Historische variant van Google Earth

  • klaaspera
    Message 1 of 18 , Dec 31, 2007
      Beste lijstgenoten,

      Gisteren werd ik geattendeerd op het volgende bericht. Misschien is
      deze site bij sommige mensen al bekend. "Het Nationaal Archief heeft
      alle oude kadastrale gegevens, kaarten, stadsgezichten en luchtfoto's
      op internet gezet. Doel daarvan is een soort 'historische' variant van
      Google Earth te maken.

      Op de website www.watwaswaar.nl kunnen bewoners van oude dorpen en
      steden hun woonomgeving in vervlogen tijden opzoeken. „De
      archivarissen van het Nationaal Archief en de Regionale Historische
      Centra hebben een programma gebouwd, gebaseerd op de oudste kaarten
      van het kadaster uit 1832", zegt scheidend directeur Maarten van Boven
      van het Nationaal Archief. „Bij het intikken van je postcode krijg je
      je huis en omgeving te zien in 1832. Dat is overigens alleen
      interessant als je in een oude stad woont. Zelf woon ik in een
      nieuwbouwwijk zodat ik alleen maar kan zien dat er vroeger drassig
      weiland was."

      De website geeft volgens de bouwers van de website 'toegang tot een
      groot aantal, soms unieke, collecties van Nederlandse
      erfgoedinstellingen'. Zo biedt de website onder meer informatie over
      de vroegere bewoners van oude huizen en zijn er luchtfoto's van de RAF
      te vinden uit de Tweede Wereldoorlog. Van bijna heel Nederland zijn er
      militaire kaarten uit 1840-1860 en kadasterkaarten uit 1832 op de site
      te vinden."

      Klaas Pera

      P.S. Ik heb nog geen idee waar je je postcode kunt intikken...
    • Menne Glas
      Message 2 of 18 , Dec 31, 2007
        Qua PS: postcode tik je in op het allereerste invoervak wat je ziet, tussen
        "Waar" en het --> pijltje ....
        Menne

        Message 3 of 18 , Dec 31, 2007
          Menne,

          Bedankt. Het intikken van de postcode lukt nu wel. Een goede
          jaarwisseling aan ieder die dit leest.

          Klaas Pera

          --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "Menne Glas"

        • fokkesukke@rocketmail.com
          Message 4 of 18 , Jan 7, 2012
            Ik heb vandaag drie pogingen gewaagd om iets te vinden op WatWasWaar. Echt gebruiksvriendelijk vind ik de site niet, maar na enig prutsen weet ik er nu redelijk mee om te gaan. Ik heb alleen niet kunnen vinden wat ik zocht. In alle drie gevallen kreeg ik kaarten van de periode 1811-1832.
            Mijn eerste zoektocht was naar een huis en tuin, gesitueerd op nummer 195 te Noordbroek. Het komt voor in een testament uit eind 1823. Ik heb een stukje grond gezien met nummer 195, maar een gebouwtje staat er niet op getekend.
            Twee andere pogingen in dat tijdvak hadden hetzelfde resultaat, wel een nummer gevonden in de betreffende gemeente, maar geen tekeningetje van een huis. Nu kan ik me voorstel dat ik een keer pech heb en dat het huis gesloopt was voor de kaart gemaakt werd, kan ook nog een tweede keer gebeuren, maar drie keer ....
            Ik vraag me af of ik iets verkeerd doe. Is er iemand op deze site die wel eens een huis dat in een oude akte werd genoemd terug heeft gevonden op een kaart van WatWasWaar?

            Ik hoor het graag.

            Groet,
            Ineke

            --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "klaaspera" <pera@...> wrote:

> [...]
            > te vinden."
            >
            > Klaas Pera
            >
            > P.S. Ik heb nog geen idee waar je je postcode kunt intikken...

          • Albert Meijer
            Message 5 of 18 , Jan 7, 2012
              Ineke,

              probeer eens op http://www.hisgis.nl/hisgis/gewesten/groningen/groningen

              Albert.

              ________________________________
> [...]

              > te vinden."
              >
              > Klaas Pera
              >
              > P.S. Ik heb nog geen idee waar je je postcode kunt intikken...

            • Fred Reenders
              Message 6 of 18 , Jan 7, 2012
                Hallo Ineke en Albert,

                De kadastrale perceelnummers in 1832 hebben geen relatie met de huisnummers.
                Het nummer van een huis veranderde ook nogal eens.

                Vriendelijke groet,

                Fred Reenders
                www.reenders.com

                On 7-1-2012 13:44, Albert Meijer wrote:

                > Ineke,

> [...]

              • harwal2002
                Message 7 of 18 , Jan 7, 2012
                  Inderdaad Fred: het perceelnummer zoals vermeld in het kadaster, was een ander nummer dan het huisnummer. In de eerste decennia van de 19e eeuw (tot ca. 1840), werden in overlijdensactes en geboorteactes ook steevast de huisnummers vermeld van de plaats waar de geboorte of het overlijden had plaatsgevonden. In de gevallen waarin men maar één huis had en men met een bepaald huisnummer in geboorte-en of overlijdensactes werd genoemd, mag je er gevoegelijk van uit gaan, dat het huisnummer zoals die wordt genoemd in actes, overeenkomt met het perceelnummer van de woning van de betreffende persoon in het kadaster.
                  Een mooie bijkomstigheid (als contrôlemiddel) is dat er in de geboorte-en overlijdensactes, vaak buren optreden als getuigen. Deze buren zie je dan idd als buren weer terug in het kadaster. Zo kun je soms vrij nauwkeurig buurten en hun bewoners rond 1832 reconstrueren.
                  Lastiger wordt het uiteraard als je met huurders te maken hebt of lieden die meerdere woningen in eigendom hadden. De huurder wordt dan immers niet in het kadaster genoemd en van personen met meerdere huizen is het maar de vraag bij welke van hun huizen, het teruggevonden huisnummer hoorde.
                  groeten,
                  Harm

                  Message 8 of 18 , Jan 7, 2012
                    Ik bedoelde dus te zeggen dat je (rond 1832) in bepaalde gevallen een link kunt leggen van een huisnummer naar een bepaald huis cq perceelnummer.

                    --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "harwal2002" <famwalma@...> wrote:

> [...]
                    > Lastiger wordt het uiteraard als je met huurders te maken hebt of lieden die meerdere woningen in eigendom hadden. De huurder wordt dan immers niet in het kadaster genoemd en van personen met meerdere huizen is het maar de vraag bij welke van hun huizen, het teruggevonden huisnummer hoorde.

                  • ben doedens
                    Message 9 of 18 , Jan 7, 2012
                      fokkesukke@... wrote:
> [...]
                      > weet ik er nu redelijk mee om te gaan. Ik heb alleen niet kunnen
                      > vinden wat ik zocht. In alle drie gevallen kreeg ik kaarten van de

                      Per 1 januari 1850 kregen de gemeenten de plicht doorlopende
                      bevolkingsregisters bij te houden.

                      In de gemeentewet van 1851 kregen de gemeenteraden de opdracht de gemeente
                      in wijken te verdelen en tot het opmaken van volledige staten der bevolking
                      en harer behuizing.

                      Zie ook:

                      http://stadsarchief.amsterdam.nl/archieven/archiefbank/overzicht/5000.nl.html

                      Het zou dus best kunnen zijn dat de door je gezochte gegevens er toen niet
                      waren en een pand/perceel alleen in het kadaster bekend was.

                      Met vriendelijke groeten,
                      Ben Doedens
                    • fokkesukke@rocketmail.com
                      Message 10 of 18 , Jan 8, 2012
                        Die kende ik nog niet.
                        Ook hier weer wat gepruts voor ik een beetje doorkreeg hoe het werkte, maar dat hoort er kennelijk bij. Ik vind op dezelfde plek als op WaarWAsWat een perceel 195, G195 om precies te zijn. Een stuk bouwland in bezit van meneer Gockinga (die heeft aardig wat bezittingen in Noordbroek). Naast een perceel nummer staat er ook een artikelnummer: Noordbroek 96. Weet jij toevallig wat dit betekent, want ieder perceel heeft ook een artikelnummer en ik begin me af te vragen of dit niet is wat ik zoeken moet. Het lijkt me namelijk, gezien hetgeen ik in m'n eerste post noemde, niet erg aannemelijk dat in redelijk kort tijdsbestek (betreft nalatenschap uit 1823) het pand is gesloopt en met erf en al landbouwgrond werd. Het pand werd nagelaten door Aaltjen Molter. Ik weet niet in hoeverre zij zelf vermogend was, wellicht heeft broer Jacob Molter hier een rol in gespeeld. Naar wat ik over hem gelezen heb "boerde" hij later in zijn leven aardig goed en het lijkt me vreemd dat binnen tien jaar na de dood van zijn zus Aaltje haar huis gesloopt wordt en door iemand anders als landbouwgrond gebruikt gaat worden. In theorie kan het natuurlijk allemaal wel, maar het lijkt niet erg waarschijnlijk. Kortom .... wat betekenen de artikelnummers? Corresponderen die misschien met het nummer dat in de memorie van successie is genoemd? Een andere reden waarom ik daaraan zit te denken is vanwege de letter G uit het kadaster. Het perceel wordt in de akte niet G195 genoemd, maar 195.
                        Er zit jammer genoeg geen enkele logica in de verdeling van die artikelnummers over het gebied, ik heb dan ook nog niet het geluk gehad om een artikel 195 te vinden en te kijken of dat misschien zou kunnen zijn wat ik zoek.

                        Message 11 of 18 , Jan 8, 2012
                          Inmiddels wat meer functies uitgeprobeerd. Tjonge, wat een gave site. Zoeken op de naam Molter levert dus een aantal percelen van broer Jacob Cornelius in Slochteren op, maar geen bezit van Aaltje in Noordbroek. Het ziet er naar uit, dat ik dat dus niet meer kan terugvinden.
                          Ook de anderen bedankt voor de informatie, die zal ongetwijfeld ook van pas komen, maar ............ voorlopig vind je me op HisGIS, daar zal ik nog menig uurtje doorbrengen.

                          --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "fokkesukke@..." <fokkesukke@...> wrote:

> [...]
                          > Er zit jammer genoeg geen enkele logica in de verdeling van die artikelnummers over het gebied, ik heb dan ook nog niet het geluk gehad om een artikel 195 te vinden en te kijken of dat misschien zou kunnen zijn wat ik zoek.

                        • Michiel van der Leeuw
                          Message 12 of 18 , Jan 8, 2012
                            Ineke,

                            In de kadastrale administratie heeft een perceel een sectieletter (G) en
                            een perceelnummer (195). Hiermee kun je in de OAT (Oorspronkelijke
                            Aanwijzende Tafel) terugvinden wie de eigenaar was bij de invoering van
                            het kadaster. Om de kadastrale administratie bij te houden werden zg.
                            leggers ingericht, waarin je per persoon kunt vinden welke percelen hij
                            bezat. Zo'n inschrijving van een persoon met zijn percelen heet een artikel.

                            Als je dus in de leggers van Noordbroek zoekt op artikel 96 vind je daar
                            alle percelen van Gockinga. Alleen zijn voor zover ik weet de leggers
                            niet digitaal te raadplegen.

                            Wat je concrete probleem betreft: het kan natuurlijk best zijn degene
                            aan wie Aaltjen het pand heeft nagelaten het vrij kort daarop verkocht
                            heeft.

                            Is er geen plaatselijke historische vereniging in Noordbroek die zich
                            met de huisnummers heeft beziggehouden?

                            Michiel van der Leeuw

                            Message 13 of 18 , Jan 8, 2012
                              Michiel van der Leeuw wrote:
> [...]
                              > heeft.
                              >
                              > Is er geen plaatselijke historische vereniging in Noordbroek die zich

                              Wijkindeling en straatnaamgeving was tot de nieuwe gemeentewet een taak van
                              de raad, huisnummering van B&W. In het gemeentearchief moeten de betreffende
                              besluiten te vinden zijn.
                              Het archief is het gemeentearchief van Menterwolde te Muntendam waar de
                              voormalige gemeente Noordbroek nu onder valt.
                              1965 Noordbroek + Zuidbroek = Oosterbroek.
                              1990 Oosterbroek + Muntendam = Menterwolde

                              De dubbelen van de kadastrale administratie moeten ook in het
                              gemeentearchief te vinden zijn.

                              Met vriendelijke groeten,
                              Ben Doedens
                            • fokkesukke@rocketmail.com
                              Message 14 of 18 , Jan 9, 2012
                                Hoi Michiel,

                                Dank voor de toelichting, nu begrijp ik de informatie die ik heb gevonden beter. Weet je toevallig ook hoe ik de getallen moet interpreteren die als inhoud worden vermeld bij bijv. een stuk bouwland? En het belastbaar inkomen dat wordt vermeld, is dat in guldens per jaar?

                                Ik heb even op internet gekeken en er is een historische kring. Die kan ik eens vragen, anders zal ik in het archief moeten kijken, maar ik woon helaas niet bepaald in de buurt, dus dat zal nog even moeten wachten.

                                Groet,
                                Ineke

                                --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, Michiel van der Leeuw <michielv@...> wrote:

> [...]
                                > heeft.
                                >
                                > Is er geen plaatselijke historische vereniging in Noordbroek die zich

                              • reint
                                Message 15 of 18 , Jan 10, 2012
                                  Hallo Ineke,

                                  Ik ben ook met jouw vraag aan het puzzelen. Wat ik graag zou willen weten is aan wie Aaltjen Molter onroerend goed heeft nagelaten in 1823. Is zij de Aaltjen Molter die gehuwd was met Willem Jans Buurke en die in 1838 overleed? Deze Buurke had nl. ook eigendom in 1832 zijnde een woning, landbouwgrond en een weg.
                                  Groet Reint.

                                  Message 16 of 18 , Jan 11, 2012
                                    Hallo Reint,

                                    Aaltjen Molter was inderdaad gehuwd met Willem Jans Boerke/Buurke (Boerke is de naam die ik in documenten ben tegengekomen en zo ondertekent hij ook). Er is een memorie van successie van Aaltjen: http://allegroningers.nl/index.php?task=persoon_detail&option=com_genealogie&Itemid=54&akte_id=2149556.
                                    Aaltje laat haar huis en tuin nummer 195 te Noordbroek alsmede lijfsgoederen ter waarde van fl 15,00 na aan haar man en zeven kinderen. Dochters Grietje en Jantje tekenen zelf, de anderen worden door hun vader vertegenwoordigd.

                                    Is Aalten toevallig een directe voorouder van je? Zo ja, dan zijn we familie, haha ....
                                    Als ik iets aan de weet ben gekomen via de historische vereniging Menterwolde, zal ik het hier berichten.

                                    Groet,
                                    Ineke

                                    Message 17 of 18 , Jan 12, 2012
                                      Hallo Ineke,
                                      Ik reageerde naar jou toe omdat je in je vraag had aangegeven dat je op zoek was naar een perceel met een huis erop, maar dat je steeds maar onbebebouwde percelen vond.
                                      Nu je weet dat je op zoek bent naar een plaatje van een woning met grond, die in 1832 eigendom was van Willem Jans Buurke,kun je dat plaatje opzoeken in Hisgis. Je kunt in Hisgis nl. digitaal zoeken onder 'percelen in 1832' en bijv. met de zoektermen Buurke en Noordbroek. Je ziet dan 3 eigendommen van jouw Buurke verschijnen. Vervolgens kun je die percelen oranje laten oplichten op de kaart en je hebt je plaatje.
                                      Je kunt ook een plaatje vinden via Watwaswaar door daarop naar Noordbroek te gaan en aan te geven dat je de kadasterkaarten wilt zien. Je gaat vervolgens naar Minuutplan, sektie A, kaartblad 2 en je zoekt op dit kaartblad de nummers 295,296,297, zijnde de woning, de tuin en de weg van W.J. Buurke, Timmerman. In het bijbehorende boek (te vinden door te klikken op 'meer afbeeldingen') vind je de beschrijving van de eigendommen van Buurke onder die nummers.

                                      Het buurtschapje waar de familie woonde heette De Kampen. NB dit is iets anders als het adres. Destijds had een huis gewoon een nummer als adres. Het adres was dus gewoon de naam van het dorp plus het nummer. Wil je hun huisnummer weten dan kun je kijken in de overlijdensakten van dit gezin in die tijd. Van deze aktes zijn er wel 1 of 2, maar die zijn op dit moment niet in te zien in Allegroningers.

                                      Perceelsgroottes werden in de begintijd van het kadaster in de boeken nog aangegeven met de letters b, r en e. Dat stond voor bunder, roede en el. Deze maten stonden echter al wel voor wat later werd aangeduid als hectare, are en centiare (ha, a, ca) zijnde 10000, 100, 1 vierkante meter. Het huisperceel van Buurke was bijv. 2.20 is 220 m2.
                                      Het geld werd in de boeken uitgedrukt in f en c wat bij mijn weten ook toen al stond voor guldens en centen.

                                      Groet Reint

                                    • fokkesukke@rocketmail.com
                                      Message 18 of 18 , Jan 13, 2012
                                        Hallo Reint,

                                        De zoekfunctie op noem had ik inmiddels gevonden, maar waar ik niet aan gedacht had is dat deze familie, ook later, veelvuldig van naam wisselde tussen Boerke en Buurke. In de memorie van successie worden ze als Boerke vermeld en zo wordt ook ondertekend.
                                        Ik ben heel blij dat ik nu weet om welke percelen het gaat, reuze bedankt voor je hulp en ook voor de verdere toelichting.