Het Gericht van Selwerd

  • janreintsmit
    Message 1 of 4 , Sep 1, 2006
      Beste groepsgenoten,

      Wie heeft meer informatie over de gezworenen van het Gericht van
      Selwerd en het Gorecht?

      In de 14e eeuw kreeg de stad Groningen van de bisschop van Utrecht
      de taak om de rechtspraak in het Gorecht te regelen d.m.v. een
      ambtman. Het Gorecht maakte van oudsher deel uit van de heerlijkheid
      Selwerd.

      De ambtman van het Gericht van Selwerd werd in de 17e eeuw tevens
      belast met de functie van richter van Sappemeer. Deze beide
      functies, bekleed door dezelfde persoon, waren niet precies gelijk.

      De ambtman van Selwerd sprak in civiele zaken samen met twee
      bijzitters recht. In lijfstraffelijke zaken werd hij bijgestaan door
      acht bijzitters. Als richter van Sappemeer sprak hij alleen recht,
      zowel in civiele processen als in boet- en lijfstraffelijke zaken.

      De ambtman werd tijdens alle zittingen ondersteund door een
      secretaris en een fiscaal die door het stadsbestuur werden benoemd.
      Voor appel in civiele zaken hield de ambtman van Selwerd drie maal
      per jaar "Appeldagen ofte Hooftdingen" waarbij acht bijzitters
      aanwezig waren.

      In 1803 werd het Gericht van Selwerd vervangen door de Jurisdictie
      van het Gorecht en Sappemeer met als hoofdplaats Hoogezand.

      Ik heb in de literatuur weinig kunnen vinden over de gezworenen die
      ook gesworene bijzitters werden genoemd.

      Wat hield de functie van gezworene precies in, wat waren de
      selectiecriteria en werden de gezworenen voor het leven benoemd? Op
      het eerste gezicht lijkt de functie van gezworene als lekenrechter
      op die van de ette in Drenthe.

      Graag houd ik mij aanbevolen voor meer informatie en
      literatuurverwijzingen.

      Groet,

      Jan Reint Smit
    • Ineke Fenzl-Woldhuis
      Message 2 of 4 , Sep 1, 2006
        Beste Jan Reint,

        Mijn voorouder Tonnis Jans Koning was bijzitter van het Gericht van Selwerd. Ik heb informatie . Zal dat copieren zodra ik tijd heb vanmiddag( 6 uur bij jullie achter)

        MVG
        Ineke

      • Jacob Boerema
        Message 3 of 4 , Sep 1, 2006
          On 1 Sep 2006 at 13:56, janreintsmit wrote:

> [...]
          > selectiecriteria en werden de gezworenen voor het leven benoemd? Op
          > het eerste gezicht lijkt de functie van gezworene als lekenrechter

          Hallo Jan Reint,

          Uit wat er mij van is opgevallen bij het doornemen van de eerste deeltjes van
          die rechtdagen krijg ik de indruk dat er elk jaar 4 van de 8 gezworenen
          opnieuw gekozen werden, dat zou dus een termijn van 2 jaar betekenen.
          Ik denk dat je aardig in de buurt komt met de vergelijking met de etten in
          Drenthe.
          Ongetwijfeld zullen de eisen van gezworenen oa geweest zijn goed kunnen
          lezen en schrijven, vermoedelijk hervormd/gereformeerd zijn, volwassen, en
          vast ook in een bepaalde mate gegoed zijn.

          Groeten,

          Jacob Boerema
          http://home.wanadoo.nl/jgboerema/
          Message 4 of 4 , Sep 1, 2006
            Geen genealogie, wel geschiedenis.

            Een van de gebruikers van mijn genealogie site gaat 6 maanden per
            jaar toeren. Tijdens de reizen wordt ook veel gelezen. Hier een klein
            deel van zijn verslag in Schotland.

            1. "Battle of Culloden 1746", 2006, Phill Sked.

            De laatste veldslag op Britse bodem, 1746. De Jacobiten, de Schotse
            aanhangers van James Stuart, worden bloederig en definitief verslagen
            door de Hanoverianen, de Engelsen, bij Culloden, ten oosten van
            Inverness. Tot op heden HET trauma van de Schotten.
            The House of Stuart verliest zijn hoop op het herwinnen van de
            Schotse troon. The House of Hanover, natuurlijk familie, zegeviert,
            tot op de dag van vandaag. De Schotten nu: "That arrogant German family".

            De National Trust of Scotland is bezig de battlefield van Culloden zo
            her in te richten dat de posities en bewegingen van de legers exact
            nagebootst kunnen worden. Aanschouwelijk historisch onderwijs, 260
            jaar na dato !
            Werk aan de winkel in Heiligerlee en op de Mookerhei !!

            http://www.hendrick-hamel.henny-savenije.pe.kr (in English) Feel free
            to discover Korea with Hendrick Hamel (1653-1666)
            http://www.vos.henny-savenije.pe.kr Frits Vos Article about Witsen
            and Eibokken and his first Korean-Dutch dictionary
            http://www.cartography.henny-savenije.pe.kr (in English) Korea
            through Western Cartographic eyes
            http://www.henny-savenije.pe.kr/bboard Bulletin board for Korean studies