Katholieke vluchtelingen uit Friesland in 1580

  • Jan Feringa
    Message 1 of 2 , Feb 1, 2007
      Als nazaat van Groninger katholieken werd ik getriggered door een bron
      die wordt genoemd in het boek "Bedelorden en begijnen in de stad
      Groningen tot 1595" door R.F. Bakker. De bron is "RAF Fries Genootschap
      900 'De Friesche vlugtelingen in 1580', AAbU 16 (1888 321-371)"

      Wie kent deze lijst?

      In het boek staat op pag. 92 het volgende citaat: "Een uitzonderlijke
      situatie doet zich na 1580 voor. In dat jaar keer de stad Groningen
      terug naar de Spaanse zijde en dat heeft tot gevolg dat er een grote
      toestroom van katholieken uit Friesland plaats vindt. Friesland blijft
      in deze tijd een eigen koers varen. De namen van de vluchtelingen zijn
      opgeschreven in een werk dat de Conscriptio exulum genoemd wordt.
      Geordend naar het gebied van herkomst in Friesland, vertelt de
      samensteller ook wie er in de periode van ballingschap overlijdt en
      waar de overledenen begraven worden."

      Hoi, Jan
    • Teijo Doornkamp
      Message 2 of 2 , Feb 1, 2007
        Dag Jan,

        hengelend met "conscrpt* exul*"in archieven.nl kwam dit naar boven, zo te
        zien is de bovenste wat je zoekt.

        Teijo

        Informatie over onderstaande beschrijving sluit venster
        Toegangsnummer: 342-13
        Archieftitel: Verzameling H. Sannes

        u zocht op: conscript* en exul*

        kenmerken

        Verzameling H. Sannes

        29 Cahier inhoudende: de conscriptie exulum Frisiae, stemreglement van
        1698 en stemreglement voor volmachten ten Landsdage, 1640
        Omvang 1 cahier
        Vindplaats Tresoar (Frysk Histoarysk en Letterkundich Sintrum)

        Informatie over onderstaande beschrijving sluit venster
        Toegangsnummer: 347
        Archieftitel: Verzameling Handschriften, afkomstig van de Provinciale
        Bibliotheek

        2.3. Inventarisnummers 501 t/m 673
        u zocht op: conscript* en exul*

        kenmerken

        Verzameling Handschriften, afkomstig van de Provinciale Bibliotheek

        670 Uittreksel uit de Conscriptio Exulum (1085 hs), 16de eeuw.
        Omvang 1 katern
        Vindplaats Tresoar (Frysk Histoarysk en Letterkundich Sintrum)

        Informatie over onderstaande beschrijving sluit venster
        Toegangsnummer: 344
        Archieftitel: Verzameling Fries Genootschap

        01.02. Handschriften
        01.02.01. Geschiedenis
        01.02.01.07. Godsdienst
        u zocht op: conscript* en exul*

        kenmerken

        Verzameling Fries Genootschap

        899 "Beschouwing van het HS. Conscriptio Exulum Frisiae... van 1580" door
        W. Eekhoff, 1866.
        NB Oud nr. IIc 130.
        Omvang 1 omslag