article about Witsen and
        > Eibokken and his first Korean-Dutch dictionary

      • Chris Boerema
        Message 3 of 21 , Feb 6, 2008
          Wat Jan Boerema betreft ( een oomzegger van mijn voorvader ) het volgende:

          Jan Boerema, beroep: Kleermaker(1870), Venter(1908), Landloper, geboren
          Groningen 28 augustus 1835, overleden Hoogeveen 7 september 1908, trouwt
          Groningen 3 september 1870 Atje Dijkstra, geboren Zwaagwesteinde 1 november
          1845, overleden Staphorst 22 november 1933, ouders Foppe Tjipkes Dijkstra en
          Sieuwkes Egberts Hofstra

          Atje is één van een tweeling.

          Gemeente: Dantumadeel

          Soort akte: Geboorteakte

          Aktenummer: B 89

          Aangiftedatum: 01-10-1845

          Toegangnr: 0167.015

          Inventarisnr: 1933

          Gemeente: Meppel

          Soort akte: overlijden

          Aktenummer: 126

          Aangiftedatum: 29-11-1933

          Gevonden in het Rijksarchief Groningen: ·Geboorteakte 77

          ·Huwelijksakte 225

          ·Bev.reg. 1850 15 009, 1870 15 351

          Gevonden in het Rijksarchief Drenthe:

          ·Registratiekaarten Veenhuizen incl. foto

          Huwelijkse Bijlagen:

          ·Uittreksel register der Akten van Huwelijksafkondiging

          ·Gemeenten Groningen en Norg

          ·Uittreksel geboorteregister Jan

          ·Uittreksel geboorteregister Atje (Dantumadeel)

          ·Uittreksel overlijdensregister Foppe Tjipkes Dijkstra

          ·Uittreksel overlijdensregister Sieuwke Egberts Hofstra

          ·Certificaat van onvermogen

          ·Verklaring Nationale Militie (uitgeloot)

          Toegangnr: 0167.014

          Inventarisnr: 1908

          Gemeente: Hoogeveen

          Soort akte: overlijden

          Aktenummer: 151

          Aangiftedatum: 08-09-1908

          Woonplaats Hoogeveen

          Toegangnr: 30-07

          Inventarisnr: 3031

          Gemeente: Bolsward

          Soort akte: Overlijdensakte

          Aktenummer: A 74

          Aangiftedatum: 14-09-1908

          Jan wordt geboren als onecht kind en later erkend door
          Theeke. Het is wel haast zeker dat hij ook daadwerkelijk de vader is want
          Jan's moeder is, zolang Theeke in dienst was, bij hem gebleven.

          Hij is meerdere malen veroordeeld tot Veenhuizen. Op zijn
          Registratiekaart is een foto van hem te bewonderen, alsmede andere
          eigenzinnigheden.

          Bij de geboorte van Sieuwke zat hij in detentie te Zwolle.

          Jan was met zijn 1.66 mtr. een man van middelmatige
          lengte. Op de bovenstaande foto (15-11-1899) was hij 64 jaar oud, had hij
          een rond gezicht, donker bruin haar en blauwe ogen.

          Hij overleed in Hoogeveen, maar woonde in Bolsward.

          Atje had ook een tweelingzus. Janke.

          uittreksel uit het overlijdensregister op de site van de
          historische kring Hoogeveen:

          overledene

          Boerema / Jan / M

          leeftijd 73 j

          geboren op 1835-08-28 te Groningen

          beroep: venter

          sterfdatum 1908-09-07 uur 1700

          plaats Hoogeveen

          adres / / Bolsward

          vader: Boerema / Theeke / overleden

          moeder: Kars / Elizabeth / overleden echtgen. Dijkstra /
          Atje rel. E

          ev. echtg.2 / rel.

          ev. echtg.3 / rel.

          aangever 1: Boerema / Reindert lft. 26 / stoelenmatter
          rel. zoon

          aangever 2: Zwaagman / Popke lft. 35 / koopman rel. bekd

          Groetjes,

          Chris
        • Bregje Steenhuizen

            Message 5 of 21 , Feb 12, 2008
              Dag Chris en Henny, hier is Jan Boerema. Toegang 18-4, inv. nr. 287, nr. 4167.
              Jan Boerema, stoelmatter, geb. Groningen 28-8-1835, zoon van Tekke Boerema en Elisabeth Kars, laatste woonplaats Bolsward, 40 jaar en gehuwd.
              Lengte 1.69m, aangezicht ovaal, voorhoofd rond, mond ordinair, ogen bruin, haar blond, kleur gezond, neus groot, kin rond, wenkbrauwen bruin, bijzondere tekenen: brandvlek op de linkerhand
              Lageronderwijs genoten
              Misdrijf diefstal
              Dagtekening Arrondissement Rechtbank Heerenveen 25-7-1876
              Straf 2 jaar eenzame opsluiting en 1 boete van f 25.-. Drie dagen eenzame opsluiting (subsidiair)
              Opname gesticht 25-7-1876, eindigt 28-7-1878
              Verscheidene malen eerder veroordeeld.
              Gedrag in gesticht was goed.
              Groeten Bregje.

              Message 6 of 21 , Feb 12, 2008
                Dag Henny, hier is Jan. Toegang 18-4, inv. nr. 287, nr. 4060.
                Jan Bieshaar, tamboer 8e Regiment
                Zoon van Jacobus Bieshaar en Hendrica Smit, geb. Groningen 18-8-1856,
                laatste woonplaats Doesburg (Garnizoen), 19 jaar, ongehuwd.
                Lengte 1.73m, aangezicht ovaal, voorhoofd rond, mond klein, ogen bruin, haar
                bruin, kleur gezond, neus dik, kin rond, wenkbrauwen bruin, bijzondere
                tekenen: rechts aan het hoofd.
                Lager onderwijs genoten
                Misdrijf verwonding
                Dagtekening Krijgsraad te Arnhem 15-12-1875
                Straf 8 maanden eenzame opsluiting
                Opname gesticht 15-12-1875, eindigt 11-8-1876
                Voor de 2e maal veroordeeld
                Gedrag in gesticht was goed.
                Groeten Bregje.

                Message 7 of 21 , Feb 13, 2008
                  Hartelijk dank voor je info, maar wat is jullie connectie met deze Jan
                  Boerema? en willen jullie een scan van zijn tronie, genomen van zijn
                  registratiekaart Veenhuizen?

                  Groetjes,
                  Chris

                  Message 8 of 21 , Feb 13, 2008
                    Hoi Bregje

                      Message 10 of 21 , Feb 13, 2008
                        Dag Henny, uit de Utrechtse gevangenis gingen er heeeeel veel naar Veenhuizen! Vooral degenen die voor landloperij waren veroordeeld. Groetjes Bregje.
                        Ik ben gewoon bezig een database op te zetten met genealogieen van
                        velen, meestal van mensen die in de veenkolonieen zijn terechtgekomen
                        en ja, een foto zou aardig zijn.

                      • Menne Glas
                        Message 11 of 21 , Feb 13, 2008
                          Bregje,

                          Er is een subtiel verschilletje tussen de Veenkolonien en Veenhuizen ....:)

                          Menne

                          Op 13-02-08 heeft Bregje Steenhuizen <blgsteen@...> het volgende
                          geschreven:

                          Message 12 of 21 , Feb 13, 2008
                            Dag Menne, je hebt helemaal gelijk! Groeten Bregje.

                            Message 13 of 21 , Feb 13, 2008
                              hihi, klopt, er waren hier in de veenkolonien nagenoeg geen criminelen:-)

                              Message 14 of 21 , Feb 13, 2008
> [...]

                                >Hartelijk dank voor je info, maar wat is jullie connectie met deze Jan
                                >Boerema? en willen jullie een scan van zijn tronie, genomen van zijn

                              • ben doedens
                                Message 15 of 21 , Feb 14, 2008
                                  Menne Glas wrote:
                                  > Bregje,
                                  >
                                  > Er is een subtiel verschilletje tussen de Veenkolonien en Veenhuizen
                                  > ....:)
                                  >
                                  > Menne

                                  Maar heel veel Veenkolonialen hebben Veenhuizen aan den lijve moeten
                                  ondervinden.

                                  Met vriendelijke groeten,
                                  Ben Doedens
                                  (Ol' Pekelder)
                                  Message 16 of 21 , Feb 14, 2008
                                    At 06:27 PM 2/13/2008 +0100, you wrote:

                                    >hihi, klopt, er waren hier in de veenkolonien nagenoeg geen criminelen:-)

                                    LOL,

                                    Message 17 of 21 , May 17, 2008
                                      Beste mensen,

                                      Ik heb nog 2 prachtige foto's van Jan gevonden in de besproken "Geheim
                                      Register Ontslagen Gevangenen".

                                      Groetjes,
                                      Chris

                                      Message 18 of 21 , May 17, 2008
                                        Ik heb Dirk of Derk Puister in mijn database, helaas is me niet
                                        duidelijk wanneer hij getrouwd is, en wie zijn ouders nu zijn. Wie weet het?

                                        Dirk Geerts Puister
                                        Male 1842 - Date unknown

                                        Personal Information | PDF

                                        *
                                        Birth 21 August 1842 Veendam, Groningen
                                        Gender Male
                                        Died Date unknown

                                        Father Geert Jans Puister, b. 18 January 1795, Wildervank,
                                        Groningen
                                        Mother Marijke Harms Dekker, b. 23 November 1794,
                                        Wildervank, Groningen
                                        Family ID F86052 Group Sheet

                                        Father Geert Derks Puister, b. 28 November 1811, Veendam, Groningen
                                        Mother Rieka Jans Puister, b. 16 December 1815, Veendam, Groningen
                                        Family ID F81487 Group Sheet

                                        Family Steffina Bakker, b. Calculated in 1846, Veendam, Groningen
                                        Children
                                        1. Rieka Puister, b. 1867, Schiedam, Zuid-Holland
                                        2. Jan Puister, b. 9 October 1869, Veendam, Groningen
                                        3. Wine Puister, b. 11 January 1872, Veendam, Groningen
                                        4. Hillechiene Puister, b. 5 October 1874, Veendam, Groningen
                                        5. Geert Derk Puister, b. 8 September 1877, Veendam, Groningen
                                        6. Geerdine Puister, b. 4 September 1882, Veendam, Groningen
                                        7. Roelfine Puister, b. 10 September 1885, Veendam, Groningen

                                      • klaaspera
                                        Message 19 of 21 , May 17, 2008
                                          Hallo Henny,

                                          Volgens familysearch zijn Geert en Rijka Puister de ouders van Derk
                                          Puister. Alles klopt, zijn geboortedatum volgt een jaar na hun
                                          huwelijk. Zijn trouwdatum heb ik helaas niet kunnen vinden.

                                          Derk Puister Pedigree

                                          Male

                                          ________________________________________Event(s):

                                          Birth: 21 AUG 1842 Veendam, Groningen, Netherlands

                                          Christening:

                                          Death:

                                          Burial:

                                          ________________________________________Parents:
                                          Father: Geert Puister
                                          Family

                                          Mother: Rijka Puister

                                          Geert Puister Pedigree

                                          Male Family

                                          ________________________________________Event(s):

                                          Birth: 28 NOV 1811 Veendam, Groningen, Netherlands

                                          Christening:

                                          Death:

                                          Burial:
                                          ________________________________________Parents:
                                          Father: Derk Puister
                                          Family

                                          Mother: Roelfjen Kram

                                          ________________________________________Marriages:
                                          Spouse: Rijka Puister
                                          Family

                                          Marriage: 06 JAN 1841 Veendam, Groningen, Netherlands

                                          Rijka Puister Pedigree

                                          Female Family
                                          ________________________________________Event(s):

                                          Birth: 15 DEC 1815 Veendam, Groningen, Netherlands

                                          Christening:

                                          Death:

                                          Burial:

                                          ________________________________________Parents:
                                          Father: Jan Puister
                                          Family

                                          Mother: Aafje Prins

                                          ________________________________________Marriages:
                                          Spouse: Geert Puister
                                          Family

                                          Marriage: 06 JAN 1841 Veendam, Groningen, Netherlands

                                          Hartelijke groeten,

                                          Klaas Pera

                                          --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, Henny Savenije

                                          Message 20 of 21 , May 17, 2008
                                            Bedankt
                                            Je hebt gelijk. Het andere echtpaar is gewoon veel te vroeg getrouwd
                                            om zijn ouders te zijn.