Re: [groningen-genealogy] Voorouders over de grens

  • Kristian
    Message 1 of 27 , Dec 7, 2006
      Esther,

      net had ik al even buiten de groep om gereageerd, omdat ik dacht dat
      Hannover off-topic was.

      Dat is bij nader inzien natuurlijk niet zo ;-)

      Het Hannoverse kan heel goed het Koninkrijk Hannover. En dat was tot
      1866 een buur-koninkrijk van het Koninkrijk der Nederlanden en ook van
      onze Provincie Groningen :-)

      Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Hannover_%28land%29

      Nu nog 'Overstette'. Als ik dat vertaal met Oberstädte, dan kom je uit
      op heel veel mogelijkheden. Op http://de.wikipedia.org/wiki/Antike kun
      je zien dat een 'bovenstad' iets met een soort van bovenstad, soms in
      burcht vorm te maken lijkt te hebben.

      Op de kaart
      http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/81/Hannover_Oldenburg_Braunschweig_1905.png
      kan ik geen Overstette in de buurt van Hannover vinden...het koninkrijk
      is dan al verdwenen maar toch....

      Er is wel een Oberstadt in Duitsland, maar dat lijkt in Thuringen te
      liggen en het lijkt erop dat dit geen onderdeel was van het Koninkrijk
      Hannover.

      Je zou dan toch meer aan Stettin gaan denken, zoals Ed Stevenhagen op
      http://genforum.genealogy.com/steffenhagen/messages/12.html stelt. Hij
      heeft daar een plaatsje Steffenhagen gevonden......zie ook:
      http://web.inter.nl.net/hcc/Ed.Stevenhagen/stevenp.html . Dit lijkt wel
      op een verband te tonen.

      Maar Stettin lag volgens mij toen in Pruisen. Misschien dat alle
      Duitsers in Groningen 'Hannoverianen' werden genoemd? Ook weer moeilijk,
      want de komst van 'de Pruisen' in 1787 (onderdrukking patriotische
      opstand in de Nederlanden) was ook niet iedereen vergeten.

      ....moeilijk....moeilijk.....(wel leuk puzzeltje).

      mvg,
      Kristian

      Esther van Rems-Dijkstra wrote:

> [...]
      > Overstette uit 't Hannoverse
      > Nu neem ik dus aan dat dat in de buurt van Hannover moet zijn, maar de
      > plaats Overstette kan ik nergens vinden, zou het een Hollandse
      > verbastering
      > zijn of wordt er überstätte of iets dergelijks mee bedoeld?? Iets in de
      > trant van bij de stad of zo??
      >
      > Esther
      >
      > Op 17-11-06 heeft Teijo Doornkamp <teijodkp@...
      > <mailto:teijodkp%40xs4all.nl>> het volgende
      > geschreven:

      > e-mail
      > onderwerp leeg en in de body van de mail de

    • Reint Sanders
      Message 2 of 27 , Dec 7, 2006
        Hallo,

        In het deelstaatje Niedersachsen ligt een plaatsje Overstedt(bij
        Uelzen). Volgens mij kan het dat zijn, want het gezegde 'uit het
        Hannoversche' moet je ook volgens mij opvatten als "uit het
        Koninkrijk Hannover'.
        Vriendelijke groet Reint Sanders

        -- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "Esther van Rems-
        Dijkstra" <esthervanrems@...> wrote:

> [...]
        verbastering
        > zijn of wordt er überstätte of iets dergelijks mee bedoeld?? Iets

        Blijham
        Wasmerveen in

        > --
        > Get Firefox!

      • J. van Bolhuis
        Message 3 of 27 , Dec 7, 2006
          Beste mensen,

          Om even de puntjes op de i te zetten:
          Aan de provincie Groningen grensde o.m. Oost-Friesland. Dat was een
          zelfstandig vorstendom. Wanneer de grafelijke familie uitsterft
          (preciese datum weet ik zo niet, maar het moet ca 1770 zijn geweest)
          komt het graafschap aan het koninkrijk Pruisen. In 1806 wordt het pas
          onderdeel van het Hannover.
          In 1715 (en over dat jaar gaat het) is er dus nog geen sprake van Oost
          Friesland als onderdeel van Hannover.
          Misschien beperkt dat de zoektocht iets.

          M.vr.gr.
          Jan van Bolhuis

        • Esther van Rems-Dijkstra
          Message 4 of 27 , Dec 7, 2006
            Dat lijkt me een zeer aannemelijke! Ik ga daar eens verder mee kijken!

            Esther

            Op 07-12-06 heeft Reint Sanders <sandersreint@...> het volgende
            geschreven:

> [...]
            > Uelzen). Volgens mij kan het dat zijn, want het gezegde 'uit het
            > Hannoversche' moet je ook volgens mij opvatten als "uit het

            Get Firefox!

          • bertspelde
            Message 5 of 27 , Dec 7, 2006
              Esther
              Ten noorden van Petershagen (bij Minden) ligt Ovenstadt (Ovenstaedt).
              Lijkt me ook een mogelijkheid
              mvg
              Bert Spelde

            • Teijo Doornkamp
              Message 6 of 27 , Dec 8, 2006
                Bert & Esther,

                hoewel dichterbij dan die andere plaats, denk ik eerlijk gezegd toch van
                niet. Minden was een apart koninkrijk (Fürstentum Minden) en vanaf 1648
                (einde 30-jarige oorlog) bezit van Brandenburg / Pruissen. Niet in het
                koninkrijk Hannover dus.
                Zie http://de.wikipedia.org/wiki/Bild:F%C3%BCrstentum_Minden_1710-1730.jpg
                voor een historisch kaartje.

                Gr, Teijo

                Message 7 of 27 , Dec 8, 2006
                  Teijo,

                  Toen ik de link volgde, werkte het niet, maar
                  toen ik F%C3%BC door ü verving, werkte het wel,
                  hoewel de link dan toch weer die F%C3%BC laat zien.

                  At 06:58 PM 12/8/2006, you wrote:
> [...]
                  >niet. Minden was een apart koninkrijk (Fürstentum Minden) en vanaf 1648
                  >(einde 30-jarige oorlog) bezit van Brandenburg / Pruissen. Niet in het

                  http://www.hendrick-hamel.henny-savenije.pe.kr
                  (in English) Feel free to discover Korea with Hendrick Hamel (1653-1666)
                  http://www.vos.henny-savenije.pe.kr Frits Vos
                  Article about Witsen and Eibokken and his first Korean-Dutch dictionary
                  http://www.cartography.henny-savenije.pe.kr (in
                  English) Korea through Western Cartographic eyes
                  http://www.henny-savenije.pe.kr/bboard Bulletin board for Korean studies
                • Esther van Rems-Dijkstra
                  Message 8 of 27 , Dec 8, 2006
                    In de Hannover emaillijst denken ze ook aan Overstedt bij Hannover vooral
                    omdat dat het dichtste bij de termen van de dopen komt.
                    Nu nog uitvogelen waar ik verdere info vandaan kan halen.

                    Esther

                    Op 08-12-06 heeft Henny Savenije <adam-eve@...> het
                    volgende geschreven:

                    Message 9 of 27 , Dec 8, 2006
                      Teijo en Esther

                      Er wordt ook niet gesproken over koninkrijk. Uit het Hannoversche is
                      volgens mij net zo'n kreet als b.v. uit het Lippesche. Hier wordt een
                      groter gebied mee aangegeven. Ik heb eens gezocht naar de
                      geschiedenis van Ovenstaedt en vond op een pdf file van de
                      Kirchengemeinde( zie link), op blz 123 een Johann Cord Stoppenhagen
                      en een Cord Henrich Stoppenhagen. Lijkt toch wel een beetje op
                      Steffenhagen en Cord (Coert) zou ook passen. Misschien toch wel de
                      moeite waard om uit te zoeken

                      http://www.kirchengemeinde-ovenstaedt.de/chronik/chronik.pdf

                      Bert Spelde

                      --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "Teijo Doornkamp"
                      <teijodkp@...> wrote:

> [...]
                      1648
                      > (einde 30-jarige oorlog) bezit van Brandenburg / Pruissen. Niet in

                    • Teijo Doornkamp
                      Message 10 of 27 , Dec 8, 2006
                        Dag Bert,

                        bingo! Inderdaad de moeite waard om uit te zoeken.

                        Gr, Teijo

                      • Esther van Rems-Dijkstra
                        Message 11 of 27 , Dec 8, 2006
                          Wauw Bert, jij had het dus bij het juiste eind!! Super!! Via Overstedt kwam
                          ik inderdaad nog niet veel verder, veel Steffens maar geen Steffenhagen.

                          Esther

                          Op 08-12-06 heeft Teijo Doornkamp <teijodkp@...> het volgende
                          geschreven:

                          > Dag Bert,
                          >
                          > bingo! Inderdaad de moeite waard om uit te zoeken.
                          >
                          > Gr, Teijo

                          Get Firefox!

                        • Kristian
                          Message 12 of 27 , Dec 8, 2006
                            ...ik ook met mijn gepraat over het Koninkrijk Hannover ;-)

                            Ik vind Ovenstedt ook tot nu toe de beste fit. Zie ook
                            http://www.travelingluck.com/Europe/Germany/Nordrhein-Westfalen/-1841042_Ovenstadt.html

                            Daar staat: a subdivision of a first-order administrative division
                            Regierungsbezirk Hannover
                            <http://www.travelingluck.com/Europe/Germany/Niedersachsen/-1785905_Regierungsbezirk%20Hannover.html>
                            (9.5Km) . En op de kaart zie je de stad Hannover ook 'in de buurt' liggen.

                            toch leuk, zo'n vertalingsoefening van het 'Hannoversche', Ovenstaedt,
                            in het 'Nederlands', Overstette.

                            Binnenkort ga ik Neudorp uit Oost-Friesland proberen in de groep. Mijn
                            voorvader Jacob Geerts (de) Vrieze uit de Marne schijnt daar vandaan te
                            komen. Ik kan het niet vinden op de kaart......

                          • Teijo Doornkamp
                            Message 13 of 27 , Dec 8, 2006
                              Dag Kristian,

                              Neudorf, bij Uplengen...

                              Teijo
> [...]
                              > voorvader Jacob Geerts (de) Vrieze uit de Marne schijnt daar vandaan te
                              > komen. Ik kan het niet vinden op de kaart......

                            • Kristian A. Helmholt
                              Message 14 of 27 , Dec 8, 2006
                                thx. Dat ziet er 'dichtbij genoeg' uit.....dan kan ik daar ooit eens
                                helemaal los op de soep van Ortsippebucher en meer van die spulleboel.

                                Ik zocht trouwens net even rond op de term 'Neudorp' en ik vind ook nog een

                                Jan Geert de Jong, aus Gröningen

                                Dat is een "Welsche Verbrecher im Herzogtum Holstein 1834-1860". Met
                                Welsche wordt 'buiten Holstein' bedoeld.

                                Zie ook op http://home.foni.net/~herumstreifer/verbrech21.htm

                                Zou het hier om Groningen gaan? In Genlias vind ik nog een Jan Geerts de
                                Jonge. Hij is schipper en is vader van Geertje Jans de Jonge die trouwt
                                op 20 juni 1850 trouwt met Willem de Vries, ook een schipper. De
                                geboorteplaats van Geertje is 'op de Eems bij Weener, Duitsland'. Zou
                                kunnen wellicht....In elk geval gewoon benieuwd, geen voorouder van mij
                                of zo. Meer een puzzeltje.

                                mvg,
                                Kristian*
                                *
                                Teijo Doornkamp wrote:

                                > Dag Kristian,
                                >
                                > Neudorf, bij Uplengen...
                                >
                                > Teijo

                              • Johan Breukink
                                Message 15 of 27 , Dec 8, 2006
                                  Message 16 of 27 , Dec 9, 2006
                                    Dat is een "Welsche Verbrecher im Herzogtum Holstein 1834-1860". Met
                                    Welsche wordt

                                    Ben daar zelfs eens geweest, het is een voormalig oost-duits plaatsje. Ik sta nog op de foto bij het plaatsnaambord.

                                    groetjes,
                                    SJOUWKE

                                    http://atelier-hobbit.sitepage.nl
                                    http://www.aragog.web-log.nl/
                                    http://www.picturetrail.com/borduren
                                    http://members.home.nl/sjouwke/
                                    .

                                  • Brouwers
                                    Message 17 of 27 , Dec 10, 2006
[...]

                                      Hello Esther, Where can I find the Hanovermailinglist? Anna Marie Schmitz
                                      Recent Activity
                                      a.. 2New Members
                                      Visit Your Group
                                      a.. Genealogy search

> [...]