Davis Broers x Elske Aeldrix + Geert Berends x Jantijen Jans (Tammes)

  • Pieke & Frouwkje v/d Schaaf-Beckeringh
    Message 1 of 12 , May 31, 2007
      L.S.

      Naar aanleiding van een mailtje van Esther van Rems, welke wees op
      enkele fouten in mijn bestand, heb ik even de berichten nagekeken
      omtrent de ouders van Hilke Davids van de laatste tijd [zij zou
      volgens de berichten zijn geb/ged op 18-9-1696 te Winschoten]. Ik las
      dat jullie heb uitgevonden dat dit namelijk zouden zijn; Davids
      Broers en Elske Aeldrix en zo rond 1725 zijn gehuwd.
      Indien er iemand is die wat nadere gegevens heeft over bovengenoemde
      echtpaar en dit met mij wil delen, gaarne bedankt.

      Ook heb ik begrepen dat Hilke was getrouwt met Jan TAmmes [rond 1729]
      en blijkbaar een zoon van Geert Berends en Jantijen Jans {Tammes} en
      niet zo als ik had overgenomen uit het familieregister van de Familie
      Perdok, het echtpaar Tamme Eemes en Aaltje Jans.
      Ook hier is de vraag of iemand nadere gegevens heeft over het echpaar
      Geert Berends en Jantije (JAntje) Jans/Tammes. Als iemand dit mij wil
      delen, bij voorbaat mijn dank. Met jullie gegevens kan ik dan verder
      zoeken in het RAG.

      Groeten Pieke v/d Schaaf
    • Teijo Doornkamp
      Message 2 of 12 , Jun 1, 2007
        Dag Pieke,

        Winschoten Nh. 1689-12-20 O Aletta David Broers Elske Aeldricks
        Winschoten Nh. 1691-09-15 O Aaldrick David Broers Elske Aaldricks
        doopdag niet aangetekend
        Winschoten Nh. 1694-05-06 O Saertie David Broers Elske Aeldricks
        Winschoten Nh. 1696-09-18 V Hilke David Broers brouwer Elske Aelderix
        Noordbroek Nh. 1699-06-11 O Ocktien David Broers Elsien
        Noordbroek Nh. 1703-05-27 V Ocktjen David Broers Elske
        Noordbroek Nh. 1707-05-15 V Hindrikjen David Broers Elscke Alerix

        Groeten, Teijo Doornkamp

      • Teijo Doornkamp
        Message 3 of 12 , Jun 1, 2007
          En dit zijn ongetwijfeld haar ouders:

          Winschoten Nh. 1670-11-13 O Elschjen Aeldrick Aijolts brouwer Saartje

          met ook nog deze doop:

          Winschoten Nh. 1668-08-16 O Murcke Aeldrick Aiolts Sare Hindricus

          Teijo

        • Andreas Oudman
          Message 4 of 12 , Jun 1, 2007
            Als je naar de kinderen van Jan Tammes kijkt zul je zie hij Teijo gelijk
            heeft gezien de vernoeming.
            Elske, David, Jantien en Geertien . Aaltje komt niet voor.

            ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
            Vriendelijke groeten,
            (Andreas)

[...]

            _____________ NOD32 EMON 2301 (20070531) informatie _____________

            bericht is gecontroleerd door het NOD32 antivirus systeem
            http://www.nod32.nl
            \par
          • Anne Beukema
            Message 5 of 12 , Jun 1, 2007
              >Ook hier is de vraag of iemand nadere gegevens heeft over het echpaar
              Geert Berends en Jantije (JAntje) Jans/Tammes. Als iemand dit mij wil
              delen, ..>

              Hallo Pieke,

              Deze Jan Tammes zou vernoemd zijn naar zijn grootvader, geh 1-1-1669 (h.c. Wagenborgen) met Teeke Wolthers, ged. 5-6-1646, dv Wolther Reijners en Jantjen Hendriks. Van het gezin zelf heb ik Jantje Jans, getrouwd Geert Berents (geen nadere gegevens!), zoon Jan Tammes, gedoopt Noordbroek 10-3-1700 (dit klopt), tr (Otr) Noordbroek 1-10-1724 Hilke Davids, gedoopt Noordbroek 18-9-1696, dv David Broers en Elske Aeldricks.

              Vriendelijke groet,
              Anne Beukema

            • harwal2002
              Message 6 of 12 , Jun 1, 2007
                Ik kom de zijlvest David Broers tegen in een verkoopacte te
                Noordbroek (12.12.1712), waarbij ook Sara Hindriks als moeder van
                David Broers wordt genoemd. Maar als ik het onderstaande lees was
                dit dus feitelijk zijn schoonmoeder.....

                gr.Harm

                --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "Teijo Doornkamp"

                Message 7 of 12 , Jun 1, 2007

> [...]
                  gedoopt Noordbroek 10-3-1700 (dit klopt), tr (Otr) Noordbroek 1-10-
                  1724 Hilke Davids, gedoopt Noordbroek 18-9-1696, dv David Broers en

                  Hallo Anne,

                  Nu zit ik met een klein vraagje? In één van de voorgaande berichten
                  meld Jacob Boerema het volgende als een andwoord op een melding van
                  Andries (zie onderstaande knipsels:

                  <knip> On 30 Nov 2006 at 17:41, Andries wrote:

                  > 1. Jan TAMMES-139251 was christened on 19 Sep 1704 in
                  > Noordbroek.
                  > Jan married (MRIN:53434) Hilke DAVIDS-139249 daughter of David
                  > BROERS-134496 and Elske AELDRIX-134497 (MRIN:52204) about 1725.
                  > Hilke was christened on 18 Sep 1696 in Winschoten.

                  >De ouders en doop van deze Jan Tammes zijn onjuist.
                  >Deze Jan Tammes was gedoopt op 10-3-1700 te Noordbroek en zoon van
                  >Geert Berents en Jantijen Jans (Jantijen dan weer dochter van Jan
                  >Tammes en Teeke Wolters.)
                  >Groeten, Jacob Boerema <knip>

                  Mijn vraag is; wie heeft nu gelijk? Hoe zit het nu precies? Is Geert
                  Berends nu een zoon van Jan Tammes en Teeke Wolthers of is de vrouw
                  van Geert, Jantijen/Jantje Jans nu een dochter van Jan Tammes en
                  Teeke Wolthers?
                  Ik kan dat blijkbaar met mijn ouwe kop niet meer volgen.

                  Groetenis Pieke.
                • Pieke & Frouwkje v/d Schaaf-Beckeringh
                  Message 8 of 12 , Jun 1, 2007

                    Message 9 of 12 , Jun 1, 2007
                      Ahnentafel Chart for Elske JANS-138515

                      First Generation

                      1. Elske JANS-138515 .

                      Elske married (MRIN:53370) Fokke HITJES-138518 son of Hittie
                      CORNELIS-102896 and NN FOCKES-102299 (MRIN:41649) on 20 Jun 1754 in
                      Wagenborgen.

                      Second Generation

                      2. Jan TAMMES-139288 was christened on 10 Mar 1700 in
                      Noordbroek. He married MRIN:53369 Hilke DAVIDS-138514 about 1725.

[...]

                      3. Hilke DAVIDS-138514 was christened on 18 Sep 1696 in
                      Winschoten.

                      Third Generation

                      4. Geert BERENTS-139289 .Geert married MRIN:53538 Jantijen
                      JANS-139290.

                      5. Jantijen JANS-139290 .

                      6. David BROERS-134219 was born about 1665. He married
                      MRIN:52314 Elske AELDRIX-134220 on 13 Jun 1688 in Winschoten.

                      Beerta V ee fol.394 - 28 oktober 1697 - Berent Berens, David Broers en
                      Remmert Luilefs,
                      voogden over de minderjarige dochter van wijlen Eppo Cijntkes en Hebe
                      Claessen (ehel.)
                      verkopen aan Haicko Thomas en Trijntjen Fransen (ehel.) hun eigendomlijk
                      land in de Ekamp in
                      een stuk waar dijkgraaf Beck, nom.ux. de helft van toekomt, en de
                      minderjarige dochter van
                      wijlen Marcus Geers 3 deel, zodat in feite een vierde van de kamp verkocht
                      wordt. Deze kamp
                      heeft ten noorden het Meer, ten oosten Ocko Jans en consorten, ten zuiden de
                      Beerster swet, ten
                      westen Jan Autjens= weduwe. Bovendien nog 1: deimt gelegen in Finsterwoldmer
                      Fledder
                      gelegen in een kamp mede toebehorende aan dijkgraaf Beck, nom.ux., en de
                      weduwe van Jan
                      Autjes. Ten noorden het Fledderdiep, ten oosten Hindrick Berents als
                      gebruiker, ten zuiden
                      Willem Edses= erfgenamen, ten westen de weduwe van Jan Autjes. Prijs: 96
                      car.gld.10 st.
                      Getuigen: jr.Philips Reinhard Finck, en Haicko Fockes.

                      Beerta V ee fol.406 - 28 februari 1698 - Berent Beerens, David Broers en
                      Remmert Luilefs,
                      voogden over de minderjarige dochter van wijlen Eppo Cijntkes en Hebe
                      Claessen (ehel.),
                      verkopen aan Albert Beerens en Riemen Loepens (ehel.), alsmede Jan Berens en
                      Nieske Hindrix
                      (ehel.), in de Beerta, hun behuizing in de Beerta, met de winkel in de
                      behuizing. De tuin heeft ten
                      noorden de weg, ten oosten, zuiden en westen de pastorie. Borgen: Reentko
                      Reents en Swijcko
                      Eltjens. Prijs: 804 car.gld. Getuigen: Geert Wigboldts en Fecko Wigboldts.

                      7. Elske AELDRIX-134220 was christened on 13 Nov 1670 in
                      Winschoten.

                      Fourth Generation

                      10. Jan TAMMES-139291 was christened on 30 Nov 1654 in
                      Noordbroek. He married MRIN:53540 Teeke WOLTERS-139292.

                      11. Teeke WOLTERS-139292 was christened on 05 Jun 1646 in
                      Noordbroek.

                      12. Broer-24010 .Broer married MRIN:12672 Aletta-24011.

                      13. Aletta-24011 .

                      14. Aeldrick AYOLTS-6563 was born in 1632 in Meeden. He married
                      MRIN:4527 Sara HINDERICUS-6560 on 28 Jan 1663 in Noordbroek.

                      15. Sara HINDERICUS-6560 was born before 1640 in Noordbroek.
                      She died about 1718.

                      Fifth Generation

                      20. Tammo JANS-139303 .Tammo married MRIN:53541 Anne-139300.

                      28 maart 1616, p. 543-544
                      Enthe Wolters (tekent met een merk +) verhuurt aan Jan Tammes en Anna zijn
                      huisvr zijn part land gelegen in Noordbroeksterhamrik, daar ze contractanten
                      itzent
                      beide op wonen. Zwettende ten Z: Herman Engelberts, ten N: Edzo Doens, ten
                      W:
                      Tuncko Hewens, ten O: de hooiweg. De verhuring duurt 6 jaar beginnende op
                      paschen 1616. Echter als Enthe binnen deze 6 jaar komt te trouwen en het
                      land zelf
                      wil gebruiken dan moet Jan dat land weer verlaten. De jaarlijkse huur
                      bedraagt 27
                      daler. Ook mag Enthe bij Jan inwonen en krijgt hij warm eten en drinken en
                      zal hij in
                      sijn linnen mede vrije waschinge hebben.
                      Getuigen: Peter Cornelis en Gerrit Rolffs.

                      21. Anne-139300 .

                      22. Wolters REIJNDERTS-47004 .Wolters married MRIN:22003
                      Jantien-139302.

                      23. Jantien-139302 .

                      28. Ayolt LUPPENS-2060 was born in 1606 in Meeden. He married
                      MRIN:1757 Murcke MENSES-12432 on 18 Dec 1631 in Winschoten.

                      29. Murcke MENSES-12432 was born in 1610 in Winschoten.

                      30. Hindricus BERENTS-6557 was born in 1614 in Noordbroek. He
                      died in 1666. He married MRIN:3720 Ocktien FOCKENS-5148 on 04 Jan 1639 in
                      Noordbroek.

                      31. Ocktien FOCKENS-5148 was born in 1626 in Noordbroek.

                      Sixth Generation

                      56. Luppo MEECKENS-3349 was born in 1569 in Midwolda. He died
                      in 1642. He married MRIN:1758 Thede AELDRICKS-3575 before 1603.

                      035 - 13.06.1619, deel 2. Luppo Meeckens, de rato caverende voor zijn
                      huisvrouw

                      Teden, verkopen en dragen over aan Grieten, weduwe van Brund Claszen, te

                      Pekela, haar aandeel land, eveneens liggende in haar land te Pekela.

                      57. Thede AELDRICKS-3575 was born in 1573 in Winschoten. She
                      died in 1620.

                      De twee broers werden te Winschoten begraven. Op hun grafzerken als wapens:

                      rechts: een omgewend springend hert; links: een naar rechts gewende
                      klimmende

                      leeuw27.

                      Beiden tekenden het testament van hun moeder Thede dd. 24 oktober 1620,
                      waarbij

                      zij aan de kinderen uit haar

                      beide huwelijken de heerd land te Winschoteroostereind toewijst

                      60. Berent HENRICUS-6558 was born in 1582. He married MRIN:4526
                      Hindrictien Gerts BLOEM-6559.

                      61. Hindrictien Gerts BLOEM-6559 was born in 1588.

                      62. Focko WIJPKENS-2316 was born about 1570 in Noordbroek. He
                      married MRIN:1999 Stijntie CORNELIS-128562 in 1625.

                      63. Stijntie CORNELIS-128562 was born in 1604 in Noordbroek.

                      Seventh Generation

                      112. Meko HITTIENS-12580 was born in 1535 in Midwolda. He
                      married MRIN:1778 Icke-12636 in 1560.

                      RA Midwolda V jj - fol.103 - 22 mei 1609 - Wabbo Meeckens, Luppo Meeckens,
                      Sibele

                      Meeckens, broers, met Eltijo Johan Cordts, Sijncko en Rencko Renckes,
                      geassisteerd door
                      Sijben Sebens, als voormond, en Tijacke [?], als zwagers, en erfgenamen van
                      Meecko
                      Hittiens en Icka (gew.ehel.) Ze maken een afhandeling van de nalatenschap
                      van Meecko en
                      Icka. Het betreft 9 akkers te Midwolda, ten oosten Eltije Herens, ten westen
                      de kerk van
                      Midwolda. Nog 25 deimt gelegen in de Wippinge, ten oosten Sebo Lupkens, ten
                      westen
                      wijlen Luwerdt Sibens. [?] een akker wordt geschat op 109 Emder gld. en een
                      deimt op 77 [?]
                      Emder gld. Er is voor hun gewezen broeder afgedeeld een heerd land in
                      Midwolda zoals Peter
                      Alberts heeft gekocht van de voogden [?]. Wabbo verkrijgt 63 deimt in de
                      Wippinge gelegen,
                      en een akker gelegen in voornoemde 9 akkers. Luppo Meeckens verkrijgt 72
                      deimt in de
                      Wippinge en een vierde deel van een akker in de 9 akkers gelegen. Sijbelo
                      Meeckens 52
                      akker in de 9 akkers. Eltije Johans, voor zijn vrouw, 22 deimt in de
                      Wippinge en 219 Emder
                      gld. Rencko Renckens, voor zijn vrouw, Stijncke, 5 deimt in de Wippinge, en
                      een brede akker
                      en een vierendeel in de 9 akkers. De erfgenamen van wijlen hun zuster
                      Haijcko [?] Getuigen:
                      Johan Cornelijs en Caspar Hansz.

                      RA Midwolda V jj - fol.115v - 11 november 1609 - Eltije Johans, pr.vmd.,
                      Sijbolt Meeckes,
                      sibbevoogd over Eltije Johans zijn overleden vrouw, Sijntken, haar onmondige
                      kind, Meecko
                      genoemd, verkopen aan Luppo Meeckens en Theda (ehel.) 22 deimt meedland
                      gelegen in de
                      Wippinge tussen de landen van wijlen Meecko Hittiens. Getuigen: Sijben
                      Sebens en Johan
                      Hijndricks.

                      113. Icke-12636 was born in 1539 in Midwolda.

                      114. Aeldrick WYARTS-3388 was born in 1518 in Winschoten. He
                      married MRIN:1834 Bawe-3389.

                      115. Bawe-3389 was born in 1532 in Winschoten.

                      124. Wijpko NYTKENS-5162 was born about 1526. He died about
                      1600. He married MRIN:1643 Anna WIJPKENS-5149 about 1553.

                      (landbouwer op boerderij nr.28 (BB.Noordbroek) "Onder de linden")

                      125. Anna WIJPKENS-5149 was born in 1537. She died before 08 Jul
                      1624.

                      126. Cornelis-1900 was born in 1546. He married MRIN:1626
                      Elske-1901.

                      127. Elske-1901 was born in 1558.

                      Eighth Generation

                      224. Hytko MECKES-10723 was born in 1505 in Midwolda. He married
                      MRIN:6889 Sijben N-12462 about 1530.

                      225. Sijben N-12462 was born in 1509 in Midwolda.

                      228. Wyart ALRICHS-2053 was born in 1485 in Winschoten. He died
                      after 1556. He married MRIN:1448 N TONKERTS-1709.

                      229. N TONKERTS-1709 was born in 1485 in Beerta.
                      248. Nitken-1666 was born in 1494.

                      Ninth Generation

                      448. Meecko LUPPENS-18194 was born in 1485. He married MRIN:6890
                      N-124025.

                      449. N-124025 .

                      458. Tonkert FREDERICKS-1707 was born about 1440 in Beerta. He
                      married MRIN:1447 Nanna EWENS-1708 in 1484.

                      Wordt te Beerta genoemd in 1485.Wapen een omgewende Leeuw.

                      BIOGRAPHY: Tonkert/FREDERICKS/

                      Op 17 juli 1485 verklaart Toncerkt Fredericks, buur en kerspelman te

                      Beerta, ten overstaan van Boel Tyddinghe, Frederick Thyabbes, Johan

                      Boebe en Roetgher to Osenbrugh "zo Popko in der Beerde wolde spreken van

                      Elten Herdes weghen up metteken Takens Heerde" te Beerta "um welcke nae

                      latene gueden" , "dat sal ick Toncker aff doen van allen recht waer dat

                      gheleghen buten Elten schaden" (Niedersachsisches Staatsarchiv

                      Osnabruck, Dep. 3 a 1 X II B 113,11). Op 10 juli komt Tonckhart

                      Fredericks voor als kerkvoogd te Beerta. Op 8 juli 1577 diende er in

                      appel een zaak tussen Aelrick Weerts en Mennu Luerts enere- en de

                      crediteuren van Tammo Haye Tonckers over de nagelaten goederen van hun

                      grootouders Tonckert Fredericks en Nanna in welke zaak de ambtman 20

                      december 1574 vonnis had gewezen; B. en R. van Groningen spreken uit dat

                      het appel van de crediteuren beschouwd wordt als niet te zijn geschied.

                      459. Nanna EWENS-1708 was born in 1463 in Beerta.

                      BIOGRAPHY: Op 8 juli 1577 wordt over de nalatenschap van Tonckert Freridks
                      en

                      zijn vrouw Nanne geprocedeerd tussen Aelrick Weerts en Menno Luerts ener en

                      de crediteuren van Tammo Haye Tonckers anderzijds in app van een vonnis van
                      de ambtman van het Oldambt
                      dd. 20 december 1574; alle drie zijn kleinkinderen van Tonckert Frericks en
                      Nanne. Dat Tonckert Tammens 5 november 1584 in een geschil met Menno
                      Tiddinga
                      ten landrechte wordt verwezen kan hier buiten bescbouwing blijven; niet
                      blijkt
                      waarover dit geschil ging.

                      Van belang zijn de kwartieren op de grafzerk van de in 1623 te Beerta

                      begraven broer van Menno Luwerts Tiddinga, Doede Tiddinga. Als derde
                      kwartier komt voor: gedeeld; 1 een omgewende leeuw; ll een ongevleugelde
                      draak,
                      verticaal, i met pijltong, met twee poten en met een naar voren en onder het
                      lichaam omgekrulde staart, eindigend in een pijl; helmteken: een uitkomende
                      leeuw. Bij de beschrijving verwijst Pathuis naar het wapen op de zerk van
                      Ds.
                      Toncko Tonckens (1641-1682) (Vl. 2), predikant te Beerta. Dit wapen is
                      gedeeld;
                      het rechterdeel is gevierendeeld; 1 een gewende leeuw; 2 een draak,
                      horIzontaal, zonder poten en
                      met opgeheven vlucht; 3 een rechtop staande en driemaal gebogen, gebladerde
                      stengel waaraan twee natuurlijke rozen ,min of meer onder elkaar; 4 een
                      lelie.
                      De bovenste twee delen geven dus hetzelfde beeld als dat van het boven als
                      derde kwartier beschreven wapen.

                      Een vrijwel gelijk beeld biedt het linkerwapen op de zerk van Toncko's
                      zuster
                      Trijne Egges, dochter van Eggo Tonckerts en vrouw van Luppo Hoeites, te
                      Westerlee. Ook hier een vierendeeld wapen; afwijkingen ten opzichte van het
                      wapen op de zerk van Toncko zijn de verwisseling van onderen bovendeel,
                      terwijl in het wapen op de zerk van Trijne geen deellijn is aangebracht
                      tussen
                      de leeuw en de draak.

                      Het feit dat Doedo Tiddinga's moeder behoorde tot het hier beschreven
                      geslacht
                      -zij was een dochter van Tonckert Fredericks en het derde kwartier op zijn
                      grafzerk leiden tot de cünclusie dat het wapen Tonckens in de 16de eeuw was:
                      gedeelde; 1 een omgewende leeuw; ll een draak. Deze twee deler komen later
                      voor
                      in het gevierendeelde wapen van kinderen van Eggo Tonckerts (V.2), waaruit
                      de
                      samenhang blijkjt tussen de oudere en de jongere generaties van dit
                      gesltcht.

                      De vermeerdering van het wapen zal reeds in de 16de eeuw hebben
                      plaatsgevonden.
                      De toegevoegde delen zijn althans niet afkomstig van de families Tonckens en
                      Ockens (zie hierna).

                      Bij de bespreking elders van de kwartieren op de zerk van Doedo Tiddinga
                      kwamen
                      wij tot de conclusie dat zijn grootmoeder van moederskant -de vrouw dus van
                      Tonckert fredericks -een Ewens geweest zou moeten zijn.

                      Tenth Generation

                      896. Luppo HERMANS-18193 was born in 1477. He married MRIN:9879
                      N-124026.

                      897. N-124026 .

                      Eleventh Generation

                      1792. Herman-18192 was born in 1445.

                      ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
                      Vriendelijke groeten,
                      Andreas
                      ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
                      Zal vast ergens een foutje in zitten

                      _____________ NOD32 EMON 2304 (20070601) informatie _____________

                      Message 10 of 12 , Jun 2, 2007
> [...]
                        Berends nu een zoon van Jan Tammes en Teeke Wolthers of is de vrouw
                        van Geert, Jantijen/Jantje Jans nu een dochter van Jan Tammes en

                        Jantijen/Jantje Jans is een dochter van Jan Tammes en Teeke Wolthers en de Jan Tammes gedoopt 10-3-1700 te Noordbroek is dus venoemd naar zijn grootvader, moeder's kant. Er is hier geen verschil tussen Jacob Boerema en mij.

                        Jantjen Jans heeft nog een zuster Willemken Jans(en), getrouwd h.c. Noordbroek 1-10-1694 Wijchman Jans. En voor de volledigheid, opa Jan Tammens had h.c. Wagenborgen 6-10-1682 2e huwelijk met Doetje Frericks, dv Frerick Wiltes en Martien Alberts, waaruit nog een dochter Martjen Jans, tr 1) Bartelt Hindricks (ook uit dit huwelijk zoon Jan Tammes, ged Nieuwolda 1-1-1710 en tr 2) Tjapke Jans.

                        Vriendelijke groet,
                        Anne Beukema

                      • Pieke & Frouwkje v/d Schaaf-Beckeringh
                        Message 11 of 12 , Jun 2, 2007
                          L.S.

                          Hierbij mijn dank aan Esther van Rens; Anna Beukema; Teyo Doornkamp
                          en Andreas Oudman voor de aanvullende gegevens om mijn vraag.
                          Ik heb nu vermoedelijk een volledig overzich van het voorgeslacht van
                          Jantje Jans (dr. van Jan Tammes x Hilke Davids) gehuwd aan Jan Perdok.
                          Hierbij de overzicht zoals ik die nu heb, mede dank zij jullie.
                          Misschien heeft er iemand ook nog wat aan. Nohmaals mijn dank.
                          Pieke v/d Schaaf.

                          Ancestors of Jantjen Jans

                          Generation No. 1

                          1. Jantjen Jans, born Abt. 1730 in Noordbroek; died Bef.
                          oktober 1801 in Wagenborgen. She was the daughter of 2. Jan Tammes
                          and 3. Hilke Davids. She married (1) Jan Derks Perdok 2 mei 1756 in
                          Wagenborgen. He was born 5 november 1730 in Termunten, and died 18
                          april 1802 in Wagenborgen. He was the son of Derck Aysses Jans
                          Perdok and Martjen Waldriks.

                          More About Jantjen Jans: Christening: 7 mei 1730, Noordbroek

                          Notes for Jan Derks Perdok: Trouwde na overlijden van Jantje op 13-11-
                          1801 met Bouchien Aikes van Hellum.

                          More About Jan Derks Perdok:
                          Beroep: Landbouwer te Wagenborgen
                          Christening: 5 november 1730, Termunten

                          Generation No. 2

                          2. Jan Tammes, born 10 maart 1699/00 in Noordbroek; died
                          Aft. 21 december 1774. He was the son of 4. Geert Jans Berents and
                          5. Jantijen (Jantjen) Jans. He married 3. Hilke Davids Abt. 1729.
                          3. Hilke Davids, born 18 september 1696 in Winschoten; died
                          Unknown. She was the daughter of 6. David Broers and 7. Elske
                          Aeldrix.

                          Notes for Jan Tammes:
                          Wagenborgen - Den 1 Decembr. 1730.
                          Jan Tammes en Hilke Davids Egtel. met attestatie van Noord-broek.

                          RAG Wagenborgen Fol.199 - 21 december 1774 -
                          Hendrik klaasens en Abeltje Berend (ehl) te Wagenborgen, lenen van
                          Arent Berends Redeker van Termunten, 250 gld á 32%.
                          Getuigen: Jan Tammes en Davids Broers.

                          Children of Jan Tammes and Hilke Davids are:
                          1 i. Jantjen Jans, born Abt. 1730 in Noordbroek;
                          died Bef. oktober 1801 in Wagenborgen; married Jan Derks Perdok 2 mei
                          1756 in Wagenborgen.
                          ii. Elske Jans, born in Wagenborgen; married
                          Fokke Hitjes 20 juni 1754 in Wagenborgen.

                          Marriage Notes for Elske Jans and Fokke Hitjes:
                          Fol.286 - 20 juni 1754 - H.V.
                          Fokke Hitjes, van Wagenborgen, Elske Jans, van Wagenborgen.

                          Brg.: Sjadde Bartelts en Trijntje Hitjes (ehel.), zuster; Sjabbe Jans
                          en Hilje Hitjes (ehel.), zuster; Hindrikje Hitjes, zuster; Grietje
                          Fokkes,
                          moei; Simen Jans en Etje Klaassens (ehel.), neef;
                          Br.: Jan Tammes en Hilke Davids, ouders; Jantjen Jans en Geertjen
                          Jans, zusters; David Broers, broer; Jacob Eltjes en Sara Davids
                          (ehel.), moei; Aaffijn Tonnijs, aangetrouwde moei; Willem Klaassen en
                          Saartje Rotgers (ehel.), nicht; Luiken Hindriks Groeneman en Bauwgien
                          Berents (ehel.), halve nicht; Eltje Meinders en Trijntje Berents
                          (ehel.), halve nicht; Tonnijs Jans, halve neef; Heijke Berents en
                          Kornellisje Berents, halve nichten.
                          Getuigen: Albert Ekkes en Jan Jacobs.

                          iii. Geertjen Jans
                          iv. David Broers

                          Generation No. 3

                          4. Geert Jans Berents He was the son of 8. Jan Tammes and
                          9. Teeke Wolthers. He married 5. Jantijen (Jantjen) Jans Bef. 1700.
                          5. Jantijen (Jantjen) Jans She was the daughter of 8. Jan
                          Tammes and 11. Teeke Wolters.

                          Child of Geert Berents and Jantijen Jans is:
                          2 i. Jan Tammes, born 10 maart 1699/00 in
                          Noordbroek; died Aft. 21 december 1774; married Hilke Davids Abt.
                          1729.

                          6. David Broers, born Abt. 1665 in Winschoten; died
                          Unknown. He was the son of 12. Broer N. and 13. Aletta N.. He
                          married 7. Elske Aeldrix 13 juni 1688 in Winschoten.
                          7. Elske Aeldrix, born 13 november 1670 in Winschoten; died
                          Unknown. She was the daughter of 14. Aeldrick Aijolts (Aiolts) and
                          15. Sare (Saara) Hind(e)ricus.

                          Notes for David Broers:
                          Ledenmaten Winschoten - 1-12-1693: David Broers en zijn hv Elske
                          Aeldrix.
                          Ingeschreven te Noordbroek - 3-9-1699: David Broers en Elske, van
[...]

                          Berent Beerens, David Broers en Remmert Luilefs, voogden over de
[...]

                          Children of David Broers and Elske Aeldrix are:
                          i. Aletta Davids, born 20 december 1689 in
                          Winschoten.
                          ii. Aaldrick Davids, born 15 september 1691 in
                          Winschoten.
                          iii. Saertie (Sara) Davids, born 6 mei 1694 in
                          Winschoten; died Unknown; married Jacob Eltjes Unknown.
                          3 iv. Hilke Davids, born 18 september 1696 in
                          Winschoten; died Unknown; married Jan Tammes Abt. 1729.
                          v. Ocktien Davids, born 11 juni 1699 in
                          Winschoten.
                          vi. Ocktjen Davids, born 27 mei 1703 in
                          Winschoten.
                          vii. Hindrikjen Davids, born 15 mei 1707 in
                          Winschoten.

                          Generation No. 4

                          8. Jan Tammes, born 30 november 1645 in Wagenborgen; died
                          Unknown. He was the son of 16. Tammo Jans and 17. Anne N.. He
                          married 9. Teeke Wolthers 1 januari 1668/69 in Wagenborgen.
                          9. Teeke Wolthers, born 5 juni 1646 in ?; died Unknown. She
                          was the daughter of 18. Wolther Reijners and 19. Jantjen Hendriks.

                          Child of Jan Tammes and Teeke Wolters is:
                          5 i. Jantijen (Jantjen) Jans, married Geert Jans
                          Berents Bef. 1700.

                          Children of Jan Tammes and Teeke Wolthers are:
                          4 i. Geert Jans Berents, married Jantijen
                          (Jantjen) Jans Bef. 1700.
                          ii. Willemke Jans, born Abt. 1674 in Noordbroek;
                          died Bet. december 1694 - april 1697; married Wijgmans Jans 7
                          november 1694 in Noordbroek.

                          8. Jan Tammes, born 30 november 1645 in Wagenborgen; died
                          Unknown. He was the son of 16. Tammo Jans and 17. Anne N.. He
                          married 11. Teeke Wolters 1 januari 1669 in Wagenborgen.
                          11. Teeke Wolters, born 5 juni 1646 in Noordbroek; died
                          Unknown.

[...]

                          12. Broer N. He married 13. Aletta N..
                          13. Aletta N.

                          Child of Broer N. and Aletta N. is:
                          6 i. David Broers, born Abt. 1665 in Winschoten;
                          died Unknown; married Elske Aeldrix 13 juni 1688 in Winschoten.

                          14. Aeldrick Aijolts (Aiolts), born Abt. 1632 in Meeden;
                          died Unknown. He was the son of 28. Ayolt Luppens and 29. Murcke
                          Menses. He married 15. Sare (Saara) Hind(e)ricus 28 januari 1662/63
                          in Noordbroek.
                          15. Sare (Saara) Hind(e)ricus, born Bef. 1640 in Noordbroek;
                          died Abt. 1718. She was the daughter of 30. Hindricus Berents and
                          31. Ocktien Fockens.

                          Children of Aeldrick (Aiolts) and Sare Hind(e)ricus are:
                          i. Muscke Aeldrix, born 16 augustus 1668 in
                          Winschoten.
                          7 ii. Elske Aeldrix, born 13 november 1670 in
                          Winschoten; died Unknown; married David Broers 13 juni 1688 in
                          Winschoten.

                          Generation No. 5

                          16. Tammo Jans He married 17. Anne N. Unknown.
                          17. Anne N.

                          Notes for Tammo Jans:
[...]

                          Child of Tammo Jans and Anne N. is:
                          8 i. Jan Tammes, born 30 november 1645 in
                          Wagenborgen; died Unknown; married (1) Teeke Wolters 1 januari
                          1668/69 in Wagenborgen; married (2) Teeke Wolthers 1 januari 1668/69
                          in Wagenborgen.

                          18. Wolther Reijners He married 19. Jantjen Hendriks.
                          19. Jantjen Hendriks

                          Child of Wolther Reijners and Jantjen Hendriks is:
                          9 i. Teeke Wolthers, born 5 juni 1646 in ?; died
                          Unknown; married Jan Tammes 1 januari 1668/69 in Wagenborgen.

                          28. Ayolt Luppens, born Abt. 1606 in Meeden; died Unknown.
                          He was the son of 56. Luppo Meeckens and 57. Thede Aeldrich(x)s. He
                          married 29. Murcke Menses 18 december 1631 in Winschoten.
                          29. Murcke Menses, born Abt. 1610 in Winschoten; died
                          Unknown.

                          Child of Ayolt Luppens and Murcke Menses is:
                          14 i. Aeldrick Aijolts (Aiolts), born Abt. 1632 in
                          Meeden; died Unknown; married Sare (Saara) Hind(e)ricus 28 januari
                          1662/63 in Noordbroek.

                          30. Hindricus Berents, born Abt. 1614 in Noordbroek; died
                          Abt. 1666. He was the son of 60. Berent Henricus and 61. Hindrictien
                          Gerts Bloem. He married 31. Ocktien Fockens 4 januari 1638/39 in
                          Noordbroek.
                          31. Ocktien Fockens, born Abt. 1626 in Noordbroek; died
                          Unknown. She was the daughter of 62. Focko Wijpkens and 63. Stijntje
                          Cornelis.

                          Child of Hindricus Berents and Ocktien Fockens is:
                          15 i. Sare (Saara) Hind(e)ricus, born Bef. 1640 in
                          Noordbroek; died Abt. 1718; married Aeldrick Aijolts (Aiolts) 28
                          januari 1662/63 in Noordbroek.

                          Generation No. 6

                          56. Luppo Meeckens, born Abt. 1569 in Midwolda; died Bet.
                          1642 - 1643. He was the son of 112. Meecko Hittiens and 113. Icke
                          N.. He married 57. Thede Aeldrich(x)s Abt. juni 1603 in Midwolda.
                          57. Thede Aeldrich(x)s, born Bet. 1573 - 1578 in Winschoten;
                          died Bet. 1620 - 1624. She was the daughter of 114. Aeldrick Wyarths
                          and 115. Bawe N..

                          Notes for Luppo Meeckens:
                          In 1597 was Luppo landbouwer te Midwolda, in 1611 was hij gebruiker
                          van het gasthuis in Winschoten en in 1637 was hij diaken in
                          Winschoten.

[...]

                          - 13.06.1619 - Luppo Meeckens, de rato caverende voor zijn huisvrouw
                          Teden, verkopen en dragen over aan Grieten, weduwe van Brund Claszen,
                          te Pekela, haar aandeel land, eveneens liggende in haar land te
                          Pekela.

                          More About Luppo Meeckens:
                          Beroep: Landbouwer

                          Notes for Thede Aeldrich(x)s:
[...]

                          Child of Luppo Meeckens and Thede Aeldrich(x)s is:
                          28 i. Ayolt Luppens, born Abt. 1606 in Meeden; died
                          Unknown; married Murcke Menses 18 december 1631 in Winschoten.

                          60. Berent Henricus, born Abt. 1588; died Unknown. He
                          married 61. Hindrictien Gerts Bloem Unknown.
                          61. Hindrictien Gerts Bloem

                          Child of Berent Henricus and Hindrictien Bloem is:
                          30 i. Hindricus Berents, born Abt. 1614 in
                          Noordbroek; died Abt. 1666; married Ocktien Fockens 4 januari 1638/39
                          in Noordbroek.

                          62. Focko Wijpkens, born Bet. 1565 - 1570 in Noordbroek (?);
                          died Abt. 22 november 1634 in Noordbroek. He was the son of 124.
                          Wijpko Nytkens and 125. Anna Wijpkens. He married 63. Stijntje
                          Cornelis Abt. 25 april 1625 in Noordbroek.
                          63. Stijntje Cornelis, born Abt. 1604 in Noordbroek; died
                          Unknown.

                          Notes for Focko Wijpkens:
                          Wanneer Focko de boerderij "Onder de Linden" in Noordbroek in zijn
                          bezit heeft gekregen is niet bekend, in iedergeval voor 1611. De in
                          dat jaar en na het overlijden van zijn moeder verdeelde landerijen
                          koopt hij successievelijke op van de kinderen en de kleinzoon van
                          zijn zusters, zodat vermoedelijk het gehele landbezit van zijn ouders
                          weer in een hand komt.

                          Op 4 april 1620 schenkt 'moeder' Anna, wed Wijpko Nijtkens, "tot ein
                          grot olderdom gekomen" twee deimatten land aan de vijf kinderen (
                          waarvan zij "oren denst und pleginge mocht warbhemmen" en door wie
                          zij "wol warde genomen und mit grote nersticheit, flijth und gehorsam
                          gepleget" was) van haar zoon Focko, namelijk Eggo, Wijpko, Haijo,
                          Frouwe en Siben. Kleindochter Anneke had al eerder een deimt land
                          ontvangen.

                          Na feb. 1663 werd hij aangenomen als Gereformeerd.

                          More About Focko Wijpkens: Beroep: Landbouwer/kerkvoogd te Noordbroek

                          Child of Focko Wijpkens and Stijntje Cornelis is:
                          31 i. Ocktien Fockens, born Abt. 1626 in
                          Noordbroek; died Unknown; married Hindricus Berents 4 januari 1638/39
                          in Noordbroek.

                          Generation No. 7

                          112. Meecko Hittiens, born Abt. 1530; died Abt. 1602 in
                          Midwolda. He was the son of 224. Hytko Meeckens and 225. Syben N..
                          He married 113. Icke N. Unknown.
                          113. Icke N., died Aft. augustus 1596. She was the daughter
                          of 226. Cornelis N. and 227. Elske N..

                          Notes for Meecko Hittiens:
                          ----HS in 4o 133 - p. 18 e.v. Register van Mijdtwolder ackerlandt -
                          anno 1556 den 19 juijy toe Groningen geschicket. Meeko Hijtkens:
                          weijdlanden 6 d; boulanden 3 d.; meedlanden 9 d.; bet noch 3 d.;
                          register van die uthmede Mecko Hitkens met sijn susteren 2 d.

                          ----GAG IIle* - 0ldtampster saecken - fo1. 15- ca.1570 - In margine:
                          *Johan Claessens anclager eens ende Meko Hijdtkens ende Houwo
                          Tonckens als voermundt ende voeget tho salige Sappo Luppens kinderen
                          vorandtwoerders anderdeels, heerkomende van een koepcerter tusschen
                          Sappo Luppens ende Eppo Lupkens anno etcetera LXVIl gemaket ende
                          ingegaen etcetera. Daer der erbare Doedo Tijarckes onse verordente
                          richter der beijden Olden Ampten eene kenninge upten twedach
                          laestleden van gegeven, de voermundt ende voeget voergenoemd vanwegen
                          als voer ons beroepen etcetera. I Hebben wij . . . . (verder
                          onleesbaar)

                          Per 1 aug 1596 lidmaatschap gereformeerde kerk Midwolda.

                          ----731-7120 - fo1.103 - Midwolda - 22 mei 1609 -
                          Wabbo Meeckens, Luppo Meeckens, Sibele Meeckens, broers, met Eltijo
                          Johan Cordts, Sijncko en Rencko Renckes, geassisteerd door Sijben
                          Sebens, als voorrnond,en Tijacke [?], als zwagers, en erfgenamen van
                          Meecko Hittiens en Icka (gew.ehel.) Ze maken een afhandeling van de
                          nalatenschap van Meecko en Icka.
                          Het betreft 9 akkers te Midwolda, ten oosten Etije Herens, ten westen
[...]
                          1/4 deimt m de Wlppmge gelegen, en een akker gelegen in voornoemde 9
                          akkers. Luppo Meeckens verkrijgt 72 1/2 deimt in de Wippinge en een
                          vierde deel van een akker in de 9 akkers gelegen. Sijbelo Meeckens 52
                          1/2 akker in de 9 akkers. Eltije Johans, voor zijn vrouw, 22 1/2
[...]

                          More About Meecko Hittiens:
                          Beroep1: 1578, Dijkrichter
                          Beroep2: Bet. 1556 - 1609, Landbouwer te Midwolda

                          Children of Meecko Hittiens and Icke N. are:
                          i. Tyacke Meeckens, died Aft. mei 1609 in
                          Beerta; married Reentko Reentkes 29 augustus 1605 in Midwolda; died
                          Bet. 1630 - 1659 in Nieuw Beerta.

                          Notes for Reentko Reentkes:
                          ----2-790 - fol.711 - Ommelander archief - Lunae den 14 martij ao
                          1625 - Opt voorstel gedaen bij Reneke Renckens stadsmeijer van den
                          Cloostergare in de Beerta wegen het uijt ende overleggen van eenen
                          nieuwen dyck van die Beerta tot in Bellingwolde ofte Bunder
                          nieulandt. Hebben de h.h. borgemeesteren ende raedt geresolveert dat
                          die van Bellingwolde, Blijham, Winschooten, Beerta ende Finsterwolt
                          aenschreven sal worden, omme haer volmachten met vulle last alhier te
                          senden tegens aencummende vrijdach over acht dagen ten ende alsdan
                          gedelibereert ende geresolveert mach worden wat in desen diens
                          gedaen.
                          ----GAG - IIa 29 - Veneri den 5 marty 1630 - Op 't versouck van
                          Reneke Renekes stads meyer in de Beerte. Is d' heer borgem.
                          Wicheringe gecommittert om door oculaire insopectie sich te
                          informeren van de gelegentheijt van seker sijltien, daer van
                          verlegginge ende vergrotinge versocht wort in der stadtlant aldaer
                          ende van de gelegentheijt te rapporteren ten eijnde daer in
                          gedisponneert weerde naer behoiren.
                          ----GAG - Stadsrekeningen - 1631 - De Cloostergare wordt vanaf 12
                          Maart 1625 gehuiurd door Reencke Reenckes en Geert Doornbosch voor
                          360 car.gld. Het is groot 180 deimt.
                          ----GAG - IIIa 32 - Jovis den 29 augusti 1633 - Op de requeste van
                          Rencke Renckes met vrouw Dornebosch wegen seker zijltien in de
                          Beerte. D' hh. borgemeesteren ende raedt lasten den rentemester
                          Mepsche omden supplten. in desen te adsisteren.

                          More About Reentko Reentkes:
                          Beroep: Landbouwer te Beerta

                          ii. Syntke Meeckens, born Abt. 1567; died Bef.
                          november 1609; married Eltjo Jans Coerts Abt. 1580; died Aft. 10
                          januari 1622/23.

                          Notes for Syntke Meeckens:
                          ----731-7120 - fol.115v - Midwolda - 11 november 1609 - Eltije
                          Johans, pr.vmd., Sijbolt Meeckes, sibbevoogd oyer Eltije Johans zijn
                          overleden vrouw, Sijntken, haar onmondige kind, Meecko genoemd,
                          verkopen aan Luppo Meeckens en Theda (ehel.) 2 1/2 deimt meedland
                          gelegen in de Wippinge tussen de landen van wijlen Meecko Hittiens.
                          ----731-7120 - fol.116v - Midwo1da - 18 november 1609 - Eltijo
                          Johans, pr.vmd, en Sijben Sebens, sibbevoogd, in plaats van Sijbelo
                          Meeckens, over Eltijens zijn overleden vrouw Sijben, hun nagelaten
                          kind Meecke geheten, verkopen aan Sijbele Meeckens en Tijawe (ehel.)
                          een halve akker land gelegen in de heerd waarop Sijbelo woont. Het
                          betreffende kind had in Luppo Meeckens' heerd in de Wippinge liggen 2
                          l/2 deimt land, en in Sijbelo Meeckens' heerd een halve akker.

                          Notes for Eltjo Jans Coerts:
                          ----731-7215 - Scheemda - 10 januari 1623 -
                          Eltio Jans verkoopt aan zijn zoon Meecko Elties en Lupke (ehel.) huis
                          en schuur mit alle bancken, plancken und een spinde. Soe in aller
                          gestalt als comparant van die vonnunderen over sijn sal. broeders
                          kinderen an sich gekofft hefft. Mit oock noch twalff koeijen, een
                          peerdt, vijff enters, vier swijnen, drie schapen, een keseketel mit
                          een koperen pott. Dartoe dat darde diell van alle und alinge des
                          comparanten melck gerietschap, item oock van wagens, eijde, ploech,
                          und allerleij ackergerietschap, op naesten Petri over te dragen. Mit
                          oock so voële hoeij und stroe, als tot uthföringe der biesten
                          nootwendich. Prijs: 1700 Emder guldens.
                          Voor 8 jaar wordt verhuurd het derde deel van het land, m.u. v. 6
                          grasen in die Harvestlanen venne und die twie deijmaten bij Enno
                          Meijners huiss gelegen. De huur bedraagt voor het eigen land van
                          Eltio en de setlanden per deimt 2 daler; voor de provincie, het
                          kerken en de andere huurlanden sullen sijn soen en snaersche betalen
                          die rechte darde part huire.

                          56 iii. Luppo Meeckens, born Abt. 1569 in Midwolda;
                          died Bet. 1642 - 1643; married Thede Aeldrich(x)s Abt. juni 1603 in
                          Midwolda.
                          iv. Haijcko Meeckens, born Abt. 1572; died Bef.
                          november 1603 in Midwolda; married Aeldrick Stijens 6 februari
                          1596/97 in Midwolda; born in Bellingwolde; died 1603.

                          Notes for Aeldrick Stijens:
                          Op 17 sept. 1597 werd Aeldrick geacepteerd als lidmaat in Midwolda en
                          op 17 april 1598 werd hij gekozen tot diaken van de kerk in Midwolda.

                          More About Aeldrick Stijens:
                          Burial: 5 november 1603, Midwolda

                          Marriage Notes for Haijcko Meeckens and Aeldrick Stijens:
                          Midwolda - fol.6v - 4 februari 1597 - H.V.
                          Aldrick Stijenns en Haijcko Meckens. Aldrick belooft in te brengen de
                          landen welke hij heeft geërfd. Iko Meckens belooft in te brengen met
                          instemming van haar zoons Hijdtko Meckens] en Luppo Meckens] als
                          bruidsschat voor haar dochter 3 akkers te Midwolda, waarop nu Hijtko
                          Meckens nu woont, ten westen Ubcko Eggens en Harmen Eppens[?] ten
                          oosten. Tevens geeft Iko haar dochter mee 4 goede koeien en een goed
                          bed.
                          Brg.: Sijncko Eppens en Sijpko Tammens;
                          Br.: Icko Meckens, moeder; Luppo Meckens; Ubeko Herens.

                          v. Wabbo Meeckens, died Aft. juni 1622.

                          Notes for Wabbo Meeckens:
                          Vanaf ca 1590 leefde Wabbi in Bellingwolde. Zo zijn gehuwd aan ene
                          Bawe N.

                          Breuken Belingwolde (Wedde) :
                          ---den 27 octobris 1610: Wabbe Meeckes an Edsertt Jayes wundinge
                          gedaen daervan accordeert op een reall 2 - 8 - 0
                          ----id. 11-5-1613: Wabbo Meekens wegen mandat van vyff marck op twe
                          daler verdragen so salige Jacob Alerts overgeven 3-0-0
                          ----id. 2-11-1613: Oentke Koylers hefft sich mit een hastich wort
                          tegens Wabbe Meekens verloepen darvan verdragen op een real 2-8-0
                          ----22 oktober 1621 - Melle Luppes hefft Wabbe Meekens geringe
                          quetsinge gedaen darvan op 2 gulden 10 stuver accordeert.
                          ----22 oktober 1621 - Berent Arents hefft Wabbo Meekes geringe
                          quetsinge bovent oge gedaen daervan op 2 gulden verdragen.
                          ----22 juni 1622 - Wabbe Meekens heft Berent Luppes vor een schelm
                          gescholden doch niet persistert dam van accordeert op dre daler.
                          [Secretarie Stadsbestuur Groningen]

                          114. Aeldrick Wyarths, born Abt. 1518 in Winschoten; died
                          Unknown. He was the son of 228. Wyart Alrichs and 229. N. Tonkerts.
                          He married 115. Bawe N. Unknown.
                          115. Bawe N., born Abt. 1532 in Winschoten; died Unknown.

                          More About Aeldrick Wyarths: Beroep: Zijlvester in Weiwerd

                          Children of Aeldrick Wyarths and Bawe N. are:
                          i. Sense Aeldrix
                          ii. Fossa Aeldrix, born Abt. 1560 in Winschoten;
                          died 23 juli 1622 in Eexta; married (1) Memmo Eppens Abt. 1580; born
                          Bet. 1500 - 1538 in Noordbroek; died Bef. 23 maart 1601/02 in
                          Midwolda; married (2) Remmo Eltiens 1608; born Abt. 1580; died Bet.
                          januari 1628/29 - 3 december 1630.

                          Notes for Memmo Eppens:
                          Midwolda: - fol.52 - 23 maart 1602 - Sijncko Eppens verwisselt aan de
                          voogden over wijlen Memmo Eppens nagelaten kinderen als, Haijo
                          Eppens, Aijso Ipens en Tammo Nannens, zijn deel nijlandes, tevens de
                          twee delen van zijn broers, Lupke Eppens en Evert Eppens,
                          uitstrekkende van de heerd land waarop Haijo nu woont, door de
                          Dollard tot de AE. De voogden verwisselen aan Sijncko 2 deimt land
                          over de Dollard in Kostert kamp, in 8 deimt, ten oosten de kosterij
                          te Midwolda, ten westen de kerk. Strekkende van de Ae tot de Wardick.
                          Getuigen: Eppo Eltiens en Johannes Koster.

                          57 iii. Thede Aeldrich(x)s, born Bet. 1573 - 1578 in
                          Winschoten; died Bet. 1620 - 1624; married Luppo Meeckens Abt. juni
                          1603 in Midwolda.

                          124. Wijpko Nytkens, born Bet. 1525 - 1530; died Bet. maart
                          1592/93 - 8 april 1611 in Noordbroek ?. He was the son of 248.
                          Nitkens N. and 249. N. N.. He married 125. Anna Wijpkens Bet. 1550 -
                          1555 in ?.
                          125. Anna Wijpkens, born Abt. 1537; died Bef. 8 juli 1624 in
                          Noordbroek ?.

                          Notes for Wijpko Nytkens:
                          Hij wordt 3-11-1583 vermeld in rechtzaak tussen kerkvoogden van
                          Zuidbroek en Tyarck Jelys, t/o Burg.en raad van Groningen. Ook in
                          1590 zijn Tyarck en Wijpko weer in de slag gegaan. Mogelijk koster
                          geweest, evt. broer is Hoyto.
                          Anna schenkt 4-4-1620 "tot ein grot olderdom gekomen" 2 deimt land
                          aan 5 kinderen, door wie zij "wol warde Genomen und mit grote
                          nersticheit, flijth und gehorsam gepleget" was.

                          Op 8 apr. 1611 vindt een afhandeling plaats tussen de erfgenamen
                          van 'Wijpko Nytkens'. Aanwezig zijn 'Focko Wijpkens', 'Jurjen Krines'
                          en 'Rhene' en 'Luijen Claessen' en 'Wessel'. 'Herman Dercks'
                          en 'Aalheit'," een suster part derselven guderen competerende" zijn
                          absent.
                          Aan Focko is "in vortiden" verkocht de behuising, beesten en andere
                          tilbare goederen. Nu worden de groene landen die Wijpko heeft
                          nagelaten verdeeld. Focko behoudt 15 deimt land in de klockenslag van
                          Noordbroek gelegen aan de noordzijde van het olde Herendiep.
                          Daartegen zal de moeder van de erfgenamen, 'Anna Wijpkens' ook 15
                          deimt behouden met nog het land war peter jansen gebruikt. Van de 15
                          deimt die Focko krijgt, zullen Luitjen Claesssen en Wessel er 2 aan
                          zich behouden. Aan de andere zusters zal Focko elk 400 Emder gulden
                          betalen. Daarnaast Focko nog vierdehalf deimt in scheemder hamrick en
                          een "ackerken" in Noordbroek, met dien verstande dat Focko de
                          setpenningen op dat akkertje zal aflossen. De drie zusters ontvangen
                          4 deimt land in wagenborgen, de gummelmede geheten.

                          More About Wijpko Nytkens: Beroep: Landbouwer te Noordbroek - Koster

                          Notes for Anna Wijpkens:
                          Noordbroek,22-2-1612, Anna, "dewelcke se nu tot een hoch und
                          swackolderdom gerak et und alsdan onvermogens sych sulvest tho
                          bedenen..." regelt de erfenis voor de dochter van haar zoon Focko,
                          Anneke geheten. Op 4 april 1620 schenkt 'moeder' Anna, wed Wijpko
                          Nijtkens, "tot ein grot olderdom gekomen" 2 deimatten land aan de
[...]
                          had al eerder een deimt land ontvangen. (Bron:Gruoninga1992,
                          v.a.blz.127)

                          Children of Wijpko Nytkens and Anna Wijpkens are:
                          i. Aalheit Wijpkens, married Harmen Dercks.
                          ii. Rhene Wijpkens, married Jurjen Krijns.
                          iii. Wessel Wijpkens, born Abt. 1555; died
                          Unknown; married Luitjen Claessens 8 mei 1603 in Noordbroek; born
                          Abt. 1551 in Ailingewehr - Reiderland (Ofrl); died Unknown.

                          More About Luitjen Claessens: Beroep: Landbouwer in Reiderland Ofrl.

                          62 iv. Focko Wijpkens, born Bet. 1565 - 1570 in
                          Noordbroek (?); died Abt. 22 november 1634 in Noordbroek; married (1)
                          Octien Egges Bet. 1590 - 1595 in Noordbroek ?; married (2) Stijntje
                          Cornelis Abt. 25 april 1625 in Noordbroek.

                          Generation No. 8

                          224. Hytko Meeckens, born Abt. 1505 in Midwolda; died
                          Unknown. He was the son of 448. Meecko Luppens and 449. N. N.. He
                          married 225. Syben N. Bet. 1525 - 1530.
                          225. Syben N., born in Midwolda.

                          Child of Hytko Meeckens and Syben N. is:
                          112 i. Meecko Hittiens, born Abt. 1530; died Abt.
                          1602 in Midwolda; married Icke N. Unknown.

                          226. Cornelis N., born Abt. 1546. He married 227. Elske N.
                          Unknown.
                          227. Elske N.

                          Child of Cornelis N. and Elske N. is:
                          113 i. Icke N., died Aft. augustus 1596; married
                          Meecko Hittiens Unknown.

                          228. Wyart Alrichs, born Abt. 1485 in Winschoten; died Aft.
                          1556. He married 229. N. Tonkerts Unknown in Winschoten ?.
                          229. N. Tonkerts, born Abt. 1485 in Beerta; died Unknown.
                          She was the daughter of 458. Tonkert Fredericks and 459. Nanna Ewens.

                          Child of Wyart Alrichs and N. Tonkerts is:
                          114 i. Aeldrick Wyarths, born Abt. 1518 in
                          Winschoten; died Unknown; married Bawe N. Unknown.

                          248. Nitkens N. He married 249. N. N..
                          249. N. N.

                          Children of Nitkens N. and N. N. are:
                          124 i. Wijpko Nytkens, born Bet. 1525 - 1530; died
                          Bet. maart 1592/93 - 8 april 1611 in Noordbroek ?; married Anna
                          Wijpkens Bet. 1550 - 1555 in ?.
                          ii. Hoyto Nytkens, born in Noordbroek.

                          Generation No. 9

                          448. Meecko Luppens, born Abt. 1485; died Unknown. He was
                          the son of 896. Luppo Hermans and 897. N. N.. He married 449. N. N.
                          Unknown.
                          449. N. N.

                          Child of Meecko Luppens and N. N. is:
                          224 i. Hytko Meeckens, born Abt. 1505 in Midwolda;
                          died Unknown; married Syben N. Bet. 1525 - 1530.

                          458. Tonkert Fredericks, born Abt. 1440 in Ulsda - Beerta;
                          died Unknown. He married 459. Nanna Ewens Bef. 1483 in Beerta.
                          459. Nanna Ewens, born Abt. 1460 in Beerta; died Unknown.
                          She was the daughter of 918. Lupko Ewens and 919. Anna Writsers.

                          Notes for Tonkert Fredericks:
[...]

                          uit niets blijkt waarover dit geschil ging.

                          Mededeling/noties van Andreas Oudman.
[...]
                          wapen is gedeeld; het rechterdeel is gevierendeeld; I een gewende
                          leeuw; II een draak, horizontaal, zonder poten en met opgeheven
                          vlucht; III een rechtop staande en driemaal gebogen, gebladerde
                          stengel waaraan twee natuurlijke rozen ,min of meer onder elkaar;
                          IIII een lelie. De bovenste twee delen geven dus hetzelfde beeld als
[...]
                          Tonckens in de 16de eeuw was: gedeelde; I een omgewende leeuw; ll een
                          draak. Deze twee delen komen later voor in het gevierendeelde wapen
                          van kinderen van Eggo Tonckerts (V.2), waaruit de samenhang blijkt
                          tussen de oudere en de jongere generaties van dit geslacht. De
[...]

                          Children of Tonkert Fredericks and Nanna Ewens are:
                          229 i. N. Tonkerts, born Abt. 1485 in Beerta; died
                          Unknown; married Wyart Alrichs Unknown in Winschoten ?.
                          ii. Hayo Tonkerts, born Abt. 1490 in Beerta; died
                          Aft. 1567; married Frouwe N. Bef. 1523.

                          Notes for Hayo Tonkerts:
                          Hayo Tonckens te Beerta, oud 80 jaren, wordt in 1563 met Tomma Hayo
                          Tonckens, oud 40 jaren, gehoord over Ulsda.
                          Hayo Tonckens komt verder voor in een verklaring van 15 mei 1544. In
                          1567 was Hayo "Huismeester" te Ulsda.

                          iii. N.. Tonkerts, born Bet. 1500 - 1520; died
                          Unknown; married Luwert Doedens Tiddinga Bef. 1540; born Abt. 1500 in
                          Beerta; died Bet. januari 1566/67 - augustus 1570 in Midwolda.

                          Notes for Luwert Doedens Tiddinga:
                          Van het geslacht Tiddinga is weinig bekend. In 1271/76 wordt Ebbo
                          Tiddinga genoemd en in het Oorkondenboek van Groningen en Drenthe
                          komt op 1391 Tyacko Tyddinga in Eexta voor als een van de
                          hoofdelingen bij de grensscheiding van Reiderland en Oldambt. Hij
                          leeft nog in 1420.
                          Door de ondergeschiktheid van het Oldambt aan de stad Groningen is
                          het hoofdelingenschap in het Oldambt verdwenen zodat de Tiddinga 's
                          en ook de Huninga 's in de 17e eeuw alleen door hun vroegere
                          belangrijke positie zich boven de anderen verhieven, waardoor zij
                          Jonker genoemd werden.
                          Familiewapen Tiddinga: Drie leliën. Helmteken: twee struisveren
                          waartussen een lelie.

                          ---GAG -llIe* -fol.18 -Oldambster Warfsminuten 1563-1592- 5 februari
                          1570- [234] Wij --- ut supra in der schelinge tusschen Menno, salige
                          Luwerth Doedens soene, als rechtlick exhiberende ende overghevende
                          seecker clage, daermit sijn voerschreven vader uuth cracht sijnner
                          procuratie vanwegen Boel Sijnkens ende Aijsso Foppens arffgenamen
                          ende Tijabbens Wabbens, eertijdts voer den erbaren borgermester Johan
                          Wijfringk, onse amptman gewest der beijden Olden Ampten, ageert ende
                          gesproecken up Gheerdt Visscher als gebruecker der landen van soeven
                          veemdel oldtlandes gelegen in den heerdt daer Gheerdt Visscher
                          doemaels up gewoent etcetera. Daerentegens Hero Iggens mit sijn
                          broeders nagelaten kijnderen ende arffgenamen sijnen vorantwoerdinge
                          up gedaen etcetera. Ende de emtfeste ende erbare borgermester Herman
                          Clandt oeck unse amptman der beijden Olden Ampten gewest \ upten
                          XXIXsten decembris anno 1569 / daer eenen doem van ghegeven, den Hero
                          Iggens voergenoemd an ons beroepen. Hebben wij borgermesteren ende
                          raedt upgemeldt na guedtlick verhoer beijder parten denselven
                          voerschreven doem in den eersten artijckel den eedt belangende mitter
                          beroepinge guedt ende angaende den volgenden artijckell quaeth
                          gekant. Actum den viiftten dach februarij anno Xvc een ende
                          tsoeventich. Dat oerkunde wij mit onsen upgedruckten signete.
                          ----Luwert woonde te Midwolda. In 1566 komen aldaar als kerkvoogden
                          voor Leuwaerdt Dodens en Eggo Phebens. Eerstgenoemde komt afwisselend
                          voor als Luwert Doedens en Luwert Tiddinga; de identiteit staat vast:
                          27 juli 1565 Luert Doedens als één van de vier kerkvoogden, 25 mei
                          1566 evenzo; 24 nov. 1566 Luwert Tiddinga als één van de kerkvoogden,
                          23 jan. 1567 evenzo; 24 aug. 1570 doen zijn erfgenamen rekening van
                          zijn administratie alszodanig vanaf nov. 1566.
                          ----In 1566 gebruikte Luwardt Tyddinga te Midwolda verschillende
                          stukken bouw- en weiland, zowel binnen- en buitendijks.

                          Generation No. 10

                          896. Luppo Hermans He married 897. N. N..
                          897. N. N.

                          Child of Luppo Hermans and N. N. is:
                          448 i. Meecko Luppens, born Abt. 1485; died Unknown;
                          married N. N. Unknown.

                          918. Lupko Ewens, born Abt. 1432. He was the son of 1836.
                          Focko Ewens(ma) and 1837. N. N.. He married 919. Anna Writsers
                          Unknown.
                          919. Anna Writsers, died Aft. 1559.

                          Children of Lupko Ewens and Anna Writsers are:
                          i. Tiddo Ewens De Lange, born Abt. 1462 in
                          Siddeburen.

                          More About Tiddo Ewens De Lange: Beroep: Hoofdeling in Sideburen

                          459 ii. Nanna Ewens, born Abt. 1460 in Beerta; died
                          Unknown; married Tonkert Fredericks Bef. 1483 in Beerta.
                          iii. Focko Ewens Tho Solwert, born Abt. 1457; died
                          Bet. 1520 - 1538; married Amso Jelmers tho Weywert.

                          Notes for Focko Ewens Tho Solwert:
                          Focko wordt in 1508 genoemd en op 20 november 1511 is Focko een van
                          de voogden van de Kapel van het H. Sacrament te Solwerd. Ook in 1520
                          is hij voogd van deze Kapel. In 1515 leefde Focko in Leermens en was
                          daar Hoofdeling.
                          Op vrijdag na Mattheus 1538 doen voormond en voogden over de
                          nagelaten kinderen van Focko Ewens, oud omstreeks 16 a 17 jaren,
                          uitwijzing aan Hiddo Ickynge te Usquert "wegens sijn moeije Hisse Tho
                          Winschote". van 22 grazen land te Oosterwijtwerd, onverschieden in
                          een heerd, waarvan Unico Ripperda het andere deel toebehoort, "als
                          Tyecke Duers up Hissen vors. gheeerfft hadde mt alsulcker bescheide.
                          Kunde Hidde vorscr. nabrengen ende bewysen dat Tiake vorscr. ynde
                          vorscr. herdt meere geheadt solde tho HIdden vorscr. vordeel wesen."
                          Popke Ewens, als een erfgenaam "tho Focke Ewens, consenteert in een
                          en ander. De voorstanders zijn Mr. Wilrik Hayens, de hoofdeling Johan
                          Rengers en Menno Sygers.
                          Focko had tenminste een zoon, zijnde: Popko Ewens.
                          (DNL 97:218, 1980; Gruoninga 9:93, 1963; 10:18, 1964).

                          More About Focko Ewens Tho Solwert: Beroep: Hoofdeling te Leermens

                          Generation No. 11

                          1836. Focko Ewens(ma), born Abt. 1410 in Woltursum. He was
                          the son of 3672. Ewo Ewesma and 3673. N. N.. He married 1837. N. N.
                          Unknown.
                          1837. N. N.

                          Notes for Focko Ewens(ma): Focko staat genoteerd als 'Ridder' in
                          Woltersum.

                          Child of Focko Ewens(ma) and N. N. is:
                          918 i. Lupko Ewens, born Abt. 1432; married Anna
                          Writsers Unknown.

                          Generation No. 12

                          3672. Ewo Ewesma, born Abt. 1389 in Weiwerd. He married
                          3673. N. N..
                          3673. N. N.

                          Child of Ewo Ewesma and N. N. is:
                          1836 i. Focko Ewens(ma), born Abt. 1410 in Woltursum;
                          married N. N. Unknown.
                        • Pieke & Frouwkje v/d Schaaf-Beckeringh
                          Message 12 of 12 , Jun 2, 2007
                            --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "Pieke & Frouwkje v/d
                            Schaaf-Beckeringh" <p.schaaf6@...> wrote:

> [...]
                            > 9. Teeke Wolthers. He married 5. Jantijen (Jantjen) Jans Bef. 1700.
                            > 5. Jantijen (Jantjen) Jans She was the daughter of 8. Jan

                            Hier is een foutje ingeslopen. Jantijen Jans is geen dochter van Jan
                            Tammes en Teeke Wolters. Ik zag het te laat, mijn excuus.
                            Pieke