Re: [groningen-genealogy] Anje Harms

  • Teijo Doornkamp
    Message 1 of 11 , Oct 4, 2007
      Dag Menno,

      wat ik maar zeggen wilde: staar je niet blind op de patronymen van de
      ouders zoals die worden genoemd in Genlias. Die komen denk ik uit de
      overlijdensacte van Anje Harms. Mijn constatering: ze was oud toen ze
      overleed, als buren de aangifte hebben gedaan, dan is de kans vrij groot
      dat die geen flauw idee hadden van de namen van haar ouders. De voornamen
      Harm en Auktje zijn wel betrouwbaar, Anje en Klaas noemen een aantal
      kinderen Auktje nietwaar?

      Ik heb zelf jaren gedaan over het ontzenuwen van in een overlijdensacte
      genoemd ouderpaar avn 1 van mijn voorouders. En ik heb naar alle
      waarschijnlijkheid nog zo'n gevalletje waterschade, maar daarvoor heb ik
      het bewijs nog niet rond.

      Dus: ik zou toch eerst maar eens de originele acte (laten) lichten, om te
      bezien wie die aangifte van haar overlijden hebben gedaan. Als dat 1 vd
      kinderen was, dan deugen die patronymen vaker wel, en anders zou ik mijn
      zoektocht verbreden naar alle Harm x Auktje-combinaties...

      Groeten, Teijo

    • M.Bennema Geerlings
      Message 2 of 11 , Oct 4, 2007
        Teijo,
        bedankt voor het meedenken, ik zal bij het volgende bezoek aan het archief kijken naar haar overlijdensakte, hopelijk daar opheldering. Zou het kunnen, dat haar ouders Doopsgezindt waren en er daarom geen doopgegevens zijn ?

        groeten, Menno

> [...]

        > Klaas Pieters (Stollinga), steeds in Den Ham.1 kind heet Klaas, 2x Harm en
        > 3 x een Auktje. De patroniemen van haar ouders, Harm Berends en Auktje

      • Teijo Doornkamp
        Message 3 of 11 , Oct 4, 2007
          Dag Menno,

          kan uiteraard, maar volgens mij is het huwelijk nederlands hervormd toch?

          Teijo

        • gertzuidema@cs.com
          Message 4 of 11 , Oct 4, 2007
            Hallo Teyo,

            Doopsgezinden lieten hun kinderen niet dopen maar ze waren wel verplicht,
            evenals R.K. om hun huwelijken in de toenmalige Gereformeerde Kerk te laten
            afkondigen waarna ze in de eigen gemeente werden voltrokken, "gecopuleert" zoals
            dat toen zo mooi werd genoemd.

            Met vriendelijke groet,
            Gert Zuidema
            </HTML>

          • bennemageerlings
            Message 5 of 11 , Sep 22, 2008
              Hallo,

              Anje Harms is overleden 31-10-1841 te den Ham, oud 77 jaar, geb. te den
              Ham. Ze was geh. met Klaas Pieters Stollinga, landb. te den Ham.
              Volgens kopie- overlijdensbericht zijn haar ouders Harm Berends en
              Auktje Jans, wonende en overl. te den Ham.
              Weet iemand meer over deze beide ouders ? Op AlleGroningers kom ik
              alleen een Harm Berends uit Ezinge, geh. met Auke Jans uit Feerwerd in
              Noordhorn in 1760 tegen, maar geen doop van een An(t)je. Dat ze
              doopsgezind zouden zijn heb ik ook niet kunnen vinden.

              vriendelijke groet,

              Menno Bennema Geerlings
            • klaaspera
              Message 6 of 11 , Sep 23, 2008
                Hallo Menno,

                Misschien geeft de volgende link de oplossing:

                http://home.hetnet.nl/~mardien/sluis/Familie/d0000/g0000004.html#I1864

                Daar wordt gezegd, dat Harm Berends en Auktje Jans Grietje Bennema de
                ouders van Anje Harms zijn.

                Auktje Jans Grietje BENNEMA
                Vrouw - ( - ) Vader: Hendrik BENNEMA
                Moeder: Aafke Gaaikes KAMSTRA

                Gezin 1 : Harm BERENDS
                • Huwelijk :
                1. +Anje HARMS

                Anje HARMS
                Vrouw - ( - ) Vader: Harm BERENDS
                Moeder: Auktje Jans Grietje BENNEMA

                Gezin 1 : Klaas Pieters STALLINGA
                • Huwelijk :
                1. +Auktje Klaassens STALLINGA

                Bron:
                http://home.hetnet.nl/~mardien/sluis/Familie/d0000/g0000004.html#I1864

                Hartelijke groeten,

                Klaas Pera

                --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "bennemageerlings"
                <mj.bg@...> wrote:

> [...]
                > Noordhorn in 1760 tegen, maar geen doop van een An(t)je. Dat ze
                > doopsgezind zouden zijn heb ik ook niet kunnen vinden.

              • M.Bennema Geerlings
                Message 7 of 11 , Sep 23, 2008
                  Hallo Klaas,

                  Ik denk dat hier 2 namen aan elkaar geplakt zijn. Anje Harms en Grietje Bennema. Grietje Bennema leefde van 1831 tot 1907 en heeft ook geen verdere voornamen. Bovendien is ze geh.met een Klaas Gaaikema.
                  Anje Harms leefde van ca. 1764 tot 1841. Er zit voorzover mij bekend ook geen enkele An(t)je in de Groninger Bennema's.

                  hartelijke groet,
                  Menno BG

                  <mj.bg@...> wrote:

> [...]
                  > Noordhorn in 1760 tegen, maar geen doop van een An(t)je. Dat ze
                  > doopsgezind zouden zijn heb ik ook niet kunnen vinden.

                • bennemageerlings
                  Message 8 of 11 , Jan 11

                    Menne bedankt, ouders van D.Hooiboer al overleden.

                    Anje Harms huwt 24-5-1789 te Ezinge met Klaas Pieters Stollinga en overlijdt in Den Ham op 31-10-1841.

                    Ze is een dochter van Harm Berends en Auke Jans, maar ik kan geen doopdatum vinden.

                    In het kerkboekje van Aukje Stollinga staat:

                    Den 27 Mei 1841 overleed te Oldehove Hendrik Simens Gaaikema echtgenoot van Aukje Stollinga in den ouderdom van 39 jaren en ruim 4 maanden.

                    Den 9 Juli 1814 is op den Ham overleden Klaas Pieters Stollinga in den ouderdom van 55 jaren en den 31 oktober 1841 overleed op den Ham deszelfes echtgenote Anje Harms in den ouderdom van 77 jaren.

                    Ze moet dus ca. 1764 zijn geboren.

                    Ze verkocht in 1814 de boerderij "Noorderham"aan Hendrik Bennema en zijn 2e vrouw Aafke Kamstra voor f.27765,-- , voldaan op 16-8 1816

                    vriendelijke groet,

                    Menno Bennema Geerlings