Tonckens Eltjes Lupkens Coerts

  • Klaas Jansen
    Message 1 of 3 , Aug 31, 2007
      Hallo Groningen

      Jan Egberts en Eltje He(e)res zijn mijn voorouders. Zij wonen op Ulsda
      (Boerderij 93 in het Boerderijenboek Beerta)
      Dankzij de hc-transcripties van de heer S.Ebels heb ik de volgende
      voorouders kunnen vinden: Jan Egberts was de zoon van Egbert Tonckens
      en Bonje Eltjes en Eltje Heeres de dochter van Heer Lupkens en Jantjen
      Coerts. De ouders van Egbert Tonckens en Bonje Eltjes waren (volgens
      huw.contract 7 maart 1639, Beerta) Toncko Ockens en Tryne en Eltio Jans
      en Aeltijn.
      De drie huwelijkescontracten van Bonje Eltjes heb ik gevonden. Jantjen
      Coer(t)s was eerst met een Eijldert gehuwd en daarna met Heer Lupke(n)s.
      Is verder voorgeslacht bekend van Heer Lupke(n)s en Jantjen Coerts en
      van de ouders van Egbert Tonckens en Bonje Eltjes?

      groeten uit Zwitserland

      Klaas Jansen
    • Pieke & Frouwkje v/d Schaaf-Beckeringh
      Message 2 of 3 , Sep 6, 2007
> [...]
        en
        > van de ouders van Egbert Tonckens en Bonje Eltjes?

        Hallo Klaas,

        Misschien een beetje laat, maar toch. Ik heb wat sumiere gegevens
        over de ouders van Egbert Tonckens.

        Zijn ouders waren 'Toncko Ockens' geb ? + aft 1647 in Zuidbroek. Hij
        trouwde voor of rond 1607 met 'Trijne Cornelis'; dr. van Cornelis P(i)
        eters en Ave N. Trijne overleed rond juni 1647 te Zuidbroek.

        Hier nog wat extra aanvullingen:
        ----731-7186 - fol.390 - Noordbroek - 28 april 1614 - Toncko Ockens,
        namens Trine, zijn vrouw, verkoopt aan Johan Cornelis en Wipcke
        (ehel.) 16 1/2 Emder gld.
        ----GAG - 985rnr - 26 oktober 1623 - Inkwartiering i. v .m. doortocht
        van Brunswijkse troepen Toncko Ockens 4 persoenen 3 peerden
        ----731-7422 - fol.53 - Zuidbroek - 1 mei 1626 - Harmen Sticker, te
        Zuidbroek, ontvangt van Toncko Ockens en Trine (ehel.) rente 24 daler
        m.b.t. 400 daler.
        ----731-7424 - fol.157v - Zuidbroek - 19 september 1645 - Toncko
        Ockens en Trijne (ehel.), te Zuidbroek, verkopen aan Focko Lamberts,
        ondertrouwde jongeman en hun jongste dochter Ene Tonckes , hun
        behuizing en schuur te Zuidbroek in Uiterburen, met de levende have,
        en het huismansgereedschap, een wagen, een eg, en een ploeg. Tevens
        de overdracht van het land.
        ----731-7425 - fol.3 - Zuidbroek - 16 december 1645 - Focko Lamberts,
        te Zuidbroek, en Ene (ehel.) zijn schuldig aan Toncko Ockens, en
        Trijne Fockes, (ehel.) 3700 car.gld., te betalen in vier termijnen.
        ----731-7425 - fol.75 - Zuidbroek - 22 juni 1647 - Toncko Ockens en
        Trijne (ehel.) stellen een testament op.
        Uit bovengenoemde huwlijk zijn negen [9] kinderen geboren zijnde;
        Ocke Tonckens *1608; Albert Tockens *1610; Egbert Tonckens *1614 x
        Bonje Eltjens; Haucke Tonckens *1616 x Focco Weerts or Wierts; Ave
        Tonckens *1620 x Hindrick Geerdes; Phiebe Tonckens *1632 x Dewer
        Jans; Anna Tonckens *? ; Emme Tonckens *1612 + 1665-1668 x1 Cornelius
        Claeszens x2 Jan Boeles.

        Toncko was een zoon van 'Ocke Aepkens en Emme N. gehuwd between 1560-
        1565; overleden rond 1605.
        Toncko was een kleinzoon van Aepko Ockens en N.N.

        Hier nog wat noties:
        bron: Doopsgezinde families in het Oldambt, Sebo Abels.
        Gruoninga 1973 -p.28, 29- A. Hoft -De Ridder en de halve Leeuw.

        ----339-59- AHG Zuidbroek -fol.70 -ao.1570 - Van Ocko Aepkens ghekoft
        III tonnen kalcspannen ob die kerkcke bestreken. Die tonne voer eenen
        halven rijcksdaler tacit II Ember gld.
        ----GAG. -Stadsrekeningen -ao 1580- fo1.10 - Johan Aepkens nu Ocko
        Aepkens bruijcket vant stadt landt 6 ackeren bouwlandes / noch 9
        deijmet in de Lege Meden / noch 4 ackeren veenlandes / 6 jaer lanck /
        angaende mey anno 66 voerg./ jaerlicks voer 22 rijders -De verschenen
        hijer meij anno 80 untf
        ----R.A. Noordbroek 01-05-1611, p. 200-201 - Edzo Brungers voor Swane
        zijn huisvr verkoopt aan Peter Jansen Vechter, Trijne zijn huisvr 3
        deimaten land gelegen in Noordbroeksterhamrik in de lege meden zoals
        Edzo dat van Ocko Aepkens erfgenamen in vortiden heeft aangekocht.
        Zwettende ten Z: en W: Peter zelf, ten O: Juncker Gruis en ten N: de
        honde? wech. De koopsom is voldaan.
        Getuigen: Henricus Dijckmannus en Keer Bavinck.
        ----GAG -Stadsrekeningen -ao 1614- fo1.10 -Johan Aepkens nu Ocke
        Aepkens weduwe Eme bruickt 6 acker landes noch 9 deymt an de Lege
        Meden ende 4 ackeren veenlandes -1605 -40 rijder tot 30 st.
        ----GAG -Stadsrekeningen -ao 1620 - fol. 4v -Johan Ockens i.p.v. Ocke
        Aepkens' wedu 6 akkers met nog 9 deimt an de Lege Meden en 4 akkers
        veen. Gregory 1616.

        Uit bovenstaande huwelijk zes [6] kinderen, zijnde:
        Jurjen Ockens x Tete N; Tammo Ockens; Tocko Ockens x Trijne
        Cornelius; Haijcke Ockens x Pieter Cornelys; Johan Ockens x
        Hendrictien N.; Aepko Ockens *1562 x 1585 Bunne Cornelius (Ipes)

        I heb geen gegevens over de ouders van Bonje Eltens, sorry.

        Greetings Pyke van der Schaaf,
      • Jacob Boerema
        Message 3 of 3 , Sep 8, 2007
          On 6 Sep 2007 at 8:26, Pieke & Frouwkje v/d Schaaf-B wrote:

> [...]
          > Tonckens *1620 x Hindrick Geerdes; Phiebe Tonckens *1632 x Dewer
          > Jans; Anna Tonckens *? ; Emme Tonckens *1612 + 1665-1668 x1 Cornelius

          De geboortejaren lijken me niets anders als (naar mijn gevoel onnodige)
          schattingen.

          > Toncko was een zoon van 'Ocke Aepkens en Emme N. gehuwd between 1560-
          > 1565; overleden rond 1605.
          > Toncko was een kleinzoon van Aepko Ockens en N.N.

          Bovenstaande is onjuist: Ocke Aepkens was zeer waarschijnlijk een zoon
          van Aepko Johans en Eene.

> [...]
          > Cornelius; Haijcke Ockens x Pieter Cornelys; Johan Ockens x
          > Hendrictien N.; Aepko Ockens *1562 x 1585 Bunne Cornelius (Ipes)

          Jurjen Ockens is geen kind van Ocke Aepkens en Tammo waarschijnlijk ook
          niet.

          Groeten,

          Jacob Boerema
          http://www.jacobboerema.nl/ (genealogie en bronbewerkingen)