RE: [groningen-genealogy] Re: Berent Karsens x ??

  • Teijo Doornkamp
    Message 1 of 13 , Jun 1, 2007
      Dag Ruut,

      hmm, nu begin ik helemaal te twijfelen. ik heb het doopboek van Vlagtwedde
      niet bij de hand (alleen een transcriptie), maar bij mijn weten staat
      daarin dat Else een zoon is. Is de transcriptie abuis of was de dominee
      abuis?

      Gr, Teijo

      > Beste Teijo en Erick,
      >
      > In Westerwolde komt de naam Else voor als mannennaam en als vrouwennaam.
      >
      > In dit geval is Else dus een vrouw.
      >
      > Zie de onvolprezen lidmatensite van Menne Glas:
      >

      > In het lidmatenboek van Vlagtwedde staat vermeld:
      >
      > 481. Else Karsiens Disces: Den 3 9ber 1710 N. Schans
      >

      > In het lidmatenboek van Nieuwe Schans staat een maand later vermeld:

      > Elsjen Karstjens, jonge dochter, met attest. van Vlagtwedde.
      >

      > Met vriendelijke groet,
      >

      > Ruut Wegman
      >

      > ________________________________

      >>> 03-10-1686 Swaantien
      >>> 23-06-1689 Alcke
      >>> 16-03-1694 Janna

      > weten

      > de

    • Wegman, Ruut
      Message 2 of 13 , Jun 1, 2007
        Beste Teijo,

        Ik heb het doopboek van Vlagtwedde er nog eens op nageslagen, maar dat geeft geen uitsluitsel, er staat vermeld "Else kindt van".
        Dit komt niet zo vaak voor in het doopboek van Vlagtwedde, maar helaas wel in dit geval.

        Groeten,

        Ruut

        ________________________________

> [...]

        > In het lidmatenboek van Nieuwe Schans staat een maand later vermeld:

        > Elsjen Karstjens, jonge dochter, met attest. van Vlagtwedde.

        >>> 03-10-1686 Swaantien
        >>> 23-06-1689 Alcke
        >>> 16-03-1694 Janna

        > weten

        > de

      • Teijo Doornkamp
        Message 3 of 13 , Jun 4, 2007
          Dag Ruut,

          dan weet ik genoeg: de transcriptor heeft hier zv zelf verzonnen dus. Deze
          Else zal heus wel dezelfde zijn als degene die opduikt in Nieuwe Schans en
          dus een dochter zijn. Dank voor het opzoeken.

          Gr, Teijo

        • elstaal2002
          Message 4 of 13 , Sep 28, 2012
            Hoi allemaal,

            Bij deze een voortzetting van een discussie uit 2007 (!):

            Er werd toen gevraagd naar het voorgeslacht van Aeltje Berends die trouwde met Berend Cornellis Waalkens.

            Er blijkt een huwelijkscontract te bestaan:

            hc. Kornelis Waalkes x Aaltie Berents, Blijham, 732/1057, 17 april 1744, fol. 125

            getuigen:

            Bg: geen
            Bd: Berent Karszens, vader, Zeertie Geers, Stiefmoeder

            Hiermee zijn naar mijn mening de ouders van Aaltje Berends eenduidig vastgelegd:

            Berent Karszens en Antje Eilerts.

            Overigens is de naam van het kind uit 1733 van Berent Karszens en Ceertje Geerts Aje en niet Aaltje.

            Uitgaande van een Aje/Eje is het nu mogelijk om een vermoeden uit te spreken over de ouders van Berent Karszens, hiervoor komen dan in aanmerking:

            Carsien Berents en IJcke N. die o.a. een zoon Harm in Oudeschans laten dopen. Aje is dan naar IJcke vernoemd.

            Tot zover, Erick