Re: [groningen-genealogy] Jan Jacob Lameijer en of nakomelingen

  • Harm Selling
    Message 1 of 26 , Oct 2, 2006
      > "Ik ben op zoek naar kinderen van Jan Jacob Lameijer. Hijzelf (Jan Jacob)
      > is
      > waarschijnlijk overleden in 1994. Jan Jacob Lameijer was een oud collega

      Als hij in 1994 overleden is, kan er bij het Centraal Bureau voor
      Genealogie een uittreksel van de persoonskaart worden aangevraagd. Dat
      levert ongetwijfeld aanknopingspunten op, zoals de namen van de kinderen
      en hun eventuele echtgenoten.

      Harm Selling
    • sietze_elsinga
      Message 2 of 26 , Oct 2, 2006
        --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, rluiks <riana.luiks@...>
        wrote:

        > Er woont een M.K. Lameijer in Hoogezand, volgens de telefoongids.
        *0598
        > 320700 *Misschien even bellen?
        >
        > Groet,
        >
        > Riana Luiks

        Bedankt Riana,

        Ik zal het aan de vraagsteller doorgeven.

        Sietze

        > Op 2-10-06 heeft Sietze Elsinga <s.elsinga@...> het volgende
        > geschreven:

        Zuid Amerika.
        Hopenlijk

      • sietze_elsinga
        Message 3 of 26 , Oct 2, 2006
          --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "Harm Selling"
          <hselling@...> wrote:

> [...]
          Dat
          > levert ongetwijfeld aanknopingspunten op, zoals de namen van de

          Bedankt Harm,

          Was mij bekend, maar ik had er niet aan gedacht het door te geven.
          Zal ik ook aan de vraagsteller doorgeven.

          groeten
          Sietze
        • Menne Glas
          Message 4 of 26 , Oct 2, 2006
            Is het misschien een idee om vragen over (potentieel) levende personen,
            zoals nakomelingen van deze Lameijer, niet in een Genealogie-groep te
            stellen? Ik vind persoonlijk dat het geen genealogie is, maar meer iets voor
            radio-programma's als opsporing verzocht. Daarnaast ben ik althans nogal
            bezorgd over privacy. Om zomaar in deze toch wel grote groep gegevens over
            (mogelijk) levende personen te gaan uitwisselen, lijkt mij geen goed idee.

            Daarom bij deze mijn (herhaalde) verzoek aan Harm als Moderator: is het geen
            goed idee om ons binnen deze groep te beperken tot gegevens die openbaar
            zijn? Dus geboren minstens 100 jaar terug, gehuwd minstens 80 jaar geleden
            en overleden minstens 50 jaar geleden?

            Groet, Menne

            Op 2-10-06 heeft sietze_elsinga <sietze@...> het volgende
            geschreven:

            > --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com<groningen-genealogy%40yahoogroups.com>,

            > (Jan Jacob)
            > collega

            > Dat
            > kinderen

            > Bedankt Harm,
            >
            > Was mij bekend, maar ik had er niet aan gedacht het door te geven.
            > Zal ik ook aan de vraagsteller doorgeven.
            >
            > groeten
            > Sietze

          • Judith Henstra
            Message 5 of 26 , Oct 2, 2006
              Ookal ben ik niet zo actief op deze groep, ik wil me hier toch van
              harte bij aansluiten, vanwege de privacy. Het valt mij ook op hoe
              "makkelijk" mensen soms met de gegevens van nog levende of mogelijk
              nog levende personen omgaan. De persoon in kwestie wil misschien
              helemaal niet bediscussieerd worden in een yahoo-groep, zonder zijn/
              haar medeweten. Misschien is het zelfs illegaal (afhankelijk van het
              soort van gegevens dat vermeld wordt).

              "Opsporing verzocht" vind ik op zich geen probleem - ik vind het
              juist leuk als iemand bijv. nav mijn website vraagt of ik toevallig
              iets weet over zijn vroegere buurman/leraar Schuil. Maar inderdaad,
              ik geloof niet dat het binnen deze groep valt.

              Groeten,

              Judith Henstra
              Familienamen: Henstra, Holmans, De Block, Schuil en Knorr.

              Http://www.henstraweb.com

            • Erick Staal
              Message 6 of 26 , Oct 2, 2006
                Ik sluit me aan bij Menne. Het is beter om niet openbare gegevens zoals Etat
                present of kort geleden overledenen niet via deze groep op het spoor te
                komen.

                mvg, Erick
              • Dick Kuil
                Message 7 of 26 , Oct 2, 2006
                  Judith,

                  Gelden voor een rubriek "Opsporing verzocht" andere privacyregels dan in de Yahoogroep?
                  Niet zo moeilijk doen!

                  Dick Kuil

                  Genealogie & Historie Pekela
                  http://groups.google.com/group/pekela

> [...]

                  > openbaar
                  > zijn? Dus geboren minstens 100 jaar terug, gehuwd minstens 80 jaar

                • Dick Kuil
                  Message 8 of 26 , Oct 2, 2006
                    Erick en Menne,

                    Leggen jullie nu een bom onder b.v. een project als Graftombe.nl?
                    Graag nuanceren!

                    Message 9 of 26 , Oct 2, 2006
                      Menne Glas wrote:
> [...]
                      > die openbaar zijn? Dus geboren minstens 100 jaar terug, gehuwd
                      > minstens 80 jaar geleden en overleden minstens 50 jaar geleden?

                      Waarom Menne?

                      Alleen de gegevens die de overheid verzamelt (burgerlijke stand,
                      bevolkingsregister) worden door de overheid tegen de openbaarheid beschermd.
                      Voor de gegevens die je particulier verzamelt gelden deze restricties niet.
                      Daar ben je alleen gebonden aan de mate van vertrouwelijkheid die je zijn
                      opgelegd of gevraagd bij het verkrijgen van deze gegevens.

                      Je kunt met je kennis over nog levende personen (meestal directe
                      familieleden) af en toe iemand op weg helpen. Niet alleen bij deze, en dat
                      ben ik met je eens, meer in "vermist" of "spoorloos" thuishorende vraag,
                      maar ook anderen die op zoek zijn naar hun familie en daardoor wellicht hun
                      gegevens kunnen completeren door informatie in te winnen bij nog levende
                      personen. Dat men daar voorzichtig mee om dient te gaan spreekt vanzelf.
                      I.c. werd niet meer dan een hint gegeven naar het CBG en het openbare
                      telefoonboek.

                      Overigens gelden voor de registers van de burgerlijke stand de wettelijke
                      termijnen van niet openbaar zijn:
                      geboorten: 100 jaar
                      huwelijken en echtscheidingen: 75 jaar (en geen 80 jaar)
                      overlijden: 50 jaar
                      Bevolkingsregisters - tot plm. 1938 (het oude gezinskaartenstelsel) is
                      openbaar. Het vanaf eind dertiger jaren in gebruik genomen
                      persoonskaartenstelsel is niet openbaar. Persoonskaarten van overledenen
                      zijn verkrijgbaar bij CBG. (die bepaalde informatie afschermt).

                      Met vriendelijke groeten,
                      Ben Doedens
                    • Menne Glas
                      Message 10 of 26 , Oct 2, 2006
                        Dick,

                        Hoe kun je nu openbare graf-gegevens op gelijke lijn zetten met het vragen
                        om prive-ínformatie zoals adres-gegevens en dergelijke van nog levende
                        nakomelingen?

                        Het lijkt me nogal onvergelijkbaar. Het lijkt me dat je zelf wel wat
                        genuanceerder mag zijn, in plaats van mij te vragen mijn mening te
                        nuanceren.

                        Mij lijkt een simpele regel, zoals het volgen van de normen voor
                        openbaarheid zoals de archieven die hanteren, nogal voor de hand liggen in
                        een genealogische groep. Als je daarboven persoonlijke gegevens over levende
                        mensen wilt uitwisselen, doe je dat maar in de privé-sfeer. Het lijkt me dat
                        deze groep met zijn 900 leden daar niet het aangewezen medium voor is.

                        Verder stel ik voor dit aan de moderator over te laten. Die stelt de regels
                        voor de groep.

                        Menne

                        Op 2-10-06 heeft Dick Kuil <dickkuil@...> het volgende geschreven:

                        > Erick en Menne,
                        >
                        > Leggen jullie nu een bom onder b.v. een project als Graftombe.nl<http://graftombe.nl/>
                        > ?
                        > Graag nuanceren!
                        >
                        > Genealogie & Historie Pekela
                        > http://groups.google.com/group/pekela

                      • Menne Glas
                        Message 11 of 26 , Oct 2, 2006
                          Ben,

                          Het lijkt me niet meer dan normaal om de openbaarheidsregels zoals bv. de
                          archieven hanteren te handhaven in een grote groep zoals deze. wat je privé
                          doet, valt daarbuiten. Ik persoonlijk heb er bezwaar tegen als gegevens van
                          levende personen, zonder hun uitdrukkelijke toestemming, hier zomaar in een
                          groep van 900 leden verspreid worden. Niet iedereen stelt er prijs op dat
                          zijn gegevens zomaar in openbaarheid gebracht worden.

                          Verder stel ik voor hier niet over te discussieren, maar de richtlijnen van
                          onze moderator af te wachten.

                          Menne

                          Op 2-10-06 heeft Ben Doedens <b.doedens@...> het volgende geschreven:

> [...]
                          > persoonskaartenstelsel is niet openbaar. Persoonskaarten van overledenen
                          > zijn verkrijgbaar bij CBG. (die bepaalde informatie afschermt).

                        • Judith Henstra
                          Message 12 of 26 , Oct 2, 2006
                            * Persoonlijke aanvallen op andere leden, commentaar op elkaars
                            gedrag en
                            discussie daarover is niet toegestaan in de groep.

                          • Dick Kuil
                            Message 13 of 26 , Oct 2, 2006
                              Ben,

                              Je stelt terecht dat gegevens uit de Burgerlijke Stand voorwaardelijk (100-75-50) openbaar zijn. Voor gegevens van een persoon die korter dan 100 jaar is geboren, kun je niet bij een gemeente terecht. Is het dan niet vreemd dat je de gegevens wel bij het CBG kunt verkrijgen via een kopie van de persoonskaart?

                              Daarnaast hebben we te maken met twee verschillende zaken: "Openbaarheid" en "Privacy". Ten aanzien van de eerste gelden wettelijke bepalingen. Ten aanzien van "Privacy" heb je te maken met gevoelskwesties. In werkelijkheid met iets "ongrijpbaars". Zo kun je bij een huwelijk uit 1920 vermelden dat er erkenning van kinderen heeft plaatsgevonden. Wel openbaar maar misschien pijnlijk voor nakomelingen. Het CBG vermeldt dat doden geen privacy kennen. Maar de nog levende nakomelingen dan?

                              Indien gegevens van b.v. overleden personen die volgens de Burgerlijke Stand nog niet openbaar zijn (b.v. geboren in 1930 en overleden in 1990) wel via een grafsteen of een familiebericht in de krant vermeld worden, wordt de openbaarheid dan opgeheven? Vandaar hoe om te gaan met gegevens van mensen die op een kerkhof of in de krant worden gevonden?

                              Het is voor vele onderzoekers wenselijk dat hier duidelijk wordt wat wel of niet gepubiceerd mag worden.

                              Message 14 of 26 , Oct 2, 2006
                                Menne,

                                Ik ben het volledig met je eens tav gegevens mbt de "openbaarheid". Waar het mij om gaat is regels en normen mbt de "privacy".
                                En juist dat laatste is ongrijpbaar en lijkt mij moeilijk definieerbaar.

                                Ik vind het principieel onjuist om de moderator van deze groep met dit probleem op te zadelen. Hij is ook maar een mens en dus niet alwetend. Misschien zijn er groepsleden die het uitdagend vinden om hierover te discussieren.

                              • sietze_elsinga
                                Message 15 of 26 , Oct 2, 2006
                                  Inmiddels een hele interessante discussie.
                                  Aangezien ik de veroorzaker ervan ben met mijn vraag, meen ik ook
                                  het recht te hebben (hoewel off topic) er een keer op te reageren.
                                  Daarna zal ik dit niet meer in de groep doen, want dat past niet bij
                                  de doelstelling van de groep.

                                  Wat ik gedaan heb is niet meer dan de vraag naar de betreffende
                                  persoon of eventuele nakomelingen in deze groep te stellen
                                  (anoniem), de privacy van de vragensteller heb ik daarmee in acht
                                  genomen.

                                  Mocht de betreffende persoon nog in leven zijn (want dat wist de
                                  vragensteller niet), dan wordt zijn privacy volgens mij niet
                                  aangetast omdat er verder niets over hem wordt vermeld.

                                  Waar ik niemand over hoor is de mogelijkheid dat de betreffende
                                  personen toevallig lid zijn van deze groep en dan zou ik dus kunnen
                                  bemiddelen in het tot stand brengen van het contact tussen die
                                  personen met het oog op de oude foto's die de aanvrager heeft.

                                  Tenslotte schat ik alle andere deelnemers toch iets hoger in dan
                                  degenen die de discussie hebben aangezwengeld.
                                  Mocht er iemand zijn die weet waar de betreffende personen te
                                  bereiken zijn als ze geen lid van de groep zijn, dan verwacht ik na
                                  mijn vraagstelling dat ze mij buiten de groep om deze informatie
                                  doorspelen, of de betreffende personen zelf benaderen en hen op een
                                  en andere wijzen.

                                  Dus de hele commotie over privacyu ontgaat mij.
                                  Het enige wat de moderator zou kunnen doen is mij verwijten dat de
                                  vraagstelling off topic was en dat heb ik mij in mijn ijver om te
                                  bemiddelen niet gerealiseerd, waarvoor mijn excuses.

                                  Wta mij betreft kan hiermee de discussie in de nieuwsgroep worden
                                  beeindigd.
                                  Mocht iemand nog behoefte hebben naar mij te reageren, dan s.v.p.
                                  buiten de groep om, ook als toevallig de betreffende personen bekend
                                  zijn.

                                  Met vriendelijke groeten,
                                  Sietze Elsinga

                                  sietze.elsinga@...
                                  http://www.elsinga-s.nl/
                                • Erick Staal
                                  Message 16 of 26 , Oct 2, 2006
                                    Misschien is het een idee om vragen over levenden of mensen die kort geleden
                                    zijn overleden in de groep te stellen, maar de beantwoording buiten de groep
                                    om te doen met hooguit een berichtje naar de groep dat er een antwoord bekend
                                    is. Dan houd je de privacy zo veel mogelijk in takt en laat je aan de
                                    levenden meer vrijheid in of ze wel of niet betrokken willen zijn.
                                    Ook laat deze methode de mogelijkheid open dat andere geinteresseerden dan die
                                    informatie rechtstreeks kunnen opvragen bij de inzender of beantwoorder. Het
                                    is dan aan de betrokkene (directe familie), inzender en/of beantwoorder hoe
                                    eea verder gaat lopen.
                                    Het blijft echter m.i. aan de discretie van betrokkenen hoe hier op een goede
                                    manier mee om te gaan. Op mijn eigen site hanteer ik een grens van ruwweg
                                    geboren in 1870. Dwz dat de overlijdensdatum over het algemeen ruim voor 1970
                                    zal liggen. Hierdoor laat je wat meer ruimte hoe mensen zelf de geschiedenis
                                    van hun familie verder willen 'aankleden' en hoe ver men wil gaan om zaken al
                                    dan niet te publiceren. Maar dat is mijn mening.

                                    mvg, Erick
                                    ps. Dick: graftombe.nl valt m.i. buiten de scope omdat de informatie die op de
                                    grafsteen is gezet door de betrokkene over het algemeen bij leven is
                                    goedgekeurd. Iedereen kan het rechtstreeks lezen en het is openbaar.

                                  • Moderator (Harm Selling)
                                    Message 17 of 26 , Oct 2, 2006
> [...]
                                      >zijn? Dus geboren minstens 100 jaar terug, gehuwd minstens 80 jaar geleden

                                      Met het voorstel om geen gegevens te plaatsen in de groep over levende personen ben ik het in principe helemaal eens, al vind ik harde grenzen van 50/80/100 jaar wel heel erg bindend.

                                      Wat betreft de vraag waar het allemaal mee begonnen is... die vraag draait om een persoon die in 1994 overleden zou zijn. Veel persoonlijke informatie bevat de vraag verder niet behalve dat het gaat om een scheepsmachinist uit Hoogezand.
                                      Met deze vraag in de groep heb ik weinig problemen... met de eventuele antwoorden wel. Een antwoord waarin namen en huidige adressen van de kinderen of andere familieleden worden genoemd, hoort wat mij betreft niet in de openbaarheid (dus niet in deze groep) thuis. Dit is echter geen belemmering om de gegevens niet te kunnen toesturen, want dat kan heel goed via e-mail, buiten de groep om.

                                      Mijn voorstel is om het volgende toe te voegen aan de listinfo:
                                      - Persoonlijke gegevens van levende personen dienen niet in de groep geplaatst worden. Mocht een in de groep geplaatste vraag aanleiding zijn tot het vertstrekken van persoonlijke gegevens van levende personen, dan dient deze informatie per e-mail, buiten de groep om, te worden toegestuurd aan de vragensteller.

                                      Het reageren via e-mail geldt overigens ook voor persoonlijke berichten zoals bedankjes. Ondanks dat in de listinfo wordt vermeld dat bedankjes buiten de groep om dienen te worden verstuurd (want meestal slechts voor 1 persoon van belang), zie ik toch heel regelmatig bedankjes in de groep voorbij komen.

                                      Harm Selling
                                      hselling@...

                                      http://www.genealogiegroningen.nl
                                      http://www.genealogiewinschoten.nl
                                    • Moderator (Harm Selling)
                                      Message 18 of 26 , Oct 2, 2006
                                        In aanvulling op m'n vorig bericht, waarin ik een aanvulling op de listinfo voorstel, vraag ik de discussie in de groep te beëindigen.

                                        Eventuele bezwaren tegen deze aanvulling of eventuele op- en aanmerkingen, ontvang ik graag via e-mail.

                                        Voor de volledigheid, het gaat om de volgende aanvulling:

                                        - Persoonlijke gegevens van levende personen dienen niet in de groep geplaatst te worden. Mocht een in de groep geplaatste vraag aanleiding zijn tot het verstrekken van persoonlijke gegevens van levende personen, dan dient deze informatie per e-mail, buiten de groep om, te worden toegestuurd aan de vragensteller.

                                        Message 19 of 26 , Oct 2, 2006
                                          Dick Kuil wrote:
> [...]
                                          > dan 100 jaar is geboren, kun je niet bij een gemeente terecht. Is het
                                          > dan niet vreemd dat je de gegevens wel bij het CBG kunt verkrijgen

                                          Ja en nee.
                                          De burgerlijke stand en haar regelgeving valt onder het ministerie van
                                          Justitie.
                                          Het bevolkingsregister en haar regelgeving valt onder het ministerie van
                                          Binnenlandse Zaken.
                                          Tussen beide ministeries is er dus enige discrepantie. Wat het ene
                                          ministerie niet wil, laat het andere ministerie, zij het beperkt, toe.

> [...]
                                          > heeft plaatsgevonden. Wel openbaar maar misschien pijnlijk voor
                                          > nakomelingen. Het CBG vermeldt dat doden geen privacy kennen. Maar de

                                          Ons recht op "privacy" is in de eerste plaats vastgelegd in de Grondwet.
                                          Artikel 10 Grondwet.
                                          1. Ieder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen
                                          beperkingen, recht op eerbiediging van zijn persoonlijke levenssfeer.

                                          2. De wet stelt regels ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer
                                          in verband met het vastleggen en verstrekken van persoonsgegevens.

                                          3. De wet stelt regels inzake de aanspraken van personen op
                                          kennisneming van over hen vastgelegde gegevens en van het gebruik dat
                                          daarvan wordt gemaakt, alsmede op verbetering van zodanige gegevens.

                                          De grondwettelijke rechten zijn uitgewerkt in de wet beschermings
                                          persoonsgegevens waar staat:

                                          Artikel 2
                                          1. Deze wet is van toepassing op de geheel of gedeeltelijk
                                          geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens, alsmede de niet
                                          geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens die in een bestand zijn
                                          opgenomen of die bestemd zijn om daarin te worden opgenomen.
                                          2. Deze wet is niet van toepassing op verwerking van persoonsgegevens:
                                          a. ten behoeve van activiteiten met uitsluitend persoonlijke of
                                          huishoudelijke doeleinden;
                                          En dus houdt daar voor iedere particulier de wettelijke verantwoording op.

> [...]
                                          > krant vermeld worden, wordt de openbaarheid dan opgeheven? Vandaar
                                          > hoe om te gaan met gegevens van mensen die op een kerkhof of in de

                                          Het is aan de familie om te bepalen wat men openbaar maakt. Doet men
                                          aankondiging in de krant of op Mensenlinq, dan maakt men zelf die gegevens
                                          openbaar. Het is dan vreemd om te gaan schermen met bescherming van de
                                          persoonlijke levenssfeer.

                                          > Het is voor vele onderzoekers wenselijk dat hier duidelijk wordt wat
                                          > wel of niet gepubiceerd mag worden.

                                          Zie boven. Iemand die aan genealogie doet verzamelt gegevens voor zichzelf,
                                          niet voor een vereniging, club, gemeente, krant, politie, winkel,
                                          leverancier, etc. etc. Het, ik noem het maar "bedrijfsmatig" verzamelen van
                                          gegevens wordt in de wet geregeld.

                                          Wat natuurlijk NIET wil zeggen dat iedere genealoog dan een vrijbrief heeft
                                          voor het publiceren van allerlei gegevens van nog levende personen. Als ie
                                          het goed aanpakt zal ie dat op zijn minst met medeweten van de betrokkenen
                                          doen. Heeft iemand er bezwaar tegen, dan kan ie dat kenbaar maken, zodat er
                                          rekening mee kan worden gehouden. En krijgen burgers er onderling mot over,
                                          dan is er de gang naar de rechter.

                                          Met vriendelijke groeten,
                                          Ben Doedens
                                        • J. van Bolhuis
                                          Message 20 of 26 , Oct 3, 2006
                                            De discussie met belangstelling gevolgd. Ik zat erop te wachten tot de
                                            wet bescherming persoonsgegevens langs zou komen. In annvulling nog: NAW
                                            (Naam, adres, woonplaats) gegevens vallen niet onder de bescherming van
                                            de wet, tenzij de betrokkene dat nadrukkelijk aangeeft. Het uitgeven van
                                            een telefoonboekboek zou anders ook onmogelijk zijn.
                                            Het openbaar maken van gegevens uit eigen bestand (voor persoonlijk
                                            gebruik bestemd!) is dus niet toegestaan!
                                            De wet bescherming persoonsgegevens heeft betrekking op levende
                                            personen. Iemand kan dus bezwaar maken wanneer iets in een bestand wordt
                                            opgenomen wat hij/zij niet openbaar wil hebben (b.v. een WO II
                                            gebeurtenis), maar kinderen kunnen dat niet als het hun (overleden)
                                            ouders betreft.
                                            Ikzelf ga daar in de praktijk als volgt mee om:
                                            1. zoveel mogelijk weten degenen die in mijn bestand voorkomen wat er in
                                            de concept genealogie over heb staat, zodat ze kunnen corrigeren,
                                            aanvullen of wijzigen.
                                            2. anders dan de wet, vind ik het kies om kinderen wel degelijk (tot op
                                            zekere hoogte) te laten bepalen wat er over hun ouders gezegd wordt. Dat
                                            komt erop neer dat ik controleer of de aangeleverde informatie juist is,
                                            wanneer dat niet mogelijk is laat ik de informatie voorafgaan door iets
                                            als "volgens familieoverlevering ..." of "Dhr X vertelde...", of ik neem
                                            het simpelweg niet op.
                                            3. Van de meest vreemde kanten krijg ik verzoek om adressen van
                                            zoekgeraakte familieleden, oud klasgenoten enz. Gewoonlijk heb ik die
                                            vrij snel geïdentificeerd, maar het adres of andere gevraagde informatie
                                            geef ik pas door na toestemming van de betrokkene zelf.

                                            Jan van Bolhuis

                                          • Ben Doedens
                                            Message 21 of 26 , Oct 3, 2006
                                              J. van Bolhuis wrote:
> [...]
                                              > onmogelijk zijn.
                                              > Het openbaar maken van gegevens uit eigen bestand (voor persoonlijk
                                              > gebruik bestemd!) is dus niet toegestaan!

                                              De wet geldt niet voor persoonlijke verzamelingen. Artikel 2, lid 2.
                                              . Deze wet is niet van toepassing op verwerking van persoonsgegevens:
                                              a. ten behoeve van activiteiten met uitsluitend persoonlijke of
                                              huishoudelijke doeleinden;

                                              Als particulier kun je dus je gang gaan. Je verzameling persoonsgegevens
                                              valt niet onder de wet. Daaruit mag je openbaar maken wat je wilt.

> [...]
                                              > wordt opgenomen wat hij/zij niet openbaar wil hebben (b.v. een WO II
                                              > gebeurtenis), maar kinderen kunnen dat niet als het hun (overleden)

                                              Mede daarom zijn er bij de persoonskaarten van het CBG gegevens afgeplakt.
                                              Zodat b.v. uit de gegevens omtrent de uitsluiting van het kiesrecht of het
                                              verlies van het nederlanderschap. Vooral omtrent de laatste feiten werden
                                              vaak uitgebreide verklaringen opgenomen in vak 35, waaruit precies bleek
                                              waarom het nederlanderschap verloren was gegaan. Hoofdreden uiteraard het
                                              treden in vreemde krijgs- of staatsdienst, maar vak 35 meldde vaak
                                              uitgebreid bij welke Duitse instantie betrokkene dienst had genomen. Maar je
                                              kunt er ook de donder op zeggen dat iedereen die NA de oorlog een
                                              Uitsluiting van het Kiesrecht kreeg voor de termijn van 10 jaar IN de oorlog
                                              hand- en spandiensten aan Duitse instanties had verleend.

                                              Met vriendelijke groeten,
                                              Ben Doedens
                                            • Kristian A. Helmholt
                                              Message 22 of 26 , Oct 3, 2006
                                                Menigte,

                                                hebben jullie enig idee waar ik informatie over koopkracht en lonen van
                                                dagloners, arbeiders,etc. in Groningen zo rond 1820 kan vinden?

                                                Het CBS begint zo rond 1899 met historische reeksen. Het Neha heeft ook
                                                wel wat, maar amper echte bedragen. Verder heb ik een paar boeken
                                                ingezien (Historie van Groningen enzo), maar daar worden vooral
                                                'makro-economische' verhalen verteld. Niet de financieel-economische
                                                situatie van 'de gewone man' anno 1820.

                                                Ik ben met name erg benieuwd wat je met een gulden in die tijd kon kopen
                                                in het Westerkwartier van Groningen.

                                                De achterliggende genealogische reden is deze: ik heb mijn voorvader
                                                Andries Louwes Helmholt teruggevonden op www.dewoonomgeving.nl. Hij moet
                                                volgens de opmeting van 1820 in elk geval zo'n 9 f grondbelasting
                                                opbrengen. Dat zou zo'n 9 gulden zijn. Hij is in 'de Poffert', dwz
                                                Sectie D Aduards, eigenaar en/of vruchtgebruiker van een 2 lapjes grond,
                                                waarop een tuin en een huis met erf staat. Ik weet (ook nog) niet hoe
                                                vaak hij dat bedrag moet ophoesten. Zijn enige zoon Louwe Andries
                                                Helmholt (deze heeft wel nog 2 zussen) wordt later boerenknecht en heeft
                                                bij zijn huwelijk in 1838 een Certificaat van Onvermogen bij zich. Zijn
                                                vader Andries Louwes Helmholt is dan arbeider op de Lagemeeden.

                                                mvg,
                                                Kristian Helmholt
                                              • J. van Bolhuis
                                                Message 23 of 26 , Oct 3, 2006
                                                  Beste Kristian,

                                                  De bij mijn weten beste publicatie op dit terrein is de dissertatie van
                                                  Richard Paping: Voor een handvol stuivers, werken, verdienen en
                                                  besteden: de levensstandaar van boeren, arbeiders enmiddenstanders op de
                                                  Grninger klei 1770-1860. Gepubliceerd Groningen 1995. Hierin ook
                                                  uitgebreide statistische gegevens.

                                                  m.vr.gr.
                                                  Jan van Bolhuis

                                                • DP & P Feitsma
                                                  Message 24 of 26 , Oct 3, 2006
                                                    wat ik een leuke bron vind is de landbouwenquete van 1800 (historia agriculturae)
                                                    helaas zegt deze ook niets over de koopkracht, wel over het dagloon van een knegt en een boerenarbeider

                                                    Degene die namens Groningen de vragen beantwoordde was Geert Reiders(onderdendam)

                                                    -van seeven tot tien gulden is doorgaans de prijs van duisend pond hooi

                                                    -bij het oogsten van koolzaad: de aanneeming geschiedt doorgaans tot zodanigen prrijs dat deeze werklieden bij goed weder verdienen 25 a 30 stuivers daags, beneffens bier, jenever en tabak.

                                                    "de prijs van een goede wagen is omtrent vijf en twintig gulden, van een goede raadploeg omtrent de vijftig en die van een goede voetploeg omtrent de vijf en twintig guldens'
                                                    "in ordinaire tijden worden de koeien verkogt van 50 tot 80 gulden. In het gepasseerde voorjaar van 70 tot 130 gulden, thans zijn ze nog duurder. Dit zet de boer aan tot de aanfokkerij, waardoor ze in prijs zullen dalen. De binnenlandsche vette schaapen worden verkogt van 10 tot 15 gulden; de quelderschaapen van 6 tot 9 gulden. het slagtvee gelt thans van drie tot vier stuivers na het pont gerekend"

                                                    "Jongens en meisjes, die twaalf jaaren oud zijn en die behoorlijke verschooning van klederen hebben en willen werken, kunnen kost en klederen verdienen.
                                                    "Braave aankomende jongens van 16 of 17 jaaren twee, drie of vier jaaren bij de boer gedient hebbende, verdienen van 15 tot 70 gulden; een knegt van 90 tot 120 gulden, de meisjes van die jaaren 30 of 40 gulden en eene groote of opperste meid van 50 tot 70 gulden.
                                                    De dagloonen zijn des zomers 7 1/2 of 8 en des winters 6 stuivers midsgaders de kost, doch deezen reegel word in den zomer niet nauwkeurig in acht genomen, dan verdient somwijlen een daglooner wel eens meer dan een gulden en de kost ieder dag, wanneer hij aangenomen werk heeft".

                                                    groeten dirk