Re: [groningen-genealogy] soldaten in Groningen

  • Fokke de Jong
    Message 1 of 3 , Jun 12, 2002
      Hallo Linda,

      Pas kort geleden verscheen bij Stichting 't Grunneger Bouk het prachtig
      uitgevoerde boek "Groningers, 2 miljoen Groningers in 120 eeuwen", door Harm
      van Veen, ISBN 90.70323.45.1.

      Volgens dit boek moet 1760 net even wat rustiger geweest zijn. Niet zolang
      ervoor, rond 1748, kwam het Oldambt in opstand tegen belastingpachters uit
      de stad Groningen. Bovendien speelde er de tegenstelling tussen Oranje voor-
      en tegenstanders, waarbij de regenten in de stad vooral tegenstander waren
      en de bevolking van de omliggende gebieden oranjegezind. Maar misschien
      heeft iemand wel een betere verklaring dan de hiervoor genoemde.....

      Met vriendelijke groet,

      Fokke de Jong - Hellevoetsluis - Nederland
      fdejong@...
      f.dejong@...

      Genealogisch onderzoek naar: De Jong - De Haan (Opsterland en
      Ooststellingwerf in Friesland), Giezen en Eitens (Roden en Peize in Drenthe)

      > Onlangs was ik in de Groninger Archieven en daar vond ik 3
      > voorvaderen die alle 3 trouwden rond 1760 in de stad Groningen en
      > alle 3 soldaat waren. Is dat toeval of waren er zoveel soldaten in
      > die tijd? En zo ja, waarom dan? Met mijn vrij beperkte kennis van de
      > (Noord-)Nederlandse geschiedenis kan ik deze vraag niet oplossen. Is
      > er iemand die hier meer over weet?
      >
      > Groeten van Linda Kamp.
    • Harm Selling
      Message 2 of 3 , Jun 12, 2002
> [...]
        >en tegenstanders, waarbij de regenten in de stad vooral tegenstander waren
        >en de bevolking van de omliggende gebieden oranjegezind.

        Ook het volgende boek geeft een mooi beeld van de diverse conflicten en
        oorlogen in de geschiedenis van stad en ommelanden.

        Het verhaal van Groningen / Jan de Vries. - Groningen : Regio-PRojekt, 1999.
        ISBN 90-5028-096-X

        Een aanrader!
        Dit boek bespreekt niet alleen de droge geschiedenisstof, maar bevat vele
        anekdotes, sagen en legenden uit het dagelijks leven in Groningen.

        Harm Selling
        h.selling@...

        http://www.genealogiegroningen.nl