RE: [groningen-genealogy] Magrieta Sikko's Zuidema

  • Gerrit Kuijk
    Message 1 of 15 , Jan 7, 2008
      Hallo Henny,

      De Duitse Wessel is volgens mij als ik alles goed lees in 1820 of 1821
      geboren.

      Hijs is 17 of 18 als J.J.B. Hartman overlijdt. Wel aan de jonge kant voor de
      weduwe, maar fysiek oud genoeg.

      Met vriendelijke groeten,

      Gerrit W. Kuijk

      _____

      Datum: 21-04-1835
      Bruidegom Jacob Jans Busscher Hartman
      Geboortedatum: 14-09-1810
      Geboorteplaats: Nieuw Pekela
      Bruid Magrieta Sikko's Zuidema
      Geboortedatum: 04-06-1813
      Geboorteplaats: Meeden
      Vader bruidegom Marten Hartman
      Moeder bruidegom Margie Ritmers
      Vader bruid Sikko Harms Zuidema
      Moeder bruid Harmke Hinderks
      Nadere informatie beroep bruidegom: inl. kramer; beroep bruid: inl.
      kraamster; beroep vader bruidegom.: winkelier; beroep vader bruid:
      arbeider; bruidegom 24 jaar; bruid 21 jaar

      Bron Burgerlijke stand - Huwelijk
      Archieflocatie Groninger Archieven
      Algemeen Gemeente: Oude Pekela
      Soort akte: Huwelijksakte
      Aktenummer: 26
      Datum: 19-10-1876
      Bruidegom Wessel Zuidema
      Geboorteplaats: Spetzerfehn, Dld
      Bruid Jantjen Tielman
      Geboorteplaats: Meeden
      Vader bruidegom Hinrich Sickes Zuidema
      Moeder bruidegom Peetje Wessels
      Vader bruid Kornelijs Berends Tielman
      Moeder bruid Antje Geerts Pathuis
      Nadere informatie beroep bruidegom: landbouwer; bruidegom 55 jaar;
      bruid 49 jaar

      Bron Burgerlijke stand - Overlijden
      Archieflocatie Groninger Archieven
      Algemeen Gemeente: Meeden
      Soort akte: overlijden
      Aktenummer: 21
      Aangiftedatum: 15-09-1890
      Overledene Wessel Hindriks Zuidema
      Geslacht: M
      Overlijdensdatum: 14-09-1890
      Leeftijd: 69
      Overlijdensplaats: Heerweweg gem. Meeden
      Vader NN
      Moeder NN
      Partner Jantje Tielman
      Relatie: echtgenoot
      Nadere informatie geboortepl: Baijbaad Duitsland; beroep overl.: daglooner

      Bron Burgerlijke stand - Overlijden
      Archieflocatie Groninger Archieven
      Algemeen Gemeente: Meeden
      Soort akte: overlijden
      Aktenummer: 32
      Aangiftedatum: 29-12-1894
      Overledene Jantjen Tielman
      Geslacht: V
      Overlijdensdatum: 27-12-1894
      Leeftijd: 67
      Overlijdensplaats: Heereweg gem. Meeden
      Vader NN
      Moeder NN
      Partner Wessel Zuidema
      Relatie: weduwe
      Nadere informatie geboortepl: Meeden; beroep overl.: koopvrouw

      http://www.henny- <http://www.henny-savenije.pe.kr> savenije.pe.kr Portal to
      all my sites
      http://www.hendrick <http://www.hendrick-hamel.henny-savenije.pe.kr>
      -hamel.henny-savenije.pe.kr (in English) Feel free
      to discover Korea with Hendrick Hamel (1653-1666)
      http://www.hendrick
      <http://www.hendrick-hamel.henny-savenije.pe.kr/indexk2.htm>
      -hamel.henny-savenije.pe.kr/indexk2.htm In Korean
      http://www.hendrick <http://www.hendrick-hamel.henny-savenije.pe.kr/Dutch>
      -hamel.henny-savenije.pe.kr/Dutch In Dutch
      http://www.vos. <http://www.vos.henny-savenije.pe.kr> henny-savenije.pe.kr
      Frits Vos Article about Witsen
      and Eibokken and his first Korean-Dutch dictionary
      http://www.cartogra <http://www.cartography.henny-savenije.pe.kr>
      phy.henny-savenije.pe.kr (in English) Korea
      through Western Cartographic eyes
      http://www.hwasong. <http://www.hwasong.henny-savenije.pe.kr>
      henny-savenije.pe.kr Hwasong the fortress in Suwon
      http://www.oldKorea <http://www.oldKorea.henny-savenije.pe.kr>
      .henny-savenije.pe.kr Old Korea in pictures
      http://www.british. <http://www.british.henny-savenije.pe.kr>
      henny-savenije.pe.kr A British encounter in Pusan (1797)
      http://www.genealog <http://www.genealogy.henny-savenije.pe.kr/>
      y.henny-savenije.pe.kr/ Genealogy
      http://www.henny- <http://www.henny-savenije.pe.kr/phorum>
      savenije.pe.kr/phorum Bulletin board for Korean studies

    • bertspelde
      Message 2 of 15 , Jan 7, 2008
        Henny
        Ik denk dat Wessel Hindriks Zuidema de juiste is. Maar bij welk kind
        is Wessel bij jou dan eerst 10?. Het eerste kind wat mij bekend is,
        is Hendrik geb. circa 1840/1841. Bij het huwelijk met Magritha
        (waarschijnlijk in 1839/1840 in Duitsland)is Wessel(geb. circa 1821-
        overl. 14-9-1890 op 69 jarige leeftijd) dan minstens 18 of 19.
        m.v.g.
        Bert Spelde

        --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, Henny Savenije <adam-
        eve@...> wrote:

> [...]
        > http://www.vos.henny-savenije.pe.kr Frits Vos Article about Witsen
        > and Eibokken and his first Korean-Dutch dictionary
        Suwon
        > http://www.oldKorea.henny-savenije.pe.kr Old Korea in pictures
        > http://www.british.henny-savenije.pe.kr A British encounter in
        Pusan (1797)
        > http://www.genealogy.henny-savenije.pe.kr/ Genealogy
        > http://www.henny-savenije.pe.kr/phorum Bulletin board for Korean
        studies

      • Reinder Pieters
        Message 3 of 15 , Jan 7, 2008
          Beste Henny,

          zijn ze wel getrouwd geweest (of hebben ze dat misschien in Duitsland
          gedaan?). In elk geval is er ruzie in de familie geweest. Zowel zoon
          als vader (her) trouwen in 1876. Alleen noemt de zoon zijn vader niet
          bij de huwelijksakte. Ook bij zijn overlijden is deze plek niet
          ingevuld. Vreemd, kan een ambtenaar zo maar de naam van de vader
          weglaten? Ze woonden in hetzelfde dorp en zo groot is Oude Pekela toch
          ook weer niet.

          mvg

          Reinder
          Message 4 of 15 , Jan 7, 2008
            Hallo Gerrit en Bert

            Of ze getrouwd waren is nog maar de vraag, maar ik heb gewoon een
            rekenfout gemaakt. Bedankt voor het meedenken.

          • Robb Ouzts
            Message 5 of 15 , Jun 22, 2008
              Henny, I started working on the Zuidema family tonight. When I
              googled Sikko Harms Zuidema, I came across your email. The LDS IGI
              has the Sudema family in Spetzerfehn, Germany. Wessel was part of
              this family. I believe he has 6 children with his aunt: Magrietha
              Sikkes Zuidema. I have seen a few uncles marry their nieces (and
              this doesn't mean cousin), but this is the first relationship I have
              come across between an aunt and her nephew (brother's son). Wessel's
              father was Hindrik Sikkes Zuidema (Sudema in the German), brother to
              Magrietha. Note the first son was named for Wessel's father, and the
              only daughter for his mother. Since uncles could marry their nieces,
              I don't see why aunts couldn't marry their nephews. Thus I don't
              know why Wessel & Magrietha didn't marry.

              Here is a link to the info I found & put on my site:
              http://worldconnect.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?
              op=GET&db=rawboots&id=I169187

              mvg,
              Robb.

              eve@...> wrote:

> [...]
              > http://www.vos.henny-savenije.pe.kr Frits Vos Article about Witsen
              > and Eibokken and his first Korean-Dutch dictionary

            • Brouwers
              Message 6 of 15 , Jun 23, 2008
                Could uncles related by blood really marry nieces? full brother to the father or mother of the niece or were they brother-in-law to the father or mother? or half brother in such a way that it was not blood. I know that to the certain (?) degree blood family could not marry. You come across some that are iffy by cousins but there is always at least one generation seprating them , second cousins, and they need all kinds of dispensatios. If Margrieta was full blood aunt to Wessel they could not marry. The only way it could happen would be if the families lived in differant cities and no one was aware they were family, specially in Germany were two family members could have differnt last names thru property I could see this happening some times. Anna Marie
                Message 7 of 15 , Jun 23, 2008
                  I have Hindrik Alberts Zuiderweg married 2nd with Maria Groen on 1.4.1863 in Veendam. Maria's mother was Trientje Alberts Zuiderweg, full sister of Hindrik, both the children of Albert Jakobs Zuiderweg & Elisabeth Daniels Kotter.

                  A 2nd couple has a living son, so I don't think it would be right to bring it before the group. I am pretty sure I have a 3rd couple in my file, but I can't find them right now. I have roughly 160,000 names, so some get lost in the mix. So it wasn't common, but it does seem to have happened. Since the Zuiderweg family lived in Veendam, and the marriages took place there, I think it unlikely that it wasn't known they were related.

                  groetjes, Robb.

                    Message 9 of 15 , Jun 23, 2008
                      No, they had 2 children that I know of. See my link for the descendants I know of: http://worldconnect.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?op=DESC&db=rawboots&id=I16405

                      It could be as you say, someone turned a blind eye in Veendam.
                      Robb.

                      Message 10 of 15 , Jun 23, 2008
                        Well besides this couple, I have another couple uncle and niece. Also
                        married in Veendam. Maybe that the region needed people so badly that
                        they didn't care??

                      • ben doedens
                        Message 11 of 15 , Jun 23, 2008
                          Brouwers wrote:

> [...]
                          > father or mother? or half brother in such a way that it was not
                          > blood. I know that to the certain (?) degree blood family could not

                          No. Not until 1971.

> [...]
                          > aware they were family, specially in Germany were two family members
                          > could have differnt last names thru property I could see this

                          The Registrar had to examen the fact that both party's could marry each
                          other. When partners lived in 2 different cities the marriage had to be
                          publiced in both the cities were partners live. This publication had to be
                          done in the old days in front of the door of the town hall on two following
                          sundays. In later days it had to be publiced on saturdays, later fridays.
                          And one time, during at least 10 days. On september 1, 1987 publication of a
                          marriage was no longer needed. The last publication " in front of the door
                          of the town hall " of Oude Pekela was on August 28, 1987.

                          Publication was needed while that the registrar in the old days (and before
                          the Code Civil clergy) could not check that partner were allowed to marry
                          each other by Cilvil of Churh Law. Family, living in cities or villages were
                          groom an bride to be lived, and aware of a fact that did forbid a marriage
                          between the partners can stop the marriage. (A married wife can stop the
                          second marriage of her partner when they are not divorced yet).

                          Met vriendelijke groeten,
                          Ben Doedens
                        • ben doedens
                          Message 12 of 15 , Jun 23, 2008
                            Brouwers wrote:
> [...]
                            > they saw it through the fingers. When my gr. gr. grandfather
                            > remarried his sister in-law in 1834 Gron. he had to get dispensation

                            That is correct.

> [...]
                            > anger for the couple and their families (the childern and
                            > grandchildern of the pair). Maybe in Veendam the civil servants were

                            The annulment of such a marriage could be asked for in court by the married
                            couple themselves, their elders, their bloodrelatives in the rising line, by
                            anyone that has an interest in that matter and by the Public Prosecuter in
                            the region.

                            In the old days they did not search for such blood relations. There were
                            only some registers of Birth, Marriages and Death and some lists names that
                            were obtained by an peoples count. Of about 1850, registrars started with
                            the people-registration. It was very difficult to search for an forbidden
                            blood relation between groom and bride to be.

                            For that matter the publication of the marriage to be in the two different
                            cities was prescripted so that people that was aware of a fact that made a
                            marriage impossible could stop the marry. In English and American churches
                            the minister asks the people if anyone who has knowledge of facts why bride
                            and groom not should marry must speak or forever holds his peace. This is
                            approx. the same procedure. Speak and stop the marriage or keep your
                            silence. Relatives would do that perhaps, the Public Prosecuter however, is
                            forced by law tot ask in court for an annulment.

                            Met vriendelijke groeten,
                            Ben Doedens
                          • ben doedens
                            Message 13 of 15 , Jun 23, 2008
                              Henny Savenije wrote:
                              > Well besides this couple, I have another couple uncle and niece. Also
                              > married in Veendam. Maybe that the region needed people so badly that
                              > they didn't care??

                              Law never stops people procreating, aren't they ?

                              Met vriendelijke groeten,
                              Ben Doedens