Jonker Elinck Auwema

  • Jan Schimmel
    Message 1 of 4 , Nov 3, 2006
      Hallo groepsgenoten,

      Is er iemand die mij iets meer kan vertellen over Elinck Auwema ?
      Hij blijkt een zoon te zijn van Iwo Auwema en Etta Coenders, en geboren
      omstreeks 1650. Verder voorgeslacht is redelijk bekend.
      Tussen 1706 en 1716 wordt hij enige malen genoemd als Joncker Elinck
      Auwema te Tolbert.

      Mijn vraag: is hij getrouwd, en zijn er kinderen bekend ?

      In mijn kwartierstaat heb ik een geslacht Auwema, met als oudst bekende
      voorvader een Ake (of Adolf) Elings. Vanaf 1717 laat hij een hele reeks
      kinderen dopen te Tolbert, zijn kleinzoon Ake Harms noemt zich later
      Auwema. Het zou natuurlijk mooi zijn als ik deze Ake Elings als zoon kan
      koppelen aan bovengenoemde Elinck Auwema.

      Met vriendelijke groet,
      Jan Schimmel
      Website: http://www.xs4all.nl/~toby48/
    • Anne Beukema
      Message 2 of 4 , Nov 4, 2006
        >Mijn vraag: is hij (Elinck Auwema) getrouwd, en zijn er kinderen bekend ?>

        Hallo Jan,

        In stad Groningen gedoopt 22-12-1682, Etjen, ouders Elinck Auwema en Aeltjen Frilincks.

        Vriendelijke groet,
        Anne Beukema

      • Jan Schimmel
        Message 3 of 4 , Nov 4, 2006
          Hallo Anne,

          Bedankt, ik weet nu in elk geval dat hij getrouwd is geweest.

          Er was een Eetske Elings die in 1729 trouwde te Niebert met Jan Hendriks.
          Waarschijnlijk was zij een zus van 'mijn' Adolf (Ake) Elings.

          Of deze Eetske identiek is aan Etjen (* 1682) betwijfel ik, omdat zij na
          1729 nog twee kinderen baarde.

          Groeten, Jan.

        • Joop van Campen
          Message 4 of 4 , Nov 4, 2006
            Hallo groepsgenoten,

            Elinck Auwema, jonker en hoofdeling in Tolbert, geb. 1648, lid van de provinciale rekenkamer, 1678, extra-ordinaris., lid van de admiraliteit te Harlingen 1685 en 1686, curator van de Universiteit vanwege de Ommelanden 1681-84 en in 1691-92, overl. na 1 januari 1717, tr. Aeltjen Frilinck .
            Uit dit huwelijk:
            Etjen Auwema, ged. Groningen 22 december 1682, jong overl.
            Bron:
            Deze genealogie Auwema is te vinden in de Nederlandsche Leeuw van 1940 (jrg. 58)

            Met vriendelijke groet,
            Joop van Campen.
            N.B. diverse Auwema's waren officier in het Staatse leger of vrouwelijke Auwema's waren ermee gehuwd.