Alberthomae

  • Dick Kuil
    Message 1 of 2 , Sep 5, 2006
      Wie kan ik blij maken met enkele tientallen systeemkaartjes met gegevens over het geslacht Alberthomae?
      Deze gegevens zijn door mij verzameld in de tijd dat de computer nog niet zijn intrede had gedaan.

      Te verkrijgen tegen portokosten of af te halen in Ten Boer.

      Dick Kuil

      Genealogie & Historie Pekela
      http://groups.google.com/group/pekela

    • Erick Staal
      Message 2 of 2 , Sep 6, 2006
        Hallo allemaal,

        Vandaag een dag doorgebracht in het Historisch Centrum Overijssel. Vnl. voor
        Stael/Staal, etc. met alles wat daarmee samenhangt (eerste (nergens aan te
        sluiten) aangetroffen vermelding 1365 te Wijhe, Thidericus Stael).

        Echter vlak voor sluitingstijd kreeg ik nog een brainwave. Als Frieling nazaat
        herinnerde ik me dat een van de Frieling kinderen (Johannes Jans), bij
        huwelijk werd genoemd: van Steenwijk.
        De herkomst van het ouderpaar Jan Frieling x Hendrina de Groot had ik tot nu
        toe staan als 'van Bedum' zoals overgeschreven uit Ritsema van Ikema.
        Ik besloot tot een gokje: nl. dat, gezien de naam Hendrina, die erg zeldzaam
        is in Groningen, ik misschien meer de Grooten of Frielings zou kunnen
        aantreffen in Steenwijk. Daar ik een nazaat ben van Jacobe Frieling, die
        geschat, geboren was rond 1720-1730 dus maar eens even snel gekeken in de
        ondertrouw registers van Steenwijk, tussen 1720 en 1730 en tot mijn
        verrassing:

        Proclamatie Steenwijk 29 mei 1724
        Jan Freijling, soldaet onder de Compagnie van de Heer Capitein Erkelens te
        Maastricht met Hendrina de Groot, j.d. van Steenwijk
        Bron: HCO DTB 427, p.77

        Toen nog even heel rap in het electronische kaartjes systeem van Zwolle
        gekeken (gezocht op Freijling).
        Otr. Zwolle, 27 mei 1724
        Jan Freijling, soldaat, wonende te Mastrigt, gaat in ondertrouw met Hendrina
        de Groot, huwelijk 11 juni 1724 te Maastrigt.
        Bron: Ondertrouwboek Zwolle, RBSO 730, p.117

        Maar hoe kwam het dat het echtpaar ondertrouwde te Zwolle terwijl er geen Jan
        Frieling/Frielink/Freijling verder te vinden was?
        Letterlijk een paar telletjes later vond ik: Hendrina de Groot
        lidmaat Zwolle, juni 1722 met attestatie van Steenwijk.
        Zij is dus eerst verhuisd naar van Steenwijk naar Zwolle waar zij vermoedelijk
        Jan F. heeft leren kennen op zijn soldateske omzwervingen. Dat zou volgens
        mij de afkondigingen in zowel Steenwijk als Zwolle perfect verklaren.

        Verder ook nog in de doopboeken van Steenwijk een Peter Johannis de Groot
        aangetroffen rond 1700-1720. (Indien kan worden aangetoond dat Hendrina de
        dochter is van Johannes (de Groot) zou dit de herkomst van de naam Johannes
        in de familie Frieling kunnen verklaren).

        En toen ging het archief dicht...
        Daarom dit voor de liefhebbers, ikzelf heb de komende maanden zeker geen tijd
        om nog weer eens af te reizen naar Zwolle of Maastricht, dus mocht iemand de
        handschoen op willen pakken, dan is 'ie van harte welkom. Vandaar ook deze
        update.

        mvg, Erick