Re: [groningen-genealogy] Fransen / Metting

  • D Franzen
    Message 1 of 15 , Jan 31, 2008
      Hallo Jan,
      Helaas, het leek me in 1e instantie wel interressant.
      Ik zoek natuurlijk FranZen, maar af en toe wil die naam ook wel eens FranSen zijn.
      De namen en gebieden komen mij allemaal bekend voor, 1 van mijn voorvaderen bv komt ook uit Slochteren, ik zelf ben geboren in Winschten en heb ook nog gewoont in Veendam.
      Hendrik en Jacob komen ook voor in mijn stamboom, en toch kan ik er nog niets mee doen.
      Ik wilde dit gewoon even kwijt want ik zoek ook nog steeds en soms kom je heel dichtbij een link, maar dan gaat het toch weer fout.
      Met vriendelijke groet
      Derk Franzen

      Message 2 of 15 , Jan 31, 2008
        Ook deze melding doorgestuurd naar de projectleider.
        Het vervelende is dat het in handen van een extern bedrijf is, wat kennelijk
        zijn beloftes aan geen kanten waar kan maken. Slechte reclame voor die club:
        Pictura heten ze.
        Groet, Menne

        2008/2/1, R. Nieuwenhuis <r_nieuwenhuis@...>:

        > je bent niet de enige...

      • R. Nieuwenhuis
        Message 3 of 15 , Feb 1 2:43 AM
          Wellicht moeten ze het bij een professioneel bedrijf hosten.
          Erick Staal en ik weten er nog wel eentje, ons bedrijf
          Maar dan zal het wel weer te duur worden voor dit soort projecten.

          Robert

          2008/2/1, R. Nieuwenhuis <r_nieuwenhuis@ yahoo.com>:

          > je bent niet de enige...

        • Menne Glas
          Message 4 of 15 , Feb 1 3:35 AM
            Robert,

            Ik zou zeggen: waag er eens een mailtje naar de Groninger Archieven aan.

            Naar wat ik verneem zijn ze bepaald niet blij (meer) met Pictura.

            Groet, Menne

            Op 01-02-08 heeft R. Nieuwenhuis <r_nieuwenhuis@...> het volgende
            geschreven:

            > Wellicht moeten ze het bij een professioneel bedrijf hosten.
            > Erick Staal en ik weten er nog wel eentje, ons bedrijf
            > Maar dan zal het wel weer te duur worden voor dit soort projecten.
            >
            > Robert

          • Robb Ouzts
            Message 5 of 15 , Feb 1 5:09 AM
              Hallo Jan,

              In Leen Lamain's database for Veendam, there is a Jurjen Jans Westerdiep married to Anna Selhuizen. In their household is Marieke van Slochteren *10 jul 1733, wed., vroedvrouw.

              In Menne's baptisms for Groningen, there is a Maria baptized 11.8.1733, daughter of Frans Daniels & Anna Jans Teerling. Below is what I think her ancestry might be. I am not sure how Meindert Metting would be her grandfather. The Meindert Metting I know about started having children in 1684 in Winschoten. Is the one you are looking for suppose to be alive in 1775? I wonder if Meindert may have married 2nd time to one of Maria's grandmother's, and would thus be her step grandfather? I will try and check the marriages for Meindert when I go to the library next. I know he had 6 children 1684-1699 with Grietjen Geerts in Winschoten.

              mvg,
              Robb.

              First Generation

              1. Jannes Jansen TEERLING was born.

              Jannes Jansen TEERLING and Hilleije JANS were married. Hilleije JANS was born. Jannes Jansen TEERLING and Hilleije JANS had the following children:

              i. Maria Jans TEERLING was christened on 11 Jun 1701 in Groningen, Groningen, Nederland.
              2 ii. Anna Jans TEERLING, married Frans DANIELS.
              iii. Peter Jans TEERLING was christened on 7 Apr 1705 in Groningen, Groningen, Nederland.
              iv. Marrichje TEERLING was christened on 21 Nov 1706 in Groningen, Groningen, Nederland.
              v. Hindricus Jannes TEERLING was christened on 16 Oct 1708 in Groningen, Groningen, Nederland.
              vi. Hindricus TEERLING was christened on 18 Feb 1710 in Groningen, Groningen, Nederland.
              vii. Maria TEERLING was christened on 11 Oct 1712 in Groningen, Groningen, Nederland.
              viii. Paulus TEERLING was christened on 28 May 1715 in Groningen, Groningen, Nederland.
              ix. Lucretia TEERLING was christened on 23 Oct 1716 in Groningen, Groningen, Nederland.
              x. Peter TEERLING was christened on 12 Nov 1717 in Groningen, Groningen, Nederland.

              Second Generation

              2. Anna Jans TEERLING was christened on 20 Oct 1702 in Groningen, Groningen, Nederland.

              Anna Jans TEERLING and Frans DANIELS were married. Frans DANIELS was born. Anna Jans TEERLING and Frans DANIELS had the following children:

              i. Jan FRANSENS was christened on 4 Oct 1724 in Groningen, Groningen, Nederland.
              ii. Annegjen FRANSENS was christened on 14 Feb 1726 in Groningen, Groningen, Nederland.
              iii. Hillegjen FRANSENS was christened on 19 Aug 1728 in Groningen, Groningen, Nederland.
              iv. Hindricus FRANSENS was christened on 1 Feb 1730 in Groningen, Groningen, Nederland.
              v. Hillichje FRANSENS was christened on 16 Nov 1731 in Groningen, Groningen, Nederland.
              3 vi. Maria (Anna Maria) FRANSENS, born on 10 Jul 1733, Groningen, Groningen, Nederland; married Tidericus SELHUISEN, on 30 Nov 1752, Groningen, Groningen, Nederland; married Hindrik Jacobs VAN SLOCHTEREN; died on 26 Nov 1815, Veendam, Groningen, Nederland.
              vii. Daniel FRANSENS was christened on 7 Oct 1735 in Groningen, Groningen, Nederland.
              viii. Hilligie FRANSENS was christened on 24 Aug 1738 in Groningen, Groningen, Nederland.
              ix. Hillegien FRANSENS was christened on 28 Jun 1741 in Groningen, Groningen, Nederland.
              x. Daniel FRANSENS was christened on 24 Nov 1743 in Groningen, Groningen, Nederland.
              xi. Fransiscus FRANSENS was christened on 11 Jun 1747 in Groningen, Groningen, Nederland.

              Third Generation

              3. Maria (Anna Maria) FRANSENS was born on 10 Jul 1733 in Groningen, Groningen, Nederland. She was christened on 11 Aug 1733 in Groningen, Groningen, Nederland. She died on 26 Nov 1815 in Veendam, Groningen, Nederland. She was also known as Marieke Fransens van Slochteren.

              Maria (Anna Maria) FRANSENS and Tidericus SELHUISEN were married on 30 Nov 1752 in Groningen, Groningen, Nederland. Tidericus SELHUISEN was born. Maria (Anna Maria) FRANSENS and Tidericus SELHUISEN had the following children:

              4 i. Gerhardus SELHUISEN, married Hindrikje JANS.
              ii. Frans SELHUISEN was christened on 8 Aug 1755 in Groningen, Groningen, Nederland.
              iii. Anna SELHUISEN was christened on 10 Dec 1756 in Groningen, Groningen, Nederland. She died before Dec 1757 in Groningen, Groningen, Nederland.
              iv. Anna SELHUISEN was christened on 14 Dec 1757 in Groningen, Groningen, Nederland. She died before Dec 1761 in Groningen, Groningen, Nederland.
              v. Hillina SELHUISEN was christened on 27 Jan 1760 in Groningen, Groningen, Nederland.
              5 vi. Anna SELHUISEN, born on 7 Dec 1761, Groningen, Groningen, Nederland; married Jurjen Jans WESTERDIEP, on 20 Nov 1785, Veendam, Groningen, Nederland; died on 9 Feb 1835, Veendam, Groningen, Nederland.
              vii. Frederikus SELHUISEN was christened on 20 Jan 1765 in Groningen, Groningen, Nederland.
              viii. Meinerdina SELHUISEN was christened on 27 Mar 1767 in Groningen, Groningen, Nederland.

              Maria (Anna Maria) FRANSENS and Hindrik Jacobs VAN SLOCHTEREN were married. Hindrik Jacobs VAN SLOCHTEREN was born.

              Fourth Generation

              4. Gerhardus SELHUISEN was christened on 2 May 1753 in Groningen, Groningen, Nederland.

              Gerhardus SELHUISEN and Hindrikje JANS were married. Hindrikje JANS was born. Gerhardus SELHUISEN and Hindrikje JANS had the following children:

              i. Marijke SELHUISEN was christened on 3 Mar 1775 in Groningen, Groningen, Nederland.
              6 ii. Tijdericus SELHUISEN, married Reinje POPKES, on 19 May 1811, Groningen, Groningen, Nederland; died on 7 Dec 1827, Groningen, Groningen, Nederland.
              iii. Jan SELHUISEN was christened on 12 Mar 1783 in Groningen, Groningen, Nederland. He died before Mar 1788 in Groningen, Groningen, Nederland.
              7 iv. Jan SELHUISEN, married Hilligjen FOLKERS, on 6 Aug 1820, Groningen, Groningen, Nederland; died on 30 Sep 1833, Groningen, Groningen, Nederland.
              v. Hindrik SELHUISEN was christened on 21 Nov 1792 in Groningen, Groningen, Nederland.
              vi. Hindrikjen SELHUISEN was christened on 5 Jun 1794 in Groningen, Groningen, Nederland.

              5. Anna SELHUISEN was born on 7 Dec 1761 in Groningen, Groningen, Nederland. She was christened on 8 Dec 1761 in Groningen, Groningen, Nederland. She died on 9 Feb 1835 in Veendam, Groningen, Nederland.

              Anna SELHUISEN and Jurjen Jans WESTERDIEP were married on 20 Nov 1785 in Veendam, Groningen, Nederland. Jurjen Jans WESTERDIEP was born on 4 Jun 1757 in Rolde, Drenthe, Nederland. Anna SELHUISEN and Jurjen Jans WESTERDIEP had the following children:

              8 i. Aaltje Jurjens HOFMAN, married Kasper Jans SMEDEMAN, on 21 Apr 1821, Veendam, Groningen, Nederland; died on 19 May 1870, Veendam, Groningen, Nederland.

            • Jan Feringa
              Message 6 of 15 , Feb 1 6:00 AM
                Dank, Rob

                Anna Selhuizen is inderdaad haar dochter, haar man wordt meestal Hofman
                genoemd.

                Het echtpaar Daniels / Teerling is een mogelijkheid inderdaad, maar dat is
                wel giswerk. Ik hoop dus dat de informatie over Meindert Metting uitsluitsel
                biedt.

                Ik zie dat ik een foutje heb gemaakt, Meindert wordt vermeld bij het 1e en
                2e huwelijk (1768), niet bij het derde (1775). Maar voor "jouw" Meindert
                lijkt ook 1768 wel heel laat om nog in zo'n huwelijkinschrijving een rol te
                spelen.

                In Groningen loopt een Meindert Metten rond, gehuwd met Ida Jacobs, die
                lijkt wel weer wat jong voor een grootvader.

                Een Meindert Mettenck uit Winschoten (her?)trouwt 4-10-1749 in Groningen met
                Anna Jans, weduwe van Frans Daniels. Dat zou betekenen dat Meindert haar
                stiefvader is. Hier houd ik het voorlopig maar op.

                Hoi, Jan

                Message 7 of 15 , Feb 1 10:16 AM
                  Goedenavond iedereen,

                  Vandaag naar het CBG in Den Haag geweest en daar onderzoek gedaan naar een
                  aantal families in de kwartierstaat waaronder Frieling.

                  Ondergetekende is een nazaat van het echtpaar Jan Frieling x Hendrina de Groot
                  die in 1724 in Maastricht trouwden (hij was soldaat) en na veel omzwervingen
                  uiteindelijk in Tinallinge en Rasquert belandden.

                  Het is me vanmiddag gelukt om de doop van dochter Hendrica op het spoor te
                  komen:

                  zij blijkt gedoopt te zijn Maastricht (NH), 18 februari 1725 als:
                  Hendrijka Anna Megtelt, dochter van Jan Vrijlinck en Hendrijna de Groot.

                  Ook is er mogelijk nog een dochter Anna Christina in Maastricht gedoopt 18?
                  september 1726, maar de microfiches waren zo beroerd dat ik dat baseer op dat
                  zij de dochter is van een Jan F.... en een Hendrina ....

                  Van Jacoba nog geen spoor. Het nu in elk geval duidelijk dat Hendrica het
                  oudste kind van het gezin was.

                  mvg, Erick
                • Menne Glas
                  Message 8 of 15 , Feb 1 10:44 AM
                    Hallo Erick,

                    Leuk!!!

                    Zou het niet een idee zijn om deze vondst samen met de vorige avonturen in
                    Overijssel, en met verwijzing naar RvI en zo eens samen te vatten in een
                    kort stukje voor de Roots@Groningen voorheen HuppelDePup genaamd? Ik weet
                    vrij zeker dat er veel meer mensen zijn die dit leuk vinden dan deze groep
                    ... En de redactie is altijd in voor dit soort verhaaltjes. Een soldaat die
                    kennelijk door het hele land zwerft, met een Steenwijkse schone in
                    Maastricht trouwt, om tenslotte als knopenmaker en harbargier in notabene
                    Rasquert terecht komt .... het is geen alledaags leven geweest

                    Groet, Menne

                    Op 01-02-08 heeft Erick Staal <elstaal@...> het volgende geschreven:

> [...]
                    > zij de dochter is van een Jan F.... en een Hendrina ....
                    >
                    > Van Jacoba nog geen spoor. Het nu in elk geval duidelijk dat Hendrica het

                  • Robb Ouzts
                    Message 9 of 15 , Feb 3 12:46 AM
                      Jan,

                      I have been looking over my Metting info. I think Meindert Jans Metting was baptized 14.10.1714 in Winschoten. I think you have both his marriages 1st to Ida Jacobus on 3.5.1745 in Groningen, and 2nd with Anna Jans Teerling on 4.10.1749, widow of Frans Daniels. This would make him the step father and not the grandfather of Marieke Fransens. Meindert was the son of Jan Harms & Anna Maria Meinderts Metting. Their daughter Engeline Jans was my ancestor.

                      If anyone has more info on the Metting family, I would appreciate it. I haven't found any marriage contracts for the family of Meindert and his descendants. I have seen the marriage contracts for Berent's family, included in Dick Kuil's oedipus file for Oude-Pekela. Below is what I have so far on the Metting family.

                      mvg,
                      Robb.

                      First Generation

                      1. METTING was born.

                      METTING were married. METTING had the following children:

                      2 i. Meindert METTING, married Grietjen GEERTS.
                      3 ii. Berent METTING, married Anna Christina LOMAN.
                      iii. Mouritz METTING was born.

                      Second Generation

                      2. Meindert METTING was born.

                      Meindert METTING and Grietjen GEERTS were married. Grietjen GEERTS (daughter of Geert ROELEFS and Anneke) was christened on 21 Jan 1659 in Winschoten, Groningen, Nederland. Meindert METTING and Grietjen GEERTS had the following children:

                      4 i. Anna Maria Meinderts METTING, married Jan HARMS, in 1708, Winschoten, Groningen, Nederland.
                      5 ii. Jan Meinderts METTING, married Hilligjen ONNES.
                      6 iii. Hindrik Meinderts METTING, married Haicke JULLES.
                      iv. METTING was christened on 2 Apr 1693 in Winschoten, Groningen, Nederland.
                      v. Geert Roelfs Meinderts METTING was christened on 29 Aug 1697 in Winschoten, Groningen, Nederland.
                      7 vi. Geerdt Meinderts METTING, married Bijlke Jelles (Bielke) MELLEMA.

                      3. Berent METTING was born.

                      Berent METTING and Anna Christina LOMAN were married. Anna Christina LOMAN was born. Berent METTING and Anna Christina LOMAN had the following children:

                      8 i. Willem Berents METTING, married Lijsabet HINDRIKS.
                      9 ii. Jan Berents METTING, married Gepke GEERTS, on 11 Nov 1731, Westerlee en Heiligerlee, Groningen, Nederland.
                      10 iii. Marieke Berents METTING, married Eppe Klaassens BAART.

                      Third Generation

                      4. Anna Maria Meinderts METTING was christened on 20 Mar 1684 in Winschoten, Groningen, Nederland.

                      Anna Maria Meinderts METTING and Jan HARMS were married in 1708 in Winschoten, Groningen, Nederland. Jan HARMS was born. Anna Maria Meinderts METTING and Jan HARMS had the following children:

                      i. Grietie JANS was christened on 20 Dec 1709 in Winschoten, Groningen, Nederland.
                      ii. Hermannus Jacobus JANS was christened on 31 Jul 1712 in Winschoten, Groningen, Nederland.
                      11 iii. Meindert Jans METTING, married Ida JACOBUS, on 3 May 1745, Groningen, Groningen, Nederland; married Anna Jans TEERLING, on 4 Oct 1749, Groningen, Groningen, Nederland.
                      12 iv. Engeline (Engeltje) JANS, married Luitje NANNES, on 17 Nov 1744, Winschoten, Groningen, Nederland.
                      v. Anna JANS was christened on 5 Mar 1721 in Winschoten, Groningen, Nederland.
                      vi. Rentien JANS was christened on 19 Nov 1724 in Winschoten, Groningen, Nederland.

                      5. Jan Meinderts METTING was christened on 24 Sep 1686 in Winschoten, Groningen, Nederland.

                      Jan Meinderts METTING and Hilligjen ONNES were married. Hilligjen ONNES was born. Jan Meinderts METTING and Hilligjen ONNES had the following children:

                      i. Ettien Jans METTING was christened on 16 Jun 1715 in Winschoten, Groningen, Nederland.
                      ii. Grietie Jans METTING was christened on 4 Apr 1717 in Winschoten, Groningen, Nederland.
                      iii. Onne Jans METTING was christened on 10 Nov 1719 in Winschoten, Groningen, Nederland.

                      6. Hindrik Meinderts METTING was christened on 1 Dec 1689 in Winschoten, Groningen, Nederland.

                      Hindrik Meinderts METTING and Haicke JULLES were married. Haicke JULLES was born. Hindrik Meinderts METTING and Haicke JULLES had the following children:

                      i. Meijnert Hindriks METTING was christened on 2 Oct 1718 in Westerlee en Heiligerlee, Groningen, Nederland.
                      ii. Julle Hindriks METTING was christened on 12 Mar 1723 in Westerlee en Heiligerlee, Groningen, Nederland.
                      iii. Hijlke Hindriks METTING was christened on 30 Aug 1724 in Westerlee en Heiligerlee, Groningen, Nederland.
                      iv. Julle Hindriks METTING was christened on 3 Aug 1727 in Meeden, Groningen, Nederland. He was christened on 3 Aug 1727 in Westerlee en Heiligerlee, Groningen, Nederland.
                      v. Grietien Hindriks METTING was christened on 15 Jan 1730 in Westerlee en Heiligerlee, Groningen, Nederland.
                      vi. Julle Hindriks METTING was christened on 16 Nov 1732 in Westerlee en Heiligerlee, Groningen, Nederland.
                      vii. Marie Hindriks METTING was christened on 29 Apr 1736 in Westerlee en Heiligerlee, Groningen, Nederland.

                      7. Geerdt Meinderts METTING was christened on 14 May 1699 in Winschoten, Groningen, Nederland.

                      Geerdt Meinderts METTING and Bijlke Jelles (Bielke) MELLEMA were married. Bijlke Jelles (Bielke) MELLEMA (daughter of Jelle Hessels MELLEMA and Trijntje ECKES) was christened on 5 Feb 1699 in Veendam, Groningen, Nederland. Geerdt Meinderts METTING and Bijlke Jelles (Bielke) MELLEMA had the following children:

                      13 i. Tate Hillena Margrie Geerts METTING, married Lambert VAN HILDEN, on 19 Nov 1754, Groningen, Groningen, Nederland.
                      ii. Jelle Geerts METTING was christened on 22 Sep 1726 in Noordbroek, Groningen, Nederland.
                      iii. Trijntjen Geerts METTING was christened on 12 Dec 1728 in Noordbroek, Groningen, Nederland.
                      14 iv. Hessel Geerts METTING, married Dieverke (Diewer) JANS.
                      15 v. Grietjen Geerts (Margarieta) METTING, married Zijsje ROSTERS.
                      16 vi. Elizabeth Geerts METTING, married Jan MEIJER.
                      vii. Tamke Geerts METTING was christened on 3 Jun 1736 in Noordbroek, Groningen, Nederland.
                      viii. Anna Geerts METTING was christened on 16 Mar 1738 in Noordbroek, Groningen, Nederland.
                      ix. Meijndert Geerts METTING was christened on 29 Nov 1739 in Noordbroek, Groningen, Nederland.
                      x. Aalijna Geerts METTING was christened on 26 Mar 1742 in Noordbroek, Groningen, Nederland.

                      8. Willem Berents METTING was christened on 1 Mar 1705 in Oude-Pekela, Groningen, Nederland.

                      Willem Berents METTING and Lijsabet HINDRIKS were married. Lijsabet HINDRIKS was born. Willem Berents METTING and Lijsabet HINDRIKS had the following children:

                      i. Beerent Willems METTING was christened on 15 Mar 1732 in Oude-Pekela, Groningen, Nederland.
                      17 ii. Hindrik Berents Willems METTING, married Trijntje DERKS, on 18 Jan 1761, Oude-Pekela, Groningen, Nederland; died on 15 Mar 1811, Oude-Pekela, Groningen, Nederland.
                      iii. Christina Willems METTING was christened on 7 Oct 1736 in Oude-Pekela, Groningen, Nederland.
                      iv. Fockjen Willems METTING was christened on 29 Aug 1738 in Oude-Pekela, Groningen, Nederland.
                      v. Gerrit Willems METTING was born on 1 Sep 1740 in Oude-Pekela, Groningen, Nederland.
                      vi. Jacob Willems METTING was christened on 19 Sep 1742 in Oude-Pekela, Groningen, Nederland.
                      vii. Geetruijd Willems METTING was christened on 20 Nov 1743 in Oude-Pekela, Groningen, Nederland.
                      viii. Etjen Willems METTING was christened on 17 Mar 1746 in Oude-Pekela, Groningen, Nederland.
                      ix. Jacob Willems METTING was born on 5 Mar 1749 in Oude-Pekela, Groningen, Nederland.

                      9. Jan Berents METTING was christened on 15 Sep 1709 in Oude-Pekela, Groningen, Nederland.

                      Jan Berents METTING and Gepke GEERTS were married on 11 Nov 1731 in Westerlee en Heiligerlee, Groningen, Nederland. Gepke GEERTS was born. Jan Berents METTING and Gepke GEERTS had the following children:

                      i. Nieske Jans METTING was christened on 19 Oct 1732 in Westerlee en Heiligerlee, Groningen, Nederland.
                      ii. Nieske Jans METTING was christened on 21 Aug 1735 in Westerlee en Heiligerlee, Groningen, Nederland.
                      iii. Christina Jans METTING was christened on 11 May 1738 in Westerlee en Heiligerlee, Groningen, Nederland.
                      iv. Christine Jans METTING was christened on 6 Aug 1741 in Westerlee en Heiligerlee, Groningen, Nederland.
                      v. Berent Jans METTING was christened on 24 Jan 1745 in Westerlee en Heiligerlee, Groningen, Nederland.
                      vi. Niessijn Jans METTING was christened on 21 Sep 1749 in Westerlee en Heiligerlee, Groningen, Nederland.
                      vii. Zafeija Gesina METTING was born on 21 Jun 1756 in Westerlee en Heiligerlee, Groningen, Nederland. She was christened on 27 Jun 1756 in Westerlee en Heiligerlee, Groningen, Nederland.

                      10. Marieke Berents METTING was born.

                      Marieke Berents METTING and Eppe Klaassens BAART were married. Eppe Klaassens BAART (son of Klaas Jans BAART and Anna EPPES) was christened on 19 Mar 1697 in Oude-Pekela, Groningen, Nederland. Marieke Berents METTING and Eppe Klaassens BAART had the following children:

                      i. Claas Eppes BAART was christened on 12 Apr 1733 in Nieuwe-Pekela, Groningen, Nederland.
                      ii. Roelf Doekes Eppes BAART was christened on 6 Mar 1735 in Oude-Pekela, Groningen, Nederland.
                      iii. Tijpke Eppes BAART was christened on 5 Oct 1738 in Oude-Pekela, Groningen, Nederland.

                      Fourth Generation

                      11. Meindert Jans METTING was christened on 14 Oct 1714 in Winschoten, Groningen, Nederland.

                      Meindert Jans METTING and Ida JACOBUS were married on 3 May 1745 in Groningen, Groningen, Nederland. Ida JACOBUS was born. Meindert Jans METTING and Ida JACOBUS had the following children:

                      i. Maria Meinderts METTING was christened on 15 Mar 1746 in Groningen, Groningen, Nederland.

                      Meindert Jans METTING and Anna Jans TEERLING were married on 4 Oct 1749 in Groningen, Groningen, Nederland. Anna Jans TEERLING (daughter of Jannes Jansen TEERLING and Hilleije JANS) was christened on 20 Oct 1702 in Groningen, Groningen, Nederland.

                      12. Engeline (Engeltje) JANS was christened on 17 Sep 1717 in Winschoten, Groningen, Nederland.[1] She has Ancestral File Number NS87-VL.

                      Engeline (Engeltje) JANS and Luitje NANNES were married on 17 Nov 1744 in Winschoten, Groningen, Nederland. Luitje NANNES (son of Nanne MENSES and Martjen PETERS) was born about 1711 in Wildervank, Groningen, Nederland. He died on 9 Oct 1782 in Veendam, Groningen, Nederland. He has Ancestral File Number NS87-TF. Engeline (Engeltje) JANS and Luitje NANNES had the following children:

                      18 i. Marchien LUITJES, married Engbert Harms KNOL, on 4 Jan 1778, Veendam, Groningen, Nederland; died on 24 Apr 1823, Veendam, Groningen, Nederland.
                      ii. Maryke LUITJES was christened on 6 Mar 1747 in Veendam, Groningen, Nederland.
                      19 iii. Nanne Luitjes VAN DER WAL, married Geertje Willems POR, on 27 Dec 1778, Veendam, Groningen, Nederland; died in Nov 1794, Veendam, Groningen, Nederland.
                      iv. Anna LUITJES was christened on 5 Mar 1752 in Veendam, Groningen, Nederland.
                      v. Jan LUITJES was christened on 12 Apr 1754 in Veendam, Groningen, Nederland.
                      vi. Pieter Luitjes NANNES was christened on 16 Jan 1757 in Veendam, Groningen, Nederland.
                      vii. Menso Nannes LUITJES was christened on 21 Mar 1760 in Veendam, Groningen, Nederland.

                      13. Tate Hillena Margrie Geerts METTING was christened on 18 Mar 1725 in Noordbroek, Groningen, Nederland.

                      Tate Hillena Margrie Geerts METTING and Lambert VAN HILDEN were married on 19 Nov 1754 in Groningen, Groningen, Nederland. Lambert VAN HILDEN was born.

                      14. Hessel Geerts METTING was christened on 12 Nov 1730 in Noordbroek, Groningen, Nederland.

                      Hessel Geerts METTING and Dieverke (Diewer) JANS were married. Dieverke (Diewer) JANS was born. Hessel Geerts METTING and Dieverke (Diewer) JANS had the following children:

                      i. Trijnje Hessels METTING was born on 12 May 1763 in Sappemeer, Groningen, Nederland. She was christened on 19 Jan 1766 in Sappemeer, Groningen, Nederland.
                      ii. Bilke Hessels METTING was christened on 12 Dec 1766 in Sappemeer, Groningen, Nederland.
                      iii. Jelle Hessels METTING was christened on 10 Jul 1768 in Sappemeer, Groningen, Nederland.
                      iv. Geert Hessels METTING was christened on 10 Jun 1770 in Sappemeer, Groningen, Nederland.

                      15. Grietjen Geerts (Margarieta) METTING was christened on 17 Aug 1732 in Noordbroek, Groningen, Nederland.

                      Grietjen Geerts (Margarieta) METTING and Zijsje ROSTERS were married. Zijsje ROSTERS was born.

                      16. Elizabeth Geerts METTING was christened on 11 Apr 1734 in Noordbroek, Groningen, Nederland.

                      Elizabeth Geerts METTING and Jan MEIJER were married. Jan MEIJER was born.

                      17. Hindrik Berents Willems METTING was christened on 3 Oct 1734 in Oude-Pekela, Groningen, Nederland. He died on 15 Mar 1811 in Oude-Pekela, Groningen, Nederland.

                      Hindrik Berents Willems METTING and Trijntje DERKS were married on 18 Jan 1761 in Oude-Pekela, Groningen, Nederland. Trijntje DERKS (daughter of Derk JURJENS and Stijntje JANS) was born on 16 May 1739 in Oude-Pekela, Groningen, Nederland. Hindrik Berents Willems METTING and Trijntje DERKS had the following children:

                      i. Willem Hindriks METTING was christened on 25 Oct 1761 in Oude-Pekela, Groningen, Nederland.
                      20 ii. Derk Hindriks METTING, married Hindrikkijn Pieters (Hinderkien) DE JONGE, on 30 Dec 1787, Oude-Pekela, Groningen, Nederland; died on 18 Apr 1849, Nieuwe-Pekela, Groningen, Nederland.
                      21 iii. Lijsabet Hindriks METTING, married Jan Jans TEBBES, on 7 Dec 1792, Oude-Pekela, Groningen, Nederland; died on 21 Dec 1813, Oude-Pekela, Groningen, Nederland.
                      iv. Willemina Hindriks METTING was christened on 1 Feb 1778 in Oude-Pekela, Groningen, Nederland.
                      v. Willem Hindriks METTING was christened on 15 Dec 1782 in Oude-Pekela, Groningen, Nederland.

                      Fifth Generation

                      18. Marchien LUITJES was christened in Jan 1745 in Wildervank, Groningen, Nederland. She died on 24 Apr 1823 in Veendam, Groningen, Nederland.

                      Marchien LUITJES and Engbert Harms KNOL were married on 4 Jan 1778 in Veendam, Groningen, Nederland. Engbert Harms KNOL (son of Harm OTTENS and Aafjen PIETERS) was christened on 3 Jun 1742 in Veendam, Groningen, Nederland. Marchien LUITJES and Engbert Harms KNOL had the following children:

                      i. Luitje ENGBERTS was christened on 11 Oct 1778 in Veendam, Groningen, Nederland.
                      22 ii. Aaffien Engberts KNOL, married Marten VENEMA; married Egbert Reinders BOOM, on 28 Jan 1818, Veendam, Groningen, Nederland[2]; died on 4 Mar 1863, Ommelanderwijk, Veendam, Groningen, Nederland.
                      23 iii. Engelina Engberts KNOL, married Hindrik Koerts KETELAAR, on 8 Apr 1810, Veendam, Groningen, Nederland; died on 11 Jan 1852, Wildervank, Groningen, Nederland.
                      24 iv. Aaltje Engberts VAN DER WIJK, married Geert Jans DRENT, on 31 Jan 1812, Wildervank, Groningen, Nederland; died on 22 Apr 1862, Wildervank, Groningen, Nederland.

                      19. Nanne Luitjes VAN DER WAL was christened on 28 Mar 1749 in Veendam, Groningen, Nederland. He died in Nov 1794 in Veendam, Groningen, Nederland. He has Ancestral File Number NS87-WR.

                      Nanne Luitjes VAN DER WAL and Geertje Willems POR were married on 27 Dec 1778 in Veendam, Groningen, Nederland. Geertje Willems POR (daughter of Willem JACOBS and Enje TIESSENS) was christened on 11 Sep 1757 in Veendam, Groningen, Nederland. She died on 2 May 1845 in Veendam, Groningen, Nederland. She has Ancestral File Number NS87-S8. Nanne Luitjes VAN DER WAL and Geertje Willems POR had the following children:

                      i. Nannes VAN DER WAL died on 21 Jun 1781 in Veendam, Groningen, Nederland. Nannes VAN DER WAL was born about 1781 in Veendam, Groningen, Nederland.
                      ii. Nannes VAN DER WAL was born about 1782 in Veendam, Groningen, Nederland. Nannes VAN DER WAL died on 25 Jul 1782 in Veendam, Groningen, Nederland.
                      25 iii. Engelina Nannes VAN DER WAL, born on 11 Jan 1784, Veendam, Groningen, Nederland; married Jan Hendriks VELVIS, on 28 Aug 1815, Veendam, Groningen, Nederland[3]; died on 28 Oct 1827, Nieuwe-Pekela, Groningen, Nederland.
                      26 iv. Enje Nannes (Ega) VAN DER WAL, married Hindrik Alberts OORTJES, on 6 Jan 1823, Veendam, Groningen, Nederland[4]; died before 1857.
                      v. Marggen Nannes VAN DER WAL was christened on 23 Mar 1788 in Veendam, Groningen, Nederland.
                      27 vi. Luitje Nannes VAN DER WAL, married Margaret Hutton SCOTT, on 1 Jun 1813, South Leith, Midlothian, Scotland; died on 19 Jul 1857, Noorddijk, Groningen, Nederland.
                      vii. Jantje Nannes VAN DER WAL was christened on 25 Dec 1791 in Veendam, Groningen, Nederland.
                      28 viii. Nanne Nannes VAN DER WAL, born on 2 Feb 1794, Veendam, Groningen, Nederland; married Janna Berends CHRISTIAANS, on 25 Jan 1827, Groningen, Groningen, Nederland[5]; died on 10 Aug 1875, Harlingen, Friesland, Nederland.

                      20. Derk Hindriks METTING was christened on 19 Dec 1762 in Oude-Pekela, Groningen, Nederland. He died on 18 Apr 1849 in Nieuwe-Pekela, Groningen, Nederland.

                      Derk Hindriks METTING and Hindrikkijn Pieters (Hinderkien) DE JONGE were married on 30 Dec 1787 in Oude-Pekela, Groningen, Nederland. Hindrikkijn Pieters (Hinderkien) DE JONGE (daughter of Pieter Roelefs DE JONGE and Petronella Beerends BRONDSEMA) was born on 8 Feb 1763 in Nieuwe-Pekela, Groningen, Nederland. She was christened on 13 Feb 1763 in Nieuwe-Pekela, Groningen, Nederland. She died on 5 Mar 1833 in Nieuwe-Pekela, Groningen, Nederland. Derk Hindriks METTING and Hindrikkijn Pieters (Hinderkien) DE JONGE had the following children:

                      i. Pieter Derks METTING was born on 25 Oct 1788 in Nieuwe-Pekela, Groningen, Nederland. He was christened on 2 Nov 1788 in Nieuwe-Pekela, Groningen, Nederland.
                      ii. Hindrik Derks METTING was born on 19 Mar 1791 in Nieuwe-Pekela, Groningen, Nederland. He was christened on 27 Mar 1791 in Nieuwe-Pekela, Groningen, Nederland.
                      29 iii. Petronella Derks METTING, born on 16 Aug 1798, Nieuwe-Pekela, Groningen, Nederland; married Jan Jans DE JONGE, on 8 May 1819, Nieuwe-Pekela, Groningen, Nederland.
                      iv. Fennechijn Derks METTING was born on 8 Sep 1802 in Nieuwe-Pekela, Groningen, Nederland. She was christened on 19 Sep 1802 in Nieuwe-Pekela, Groningen, Nederland.
                      30 v. Anna Derks METTING, married Jelle Hindriks DE VRIES, on 29 Jan 1825, Nieuwe-Pekela, Groningen, Nederland.

                      21. Lijsabet Hindriks METTING was christened on 6 Oct 1765 in Oude-Pekela, Groningen, Nederland. She died on 21 Dec 1813 in Oude-Pekela, Groningen, Nederland.

                      Lijsabet Hindriks METTING and Jan Jans TEBBES were married on 7 Dec 1792 in Oude-Pekela, Groningen, Nederland. Jan Jans TEBBES (son of Jan TEBBES and Grietjen JANS) was christened on 7 Apr 1754 in Veendam, Groningen, Nederland. He died on 6 Apr 1831 in Noordbroek, Groningen, Nederland. Lijsabet Hindriks METTING and Jan Jans TEBBES had the following children:

                      i. Grietje JANS was born on 31 Aug 1793 in Oude-Pekela, Groningen, Nederland. She was christened on 8 Sep 1793 in Oude-Pekela, Groningen, Nederland.
                      ii. Trijntje JANS was christened on 6 Dec 1794 in Oude-Pekela, Groningen, Nederland.
                      iii. Grietje JANS was born on 6 May 1797 in Oude-Pekela, Groningen, Nederland. She was christened on 21 May 1797 in Oude-Pekela, Groningen, Nederland.
                      iv. Henderika JANS was born on 11 Feb 1800 in Oude-Pekela, Groningen, Nederland. She was christened on 23 Feb 1800 in Oude-Pekela, Groningen, Nederland.
                      31 v. Jan Jans TEBBES, born on 30 Oct 1801, Oude-Pekela, Groningen, Nederland; married Geessien Eppes KLEIN, on 10 May 1836, Oude-Pekela, Groningen, Nederland; died before Apr 1876.
                      vi. IJmeltje JANS was born on 25 Nov 1803 in Oude-Pekela, Groningen, Nederland. She was christened on 3 Dec 1803 in Oude-Pekela, Groningen, Nederland.

                      ---------------------------------
                      [1] Winschoten DR Church Records 16 -1811 (FHL #109,665), p. 566.

                      [2] Veendam Marriage Records 1811-1822 (FHL#109,633), 1818 marriage p. 6.

                      [3] Ibid., 1815 marriage p. 34.

                      [4] Veendam Marriage Records 1823-1834 (FHL#109,634), 1823 marriage #3.

                      [5] Groningen Marriage Records 4 Jan-24 May 1827 (FHL#109,164), 1827 #10.

                      Message 10 of 15 , Jan 13, 2012
                        Hallo

                        Ik weet dat het een keer eerder aan de orde is geweest, maar ben
                        vergeten wat de oplossing was.

                        In Firefox krijg ik plotseling niet meer de uitgebreide opties te
                        zien en ook de aktes kan ik niet meer bekijken sinds gisteren of eergisteren

                        in andere browsers werkt alles wel,

                        _ _
                        (o) (o)
                        oOOO----(_)----OOOo---
                        http://www.hendrick-hamel.henny-savenije.pe.kr (in English) Feel free
                        to discover Korea with Hendrick Hamel (1653-1666)
                        http://www.vos.henny-savenije.pe.kr Frits Vos Article about Witsen
                        and Eibokken and his first Korean-Dutch dictionary
                        http://www.cartography.henny-savenije.pe.kr (in English) Korea
                        through Western Cartographic eyes
                        http://www.henny-savenije.pe.kr/phorum Bulletin board for Korean studies