Re: Het raadsel Elizabeth Klaassens Jonker

  • bertspelde
    Message 1 of 5 , Jan 1, 2007
      Henny

      Volgens mij is dit de bedoelde Harm Harms de Weerd"(zie onder). Het
      huwelijk van 10-5-1755 kan dan onmogelijk gaan over dezelfde Harm
      Harms en Lijsabeth Clasens. Volgens mijn gegevens trouwen ze op 29-12-
      1776 in Nieuwe Pekela. Ik weet helaas niet meer de bron van deze
      trouwdatum, maar dat weet beslist iemand anders in de groep.
      Overigens was jouw Harm volgens het Huwelijkscontract ook al weduwe:
      voor de bruidegom Ajolt Zijtses en Hindrikjen Berents, vader en
      moeder van bruijdegoms laatst overleden vrou"
      mvg
      Bert Spelde
      en de beste wensen voor 2007

      Bron Burgerlijke stand - Overlijden
      Archieflocatie Groninger Archieven
      Algemeen Gemeente: Nieuwe Pekela
      Soort akte: overlijden
      Aktenummer: 3
      Aangiftedatum: 18-01-1813
      Overledene Harm Harms de Weerd
      Geslacht: M
      Overlijdensdatum: 17-01-1813
      Leeftijd: 57
      Overlijdensplaats: Nieuwe Pekela
      Vader NN
      Moeder NN
      Partner Elizabeth Klaassens
      Relatie: echtgenoot
      Nadere informatie ; beroep overl.: gewezen schipper

      --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, Henny Savenije <adam-
      eve@...> wrote:

> [...]
      > 1750 geboren zou moeten zijn. Volgens ODP van DIck Kuil is ze
      > volgende de volkstelling in 1828 78 jaar, dat zou haar
      geboortedatum
      > rond dezelfde tijd moeten zetten.
      >

      > Maar dan begint het gedonderjaag. Ze gaat in ondertrouw op 17
      > September 1743 met Geert Crijnes en dan trouwt ze nog eens op 1 mei
      > 1755 met Harm Harms (de Weerd) Ik kan me niet voorstellen dat ze op
      > voor haar geboorte trouwt, maar ik kan me ook niet voorstellen dat
      ze
      > 123 wordt. Gaat het hier om twee verschillende Elizabeth Klaasens?

      personID=I11495641&tree=savenije

> [...]
      > 1740 - 1846
      >
      > *
      > Birth ?? in 1723
      > Gender Female
      > Died 04 November 1846 Nieuwe Pekela [1]
      > Last Modified 01 January 2007 06:15:18 | Edit
      >
      > Family 1 Geert Crijnes, b. Estimated in 1719
      > Married 1743 Oude Pekela
      > Marriage License 17 September 1743 Oude Pekela
      > Documents ODP ODP
      > Last Modified 01 January 2007 06:10:54 | Edit
      > Family ID F6375344 Group Sheet
      >
      > Family 2 Harm Harms de Weerd, b. Calculated in 1738
      > Marriage Contract 1 May 1755 Oude Pekela
      Pekela []
      > 2. Elizabeth Harms de Weerd, b. 16 February 1795, Nieuwe
      Pekela

> [...]
      > Relatie: weduwe
      >

      > Henny (Lee Hae Kang)
      > -----------------------------
      > http://www.henny-savenije.pe.kr Portal to all my sites
      > http://www.hendrick-hamel.henny-savenije.pe.kr (in English) Feel
      free
      > to discover Korea with Hendrick Hamel (1653-1666)
      > http://www.hendrick-hamel.henny-savenije.pe.kr/indexk2.htm In Korean
      > http://www.hendrick-hamel.henny-savenije.pe.kr/Dutch In Dutch
      > http://www.vos.henny-savenije.pe.kr Frits Vos Article about Witsen
      > and Eibokken and his first Korean-Dutch dictionary
      Suwon
      > http://www.oldKorea.henny-savenije.pe.kr Old Korea in pictures
      > http://www.british.henny-savenije.pe.kr A British encounter in
      Pusan (1797)

      Message 2 of 5 , Jan 1, 2007
        Hallo Bert

        Bedankt, ik heb het echtpaar in twee echtparen opgesplitst, maar nou
        zou het behulpzaam zijn als er meer bekend was over beide echtparen
        (ouders en kinderen)

      • Jan Schimmel
        Message 3 of 5 , Jan 1, 2007
          Hallo Henny,

          Elizabeth Klaassens Jonker, geboren omstreeks 1751 (te Veendam ?),
          overleden 04-11-1846 te Nieuwe Pekela, dochter van Klaas Jacobs Jonker en
          Aaltje Fokkes. getrouwd op 29-12-1776 te Nieuwe Pekela met Harm Harms de
          Weerd, geboren 17-03-1755 te Nieuwe Pekela, overleden 17-01-1813 te Nieuwe
          Pekela, zoon van Harm Heres en Hindrikje Egberts.

          Volgens volkstelling 1829 N. Pekela zou Elizabeth geboren zijn te Veendam,
          doop echter niet te vinden. Evenmin een doop gevonden van haar (oudere ?)
          broer Fokke Klaasen. Een andere broer is gedoopt op 14-10-1753 te Nieuwe
          Pekela.

          Van de tweede Lijsbeth Klasen heb ik niet meer gegevens dan dat er al in
          het bestand van Dick Kuil staat.

          Een gezegend nieuwjaar,
          Jan Schimmel
          Website: http://www.xs4all.nl/~toby48/