Re: Boek over de familie Trip

  • wiersemafred
    Message 1 of 21 , Dec 2, 2007
      Hoi Klaas:

      Adriaan Joseph Trip (1755-1833) trouwde op 27 nov 1776, Lier Ofr. met
      Hinrietta von Rehden, van Lier. Ze hadden slechts een kind,
      doodgeboren. Zij overleed in oct 1780, Groningen. Hij hertrouwde op
      27 maart 1797, Gron. met Sijbilla Sichterman. Van dat echtpaar ook
      geen kinderen. Hij werd in de Ned. Adel verheven in 1818. Hij stierf
      kinderloos. De stamvader van het geslacht Trip, waarvan veel bekend
      is, kwam uit Zaltbommel, ca 1500. Ik weet niet welk boek je zoekt,
      maar misschien helpt het om eens bij de CBG site te kijken wat er
      bekend is http://www.cbg.nl/ want er is nogal wat te vinden betr. dit
      geslacht.

      Groet, FredW

      --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "klaaspera" <pera@...>
      wrote:

      > Is iemand toevallig in het bezit van een boek over de familie Trip? Ik
      > heb geen idee hoe het boek heet. De stamvader van deze familie heet
      > Adriaan Joseph Trip, in 1687 in Warffum geboren. Ik ben echter vooral
      > benieuwd naar een nakomeling van deze stamvader. Het gaat om iemand
      > met exact dezelfde naam: jonkheer mr. Adriaan Joseph Trip, geboren
      > 31-12-1755 te Groningen en overleden op 9-2-1833 te Groningen. Hij was
      > getrouwd met Sijbilla Catharina Sichterman. Weet iemand iets meer van
      > deze jonkheer, die een buitenplaats (Noordwijk) in Paterswolde had?
    • klaaspera
      Message 2 of 21 , Dec 3, 2007
        Beste Fred,

        Hartelijk dank voor jouw reactie. Het verbaasde mij, dat er nog een
        oudere stamvader van de familie Trip is. Op een website vond ik
        namelijk de volgende informatie:

        "Adriaan Joseph Trip, uit Warffum, familiehistorie over de oorsprong
        van de familie Trip waarvan de stamvader van de Groningse familie
        Trip; Adriaan Joseph Trip, in 1687 geboren werd te Warffum, 8 januari
        1944, Nieuwsblad van het Noorden."

        Bron:
        http://oudnieuwsuithetnoorden.web-log.nl/oudnieuwsuithetnoorden/2005/12/terpstra_tm_vri.html

        Bij het CBG heb ik nog niets kunnen vinden, wel drie hits bij de
        Koninklijke Bibliotheek (www.kb.nl). Misschien heet het boek wel
        gewoon Adriaan Joseph Trip. Ik ga verder zoeken.

        Hartelijke groeten,

        Klaas Pera

        --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "wiersemafred"
        <fdw1203@...> wrote:

> [...]
        > is, kwam uit Zaltbommel, ca 1500. Ik weet niet welk boek je zoekt,
        > maar misschien helpt het om eens bij de CBG site te kijken wat er

      • Sigrid Krijger
        Message 3 of 21 , Dec 3, 2007
          Klaas,

          Adiraan Joseph Trip die in november 1776 in Leer trouwde, proclamatie 10 november 1776, was een zoon van JAN LUCAS TRIP, Heere van Vredenburg, Artillerie-meester der provincie van Stad en Lande ...

          Groet,

          Sigrid

          Message 4 of 21 , Dec 3, 2007
            Sigrid,

            Bedankt voor je aanvulling!

            Klaas

            --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "Sigrid Krijger"
            <s.krijger@...> wrote:

> [...]
            proclamatie 10 november 1776, was een zoon van JAN LUCAS TRIP, Heere
            van Vredenburg, Artillerie-meester der provincie van Stad en Lande ...

            http://www.spamfighter.com/lnl

          • wiersemafred
            Message 5 of 21 , Dec 3, 2007
              wrote:

              > Bij het CBG heb ik nog niets kunnen vinden, wel drie hits bij de
              > Koninklijke Bibliotheek (www.kb.nl). Misschien heet het boek wel
              > gewoon Adriaan Joseph Trip. Ik ga verder zoeken.

              Klaas, kun je zeggen waar je naar zoekt? Ik heb een paar honderd
              Trip's in my bestand, in velerlei Gron. en niet-Gron. takken. Mogelijk
              kan ik je helpen als je iets precieser aangeeft wat je wilt. FredW
            • Lidewij Piek
              Message 6 of 21 , Dec 3, 2007
                Hallo Klaas,

                Als je wilt kan ik je sturen wat ik al verzameld heb, dat is meer dan
                dit. Ik ben uiteraard ook op zoek om het kompleet te maken.

                Met vriendelijke groet, Lidewij

                Jacob Jansz Trip is geboren in 1530, zoon van Jan Gerritsz. Trip. Jacob
                is overleden omstreeks 1580 in Goringem, ongeveer 50 jaar oud. Jacob
                trouwde, ten hoogste 39 jaar oud, vóór 1569 met Jesse Eliasdr. (Jacoba)
                de Cocq. Jacoba is geboren in Zaltbommel. Jacoba is overleden. Zij is
                begraven op 19-10-1589 te Zaltbommel. Zij trouwde later in 08-1584 met
                Hendrick Aerts.

                Kinderen van Jacob en Jacoba:
                1 Elias Trip, geboren in 1569 in Zaltbommel. Elias is overleden op 05-
                01-1636 in Amsterdam, 67 jaar oud. Elias:
                (1) trouwde, 23 jaar oud, op 22-06-1592 in Luik (Belgie) met Maria de
                Geer, 17 jaar oud. Maria is geboren op 14-08-1574 in Luik (Belgie),
                dochter van Louis de Geer en Marie de Jalhea. Maria is overleden op 26-
                01-1609 in Dordrecht, 34 jaar oud. (2 kinderen)
                (2) trouwde, 42 jaar oud, op 08-05-1611 in Dordrecht met Alithea
                (Aletta) Adriaens, 21 jaar oud, nadat zij op 17-04-1611 in Dordrecht in
                ondertrouw zijn gegaan. Zij is een dochter van Adriaen Jansz Adriaens
                en Sophia Andriesdr. Heymans. Zij is gedoopt op 20-05-1589 in
                Dordrecht. Aletta is overleden op 28-07-1656 in Amsterdam, 67 jaar oud.
                Zij is begraven op 04-08-1656 te Westerkerk, Amsterdam. (8 Kinderen)
                2 Jacob Trip, geboren in 1575 in Bommel, Zaltbommel. Jacob is overleden
                op 08-05-1661 in Dordrecht, 86 jaar oud. Jacob trouwde, 28 jaar oud, op
                09-02-1603 in Dordrecht met Margarita de Geer, 19 jaar oud. Margarita
                is geboren op 10-11-1583 in Libege, dochter van Louis de Geer en Jeanne
                de Neille. Margarita is overleden in 1673 in Dordrecht, 90 jaar oud. (7
                kinderen)

                Elias Trip is geboren in 1569 in Zaltbommel, zoon van Jacob Jansz Trip
                en Jesse Eliasdr. (Jacoba) de Cocq. Elias is overleden op 05-01-1636 in
[...]

                Kinderen van Elias en Maria:
                1 Jacob Trip, geboren in Dordrecht. Hij is gedoopt op 01-03-1594 in
                Dordrecht. Jacob is overleden in 1622, 28 jaar oud.
                2 Elias Trip, geboren in 1604.
                Kinderen van Elias en Aletta:
                1 Mari Trip. Zij is gedoopt op 01-03-1611 in Dordrecht. Mari is
                overleden vóór 1645, ten hoogste 34 jaar oud.
                2 Sophia Trip, geboren in 1614 in Amsterdam?. Zij is gedoopt op 01-07-
                1614 in Dordrecht. Sophia is overleden op 26-08-1679 in Amsterdam, 65
                jaar oud. Sophia trouwde, 20 jaar oud, op 22-10-1634 met Joan (Jan)
                Coijmans. (15 kinderen)
                3 Adriaen Trip. Hij is gedoopt op 03-01-1616 in Oude Waalse Kerk,
                Amsterdam. Adriaen is overleden vóór 1621, ten hoogste 5 jaar oud.
                4 Maria Trip. Zij is gedoopt op 06-01-1619 in Nieuwe Kerk, Amsterdam.
                Maria is overleden op 14-10-1683, 64 jaar oud. Maria:
                (1) ging in ondertrouw, 22 jaar oud, op 12-03-1641 met Balthasar
                Coijmans, 51 jaar oud. Hij is een zoon van Balthasar Coijmans en
                Isabella de Picquere. Hij is gedoopt op 11-09-1589 in Hamburg, Germany.
                Balthasar is overleden op 14-02-1656 in Amsterdam, 66 jaar oud. (9
                kinderen)
                (2) ging in ondertrouw, 43 jaar oud, in 1662 met Pieter Ruysch.
                5 Adriaen Trip. Hij is gedoopt op 03-01-1621 in Nieuwe Kerk, Amsterdam.
                Adriaen is overleden op 11-10-1684 in Wildervank, 63 jaar oud. Adriaen
                trouwde, 24 jaar oud, op 28-11-1645 in Amsterdam met Adriana de Geer,
                18 jaar oud. Adriana is geboren op 12-04-1627 in Amsterdam, dochter van
                Louis de Geer en Adriana Gerard. Zij is gedoopt op 21-04-1627 in
                Waalsche Kerk, Amsterdam. Adriana is overleden, 58 jaar oud. Zij is
                begraven op 29-11-1685 te Wildervank. (3 kinderen)
                6 Jacomina (Jacoba) Trip. Zij is gedoopt op 18-12-1622 in Nieuwe Kerk,
                Amsterdam. Jacoba is overleden, 55 jaar oud. Zij is begraven op 14-04-
                1678.Jacoba trouwde, 22 jaar oud, op 27-06-1645 met Joseph Coijmans.
                7 Cornelia Trip. Zij is gedoopt op 08-06-1625 in Nieuwe Kerk,
                Amsterdam. Cornelia is overleden vóór 1645, ten hoogste 20 jaar oud.
                8 Jacobus Trip, geboren in Amsterdam. Hij is gedoopt op 14-09-1627 in
                Nieuwe Kerk, Amsterdam. Jacobus is overleden op 30-11-1670 in
                Amsterdam, 43 jaar oud. Jacobus:
                (1) trouwde, 24 jaar oud, op 29-03-1652 met Elisabeth Bicker, 21 jaar
                oud. Elisabeth is geboren op 24-09-1630 in Amsterdam, dochter van Jan
                Gerritsz. Bicker en Agneta de Graeff. Zij is gedoopt op 29-09-1630 in
                Nieuwe Kerk, Amsterdam. Elisabeth is overleden, 29 jaar oud. Zij is
                begraven op 05-07-1660 te Nieuwe Kerk, Amsterdam.(7 kinderen)
                (2) trouwde, 35 jaar oud, op 20-02-1663 in Amsterdam met Margaretha
                Munter, 23 jaar oud. Margaretha is geboren op 28-10-1639 in Amsterdam,
                dochter van Joan Munter en Margaretha Geelvinck. Zij is gedoopt op 01-
                11-1639 in Amsterdam. Margaretha is overleden, 72 jaar oud. Zij is
                begraven op 11-12-1711 te Nieuwe Kerk, Amsterdam. (3kinderen)

                Adriaen Trip, zoon van Elias Trip en Alithea (Aletta) Adriaens. Hij is
[...]

                Kinderen van Adriaen en Adriana:
                1 Louis Trip, geboren in 1654 in Noerkoeping Sweden. Louis is overleden
                op 11-06-1698 in Warfumborg, Warfum, 44 jaar oud. Louis:
                (1) trouwde, 25 jaar oud, op 17-09-1679 met Johanna Margaretha de Geer,
                31 jaar oud. Het kerkelijk huwelijk vond plaats op 17-09-1679 in
                Zuidwolde. Johanna is geboren op 25-02-1648 in Amsterdam, dochter van
                Laurens (Laurent) de Geer en Margaretha (Margaretta) van Crommon. Zij
                is gedoopt op 27-02-1648 in Oude Waalse Kerk, Amsterdam. Johanna is
                overleden in 1680, 32 jaar oud. Zij trouwde voorheen op 24-07-1676 met
                Wilhelm Andreae. (daar1 kind)
                (2) trouwde, 28 jaar oud, in 10-1682 in Amsterdam met Christina Trip,
                23 jaar oud. Zij is een dochter van Jacobus Trip en Elisabeth Bicker.
                Zij is gedoopt op 10-09-1659 in Nieuwe Kerk, Amsterdam. Christina is
                overleden in 1716, 57 jaar oud. (7 kinderen)
                2 Joseph Trip, geboren op 26-05-1656 in Noerkoping, Ostergotland,
                Sweden. Joseph is overleden op 01-03-1716 in Groningen, 59 jaar oud.
                Joseph trouwde, 27 jaar oud, op 03-01-1684 in Groningen met Beerte
                Elisabeth Gockinga, 26 jaar oud. Zij is een dochter van Scato Gockinga
                en Geese Wichers Rotgers. Zij is gedoopt op 19-04-1657 in Martinikerk,
                Groningen. Beerte is overleden op 11-12-1711 in Groningen, 54 jaar oud.
                (9kinderen)
                3 Sophia Christina Trip. Zij is gedoopt op 02-12-1671 in Veendam.Sophia
                trouwde met Albartus Bruijsvelt.

                Joseph Trip is geboren op 26-05-1656 in Noerkoping, Ostergotland,
                Sweden, zoon van Adriaen Trip en Adriana de Geer. Joseph is overleden
[...]

                Kinderen van Joseph en Beerte:
                1 Adriaen Trip. Hij is gedoopt op 24-10-1684 in Martinikerk, Groningen.
                Adriaen is overleden vóór 1687, ten hoogste 3 jaar oud.
                2 Scato Trip. Hij is gedoopt op 15-01-1686 in Martinikerk, Groningen.
                Scato is overleden op 23-10-1721 in Lisse, 35 jaar oud. Scato trouwde,
                24 jaar oud, op 27-06-1710 in Groningen met Maria Lant, 21 jaar oud.
                Maria is geboren in 1689, dochter van Hendrik Lant en Anna Commennes.
                Maria is overleden in 1764, 75 jaar oud.
                3 Adriaen Trip. Hij is gedoopt op 17-06-1687 in Martinikerk, Groningen.
                4 Hindric Ludolph Trip. Hij is gedoopt op 15-07-1688 in Martinikerk,
                Groningen.
                5 Louise Trip. Zij is gedoopt op 20-08-1689 in Martinikerk, Groningen.
                6 Gesina Elisabeth Trip. Hij is gedoopt op 15-08-1690 in Martinikerk,
                Groningen.
                7 Adriaen Trip. Hij is gedoopt op 01-12-1691 in Martinikerk, Groningen.
                8 Joseph Trip. Hij is gedoopt op 26-09-1693 in Grote Kerk, Groningen.
                9 Adriana Trip. Zij is gedoopt op 16-04-1696 in Nieuwekerk, Groningen.

                http://www.beernink.com/articles/triptree.htm

                http://www.beernink.com/articles/pages/49_1963.TRIP.PDF

                wrote:

> [...]
                > getrouwd met Sijbilla Catharina Sichterman. Weet iemand iets meer van
                > deze jonkheer, die een buitenplaats (Noordwijk) in Paterswolde had?

              • klaaspera
                Message 7 of 21 , Dec 4, 2007
                  --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "wiersemafred"
                  <fdw1203@...> wrote:

                  Hallo Fred,

                  Eigenlijk ben ik alleen maar op zoek naar gegevens over jonkheer mr.
                  Adriaan Joseph Trip, die op 31-12-1755 te Groningen is geboren. Hij is
                  daar ook overleden op 9-2-1833. Hij was twee keer getrouwd: met
                  Hinrietta von Rehden en met Sijbilla Sichterman. Inmiddels heb ik al
                  heel veel reacties gehad op mijn vraag. De meest basale gegevens over
                  hem weet ik nu wel. Maar misschien zijn er nog wat bijzonderheden over
                  deze man bekend.

                  De aanleiding van mijn vraag was eigenlijk, dat mijn voorouder
                  Arnoldus Helmantel als tuinman voor deze man heeft gewerkt. Daar zijn
                  we op een heel wonderlijke manier achtergekomen, via de geboorte-akte
                  van zijn jongste kind Lambert. In die akte worden twee buurmannen van
                  Arnoldus genoemd en aan de hand van die twee namen kon iemand van de
                  historische vereniging Ol Eel (Eelde-Paterswolde) bepalen, dat hij in
                  een tuinmanswoning had gewoond in Paterswolde, voor jonkheer Trip.

                  In 1818 is dhr. Trip overigens in de adelstand verheven. Ik weet niet
                  waar hij dat aan te danken had. Hij schijnt ook lid van de Provinciale
                  Staten van Groningen en Drenthe te zijn geweest, maar daarvoor krijg
                  je toch hoogstens alleen een lintje?

                  Als je nog iets meer weet van deze man, ben ik benieuwd. Alvast bedankt.

                  Message 8 of 21 , Dec 4, 2007
                    Hoi Lidewij,

                    Hartelijk dank voor het toesturen van jouw gegevens. De website van de
                    familie Trip waarnaar jij verwijst is werkelijk schitterend met al die
                    schilderijen en foto's. Zoals ik vanmorgen ook al geschreven heb in
                    mijn reactie aan Fred Wiersema ben ik vooral op zoek naar één persoon
                    in de Trip-stamboom: Adriaan Joseph Trip (31-12-1755 tot 9-2-1833).
                    Inmiddels heb ik al heel wat gegevens binnen over hem. Ik zal die
                    losse informatie wel even op een rijtje zetten en jou toesturen.

                    Hartelijke groeten,

                    Klaas Pera

                    --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "Lidewij Piek"
                    <LidewijPiek@...> wrote:

                    > Hallo Klaas,
                    >
                    > Als je wilt kan ik je sturen wat ik al verzameld heb, dat is meer dan
                    > dit. Ik ben uiteraard ook op zoek om het kompleet te maken.
                    >
                    > Met vriendelijke groet, Lidewij
                  • bertspelde
                    Message 9 of 21 , Dec 4, 2007
                      Klaas
                      Ik heb niet alles over de Trips gevolgd, maar kende je dit al? Vooral
                      de nrs 8, 9 en 10. Misschien staat er nog iets nieuws bij.

                      http://borgen.rnaproject.org/rna.borgen/rna.borgen/i000600.html

                      mvg
                      Bert Spelde

                      Message 10 of 21 , Dec 4, 2007
                        Hallo Bert,

                        Leuke website over de Groninger borgen. Vooral nr. 10 met als titel
                        'De zonen' is interessant voor mij. In dat artikel gaat het namelijk
                        over Jan Lucas Trip, de vader van Adriaan Joseph Trip. Leuke
                        achtergrond-informatie over deze familie. Heel erg bedankt!

                        Hartelijke groeten,

                        Klaas Pera

                        --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "bertspelde"
                        <bertspelde@...> wrote:

> [...]
                        > Ik heb niet alles over de Trips gevolgd, maar kende je dit al? Vooral
                        > de nrs 8, 9 en 10. Misschien staat er nog iets nieuws bij.

                      • klaaspera
                        Message 11 of 21 , Dec 4, 2007
                          Hallo Lidewij,

                          Inmiddels heb ik even een samenvatting gemaakt van wat ik nu weet van
                          Adriaan Joseph Trip. Misschien heb je hier iets aan.

                          Adriaan Joseph Trip is gedoopt in de A-kerk te Groningen op
                          (Oudejaarsdag) 31 december 1755, zoon van Jan Lucas Trip, Heere van
                          Vredenburg en Artillerie-meester der provincie van Stad en Lande, en
                          Petronella Piccard, overleden op 9 februari 1833 te Groningen. Hij
                          werd in de Nederlandse Adelstand verheven in 1818 (titel: jonkheer)
                          Hij stierf kinderloos.

                          Hij is getrouwd (1) te Leer op 27-11-1776 (proclamatie 10 november
                          1776), met Theodorica Hinriëtte von Rehden uit Leer, Ostfriesland,
                          Duitsland, overleden in oktober 1780 te Groningen. Ze hadden slechts
                          één (levenloos geboren) kind.
                          Eelde, ondertrouw- en trouwboek (1737-1811; DTB 43), 26 maart 1797,
                          huwelijksaantekening, pagina 13
                          Huwelijksdatum: 26-03-1797.
                          Bruidegom: Adriaan Jozeph Trip.
                          Bruid: Sijbilla Catharina Sichterman, weduwe van NN Bertlems.

                          Adriaan is getrouwd (2) te Groningen op 26-03-1797 met Sybilla
                          Catharina Sichterman, weduwe van Adriaan Bertling, overleden in 1820.

                          Eelde, overlijdensakte, 5 mei 1820, aktenr. 9
                          Overledene: Sijbilla Catharina Sichterman, geboren te Groningen op
                          24-01-1749; beroep: eigenaresse; overleden te Paterswolde (Eelde) op
                          05-05-1820; oud: 71 jaren, dochter van Antoon Ewoud Jan Sichterman en
                          Petronella Alberda.Gehuwd geweest met Adriaan Joseph Trip, in leven.
                          NB. woonplaats Groningen.

                          De naam Trip komt in het verleden herhaaldelijk voor in Paterswolde.
                          Lucas Trip was eigenaar van Landgoed De Braak van 1721 tot 1775. Hij
                          was resp. raadsheer, gesworene en burgemeester van Groningen. In 1775
                          kwam het landgoed De Braak in het bezit van een verre verwant (1775
                          tot 1787).

                          De buitenplaats Noordwijk in Paterswolde wordt door hem vooral 's
                          zomers bewoond. In 1789 koopt hij ook de herenbehuizing Overwater te
                          Hoogezand. In 1811 wordt hij in enkele notariële akten genoemd als
                          wonend te Paterswolde. De buitenplaats Noordwijk gaat op grond van
                          zijn testament naar kinderen van een neef in Den Haag. Die neef is
                          luitenant-generaal Albert Dominicus Trip van Zoudtlandt.

                          Er bestaan twee verschillende familiewapens van Trip en Trip van
                          Zoudtlandt.

                          Hartelijke groeten,

                          <LidewijPiek@...> wrote:

                          > Hallo Klaas,
                          >
                          > Als je wilt kan ik je sturen wat ik al verzameld heb, dat is meer dan
                          > dit. Ik ben uiteraard ook op zoek om het kompleet te maken.
                          >
                          > Met vriendelijke groet, Lidewij

                        • Kristian A. Helmholt
                          Message 12 of 21 , Dec 4, 2007
                            Klaas,

                            weet jij toevallig ook of deze Trip uit de 'puissant' rijke Amsterdamse
                            familie Trip komt?

                            http://www.rijksmuseum.nl/aria/aria_assets/SK-C-597?page=4&lang=nl&context_space=&context_id=

                            ...gewoon nieuwsgierig :-)

                            mvg,
                            Kristian
                          • klaaspera
                            Message 13 of 21 , Dec 4, 2007
                              Hallo Kristian,

                              Een heel interessante vraag van jou. Van Lidewij Piek kreeg ik de
                              volgende genealogie van de familie Trip toegestuurd. Daarop staan ook
                              de rijke leden van de familie, die door schilders in de Gouden Eeuw
                              zijn geportretteerd. Er is ook een heel goede website van de familie Trip:

[...]

                              Als je het mij vraagt, is Adriaan Joseph Trip een nakomeling van
                              Joseph Trip uit Norköping, maar misschien kan Lidewij dit bevestigen.

                              Hartelijke groeten,

                              Klaas Pera

                              --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "Kristian A. Helmholt"
                              <kristian@...> wrote:

                              > Klaas,
                              >
                              > weet jij toevallig ook of deze Trip uit de 'puissant' rijke Amsterdamse
> [...]
                            • Wiggert Tijsen
                              Message 14 of 21 , Dec 4, 2007
                                Goedenavond allen,

                                Wie heeft er meer gegevens over Afiena KUIPER?

                                Ik weet alleen dat zij geboren is op donderdag 2 december 1909 en gehuwd was
                                met Johan Frederik ADAMS, van beroep muziekhandelaar. Uit dit huwelijk
                                diverse kinderen geboren te Winschoten tussen 1929 en 1948.

                                Met vriendelijke groeten,

                                Wiggert Tijsen,
                                Heerhugowaard
                              • Lidewij Piek
                                Message 15 of 21 , Dec 4, 2007
                                  Hallo Klaas,
                                  Bedankt voor je aanvullingen. Ik weet nog niet of er veel nieuwe
                                  gegevens bij stonden.

                                  Ik had niet vermoed dat het niet DE FAMILIE was die je zocht.

                                  Als toch nog iets over deze familie wilt weten.
                                  Inleiding + literatuur
                                  https://stadsarchief.amsterdam.nl/archieven/archiefbank/overzicht/533.n
                                  l.html
                                  Inventaris
                                  https://stadsarchief.amsterdam.nl/archieven/archiefbank/inventaris/533.
                                  nl.html
                                  en helemaal
                                  https://stadsarchief.amsterdam.nl/archieven/archiefbank/printversie/533
                                  .nl.pdf

                                  Groet, lidewij

                                  Message 16 of 21 , Dec 4, 2007
                                    wrote:

> [...]
                                    > de rijke leden van de familie, die door schilders in de Gouden Eeuw
                                    > zijn geportretteerd. Er is ook een heel goede website van de

                                    Voor de liefhebbers, hier nog wat meer over de Trip's in Groningen.
                                    De Jacob Trip (1575-1661) x Marguerite de Geer die zijn portret heeft
                                    laten schilderen op 80+ jarige leeftijd door Rembrandt (zie een
                                    plaatje daarvan op bovenstaande link) is de jongere broer van Elias
                                    Jacobs Trip (1569-1636). Elias was eerst getrouwd was met Maria de
                                    Geer, de half zuster van Marguerite de Geer. De families Trip en De
                                    Geer waren rijk en vooraanstaand, en er waren veel huwelijken tussen
                                    de geslachten … misschien om al dat geld en macht bijeen te houden?
                                    Van beide broers is nageslacht in Groningen te vinden.

                                    Ik had die Groninger Trip's al eens onderzocht omdat ik een relatie
                                    vermoede (die vond ik inderdaad, maar dat zat zo ver weg dat ik er
                                    niet veel betekende.). Mogelijk helpt het iemand als ik
                                    hierbij een uittreksel geef met de belangrijkste verbindingen …
                                    alleen de Groningse takken natuurlijk.

                                    Ten eerste Elias Jacobs Trip (1569-1636) die trouwde met (2) Alithea
                                    Adriaensdr. Ze hebben een zoon Adrianus Joseph Trip (geb 1621
                                    Amsterdam -- ovl 1684 Wildervank) x 1645 Adriana de Geer (dv Louijs
                                    die een broer was van Marguerite de Geer). Adrianus en Adriana
                                    kregen meerdere kinderen in Norrkoping, Zweden die zich later in
                                    Groningen vestigden:

                                    1. Adriana Trip (geb tussen 1646 en 1652) trouwde (1669 Veendam) met
                                    Henricus Bothenius, later burgem. van Groningen, zv dominee Casparus
                                    Bothenius uit Sebaldeburen. Hun zoon Adrianus Bothenius (1673)
                                    trouwt met Sophia van Velsen; de oudste dochter Adriana Cecilia
                                    daarvan trouwt in 1722 met Adriaen Trip, zv Laurens Trip x Lucretia
                                    Gockinga (dv Hendrik Ludolph Gockinga x Anna Grauwers); deze Adriaen
                                    Trip heeft een zuster Henrietta Elisabeth 1696 x mr Antonius van Peer
                                    uit Wildervank. Kinderen van Adriaen Trip x Adriana Cecilia
                                    Bothenius zijn mr Lauren Adriaan Trip 1723, Sophia Trip 1725,
                                    Lucretia Trip 1727, en Adriaan Trip 1730. [Henricus Bothenius x
                                    Adriana hebben ook een zoon, Louijs, ged.1677 die trouwt met
                                    Elisabeth Catharina Spanheim 1683 , dv de bekende Andreas Spanheim x
                                    (1681) Ida Geldorpius.]

                                    2. Louis Trip 1654 trouwde (Amsterdam 1682) met zijn nicht Christina
                                    Trip (dv mr. Jacobus Trip 1627 die een broer is van Adrianus 1621).
                                    Van dat echtpaar zeven kinderen geboren in Warfum:
                                    (a) Adriana Elizabeth 1683;
                                    (b) Louisa Christina 1685 x Gerhard Sichterman;
                                    (c) mr. Adriaan Joseph 1686 x (1) 1710 Anna Elisabeth Wolthers,
                                    waarvan zoon Louis Trip 1712, x (2) Johanna Boudina Gales waarvan
                                    kinderen o.a. Louis 1721, Vincent Bernard Trip 1723 (x Harmanna Emmen
                                    in Haren 1749) en Jan Lucas Trip 1726 die trouwde (1747 Slochteren)
                                    met Petronella Piccardt 1719. [Jan Lucas Trip en Petronella hebben
                                    twee zonen: Jean Louis Trip 1750 die trouwt in 1772 Echtens,
                                    Hoogeveen met Anna Wilhelmina rijksgravin van Limburg Stirum, en hun
                                    nageslacht is te vinden in het rode adelboek. De andere zoon is
                                    Adriaan Joseph Trip, 1755-1833. Zie ook website:
                                    http://www.burgerinitiatief.com/9291000/biof/08900 (waarin
                                    vermelding van een boek, Het Geslacht Trip, geschreven in 1883 door
                                    geschiedenis leraar H.J. Trip uit Meppel; misschien te vinden in de
                                    bibliotheek?)].
                                    (d) Elisabeth Sophia 1687 x (1708, Groningen) Johan Wichers.
                                    (e) Jacob Elias 1688 x (1712 Eelde) Anna Titia Nijsingh, waarvan
                                    dr Lucas Trip x Beerta Sibenius, en daarvan Johan Sibenius Trip 1740,
                                    Anna Titia Trip 1741 en dr Jacob Trip 1749 (deze laatste trouwt (1780
                                    Groningen) met Anna Lewe van Matenesse, met nog veel nageslacht).
                                    (e) Louis 1690
                                    (f) Laurens 1693.

                                    3. Joseph Trip, 1656, trouwde (Gron., 1683) met Beerta Elisabeth
                                    Gockinga, waarvan acht kinderen:
                                    (a) Joseph
                                    (b) Scato Trip 1686 x (1710) Maria Lant, met kinderen Joseph 1711,
                                    Ann 1713, Hindrik Jan 1715 (getr. met Anna Siccama in 1739), waarvan
                                    mr Scato Trip 1742 x Clar Elis. Wolthers, waarvan mr. Herman Trip
                                    1776 waarvan adelijk nageslacht te vinden in Ned Adelboek voor de
                                    takken Trip en Laman Trip), Beerta Elisabeth 1716, Adriaan 1718,
                                    Hindrik Rudolph 1719 (x Dina Fruijtier, met nageslacht) en Schato
                                    1722.
                                    (c) Adriaan 1687
                                    (d) Hindrick Ludolph 1688
                                    (e) Louis 1689
                                    (f) Gesina Elisabeth 1690
                                    (g) Adriaan 1691
                                    (h) Adriaen 1684

                                    4. Maria Trip x (1680 Westerlee) Johannes Sena, van Rotterdam.

                                    Dan zijn er nog enige Groninger Trip's die afstammen van Elias'
                                    broer, Jacob Trip (1575-1661) die trouwde met Marguerite de Geer
                                    (1583-1672) in 1603. Van een van hun kinderen vond ik een connectie
                                    met Groningen, t.w. hun zoon Hendrick (1607-1666) x (1) Cecilia
                                    Godin, x (2) (1646, Osterby, Zweden) Johanna de Geer (dv. Henri,
                                    die een broer is van Marguerite en Louijs, voornoemd).

                                    De zoon van laatstgenoemd echtpaar, Louis (1653-1707), trouwt met
                                    Anna Nuijts in Amsterdam 1676, en ze krijgen een zoon Hendrik (1677-
                                    1731) die trouwt in Kaap de Goede Hoop 1709 met Anna Quevellerius, dv
                                    dominee Abraham Q. uit Rotterdam. Het echtpaar komt in Groningen
                                    terecht, waar ze laten dopen Louis 1711, Anna Maria 1712, Abraham
                                    1713, Amarentia 1714, Abraham 1715 en Hinric 1717, en later in Kolham
                                    Henrietta Johanna 1725. Geen nakomelingen gevonden in de mannelijke
                                    lijn, dus het blijkt dat hier deze Groninger tak van de Trip's is
                                    uitgestorven. Dochter Anna Maria (1712-1778) trouwt met Wicher van
                                    Swinderen, en ze hebben een heleboer (adelijk) nageslacht. Haar
                                    zus Henriette (1725-1796) doet het ook best: ze trouwt met Reneke
                                    Busch Gockings, dv Scato Gockinga x Richardina Ludolphi, en dat
                                    echtpaar heeft ook een heleboel voorname nakomelingen. Zie Ned.
                                    Adelboek voor verdere gegevens daarover.

                                    Groet, FredW
                                  • klaaspera
                                    Message 17 of 21 , Dec 5, 2007
                                      Hallo Lidewij,

                                      Mijn vraagstelling was blijkbaar niet duidelijk genoeg, waarvoor mijn
                                      excuses. Onbedoeld is toch de hele familie Trip voorbijgekomen. Dat is
                                      helemaal niet erg, want dan zie je het in een breder perspectief.
                                      Klopte mijn theorie, dat Adriaan Joseph Trip afstamt van Joseph Trip
                                      uit Norköping?

                                      Message 18 of 21 , Dec 5, 2007
                                        Hallo Fred,

                                        Weer een prima aanvulling. Ook veel extra informatie over de jonkheer
                                        uit Paterswolde. Dank je wel!

                                        Klaas

                                        Message 19 of 21 , Dec 5, 2007
                                          Hallo Klaas en Fred,

                                          Klaas excuus is zeker niet nodig.
                                          --Ik had nog vraagtekens bij familie Adriaen Trip en Adriana de Geer
                                          Door de gegevens van Fred heb ik meer zekerheid bij mijn vermoedens
                                          bij de volgende puzzel;
                                          Inventaris van het archief van de familie Trip.
                                          Deze stukken schijnen afkomstig te zijn van Adriaan Trip, zijn zoon
                                          Louis en diens tweede vrouw Christina.
                                          13 Akte van scheiding tussen raadsheer Lucas Alting, gedeputeerde
                                          van de provincie Stad en Lande, raadsheer Henricus Bothenius en Dr.
                                          Johan Schultens als momber en voogden over de beide zoons van
                                          genoemde Henricus Bothenius en wijlen Adriana Trip, Louijs Trip,
                                          heer van Warffumborgh, Josephus Trip, secretaris van de Hoge
                                          Justitiekamer, Dr. Eppo Crous nomine uxoris, Laurents Trip mede
                                          namens Jacoba Trip, en Louijs Sena, rentmeester der Ommelanden, als
                                          voormond over Sophia Christina Trip, betreffende enige onroerende
                                          goederen en venen, nagelaten door Adriaen Trip en Adriana de Geer
                                          Datering 1687 augustus 31
                                          NB Met zegel van Theoard Gerlacius, indertijd presiderend
                                          burgemeester van Groningen, Hovelinck tot Doesem en op de Grootegast.

                                          -- Adrianus-Josephus Trip, zoon van Louis Trip en Christina Trip.
                                          Hij is gedoopt op 25-04-1686 in Warffum. Adrianus-Josephus is
                                          overleden, 61 jaar oud. Hij is begraven op 18-04-1748 te Groningen.
                                          Adrianus-Josephus:
                                          (1) trouwde, 24 jaar oud, op 14-06-1710 met Anna Elisabeth Wolthers,
                                          19 jaar oud. Anna is geboren op 12-10-1690 in Groningen. Anna is
                                          overleden op 08-06-1712, 21 jaar oud.
                                          (2) trouwde, 28 jaar oud, op 02-12-1714 in Leeuwarden met Johanna
                                          Boudina Gales, 24 jaar oud. Johanna is geboren op 01-01-1690 in
                                          Groningen. Johanna is overleden op 27-09-1727 in Huize Vreedenburg,
                                          Hoogezand, 37 jaar oud. Zij is begraven op 01-10-1727 te Groningen.
                                          Zie ook gegevens van Fred en de PDF link van de van site Beerink.
                                          Hier staat in dat in 'Nederlandse Adel' 1952 pagina 435-437 gegevens
                                          van deze familie tak te vinden zijn)

                                          --.De links op mijn vorige mail zijn jammer genoeg niet zo door te
                                          klikken. Heeft iemand een idee wat ik moet doen om dit goed te
                                          verzenden. Deze geven uit Amsterdam zijn smullen als je met deze
                                          familie bezig bent. Daar is ook te vinden dat Adriaan Trip, sedert
                                          1653 Zweeds burger en aldaar in de adelstand is verheven. (Ook fam.
                                          De Geer heeft zijn adelstand uit Zweden)
                                          Ik probeer het nog een keer.
[...]

                                          Mer vriendelijke groet, Lidewij

                                          Message 20 of 21 , Dec 5, 2007
                                            Lidewij,

                                            Toch weer te snel op de verzendknop gedrukt. Inmiddels is mijn vraag
                                            van vanmorgen aan jou al beantwoord door de voortreffelijke genealogie
                                            van de Groninger Trips die Fred stuurde.

                                            Mvg, Klaas