Leving

  • Menne Glas
    Message 1 of 7 , Oct 1, 2006
      Goedemorgen,

      Recent heb ik een echtpaar aan mijn kwartierstaat kunnen toevoegen: Frerick
      Hindricks die omstreeks 1689 met Jantien Jansen Leving trouwde. Zij leefden
      in Garnwerd, tenminste, daar werd Jantien op 13 juni 1689 lidmaat, en daar
      lieten ze hun kinderen dopen. Frerick zal rond de eeuwwisseling overleden
      zijn: Jantien hertrouwde te Garnwerd 30 juli 1702 Cornelis Jans, en nogmaals
      aldaar 21 juli 1709 Focke Clasens. Zij overleed 5 maart 1730.

      Mijn vraag is: Jantien gebruikt nu al (eind 17e eeuw) een familienaam, die
      ik verder in Noordlaren/Zuidlaren en omgeving tegenkom. Weet iemand
      misschien of zij daarvandaan komt? Een Hindrikje Leving, dochter van Jan
      Leving, trouwt eind 17e eeuw in stad Groningen, zij komt meen ik van
      Zuidlaren. Zou best wel eens een zuster kunnen zijn.

      Daarbij: het paar laat als eerste kind een "Lois Lamas" dopen op 23 feb.
      1690, en nog eens op 19 aug. 1684. Dat is wel een hele bijzondere naam in
      het Westerkwartier! Doet een beetje Frans aan nietwaar? Is iemand deze naam
      "Lamas" wel eens ergens tegengekomen? Zal toch echt niet van oorsprong
      Gronings zijn?

      Hulp is zeer welkom op deze zondag .....

      Groet, Menne

    • Erick Staal
      Message 2 of 7 , Oct 1, 2006
        Hallo Menne,

        Qua Lois Lamas:

        Het lijkt mij een complete vernoeming naar een Louis Lamas of Lamasse.

        http://home.vicnet.net.au/~geneal/bloemendaal/balk/balkanc1.htm

        Zoeken op Lamas.
        Alleen deze is te Purmerend en een kleine eeuw te laat. Misschien wel een
        bron.

        Verder in familysearch een familie Lamas te Utrecht in de goede periode.

        mvg, Erick

      • Hans Homan Free
        Message 3 of 7 , Oct 1, 2006
          Hoi Menne,

          Leuk om te zien dat je nu ook Drentse voorouders hebt. De naam Leving komt
          al vroeg voor in de omgeving van Noordlaren en Zuidlaren. Hieronder een
          mogelijke kandidaat als "ouderpaar" maar helaas zijn de doopboeken van
          Zuidlaren in deze periode nogal fragmentarisch, en er zijn tenminste een
          stuk of 6 Jan Leving's in Zuidlaren Noordlaren in de periode 1600 - 1660.
          Heb jij een lijstje met alle kinderen van Frerik Hindriks, dan kan ik nog
          eens kijken of ik nog iets kan vinden.
          In mijn bestand komt wel het huwelijk voor met Focke Claassen. Daaruit o.a.
          een zoon Claas, die weer in Zuidlaren ondert. met Geertruid Schuiling.

          I Jan Leving, geboren circa 1625 te Zuidlaren, zoon van

          Jan Leving.

          Ondertrouwd op 22-10-1654 te Noordlaren, gehuwd voor de

          kerk op 12-11-1654 te Zuidlaren met Aaltje Aring,

          geboren circa 1634 te Glimmen, dochter van Hindrik

          Aring en Aaltje Leving.

          Uit dit huwelijk:

          1. Grietje Leving, gedoopt 8-1656 te Zuidlaren.

          Naam niet zeker. Echter de vrouw van Nanne Abbring

          is een zuster van Jan, Hindrik en Laurens Leving,

          en haar kleindochter is Grietje. Gehuwd met Nanne

          Abbring, geboren circa 1655, zoon van Jan Abbring

          en Riemen Edskes.

          RAG Toegang 730 Inv.nr. 1609. Fol. 101:

          Ondergeschreven Nanno Abbringe tot Haren bekenne

          voor mij selfs en als legitimus tutor over mijne

          minderjarige kinderen an Advocaat Joan Meinderts

          schuldig te zijn 749 car gld 1 st heerkomende

          wegens agterstallige renten van verscheidene

          capitalen alsmede verschotene penningen en advocati

          salaris in verscheiden processen gedebourseert en

          voorgevallen, alles tot den 1 maij 1710. Jaarlijks

          5% rente vanaf 1 mei 1711.

          Nanne Abbringe voor mij en mijne minderjarige

          kinderen en ik Jan Abbringe stellen al hun goederen

          tot onderpand. Hierover de stok gelegt na Selwerder

          Lantregt voor 3 erfgesetenen: de Heer Regnerus

          Cremers, de Heer Georgius Homan en Jacobus Bier.

          Groningen, 31 december 1710, geregistreerd 29 juli

          1739 (onderst:) Nanno Abbrink, Jan Abbrink, Albert

          Abbrink en de drie erfgesetenen. Kanlijn: rest noch

          506 gld.

          GrA-730-1701-f09 dd 22-6-1706: Den 22 Junij 1706 is

          de schulte ter plaatse geeauthoriseert bij publique

          uijtmieninge onder parate executie te vercoopen

          eenige porcelen landts, toebehorende Nanne Abbringe

          en Harmen Homan tot Haren mits dat door de

          vercopers van t vercofte borge sal werden gestelt.

          2. Jan Leving, gedoopt op 19-09-1658 te Zuidlaren.

          OSA 1785 pp 1718 dd.3-5-1716 Jan Levink tot

          Zuidlaren voor hem, zijn broeder Hendrik Levinks

          soontjen tot Zuidlaren en zijn swager Nanne

          Abberinge tot Haren als met hun drieen erfgenamen

          van Laurens Levink 800 gld. (zie p. 1695, zie ook

          p. 2044 en 2064)

          3. N.N. Leving, gedoopt op 05-04-1663 te Zuidlaren.

          4. Jan Leving, gedoopt 1664 te Zuidlaren.

          Gedoopt als z.v. Jan Leving.

          OSA 1785 pg 1718 dd 3-5-1716 Jan Levink tot

[...]

          OSA 1785 pg 2044 dd.2-11-1720 Jan Levink tot

          Zuidlaren voor sijn swager Nanne Abberinge van zijn

          neve Jan Levink tot Zuidlaren geerfd 550 gld.

          5. Hindrik Aring Leving, gedoopt 1667 te Zuidlaren.

          Gedoopt als z.v. Jan Leving.

          Toegang 730, inv.nr. 1493.p. 164 23 7br 1701

          Jan Levinge tot Suidlaren met submissie van t

          gerichte (sijnde voor hem domicilum citandi

          angenomen bij Nanne Abbringe) tot voormond, Lammert

          Jans en Hind. Abbringe tot voogden angesworen over

          Hind. Levinge en Annigien Jacobs kinderen.

          Geauthoriseerd tot afkoop of scheidinge.

          p. 183 5 december 1704 In plaats van Jan Leving als

          voormond over 't minderjarig kind van Hindrick

          Leving bij Annegien Jacobs heeft Nanne Abbringe ter

          instantie der voorstanderen in desselfs plaatse

          aengesworen en sulx geduijrende de scheijdinge.

          Gehuwd met Annigje Jacobs.

          6. Laurens Leving, gedoopt 1670 te Zuidlaren,

          overleden 1-1716 te Zuidlaren.

          7. Hindrikje Leving, gedoopt 1673 te Zuidlaren.

          Met Vriendelijk Groeten
          Hans Homan Free
          http://home.hetnet.nl/~homanfree/

          Message 4 of 7 , Oct 1, 2006
            Hans,

            Onderstaand wat ik heb bijeengesprokkeld van Jantje Jans Leving.
            Er moet nog een goede verklaring zijn voor "Lois Lamas"?

            Als de zoon uit 2e sorry 3e huwelijk bewijsbaar in Zuidlaren trouwt is dat
            natuurlijk erg mooi!!!

            Groet, Menne

            1. Jantien Jansen Leving overleed op 5 mrt 1730 te Garnwerd.
            * Lidmaat: aangenomen, vrouw van Frerick Hindricks, 13 jun 1689,
            Garnwerd.
            * Lidmaat: bevonden, met overlijden, 30 jun 1709, Garnwerd.
            Jantien trouwde Frerick Hindricks circa 1689.
            * Lidmaat: aangenomen, 15 sep 1687, Garnwerd.
            Kinderen:
            2 M i. Loijs Lamas Frericks werd gedoopt op 23 feb 1690 te Garnwerd en

            overleed jong.
            3 M ii. Jan Freriks werd gedoopt op 17 jan 1692 te Garnwerd en overleed

            vóór 1769.
            Dooptekst: Noch [17 jan. 1692] het soontien van Frerix Hindricks ende
            Jantien
            Lewincks gedoopt met de name Jan Lewinck

            WK 351 fol. 192, rechtdag Niehove 13 dec. 1757: In saaken Jan Freriks in
            qlte
            als desen door erfregt van sijne ouders an hem hebbende bekomen Impt. ct.
            Martjen Engberts wed. van wijlen Jan Isebrants voorbehoudens het regt nopens
            de
            clausule en reserve ter versegeling gementioneert tot Niehove Ged.; Impt wil

            dat Ged. 200 cgl. met rente volgens verzegeling 20 april 1744 aflost. Idem
            100
            cgl. volgens verzegeling 21 juli 1739.

            WK 379 fol. 85v, 2 juni 1790: Martje Jans, geads. met haar man Frans Vonk,
            wedman Freerk Jans voor zichzelf en als gemachtigde van Jacob Meijer,
            Grietje
            Meijer geads. met haar man Jan Hindriks, Maria Meijer, Evertje Meijer,
            Elisabeth Margareta Meijer, en van Jan Meijer ingevolge procuratie dd. 1
            juni
            1790, ter ener, en Derk Derks x Jantje Pieters ter andere zijde, scheiden na

            inventaris de nalatenschap door wijlen Jacob Derks en Grietje Jans
            nagelaten,
            op hen gezamenlijk vererfd; de 1e comp. staan af aan de laatsten de
            behuizing
            te Niehove zijnde een Smitterie, met al het gereedschap en materiaal, tegen
            1550 cgl. Daarvan 75 betaald, en de rest geleend van Frans Vonk en vrouw
            tegen
            3.5 %.
            Jan trouwde Grietje Jans op 25 apr 1723 te Niehove. Huwelijksstatus:
            ondertrouw. Grietje werd geboren van Ezinge.

            Huwelijksnotities: Huwelijk Niehove: 1723, 25 Apr. Jan Freriks van
            Garnwert en Grietje Jansen van Esinge, gecopuleert in maij 1724.
            * Lidmaat: met attestatie van Ezinge, 20 jun 1723, Niehove.
            * Getuige: moeder Martjen Jans x Isebrandt Jans, 12 apr 1769,
            Niehove.
            * Getuige: moeder Aaltjen Jans x Gerriet Albers, 25 okt 1774,
            Niehove.
            * Getuige: moeder Frerik Jans x Hindrikje Jacobs, 30 jun 1777,
            Niehove.
            4 M iii. Lois Lamas Frericks werd gedoopt op 19 aug 1694 te Garnwerd.
            5 M iv. Hindrick Frericks werd gedoopt op 22 aug 1697 te Garnwerd.
            6 V v. Lammetien Frericks werd gedoopt op 1 okt 1699 te Garnwerd.
            Jantien trouwde vervolgens Cornelis Jans op 30 jul 1702 te Garnwerd.
            Kind:
            7 M i. Frerick Cornelis werd gedoopt op 5 jul 1705 te Garnwerd.
            Jantien trouwde vervolgens Focke Clasens op 21 jul 1709 te Garnwerd.
            Kind:
            8 M i. Claas Fockes werd geboren op 18 sep 1710 en werd gedoopt op 21
            sep
            1710 te Garnwerd.

            Op 1-10-06 heeft Hans Homan Free <homanfree@...> het volgende
            geschreven:

> [...]
            >
            > 6. Laurens Leving, gedoopt 1670 te Zuidlaren,
            >
            > overleden 1-1716 te Zuidlaren.
            >
            > 7. Hindrikje Leving, gedoopt 1673 te Zuidlaren.

          • Annelies de Wijk
            Message 5 of 7 , Oct 1, 2006
              Menne,

              nog een Groningse Lamas:

              via tresoar:

              Trouwregister Hervormde gemeente Leeuwarden, 1649
              DTB nr: 977, 1647 - 1655
              Vermelding: Bevestiging huwelijk van 14 mei 1649
              Man: Frederik Pytters Posch
              Vrouw: Grietie Pouwels Lamas, Groningen

              groet, Annelies de Wijk.

              --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "Menne Glas"

              Message 6 of 7 , Oct 1, 2006
                Das een leuke Annelies!
                Ik zal nog eens verder in Groningen zoeken. In elk geval staat er een
                huwelijk van Hindrikje geregistreerd, dat past mooi aan Hans' zijn
                Zuidlarense Leving-familie.
                Kennelijk een mobiele familie. Wellicht echt uit Frankrijk?

                Groet, Menne

                Message 7 of 7 , Oct 1, 2006
                  Hallo Menne

                  HIeronder nog wat gegevens van Menso Leving, die mogelijk een broer is van
                  Jantje, gezien de doop van een dochter Lammigje, waarvan de naam aan de
                  vaderskant wegkomt. Ik heb nooit een patroniem van hem kunnen vinden. De
                  dochter gaat naar Leens, mogelijk moet je daar eens kijken. Het zou kunnen
                  dat bij haar 2e huwelijk nog iets gedaan wordt met mombers.

                  Met Vriendelijk Groeten
                  Hans Homan Free
                  http://home.hetnet.nl/~homanfree/

                  I Menso Leving, herbergier; onderschulte Zuidlaren,

                  geboren circa 1655, overleden 1713-1715 te Zuidlaren.

                  Menso Leving wordt lidmaat te Zuidlaren in 1680.

                  SP 264 deel 4 folio 16: Trijntje Ottens, wed. van Menso

                  Leving. Zoon Jacob Leving x Aaltje Hindriks Sijbering

                  lenen 1300 gulden van Johanna Homan, wed. van Theodorus

                  Draper dd. 4-2-1738. Het bedrag is het resterende

                  bedrag van aankoop van huis en hof en waardeel te

                  Zuidlaren dd. 20-3-1719.

                  SP 264 deel 4 folio 54: Trijntje Ottens, wed. van Menso

                  Leving van Zuidlaren en zoon Jacob Leving x Aaltje

                  Sijbering lenen 700 gulden van Hindrik Hidding x Sofia

                  Hamming, brouwer te Groningen, dd. 20-1-1737.

                  SP 264 deel 4 folio 59: Trijntje Ottens, wed. van Menso

                  Leving en zoon Jacob Leving, brouwer lenen 700 gulden

                  van brouwer Hindrik Hidding x Sofia Hamming van

                  Groningen, dd. 11-12-1738.

                  SP 264 deel 4 folio 94: Trijntje Ottens, wed. van Menso

                  Leving en zoon Jacob Leving x Aaltje Sijbering lenen

                  250 gulden van Hindrik Hidding en huisvrouw van

                  Groningen, dd. 26-6-1739.

                  SP 264 deel 4 folio 141: Trijntje Ottens, wed. van

                  Menso Leving en zoon Jacob Leving x Aaltje lenen 300

                  gulden van zwager Lucas Eling x Hindrikje Sijbering,

                  dd. 17-9-1737.

                  Gehuwd voor de kerk circa 1689 met Trijntje Ottens,

                  geboren circa 1660 te Gieten, dochter van Jacob Ottens,

                  brouwer, herbergier, en Jantje Julsing.

                  Op 22-12-1686 wordt zij te Gieten aangenomen als

                  lidmaat.

                  In 1689 aangenomen als lidmaat te Zuidlaren met att.

                  van Gieten.

                  Uit dit huwelijk:

                  1. Jacob Leving, geboren circa 1685 (zie II).

                  2. Lammigje Leving, geboren circa 1690 te Zuidlaren.

                  Gehuwd voor de kerk (1) op 05-06-1712 te Leens met

                  Nanning Jurjens, geboren circa 1690 te Leens.

                  Gehuwd voor de kerk (2) op 12-11-1724 te Leens met

                  Heere Willems, geboren circa 1690.

                  Generatie II

                  II Jacob Leving, brouwer, geboren circa 1685, zoon van

                  Menso Leving (zie I) en Trijntje Ottens.

                  Aaltje Leving uxor Jacob Leving is lidmaat te Zuidlaren

                  op 22-5-1729.

                  Ondertrouwd op 15-02-1721 te Noordlaren, gehuwd voor de

                  kerk op 23-03-1721 te Zuidlaren met Aaltje Hindriks

                  Sijbering, gedoopt op 09-02-1690 te Noordlaren, dochter

                  van Hindrik Sijbering en Jantje Ottens.

                  Vader wordt Henne genoemd.

                  Uit dit huwelijk:

                  1. Menso Leving, gedoopt op 03-10-1723 te Zuidlaren.

                  Gehuwd voor de kerk op 09-05-1747 te Groningen met

                  Oetje Willems, geboren te Zuidbroek.

                  (getuige(n): Jan Veenhof, zwager).

                  2. Jan Jacobs Leving, gedoopt op 19-06-1729 te

                  Zuidlaren.

                  SP 266 Deel 10 Folio 406 dd.29-8-1791

                  Mombereed en inventaris

                  Ouders:Jan Leving en wijlen Jeigje Luichjes

                  Kinderen:2 minderjarige zoons

                  h.m.:Jan Benthem van Zuidlaren

                  m.m.:Roelof Egberts Wuffen; Jan Wiering; Hindrik

                  Westebrink

                  Bijzonderheden:

                  De bezittingen zijn mandelig met Otto Hindriks,

                  nom. ux. Hindrikje Leving, " en op deselve

                  abintestato is vererft van wijl. Hind. Luichies"

                  Gehuwd voor de kerk (1) op 19-05-1757 te Zuidlaren

                  met Jeigje Luichjens, gedoopt op 05-09-1734 te

                  Rolde, dochter van Luichje Jans en Hindrikje

                  Hindriks.

                  Gehuwd voor de kerk (2) op 04-05-1788 te Zuidlaren

                  met Elsje Andries, geboren circa 1743 te Kalkwijk,

                  overleden op 03-03-1819 te Zuidlaren.