Re: [groningen-genealogy] Re: Emmius

  • Teijo Doornkamp
    Message 1 of 10 , May 1, 2007
      Sigrid, Fred, Eric,

      "Fast. Cons. rei pub. Gron.". Rei zal in dit geval de genitief van res =
      zaak zijn, oftewel ik maak daarvan de "kopstukkenlijst" van de publieke
      zaak in Groningen.

      Teijo

    • Sigrid Krijger
      Message 2 of 10 , May 13, 2007
        Betse lijstgenoten,

        Voor de volledigheid van het listarchief het resultaat van mijn zoektocht
        naar de Fasti Consulares reip. Gron. van Ubbo Emmius.

        De agro Frisiae inter Amasvm & Lavicam flvmina. : Deqve vrbe Groninga; in
        agro eodem : et de ivre vtrivsque. Cum serie magistratuum praecipuorum. /
        Autore Vbbone Emmio. Seriem omnium quae hoc tractatu continentur, versa
        pagina indicabit. - Groninge Frisiorum, : typis Gerhardi Ketelii, typographi
        ordinarij, 1605.
        Met
        Series consvlvm, eorvmqve Qui ante eos Consulari potestate fuĂȘre in civitate
        Groningana, ab anno MCCLX ad praesens hoc tempus digesta. Addita series
        hovetmannorvm, is est, judicum summorum inter Agrarios, ab anno MCCCCX.
        Praeterea alij Magistratus insigniores.
        [Fasti consvulares reip. Groning. op pagina 76-87]

        In de Groninger Archieven samengebonden in Emmius' 'Revum Frisicarvum
        historia'

        Het is een lijst met namen van voorname Groninger (burgemeesters),
        beginnende in het jaar 1260: Geldmarus Remian, Thidericus de Heltmen,
        Nicolaus Paus en Gerardus Juvenis Huginge. Het loopt tot 1615: Johan
        Wifering, Frederich Coenders, Tammo Coenders en Lambert Hoernkens
        Daarna volgt nog een hele lijst met hoofdmannen.

        Een voorloper dus van Feith's Regeeringsalmanak.

        Sigrid Krijger-de Grave