gegevens Jan Engelkes Abbas en Grietje Davids Potter

  • mvanrein
    Message 1 of 8 , Jun 6, 2006
      Hallo allemaal

      Ik ben op zoek naar de geboortedatum en trouwdatum van Jan Engelkes
      Abbas, zoon Engelke Jans Abbas en Tryntje Arends. Jan Engelkes Abbas
      is overleden op 16-10-1841 in Bellingwolde 77 jaar oud (geboortedatum
      ongeveer 1764 in Bellingwolde)

      Hij is getrouwd met Grietje Davids Potter geboren 22-07-1763 in
      Bellingwolde en overleden 12-12-1824 in Bellingwolde. Grietje dochter
      van David Geerts Potter en Aaltje Jans.
      Volgens mijn notities is het huwelijk ongeveer in 1794 geweest.

      Dank alvast voor de reacties.
      gr. Max
    • Jan Schimmel
      Message 2 of 8 , Jun 6, 2006
        Hallo Max,

        In Bellingwolde geen doop van een Jan met deze ouders, wel eentje met een
        andere moeder:

        01-03-1765 Bellingwolde, Jan, zoon van Engelke Jans en Almt Geerts

        Het echtpaar Engelke Jans Abbas en Trijntje Arends komt helemaal niet voor
        in doopregister Bellingwolde

        Met vriendelijke groet,
        Jan Schimmel
        Website: http://www.xs4all.nl/~toby48/

      • brinktuin
        Message 3 of 8 , Jun 6, 2006
          --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "mvanrein" <mvanrein@...>
          wrote:

> [...]
          > van David Geerts Potter en Aaltje Jans.
          > Volgens mijn notities is het huwelijk ongeveer in 1794 geweest.

          Hallo Max

          Jan Engelkes Abbas is gedoopt in Bellingwolde op 1 maart 1765.

          Kerkgemeente: Bellingwolde
          Soort bron: DTB 35
          Gezindte: Nh.
          Doopdatum: 01-03-1765
          Kind Jan
          Geslacht: M
          Vader Engelke Jans
          Moeder Almt Geerts

          Zijn ouders zijn echter Engelke Jans en Almt Geerts, de door jouw
          genoemde Trijntje Arends is zijn stiefmoeder, waarmee zijn vader
          trouwde op 24 april 1766 in Bellingwolde.

          vg,
          Joke van den Brink
        • jwpm2003
          Message 4 of 8 , Jun 6, 2006
            Hallo Max
            Ik heb Jan Engelkes zijn doopdatum laatst in Genlias gevonden nl:
            01-03-1765 in Bellingwolde:
[...]
            Zijn trouwdatum heb ik helaas niet.
            Wel van zijn tweede echtgenote.
            zie onderstaande.

            Groetjes Wilma Swijgman

            Persoonskaart van Jan Engelkes Abbas
            Jan Engelkes Abbas is geboren in 1765 in Bellingwolde, zoon van Engelke
            Jans Abbas en Almt Geerds. Hij is gedoopt op vrijdag 1 maart 1765 in
            Bellingwolde.
            Notitie bij de geboorte van Jan Engelkes: Kerkgemeente: Bellingwolde
            Soort bron: DTB 35
            Gezindte: Nh.
            Doopdatum:
            Kind Jan
            Geslacht: M
            Vader Engelke Jans
            Moeder Almt Geerts
            Jan Engelkes is overleden op zaterdag 16 oktober 1841 in Bellingwolde,
            76 jaar oud. Van het overlijden is aangifte gedaan op dinsdag 19
            oktober 1841 [bron: Aktenummer: 38].
            Beroep:
            Dagloner
            Jan Engelkes:
            (1) trouwde met Grietje Davids Potter. Grietje Davids is geboren in
            1763, dochter van David Geerts Potter en Aaltje Jans. Zij is gedoopt op
            vrijdag 22 juli 1763 in Bellingwolde. Grietje Davids is overleden op
            zondag 12 december 1824 in Bellingwolde, 61 jaar oud.
            (2) trouwde, 60 jaar oud, op vrijdag 11 november 1825 in Bellingwolde
            met Jantje Heijes Schot, 44 jaar oud. Jantje Heijes is geboren in 1781
            in Vlagtwedde, dochter van Haijo Wubbes Schot en Antje Christiaans. Zij
            is gedoopt op zondag 19 augustus 1781 in Vlagtwedde.
            Notitie bij de geboorte van Jantje Heijes: Bron Doop-, trouw- en
            begraafboeken - Doop
            Archieflocatie Groninger Archieven
            Algemeen Pagina: 39
            Kerkgemeente: Vlagtwedde
            Soort bron: DTB 488
            Gezindte: Nh.
            Jantje Heijes is overleden op zaterdag 16 oktober 1841 in Bellingwolde,
            60 jaar oud.
            Notitie bij Jantje Heijes: ook: Jantje Heijes Wubbens en Jantje Heijes
            Mulder

            Kinderen van Jan Engelkes en Grietje Davids:
            1 Aaltje Jans Abbas, geboren op vrijdag 14 maart 1794 in Bellingwolde.
            Aaltje Jans is overleden op vrijdag 4 juli 1828 in Bellingwolde, 34
            jaar oud. Aaltje Jans trouwde, 27 jaar oud, op zaterdag 5 mei 1821 in
            Bellingwolde [bron: Genlias] met Andries Hindriks, 25 jaar oud. Andries
            is geboren op woensdag 27 januari 1796 in (Dld) Stapelmoor, zoon van
            Antje Ajolts. Andries is overleden.
            1 hoofdweg 162 bellingwolde
            2 Allemd Abbas (afb. 1), geboren op maandag 5 september 1796 in
            Bellingwolde. Zij is gedoopt op zondag 11 september 1796 in
            Bellingwolde. Allemd is overleden op zondag 30 september 1883 in
            Winschoten, 87 jaar oud.
            Adres:
            tot 1872 hoofdweg 162, Bellingwolde (Logement, Hotel) [bron:
            Boek: Bellingwolde vroeger en nu]
            Allemd trouwde, 23 jaar oud, op zaterdag 20 november 1819 in
            Bellingwolde met David Jans Potter, 20 jaar oud.
            Notitie bij het huwelijk: Voogd van de bruidegom Jan Boeles Steen
            David Jans is geboren op dinsdag 18 juni 1799 in Hamdijk [bron: Boek:
            Bellingwolde vroeger en nu], zoon van Hebel Berends (Tuin). Hij is
            gedoopt op zondag 18 augustus 1799 in Bellingwolde.
            Notitie bij de geboorte van David Jans: In het doopboek staat "David
            Jans, onechte zoon van Hebel Berends, voorgevende dat David Janz,
            dienstknegt, hier wonende er vader van was.
            David Jans is overleden op donderdag 20 oktober 1853 in Bellingwolde,
            54 jaar oud.
            Beroep:
            Logementhouder
            3 Geertje Jans Abbas, geboren op vrijdag 2 november 1798 in
            Bellingwolde. Zij is gedoopt op zondag 11 november 1798 in Bellingwolde
            [bron: Hervormd]. Geertje Jans is overleden op vrijdag 13 oktober 1865
            in Bellingwolde, 66 jaar oud [bron:
            http://www.betuwe.net/%c2%98elsingkb/genealogy/elsovz.htm%5d. Geertje Jans
            trouwde, 28 jaar oud, op zaterdag 5 mei 1827 in Bellingwolde [bron:
            Genlias] met Klaas Eltjes Elzinga, 27 jaar oud. Klaas Eltjes is geboren
            op donderdag 17 oktober 1799 in Blijham, zoon van Eltje Klasens Elzinga
            en Geesje Roelfs. Hij is gedoopt op zondag 20 oktober 1799 in Westerlee
            [bron: Hervormd]. Klaas Eltjes is overleden op dinsdag 11 augustus 1863
            in Bellingwolde, 63 jaar oud.
            4 Engelke Jans Abbas, geboren op zondag 27 december 1801 in
            Bellingwolde. Hij is gedoopt op zondag 3 januari 1802 in Bellingwolde.
            Engelke Jans is overleden op zaterdag 23 april 1887 in Bellingwolde, 85
            jaar oud. Engelke Jans trouwde, 23 jaar oud, op vrijdag 6 mei 1825 in
            Bellingwolde met Marieke Harms Warners, 25 jaar oud.
            Notitie bij het huwelijk: grootouders bruid vermeld: Harm Everts
            Warners en Ida Harms Renger
            Marieke Harms is geboren op donderdag 1 mei 1800 in Bellingwolde. Zij
            is gedoopt op zondag 11 mei 1800 in Bellingwolde. Marieke Harms is
            overleden op vrijdag 22 april 1892 in Onstwedde, 91 jaar oud.
            5 Trijntje Jans Abbas, geboren op zondag 5 mei 1805 in Bellingwolde.
            Trijntje Jans is overleden op woensdag 8 januari 1806 in Bellingwolde,
            8 maanden oud.
            6 Jantje Jans Abbas, geboren op maandag 10 september 1810 in
            Bellingwolde. Jantje Jans is overleden op maandag 7 januari 1901 om
            07:00 in Bellingwolde, 90 jaar oud. Jantje Jans trouwde, 27 jaar oud,
            op zaterdag 9 juni 1838 in Bellingwolde met Eede Jans Kramer, 28 jaar
            oud. Eede Jans is geboren op zaterdag 18 november 1809 in (Dld)
            Wijmeer, zoon van Jan Harms Kramer en Antje Christiaans. Eede Jans is
            overleden.

            wrote:

> [...]
            > van David Geerts Potter en Aaltje Jans.
            > Volgens mijn notities is het huwelijk ongeveer in 1794 geweest.

          • Max van Rein
            Message 5 of 8 , Jun 8, 2006
              Beste Wilma,

              Dank voor alle gegevens. Het helpt mij een stuk verder.
              Doe je zelf ook onderzoek naar famile in Bellingwolde?
              Wat mij opviel:
              Jan Engelkes is op dezelfde dag overlden als zijn 2e vrouw Jantje Heijes.

              gr. Max

            • brinktuin
              Message 6 of 8 , Jun 8, 2006
> [...]
                Bellingwolde,
                > 60 jaar oud.
                > Notitie bij Jantje Heijes: ook: Jantje Heijes Wubbens en Jantje

                Hallo Wilma,

                Van Jantje Heijes heb ik een andere overlijdensdatum, staat ook op
                Genlias.

                vg,
                Joke van den Brink-Tuin

                Algemeen Gemeente: Bellingwolde
                Soort akte: overlijden
                Aktenummer: 61
                Aangiftedatum: 18-12-1852
                Overledene Jantje Heijes Schot
                Geslacht: V
                Overlijdensdatum: 16-12-1852
                Leeftijd: 71
                Overlijdensplaats: Bellingwolde
                Vader Heije Wubbes Schot
                Moeder Antje Kristiaans
                Partner Jan Engelkes Abbas
                Relatie: weduwe
                Nadere informatie geboortepl: Vlagtwedde; beroep vader: daglooner
              • jwpm2003
                Message 7 of 8 , Jun 8, 2006
                  Hallo Joke en Max
                  Joke bedankt voor de oplettendheid en je correctie.
                  Het overlijdingsdatum van Jantje Heijes klopt bij mij mijn gegevens
                  niet, zie de eerder mail van Joke.
                  Ik heb ws per ongeluk de datum van Jan Engelkes ook bij Jantj Heijes
                  gezet.
                  Ik meerdere familie's vanuit Bellingwolde in mijn gegevens.
                  Ik heb bij Harm Selling de gegevens van HC Bellingwolde 1710 - 1811
                  gekocht. (Misschien ook een tip voor jou max, als je veel personen
                  in Bellingwolde hebt)

                  Groetjes Wilma Swijgman

                  --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "Max van Rein"
                  <mvanrein@...> wrote:

> [...]
                  > Wat mij opviel:
                  > Jan Engelkes is op dezelfde dag overlden als zijn 2e vrouw Jantje

                • rob_abbas
                  Message 8 of 8 , Jul 1, 2006
                    wrote:

> [...]
                    dochter
                    > van David Geerts Potter en Aaltje Jans.
                    > Volgens mijn notities is het huwelijk ongeveer in 1794 geweest.

                    Beste Max,

                    ik heb een boekje geschreven over de genealogie van de familie Abbas
                    waar je al deze gegevens in kunt vinden. De titel is Het geslacht
                    Abbas (een oer-Nederlandse familie van 1500 tot 1995). Het bevindt
                    zich in het rijksarchief te Groningen, het Streekarchief te Hoorn en
                    het archief van het CBG.

                    Wellicht heb je er wat aan.

                    Met vriendelijke groet,

                    Rob Abbas