Re: [groningen-genealogy] vinkerken westerkwartier/zevenhuizen

  • Menne Glas
    Message 1 of 19 , Aug 3 7:29 AM
      Ik vind het 1x in Google.
      Op die plaats heeft iemand een leesfout gemaakt, tenminste mijn database
      zegt: "van 't Vinkehuis".
      Niet dat ik weet waar dat ligt ....

      Groet, Menne

      2006/8/3, arnoldassen <arnold.ruiter@...>:

      > Hallo allemaal,
      >
      > Wie weet iets van een gehucht, buurtschap, gebouw/bebouwing genaamd
      > Vinkerken.
      >
      > Mogelijk een relatie met de verveningen rond
      > Zevenhuizen/Midwolde/Westerkwartier.
      >
      > Arnold Ruiter

    • Bert Wijnstra
      Message 2 of 19 , Aug 3 11:18 AM
        Arnold Menne,

        In van Goors aardrijkskundig woordenboek van Nederland: Vinkhuizen
        buurtschap in gem Hoogkerk. Zou dat het kunnen zijn?

        Groeten
        Bert Wijnstra

      • arnoldassen
        Message 3 of 19 , Aug 3 11:40 AM
          Bert,Menne
          Heb ik ook al aan gedacht de wijk Vinkhuizen is daar naar genoemd neem
          ik aan. Ik ga voorlopig nog uit van Vinkerken. Zou de familie naam
          van der Vinne die ook in het westerkwartier /Zevenhuizen e.o. voorkomt
          van dezelfde oorsprong kunnen komen.

          Arnold Ruiter

          --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "Bert Wijnstra"
          <ate.w@...> wrote:

> [...]
          >
          > In van Goors aardrijkskundig woordenboek van Nederland: Vinkhuizen
          > buurtschap in gem Hoogkerk. Zou dat het kunnen zijn?

        • Thom Bulthuis
          Message 4 of 19 , Aug 3 11:51 AM
            Allen,
            Het dorp Hoogkerk is al jaren opgenomen in de gemeente Groningen.
            Maar in de wijk Vinkhuizen staat een oude boerderij, die is omgebouwd tot
            multifunctioneel centrum.
            Zie de site http://www.vinkhuys.nl/
            Maar of dit iets te maken heeft met de oorspronkelijke
            vraagstelling..........
            Thom Bulthuis.

            > In van Goors aardrijkskundig woordenboek van Nederland: Vinkhuizen
            > buurtschap in gem Hoogkerk. Zou dat het kunnen zijn?
            > Groeten
            > Bert Wijnstra

          • Menne Glas
            Message 5 of 19 , Aug 3 1:32 PM
              Ik geloof er dus helemaal niks van, van dat Vinkerken, zoals al eerder
              aangegeven.
              Morgen zal ik eventjes in het origineel kijken, dan weten we meer.
              Groet, menne

              Op 3-8-06 heeft Thom Bulthuis <th.bu-groups@...> het volgende
              geschreven:

> [...]
              > multifunctioneel centrum.
              > Zie de site http://www.vinkhuys.nl/
              > Maar of dit iets te maken heeft met de oorspronkelijke

            • Kristian A. Helmholt
              Message 6 of 19 , Aug 3 1:43 PM
                Menigte,

                boeiend puzzeltje dat 'Vinkerken'. Zelf jarenlang in Vinkhuizen gewoond
                en langs het Vinkhuys gefietst, dus het trok de aandacht. Helaas nog
                geen oplossing kunnen vinden.

                Wel net nog even in Genlias 'van de(r) Vinne' opgezocht in de periode
                tot 1850.

                Subtiel:

                - er is een familie van der Vinne rond Leek, met typische
                Westerkwartierse namen (zie ook:
                http://www.xs4all.nl/~toby48/Pinkster.htm#ID52)
                - er is een familie van de Vinne rond Maasbracht, met niet echt
                'typisch' noordelijke namen.

                Die ene r maakt hier nogal wat uit. Die Leekse familie heeft mannelijke
                voorouders in Surhuizum en verder westelijk. Is 'Vinne' eigenlijk wel
                iets Frysk? Ik ken wel Fenne en Faen als het om veen en veenachtig
                gebied gaat. Maar Vinne?

                Mijn ene vinkerken blijft ook bij die ene Google link:

                http://archiver.rootsweb.com/th/read/GEN-AFRICAN/1996-09/0842811588

                daaruit:

                456 Roelof HINDRIX-18434: b van Vinkerken; m 17 Apr 1710 Midwolde
                457 Harmke HARMENS-18435

                Op familysearch staat over Roelof 'About 1690 of Vinkehuis'. Zou Menne
                dat gepost hebben?-)

                ...ik ga maar eens rondneuzen in een oude atlas of zo....

                mvg,
                Kristian

                arnoldassen wrote:

> [...]
                >
                > Arnold Ruiter
                >
                > --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com
                > <mailto:groningen-genealogy%40yahoogroups.com>, "Bert Wijnstra"

              • Kristian A. Helmholt
                Message 7 of 19 , Aug 3 1:44 PM
                  .....ik wacht nog even met die atlas lees ik nu ;-)

                  mvg,
                  Kristian

                • Menne Glas
                  Message 8 of 19 , Aug 4 12:34 AM
                    Ervan uitgaande dat de vraag naar Vinkerken naar aanleiding van het via
                    Google te vinden huwelijk was: die Internet vermelding was (niet voor het
                    eerst, niet voor het laatst) zoals ik al vermoedde incorrect.

                    De huwelijks-inschrijving uit DTB Midwolde en Leek:
                    Roelef Hindrix van 't Vinkehuis en Harmke Harmens van de Zevenhuizen zijn
                    nae behoren afgekondigt en daarop in den H. staat des houwelik bevestigt den
                    17 April 1710.

                    Groet, Menne

                    Op 3-8-06 heeft Kristian A. Helmholt <kristian@...> het
                    volgende geschreven:

                    > .....ik wacht nog even met die atlas lees ik nu ;-)
                    >
                    > mvg,
                    > Kristian

                  • arnoldassen
                    Message 9 of 19 , Aug 4 1:20 AM
                      Menne,
                      Menne en anderen
                      Erg bedankt.
                      Ja de vraag kwam inderdaad voort uit de google /internet vermelding.

                      Roelef Hindrix is de oudst bekende voorvader van mij. (Arnold Ruiter)

                      Blijft over: Wie weet waar 't Vinkehuis was en wat het betekent.

                      Heeft het dezelfde betekenis oorsprong als 't Vinkehuys
                      Groningen/Hoogkerk. / Deze boerderij ''t Vinkhuys' stond op de lage
                      wierde 'Vinkhuizen' Of is het Vinkehuis een meer algemeen gebruikte
                      naam voor ....

                      Groeten,
                      Arnold Ruiter

                      --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "Menne Glas"
                      <menne.glas@...> wrote:

> [...]
                      zijn
                      > nae behoren afgekondigt en daarop in den H. staat des houwelik

                    • Teijo Doornkamp
                      Message 10 of 19 , Aug 4 1:47 AM
                        Leuk zo'n vraag. Ik weet al mijn hele leven niet waar de naam van de wijk
                        in Groningen eigenlijk vandaan komt. Hengelend op het internet zie ik dat
                        de doopsgezinde familie Leutscher (van origine Zwitsers) 3 boerderijen bij
                        de Stad heeft gehad, het Grote, Kleine en Nieuwe Vinkhuis. Zie
                        http://squat.net/spok/pub/052/biograf.htm, er zitten zelfs genealogen in
                        anti-speculatie collectieven. Maar daar is de datering midden 19e eeuw. En
                        het nog staande Vinkhuys is van 1834. Ongetwijfeld heeft er daarvoor iets
                        anders gestaan...

                        Teijo

                      • arnoldassen
                        Message 11 of 19 , Aug 4 2:09 AM
                          Teijo en anderen,

                          Zie ook http://www.dekker-bu9.nl/gen_Leutscher_omg.htm

                          Arnold

                          --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "Teijo Doornkamp"

                          Message 12 of 19 , Aug 4 2:24 AM
                            Hmm, geen genealogen maar googleaars bij de anti-speculatie collectieven
                            dus. Mijn wereldbeeld klopt weer ;-)

                            Teijo

                          • Menne Glas
                            Message 13 of 19 , Aug 4 2:35 AM
                              Van der AA schreef in zijn Aardrijkskundige Woordenboek (1848):

                              Vinkhuizen of Vinkehuizen, geh. in het Westerkwartier, prov. Groningen, arr.
                              en 1/2 u. W. van Groningen, kant. en 11/2 u. Z.O. van Zuidhorn, gem. en 1/2
                              u. O. van Hoogkerk.
                              Dit gehucht bestaat uit 4 hofsteden, te zamen eene opperbv;akte beslaande
                              van 122 bunder, 35 v. r. 10 v. ell., en bewoond wordend door ongeveer 40
                              inw.

                              Terwijl ik dit overtikte, zei Henk Hartog tegen mij eens in de Genealogie
                              Leutscher te kijken. Die man weet ook alles uit zijn hoofd. Daarin is
                              inderdaad sprake van onder andere "het Grote Vinkhuis"; Jannes Izaaks x
                              Grietje Manuels kopen dat in 1809.

                              Er is ongetwijfeld wel meer over dit gehuchtje te vinden, daartoe ontbreekt
                              me echter momenteel de tijd.

                              Groet, Menne

                              Op 4-8-06 heeft Teijo Doornkamp <teijodkp@...> het volgende
                              geschreven:

> [...]
                              > het nog staande Vinkhuys is van 1834. Ongetwijfeld heeft er daarvoor iets

                            • Marcel Kremer
                              Message 14 of 19 , Aug 4 4:24 AM
                                Beste Groepsleden,

                                Onder meer het Grote Vinkhuis is gebruikt voor de opvang van de
                                Zwitserse doopsgezinde vluchtelingen in 1711. Zie hierover ook de
                                familieboeken Meihuizen en Leutscher.

                                O.a.: GrA, RA-III-x-89 fol. 123: d.d. 24 maart 1711 te Groningen:
                                De voogden over het Heilige Geest Gasthuis hebben verkocht aan Jacob
                                Derks Huizinga, Luirt (Jans) Doornbusch, Pieter Ploegh en Derk
                                (Jacobs) Huizinga een huis met Friese schuur en 69 grazen land, het
                                groote Vinkhuis genoemd, buiten A-poort, in 't Vinkeland gelegen.
                                Koopsom: fl. 1.310,--.

                                Deze kopers behoorden tot de twee grootste doopsgezinde gemeenten in
                                de stad Groningen (de Groninger Oude Vlamingen en de Verenigde
                                gemeente van Waterlanders en Vlamingen) die aktief bij de opvang
                                betrokken waren.

                                Marcel

                                <menne.glas@...> wrote:

> [...]
                                beslaande
                                > van 122 bunder, 35 v. r. 10 v. ell., en bewoond wordend door

                              • Teijo Doornkamp
                                Message 15 of 19 , Aug 4 5:26 AM
                                  Dit is wat Beno Hofman, de stad-groninger historicus er door mij gevraagd
                                  over meldde:

                                  Ik heb er in mijn wijkboek 'De Schildersbuurt & West end' iets over
                                  geschreven. De oudste vermelding is uit 1642. Toen was al sprake van het
                                  Vinckhuis, gelegen 'in 't Vinckelandt'. Of er eerder sprake was van het
                                  Vinkeland dan van het Vinkhuis weet ik niet. Duidelijk is wel dat dit met
                                  elkaar van doen had. Voor de rest is het, vrees ik, gissen.
                                  Ik hoop dat je hiermee iets geholpen bent.

                                  Teijo Doornkamp

                                  Ook leuk weer eens een acte van Luit Jans Doornbusch, een voorouder van
                                  mijn vrouw tegen te komen. Deze kende ik nog niet...

                                • arnoldassen
                                  Message 16 of 19 , Aug 4 5:57 AM
                                    Teijo,

                                    Bedankt,
                                    Ja, ik ben blij met de info.
                                    <teijodkp@...> wrote:

> [...]
                                    >
                                    > Ook leuk weer eens een acte van Luit Jans Doornbusch, een voorouder van
                                    > mijn vrouw tegen te komen. Deze kende ik nog niet...

                                  • Kristian
                                    Message 17 of 19 , Aug 4 6:14 AM
                                      ....wat een puzzel. Zelfs Beno wordt er op gezet ;-) Leuke actie.

                                      Ik had al wat gezocht op variaties van vinckehuys/land (vinkehuis,
                                      vinkehuizen, etc.) ingetikt, maar 'Vincklandt' (met dt) had ik nog niet
                                      geprobeerd.

                                      Dan kom je o.a. uit op:
                                      http://www.groningen.glx.nl/alfa-final.php?straatnaam=Vinkhuizen

                                      Daar staat: "Vinkhuizen, naam van een wijk ten westen van de
                                      Friesestraatweg, genoemd naar een drietal boerderijen ’in ’t
                                      Vinckelandt’ aan de Vinkemaar, later de polder De Oude Held (ten zuiden
                                      van de Legeweg). De wijk is bebouwd vanaf 1967."

                                      Overigens is er buiten Groningen ook een Vinckeland volgens
                                      www.archieven.nl: "Eigenaren Polder Voor-Donkersloot en Woude
                                      21 Aert die Jonge Ariaenszn., Cornelis Heijmanszn., Ocker Janszn. en
                                      Cornelis Willemszn. bepalen, dat, tenzij de erfgenamen van Thomas
                                      Beuckelaer aantonen kunnen recht te hebben op het Vinckeland, die van
                                      Alblas, die van daar aarde hebben gehaald, deze hen niet behoeven te
                                      vergoeden. Extract uit het klerkenboek van het dijkrecht in de
                                      Alblasserwaard, 1522, gewaarmerkt voor de dijkgraaf, Cornelis
                                      Adriaenszn, clerk. In inv. no. 15, 1ste alphabetische nummering, omslag
                                      Y. Datering 1516 juni 4"

                                      Wat betreft het Vinkemaar: dat vind ik terug op een door Google gecachte
                                      page van het Waterschap Noorderzijlvest: daar lag van 9 december 2004
                                      tot en met 19 januari 2005 ter inzage een keurontheffing voor de
                                      Gemeente Groningen (afdeling Ingenieursbureau), Gedempte Zuiderdiep 98
                                      te Groningen voor het uitvoeren van diverse werkzaamheden in verband met
                                      de reconstructie van de Eelderbaanzone, de aanleg van het verbindende
                                      deel van de Siersteenlaan en een helofytenfilter te Groningen in het
                                      kader van het project Vinkhuizen, Eelderbaan, Siersteenlaan binnen de
                                      kern- en beschermingszone van de Vinkhuizertocht, het Vinkemaar, de
                                      Vinkhuizergraft, de Hoentocht, de Biergraft en overige wateren

                                      Samengevat: wateren met de naam Vinkhuizertocht, het Vinkemaar, de
                                      Vinkhuizergraft..... Ik vraag me af hoe oud deze namen zijn. De
                                      waterstaatskaarten (inclusief de polderkaarten) in deAtlas van Kooper
                                      (van Meindert Schroor) geven geen bevestiging. Vinkhuizen wordt 1x 'De
                                      Vinkhuizen' genoemd. Dat is gegeven de meerdere boederijen die ik op
                                      www.dewoonomgeving.nl heb teruggevonden ('hallo Leutschers') wel
                                      logisch.... Op de veldminuten, ook op www.woonomgeving.nl zie ik die
                                      namen ook niet terugkomen. Wel zie ik ten oosten van Leegkerk, ten
                                      westen van Vinkhuizen en ten noorden van de Leegeweg een watertje
                                      genaamd 'de Oude maar'. Voor de rest niets. De Grote Historische
                                      topografische Atlas Groningen (+/-1990/1930), uitgeverij Nieuwland 2006,
                                      mag ook niet baten...

                                      En Vinkhuizen staat ook niet in 'De Nieuwe Groninger Encyclopedie,
                                      uitgave van REGIO-PRojekt Uitgevers Groningen 1999'. Wel twee mensen met
                                      de achternaam Vinhuizen, maar die lijken uit het gebied om
                                      Kantens/Middelstum te komen.

                                      .....zo weinig te vinden over een naam die menig (gereformeerd) student
                                      in het geheugen gegrift staat.......hoeveel mensen hebben wel niet even
                                      in de flats van Vinkhuizen gewoond.......

                                      Leuke puzzelklus in elk geval. Ik weet weer iets meer over deze regio
                                      dankzij de vraag van Arnold Ruiter.....

                                      mvg,
                                      Kristian

                                      Message 18 of 19 , Aug 4 6:33 AM
                                        Kaart 22 in "De Atlas der Stadslanden van Groningen" is in dit verband wel
                                        leuk ....

                                        Gedateerd 7 juli 1722, met daarop "Het groote Vinkhuis" en "'t kleine
                                        Vinkhuis" ingetekend.

                                        Groet, Menne