Re: [groningen-genealogy] Boek huwelijken provincie Groningen voor 1750

  • Esther van Rems-Dijkstra
    Message 1 of 7 , Nov 1, 2007
      Ik kan niet anders dan Menne bijvallen, erg leuk om te doen en wie weet kom
      je een voorouder tegen!! Hoe meer handen helpen, hoe sneller het klaar is en
      iedereen er profijt van heeft!
      Je hoeft nergens heen, alles gebeurd online!

      Groetjes
      Esther

      Op 01-11-07 heeft Menne Glas <menne.glas@...> het volgende geschreven:

> [...]
      > niet alle delen zijn uitgegeven dus wie mee wil doen: graag! Het is erg
      > lollig: links op je scherm zet je een scan van een bladzijde van een
      > trouwboek, en rechts tik je de gegevens over, die daarna gelijk online
      > beschikbaar zijn. Dat is pas resultaat van je werk!
      >
      > Wie mee wil doen: neem kontakt op met Bert Schut <
      > B.Schut@... <B.Schut%40groningerarchieven.nl>>, die de
      > werkzaamheden namens het RHC
      > Groningen coordineert. Dé kans om je steentje bij te dragen aan al die
      > online bronnen die je zo geregeld raadpleegt ......:)

      Get Firefox!

    • Reinhilde Uyttendaele
      Message 2 of 7 , Nov 1, 2007
        Hallo allemaal,

        kan er iemand mij uitleggen wat 'kerspel' of 'kerspelfile' is? Het is een woord dat bij jullie nog ben tegengekomen.

        Mvg,
        Reinhilde Uyttendaele
        Belgie

> [...]

        > Groningen coordineert. Dé kans om je steentje bij te dragen aan al die
        > online bronnen die je zo geregeld raadpleegt ......:)

      • Menne Glas
        Message 3 of 7 , Nov 1, 2007
          Maar natuurlijk Reinhilde,

          Kerspel is een oud woord voor kerkdorp, oftewel een dorp waar onder meer
          gedoopt en getrouwd werd.

          De huwelijken voor 1811 gesloten in de provincie Groningen zijn opgenomen in
          een database, uit die heb ik per kerspel een file gemaakt ter toetsing aan
          en complementering middels het oorspronkelijke materiaal, scans of kopieen
          van de DTB's; voor het gemak noemden we zo'n file een kerspelfile. Daar
          waren er zo'n 150 van, die zijn dus allemaal het afgelopen jaar door een
          hele hoop vrijwilligers nagekeken en vervolgens weer teruggelezen in de
          database. Binnenkort komt dus die database mét de scans van het
          oorspronkelijke materiaal online.

          Voor het woord kerspel kan ik je verder verwijzen naar de lidmatensite, in
          de rubriek "woorden verklaard" vind je dit woord en vele anderen
          voortreffelijk uitgelegd door medegroepslid Riana.

          Groet, Menne

          Op 01-11-07 heeft Reinhilde Uyttendaele <reinhilde.uyttendaele@...>
          het volgende geschreven:

> [...]
          >
          > kan er iemand mij uitleggen wat 'kerspel' of 'kerspelfile' is? Het is een
          > woord dat bij jullie nog ben tegengekomen.

        • Reinhilde Uyttendaele
          Message 4 of 7 , Nov 1, 2007
            Dag Menne,

            bedankt voor de snelle uitleg. Nu kan ik de lopende mails beter begrijpen en volgen!
            Groeten,

          • Annemarth Sterringa
            Message 5 of 7 , Nov 2, 2007
              Menne,

              Dat is prachtig nieuws, hulde!

              Misschien zijn er lezers geinteresseerd in info uit CBG-
              familieberichten met namen Bogaart t/m Bohijn t/m 1970; die heb ik
              hier nu thuis om in te voeren.

              Laat maar horen, buiten de groep om lijkt me best.

              Groetjes,
              Annemarth Sterringa
              annemarthsterringa@...

              --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "Menne Glas"
              <menne.glas@...> wrote:

> [...]
              van de zogeheten Kerspelfiles, en de software is door een extern
              bureau geschreven, en wordt binnenkort opgeleverd.

              <knip>