RE: [groningen-genealogy] Jan Tammes en Jantje Claasens (Schuiringh?) gehuwd 1724 Zuidbroek

  • Teijo Doornkamp
    Message 1 of 21 , Dec 1, 2006
      Jacob,

      > De ouders en doop van deze Jan Tammes zijn onjuist.
      > Deze Jan Tammes was gedoopt op 10-3-1700 te Noordbroek en zoon van
      > Geert Berents en Jantijen Jans (Jantijen dan weer dochter van Jan Tammes
      > en Teeke Wolters.)

      Ik ben het met je eens dat Jan Tammes x Hilke Davids een andere is, ook al
      getuige dit HC uit Wagenborgen:
      Fol.286 - 20 juni 1754 - H.V.
      Fokke Hitjes, van Wagenborgen, Elske Jans, van Wagenborgen.

      Brg.: Sjadde Bartelts en Trijntje Hitjes (ehel.), zuster; Sjabbe Jans en
      Hilje Hitjes (ehel.), zuster; Hindrikje Hitjes, zuster; Grietje Fokkes,
      moei; Simen Jans en Etje Klaassens (ehel.), neef;

      Br.: Jan Tammes en Hilke Davids, ouders; Jantjen Jans en Geertjen Jans,
      zusters; David Broers, broer; Jacob Eltjes en Sara Davids (ehel.), moei;
      Aaffijn Tonnijs, aangetrouwde moei; Willem Klaassen en Saartje Rotgers
      (ehel.), nicht; Luiken Hindriks Groeneman en Bauwgien Berents (ehel.),
      halve nicht; Eltje Meinders en Trijntje Berents (ehel.), halve nicht;
      Tonnijs Jans, halve neef; Heijke Berents en Kornellisje Berents, halve
      nichten; Getuigen: Albert Ekkes en Jan Jacobs.

      Maar waarop baseer je dat Jan Tammes uit 1704 niet en die uit 1700 wel de
      goede is?

      Ik heb als kinderen van Jan Tammes en Jantje Claassens staan:
      Aaltje 1724
      Klaas 1726
      Klaas Sibrants 1730
      Tamme 1736
      Aaltjen 1741

      In de vernoeming verwacht ik dus als ouderpaar Tamme en Aaltje (aangezien
      de moeder van de moeder Rikste heet) en had ook als hypothese staan degene
      die Andries noemde. Edoch niet met het door hem genoemde huwelijk...

      Gr, Teijo
    • Jacob Boerema
      Message 2 of 21 , Dec 1, 2006
        On 1 Dec 2006 at 10:40, Teijo Doornkamp wrote:

        > Maar waarop baseer je dat Jan Tammes uit 1704 niet en die uit 1700 wel de
        > goede is?

        Hallo Teijo,

        Misschien heb ik me niet duidelijk genoeg uitgedrukt.
        De Jan Tammes die met Hilke Davids was gehuwd, die werd gedoopt in
        1704 en niet in 1700.

        Over de Jan Tammes gehuwd met Jantje Claassen heb ik geen nadere
        informatie.

        Groeten,

        Jacob Boerema
        http://home.wanadoo.nl/jgboerema/
      • Teijo Doornkamp
        Message 3 of 21 , Dec 1, 2006
          Hallo Jacob,

          misschien heb ik me ook verkeerd uitgedrukt (het valt af en toe niet
          mee...), of kan ik niet goed lezen, maar ik snap het toch nog niet.

          De pointe van mijn vorige mail was: Jan Tammes (x Jantje Claasens) zou qua
          vernoeming een moeder Aaltje moeten hebben. Dwz dat net als Andries ook ik
          als hypothese had, dat Jan 1704, zv Tammo Eemes en Aaltje Jans, dezelfde
          is als Jan Tammes x Jantje Claasens.

          Jij beweert (lees ik tenminste onderstaand) dat Jan 1704, zv Tammo Eemes
          en Aaltje Jans dezelfde is als Jan Tammes x Hilke Davids.

          Ik vroeg waar je je bewering op baseert...

          Of beweer je (gezien je vorige mail) dat Jan Tammes 1700 zv Geert Berents
          en Jantijen Jans identiek is aan Jan Tammes x Hilke Davids.

          Ik ben los :-(

          Groeten,

          Teijo

        • Esther van Rems-Dijkstra
          Message 4 of 21 , Dec 1, 2006
            Ik denk dat JAn Tammes met moeder Aaltje Jans de Jan Tammes is die met mijn
            Jantje Claasens huwde.
            Jan Tammes die huwde met Hilke Davids zaldan dus de zoon zijn van de andere
            ouders??

            Esther

            Op 01-12-06 heeft Teijo Doornkamp <teijodkp@...> het volgende
            geschreven:

> [...]
            >
            > Of beweer je (gezien je vorige mail) dat Jan Tammes 1700 zv Geert Berents
            > en Jantijen Jans identiek is aan Jan Tammes x Hilke Davids.

            Esther at Gmail!

          • Jacob Boerema
            Message 5 of 21 , Dec 1, 2006
              On 1 Dec 2006 at 13:24, Teijo Doornkamp wrote:

> [...]
              > als hypothese had, dat Jan 1704, zv Tammo Eemes en Aaltje Jans, dezelfde

              Dat zou inderdaad kunnen. Ik kan daar echter helaas geen bewijs voor
              vinden. Ook komt Jan bij zijn huwelijk in 1724 van Zuidbroek terwijl Eeme
              Tammes die in 1724 trouwt van Noordbroek komt (de laatste ongetwijfeld
              een zoon van Tamme Emes). De plaats van afkomst hoeft echter niet zo
              veel te zeggen. Jan Tammes kan te Zuidbroek als dienstknecht gewerkt
              hebben.

              > Of beweer je (gezien je vorige mail) dat Jan Tammes 1700 zv Geert Berents
              > en Jantijen Jans identiek is aan Jan Tammes x Hilke Davids.

              Dat was wat ik probeerde duidelijk te maken.

              Groeten,

              Jacob Boerema
              http://home.wanadoo.nl/jgboerema/
            • Andries
              Message 6 of 21 , Dec 1, 2006
                Zie hier uit het doopboek transcriptie

                12-10-1704 Martjen (d) Jan Derks Anje
                19-10-1704 Aaldrik (z) Frerik Oltman Hindrikje
                19-10-1704 Jan (z) Tammo Eemes Aaltjen
                19-10-1704 Antje (d) Jurrien Jurriens Abeltjen

> [...]

                > 1704 en niet in 1700.
                >
                > Over de Jan Tammes gehuwd met Jantje Claassen heb ik geen nadere

                Yahoo! Groups Links
              • Teijo Doornkamp
                Message 7 of 21 , Dec 1, 2006
                  Andries,

                  duidelijk. Maar waar Jacob en ik het niet met je eens zijn is dat deze Jan
                  Tammes later trouwt met Hilke Davids. Er is er namelijk ook eentje gedoopt
                  in Noordbroek op 10-3-1700.

                  De Jan Tammes uit 1704 is waarschijnlijk later getrouwd met Jantje
                  Claasens, vooralsnog slechts op vernoeming maar zonder direkt bewijs...

                  Teijo

                • Menne Glas
                  Message 8 of 21 , Dec 1, 2006
                    En nog ééntje op 12 jan. 1696, doet die ook mee?
                    Menne

                  • Esther van Rems-Dijkstra
                    Message 9 of 21 , Dec 1, 2006
                      Dat huwelijk dat ik heb komt of van mijn overleden oma of viamijn oudtante,
                      ik kan dat eens nagaan?

                      Esther

                      2006/12/1, Menne Glas <menne.glas@...>:

                      > En nog ééntje op 12 jan. 1696, doet die ook mee?
> [...]

                      Esther at Gmail!

                    • harwal2002
                      Message 10 of 21 , Dec 1, 2006
                        Het feit dat Jan Tammes en Hilke Davids wel een dochter Jantje
                        hebben en geen dochter Aaltje, ondersteunt volgens mij het idee, dat
                        deze Jan Tammes een zoon is van Geert Berents en Jantje Jans, en
                        niet van Tamme Eemes en Aaltje Jans. Bovendien zou dochter Geertje
                        naar opa Geert genoemd kunnen zijn. De naam Geert(je) kom ik aan de
                        kant van Hilke niet tegen. Jan Tammes en Jantje Claasen hebben wel
                        een dochter Aaltje.

                        Vr.gr.
                        Harm Walma
                        --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "Jacob Boerema"
                        <jgboerema.elists@...> wrote:

> [...]
                        > hebben.

                        Geert Berents

                        > Dat was wat ik probeerde duidelijk te maken.

                      • chan_mazatlan
                        Message 11 of 21 , Dec 1, 2006
                          Hallo (familie??),
                          Ik ben ook een verre kleindochter van Jan Tammes Snabbe. Ik heb de
                          volgende hypothese:

                          Vanwege de oudste dochter Aaltje is het waarschijnlijk dat Jan Tammes
                          moeder ook Aaltje heet. (De moeder van Jantje heet Rickste). Zoeken naar
                          in de dooparchieven naar de kinderen van Tam* en A*ltje* leverde de
                          waarschijnlijke ouders en grootouders op. Volgens mij heten de ouders
                          van Jan Tammes (van Hilke Davids) Tammo en Jantje (mogelijk uit
                          Nieuw-Beerta). Als iemand aanvullingen en/of correcties heeft hoor ik
                          het graag.

                          Chantal Vos

                          vanuit Mexico

                          Kwartierstaat van Jan Tammes Snabbe

                          Generatie 1 ( kwartierdrager )

                          1 Jan Tammes Snabbe, geboren in Zuidbroek. Hij is gedoopt op zondag
                          19-10-1704 in Noordbroek. Jan Tammes is overleden op maandag 05-03-1759
                          in Tripscompagnie (Hoogezand-Sappemeer), 54 jaar oud.
                          Notitie bij Jan Tammes: ook Jan Tammens
                          Hij trouwde op maandag 23-10-1724 met Jantje Claasens Schuringh, geboren
                          op donderdag 16-11-1702 in Zuidbroek, dochter van Claes Sijbrants en
                          Rickste Jacobs Schuyring. Zij is gedoopt op zondag 19-11-1702 in
                          Zuidbroek en Muntendam. Jantje Claasens is overleden op dinsdag
                          17-03-1767 in Zuidbroek, 64 jaar oud.
                          Notitie bij Jantje Claasens: Ook Jantjen Clasen, Jantjen Klaassen
                          Notitie bij het huwelijk van Jantje Claasens en Jan Tammes: paar in
                          ondertrouw tijdens de doop van dochter Aaltje in 1724.
                          Kinderen van Jan Tammes en Jantje Claasens:
                          I. Aaltjen. Zij is gedoopt op zondag 22-10-1724 in Zuidbroek en
                          Muntendam. Aaltjen is overleden.
                          II. Klaas. Hij is gedoopt op zondag 07-07-1726 in Zuidbroek en
                          Muntendam. Klaas is overleden.
                          III. Klaas. Hij is gedoopt op zondag 22-01-1730 in Zuidbroek. Klaas is
                          overleden.
                          IV. Tammo. Hij is gedoopt op zondag 15-07-1736 in Zuidbroek en
                          Muntendam. Tammo is overleden.
                          V. Tamme Jans, geboren op zondag 15-07-1736 in Tripscompagnie. Tamme is
                          overleden in Tripscompagnie.
                          Notitie bij Tamme: Ook Tammo Jans
                          Hij trouwde, 23 jaar oud, op zondag 02-03-1760 met Ida Jochems (Ida)
                          Jansen, geboren op vrijdag 06-01-1741 in Veendam, dochter van Jochum
                          Frans de Wit en Grietjen Feddes. Zij is gedoopt op zondag 17-01-1734 in
                          Veendam. Ida is overleden op dinsdag 02-01-1821 in Zuidbroek, 79 jaar
                          oud.
                          Notitie bij Ida: Ook Ida Jochums

                          VI. Aaltjen. Zij is gedoopt op maandag 03-04-1741 in Zuidbroek en
                          Muntendam. Aaltjen is overleden.

                          Generatie 2 ( ouders )

                          2 Tammo Eemes. Hij is gedoopt op zondag 23-12-1674 in Noordbroek. Tammo
                          is overleden.
                          Notitie bij Tammo: Ook Tamme Eemens
                          Hij trouwde omstreeks 1700. Het huwelijk werd aangegaan met:
                          3 Aaltjen Jans. Aaltjen is overleden.

                          Notitie bij het huwelijk van Tammo en Aaltjen: wonende op Stootshorn bij
                          de doop van Mettje.

                          vermeld als lidmaten van Noordbroek rond 1703
                          afkomstig uit Stootshorn
                          Aeltjen Jans hv van Tamme Eemens
                          Kinderen van Tammo en Aaltjen:
                          I. Eeme. Hij is gedoopt op zondag 30-10-1701 in Noordbroek. Eeme is
                          overleden.
                          II. Jan Tammes (Zie 1) <file:///C:/tmp/1165032678/aldfaertmp.HTM#4134>
                          III. Mettje. Zij is gedoopt op zondag 12-06-1707 in Noordbroek. Mettje
                          is overleden.

                          Generatie 3 ( grootouders )

                          4 Eemo Tammes, geboren omstreeks 1647. Eemo is overleden.
                          Notitie bij Eemo: Ook Eemmo Tammens
                          Hij trouwde ongeveer 25 jaar oud omstreeks 1672. Het huwelijk werd
                          aangegaan met:
                          5 Aeltjen NN, ongeveer 22 jaar oud, geboren omstreeks 1650. Aeltjen is
                          overleden.

                          Kinderen van Eemo en Aeltjen:
                          I. Fenne. Zij is gedoopt op donderdag 07-09-1673 in Noordbroek. Fenne is
                          overleden.
                          II. Tammo (Zie 2) <file:///C:/tmp/1165032678/aldfaertmp.HTM#6377>
                          III. Wije. Hij is gedoopt op woensdag 11-11-1676 in Noordbroek. Wije is
                          overleden.

                          Gegenereerd met Aldfaer versie 3.4.1 op 01-12-2006 21:46

                        • Andries
                          Message 12 of 21 , Dec 2, 2006
                            Zover en verder waren we al Wat is hier nieuw aan
                            Andries

                            Gegenereerd met Aldfaer versie 3.4.1 op 01-12-2006 21:46

                          • Esther van Rems-Dijkstra
                            Message 13 of 21 , Dec 2, 2006
                              Hey Chantal,
                              Leuk familie in Mexico! Ik ben ook rechtstreeks van dit echtpaar een
                              afstammeling! Vandaar de vraag.
                              Als je de verdere info ook wilt, (mijn oma was nog een Schuring) dan hoor ik
                              het wel.

                              Esther

                              Op 02-12-06 heeft chan_mazatlan <chan_mazatlan@...> het volgende
                              geschreven:

> [...]
                              > overleden.
                              >
                              > Gegenereerd met Aldfaer versie 3.4.1 op 01-12-2006 21:46

                              Esther at Gmail!

                            • Esther van Rems-Dijkstra
                              Message 14 of 21 , Dec 2, 2006
                                Uit de kinderreeks (die ik nog niet zover had) lijkt Aaltje inderdaad een
                                belangrijke, dat ondertsteunt mijns inziens ook dat dat de juiste ouders
                                zijn. Ook de vernoeming naar haar vader, maar helaas niet haar moeder (maar
                                daar hadden ze te weinig dochters voor zo te zien.......).
                                Er is bij het huwelijk volgens mij verder niets genoteerd, dus het blijft
                                gokken, maar wat Andries al aangaf, dit lijkt de meest logische.

                                Esther

                                Op 02-12-06 heeft Andries <dasprachtig@...> het volgende
                                geschreven:

                                > Zover en verder waren we al Wat is hier nieuw aan
                                > Andries

                              • Anne Beukema
                                Message 15 of 21 , Dec 2, 2006
                                  Hallo Esther,

                                  Veel gedoe over Jan Tammes omdat iemand met de goede Jan Tammes reageert maar met de verkeerde partner (getr Hilke Davids) ofzoiets. Naar de ouders van Jantje Claasens vroeg je niet want die had je al. Van de familie Schuirinck heb ik iets in bestand, zie hieronder (ooit om nu onduidelijke redenenen verzameld). Misschien heb je er nog iets aan of heb je aanvullingen of iemand anders.

                                  Vriendelijke groet,
                                  Anne Beukema
                                  ->
                                  First Generation

                                  1. Geert Jacobs Schuirinck was born in Laude. [son of Jacob Schuirinck?]

                                  He had the following children:
                                  + 2 M i. Johan Geerts Schuirinck .
                                  3 F ii. Swaencke Geerts Schuirinck. Swaencke married Albert Edes Memes son of Ede Berents Edes and Harmcke Alberts Meems. Albert was born on 25 Jul 1603 in Laude.

                                  Second Generation

                                  2. Johan Geerts Schuirinck (Geert Jacobs) was born in Laude.

                                  Johan married Rixte Imels ter Borch daughter of Imel Boelmans ter Borch and N. Jurriens. Rixte died in Laude.
                                  They had the following children:
                                  4 F i. Jacobien Jans Schuirinck was born in Laude.
                                  Jacobien married Jan Luickens in Sellingen.
                                  5 M ii. Harm Jans Schuirinck was born in Laude. He died in Sellingen.
                                  Harm married Albertien Hansen Huitsingh daughter of Hans Frericks Hardingh and Albertien Olerts Huitsingh in Sellingen. Albertien was born in Onstwedde.
                                  + 6 M iii. Jacob Jans Schuirinck .
                                  7 M iv. Imel Jans Schuirinck was born in Laude. He died in Laude.
                                  8 F v. Elcke Schuirinck was born in Laude.
                                  9 F vi. Hille Jans Schuirinck was born in Laude. She died in Jipsinghuizen.
                                  Hille married Wilt Geerts Pollingh son of Geert Nannes Pollingh and Alcke Aickes Aisingh on 2 Nov 1655 in Vlagtwedde. Wilt was born in Jipsinghuizen.
                                  + 10 M vii. Jan Jans Schuijrinck .

                                  Third Generation

                                  6. Jacob Jans Schuirinck (Johan Geerts, Geert Jacobs) was born in Laude.

                                  Jacob married Nella (Neltje, Nelle) Jacobs in Blijham.
                                  They had the following children:
                                  11 M i. Jan Jacobs Schuiring was christened on 21 Mar 1658 in Blijham.
                                  + 12 F ii. Rickste Jacobs Schuiring was christened on 3 Feb 1661.
                                  13 F iii. Imel Jacobs Schuiring was christened on 28 Jun 1663 in Blijham.
                                  14 F iv. Trijntien Jacobs Schuijringh was christened on 12 Jul 1667 in Blijham.
                                  Trijntien married (1) Nanne Addens in 1689 in Blijham.
                                  Trijntien married (2) Jan Hilties son of Hiltio Jans and Anna Tammens on 25 Jan 1695 in Zuidbroek hc.
                                  Trijntien married (3) Schelte Haijes son of Haijo Sijpkes and Geele Scheltes on 18 Nov 1708 in Noordbroek.
                                  15 F v. Gartje Jacobs Schuirinck was christened on 28 May 1671 in Blijham.
                                  Gartje married Luicken Tammes .

                                  10. Jan Jans Schuijrinck (Johan Geerts, Geert Jacobs).

                                  Jan married (1) Gartje Jacobs on 1 Mar 1664 in Blijham hc.

                                  Jan married (2) Ebbe Hindricks daughter of Hindrick Hindricks and Teelke Jans on 6 Nov 1668 in Westerlee hc.
                                  They had the following children:
                                  + 16 F i. Rixta Schuijrinck .

                                  Fourth Generation

                                  12. Rickste Jacobs Schuiring (Jacob Jans, Johan Geerts, Geert Jacobs) was christened on 3 Feb 1661 in Blijham.

                                  Rickste married Claes Sijbrants on 22 Jun 1684 in Winschoten otr. Claes was born in van Zuidbroek.
                                  They had the following children:
                                  + 17 F i. Jantjen Klaassen was born on 16 Nov 1702. She died on 17 Mar 1767.

                                  16. Rixta Schuijrinck (Jan Jans Schuijrinck, Johan Geerts, Geert Jacobs).

                                  Rixta married Remke Does son of Doedo Eggens and Geeske Emes on 30 Jan 1698 in
                                  Westerlee.
                                  They had the following children:
                                  18 M i. Jan Remkes . Jan married Grietjen Jans daughter of Jan Tjapkens and Teetje Simons on 7 May 1730 in Westerlee hc. Grietjen was christened on 27 Apr 1704 in Westerlee.
                                  19 M ii. Doe Remkes was christened on 25 Mar 1708 in Westerlee. He died on 30 Mar 1765 in Westerlee.
                                  Doe married (1) Geertje Egberts daughter of Egbert Warrenders and Jantjen Bottens on 2 Mar 1736 in Westerlee. Geertje was christened on 23 Aug 1716 in Westerlee. She died on 22 Sep 1758 in Westerlee.
                                  Doe married (2) Afijn Tiddes daughter of Tidde Jans and Wupke Tonnis on 9 Dec 1759 in Westerlee. Afijn was christened on 6 Apr 1738 in Westerlee.

                                  Fifth Generation

                                  17. Jantjen Klaassen (Rickste Jacobs Schuiring, Jacob Jans, Johan Geerts, Geert Jacobs) was born on 16 Nov 1702 in Zuidbroek. She died on 17 Mar 1767 in Zuidbroek.

                                  Jantjen married Jan Tammes son of Tammo Eemes and Aaltje Jans on 23 Oct 1724 in Zuidbroek. Jan was christened on 19 Oct 1704 in Noordbroek. He died on 5 Mar 1759 in Tripscompagnie.
                                  They had the following children:
                                  20 F i. Aaltjen Jans was born on 11 Jun 1724 in Uiterbuiren.
                                  21 M ii. Klaas Jans was born on 2 Jul 1726 in Uiterbuiren.
                                  22 M iii. Klaas Sibrants was born on 18 Jan 1730 in Uiterbuiren.
                                  23 M iv. Tammo Jans (Snabbe) Schuring was born on 8 Jul 1736 in Trips compagnie. He died in Tripscompagnie.
                                  Tammo married Ida Jochums (Ida) Jansen on 2 Mar 1760 in Veendam. Ida was born on 6 Jan 1741 in Veendam. She died on 3 Jan 1821 in Tripscompagnie.
                                  24 F v. Aaltjen Jans was born on 29 Mar 1741 in Trips compagnie.

                                • Esther van Rems-Dijkstra
                                  Message 16 of 21 , Dec 2, 2006
                                    dank Anne, grappig dat je die lijn hebt maar niet weet waarom, helaas geen
                                    familie van me dus?? Ik kan er zeker wat mee, ter controle van wat ik heb en
                                    ter aanvulling.

                                    Groetsjes
                                    Esther