vos

  • genvos
    Message 1 of 7 , May 1, 2006
      Beste Ina,
      Dank voor je mailtje.
      De door jou genoemde Hendrikus Johannes Vos komt helaas niet in mijn
      gegevens voor.
      Mijn grootvader was Pieter Vos, geboren 1890 in Termunten gehuwd met
      Anthonia Margaretha Meppelink.
      zoon van:
      Pieter Vos, geboren 1850 in Termunten, gehuwd met Anna Steen.
      zoon van:
      Petrus Pieters Vos geboren 1813 in Appingedam, gehuwd met Ettje
      Wabbes [Keijer] Doos.
      zoon van:
      Pieter Alberts Vos, geboren 1769 in Farmsum, gehuwd met Geertje
      [Pieters] Frikkes Bouheer.
      zoon van
      Albert Roelf van Geefsweer, gedoopt 1731 in Farmsum en Abeltje
      Boukes Vos.
      Zij gaf de familienaam van haar vader, Bouke Pieters Vos door aan
      haar kinderen.

      Bouke Pieters Vos in Wagenborgen heeft de familienaam ook van zijn
      moeder.
      Zijn ouders waren Pieter Jacobs van Opwierde en Abeltje Eltjes Vos
      (geb rond 1680 in Wagenborgen).

      Zij is een dochter van Eltje Freerks Vos (geb ca 1645 in Termunten)
      en Grietje Jans.

      Hij is een zoon van Frerick Arents Vos, (geb 1615) Brouwer in
      Termunterzijl, grondeigenaar in Nieuwolda. Gehuwd met Abeltje Eltjes.

      Zijn ouders waren Arent Jans Vos en Wyven Vechter. (geboren rond
      1580)

      Arent was een zoon
      Jan Tonnis en Epke (geboren ca. 1550 in Wagenborgen)

      Ik weet niet of mijn gegevens raakvlakken vertonen met de personen
      die jij zoekt(?).
      Succes bij je speurwerk.
      Hartelijke groet,
      Hans Vos.
    • Anne Beukema
      Message 2 of 7 , May 1, 2006
        >Geertje [Pieters] Frikkes Bouheer.>

        Hallo Hans,

        Geertie is gedoopt 8-8-1779, dv Frikke Klasen en (huwelijk Oosterwijtwerd 15-4-1770) Anje Clasens (overleden Tjamsweer 5-8-1816), landbouwers te Tjamsweer. De naam Bou(w)heer komt van de 2e echtgenoot van haar moeder, Thie Pieters, Bouheer 1811, zoon van Pieter Tyes en (Lyzabet Aaldriks), gedoopt Zeerijp 6-4-1755, overleden Tjamsweer 6-1-1819; huwelijk is Tjamsweer 24-4-1785.

        Frikke en Anje kochten boerderij noordelijk van de kerk van Tjamsweer, thans North Star Dairy, op 28-5-1783 van Aaltien Albers, wed. van Eisse Hindriks Perdok.

        Groeten,
        Anne Beukema

      • Jacob Boerema
        Message 3 of 7 , May 1, 2006
          On 1 May 2006 at 12:39, genvos wrote:

          > Zijn ouders waren Arent Jans Vos en Wyven Vechter. (geboren rond
          > 1580)

          Beste Hans,

          Zoals al eerder in deze e-mail groep ter sprake is geweest berust het
          patroniem of familienaam Vechter waarschijnlijk op een misverstand. De
          auteur van het Vos artikel in Gruoninga Piet Bos kon in elk geval niet meer
          achterhalen waarop dat was gebaseerd.
          Zelf ben ik Wijven ook nooit met de naam Vechter tegengekomen.

          Groeten,

          Jacob Boerema
          http://home.wanadoo.nl/jgboerema/
        • Henk Sloots
          Message 4 of 7 , May 1, 2006
            Hallo Hans en Jacob,

            De naam Wijven werd genoemd in het Groningerkwartierstatenboek 2, kwartier
            84 en werd ingediend door A.K. Oudman te Stiens. Arent Jans werd niet
            genoemd met de toevoeging Vos.

            vr. groeten,
            Henk Sloots

> [...]
            meer
            > achterhalen waarop dat was gebaseerd.
            > Zelf ben ik Wijven ook nooit met de naam Vechter tegengekomen.

          • Henk Sloots
            Message 5 of 7 , May 1, 2006
              Hallo Hans en Jacob,

              Nog even verder gekeken.
              Ook in het kwartierstatenboek 1 komt Wijven voor in kwartier 280, ingediend
              door mevr. T.H. Westerink-Meijer te Veenendaal.
              Groeten,
              Henk Sloots

              Onderstaand een parenteel van haarI. WIJVEN VECHTER [14160], tr. [7178]
              ARENT JANSEN [14159].
              Uit dit huwelijk:
              1. JACOB ARENTS [14161], volgt IIa.
              2. ANNA ARENTS [14171], geb. WAGENBORGEN, volgt IIb.

              IIa. JACOB ARENTS [14161], LANDBOUWER, overl. NIEUWOLDA voor 1653, tr.
              [7179] MARTJEN PETERS [14162], overl. NIEUWOLDA.
              Uit dit huwelijk:
              1. WIJVEN JACOBS [14163], geb. NIEUWOLDA, volgt IIIa.
              2. AAFKE JACOBS [18364], geb. WAGENBORGEN ca. 1650, volgt IIIb.

              IIb. ANNA ARENTS [14171], geb. WAGENBORGEN, overl. WAGENBORGEN, tr.
              [7183] WAGENBORGEN 29-9-1638 LUITJEN MENNES [14170], geb.
              WAGENBORGEN, overl. WAGENBORGEN, zn. van MENNE LUITJENS [14168] en
              IMME [14169].
              Uit dit huwelijk:
              1. IMME LUITJENS [14172], geb. WAGENBORGEN, volgt IIIc.

              IIIa. WIJVEN JACOBS [14163], geb. NIEUWOLDA, overl. WAGENBORGEN na 1704,
              tr.kerk [7180] NIEUWOLDA 30-11-1662 JACOB BAVINK [14158], ged.
              NOORDBROEK 21-10-1632, BROUWER, overl. WAGENBORGEN voor 1688, zn.
              van EGBERT BAVINCK [14154], LANDGEBRUIKER, en FROUWE FOCKENS [14157]
              Uit dit huwelijk:
              1. PETER [14164], geb. WAGENBORGEN ca. 1680, volgt IVa.

              IIIb. AAFKE JACOBS [18364], geb. WAGENBORGEN ca. 1650, tr.kerk [9316]
              NIEUWOLDA 7-7-1672 JOANNES JACOBS [18365], geb. ca. 1640, overl.
              NIEUWOLDA voor 1691.
              Uit dit huwelijk:
              1. PIETER JANNES [18366], ged. NIEUWOLDA 22-8-1688, volgt IVb.

              IIIc. IMME LUITJENS [14172], geb. WAGENBORGEN, overl. WAGENBORGEN voor
              1691, tr. [7184] WAGENBORGEN 29-5-1667 REMKE JANNES [14167], overl.
              WAGENBORGEN voor 1691, zn. van JANNES HINDRIKS [14165] en AUCKE
              [14166].
              Uit dit huwelijk:
              1. ANJE REMKES [14173], geb. NIEUWOLDA, volgt IVc.

              IVa. PETER BAVINK [14164], geb. WAGENBORGEN ca. 1680, overl. WAGENBORGEN,
              tr.kerk [7185] WAGENBORGEN 24-4-1704 ANJE REMKES [14173], geb.
              NIEUWOLDA, overl. WAGENBORGEN 24-4-1748, dr. van REMKE JANNES
              [14167] en IMME LUITJENS [14172]. (zie ook IVc)
              Uit dit huwelijk:
              1. MARTJEN PIETERS [14174], ged. WAGENBORGEN 13-8-1706, overl.
              FINSTERWOLDE, tr.kerk [7187] FINSTERWOLDE 8-4-1733 GEERT ALBERTS
              [14177], zn. van ALBERT JACOBS [14175] en IMKE HERMANS [14176].
              1-280

              IVb. PIETER JANNES [18366], ged. NIEUWOLDA 22-8-1688, tr. [9324]
              NIEUWOLDA 22-4-1707 AAFKE HILLEBRANDTS [18379], ged. MIDWOLDA
              20-7-1679, dr. van HILLEBRANDT ALBERTS VOS [18372] en ANNIESKE HARMS
              BOEKHOLT [18378].
              Uit dit huwelijk:
              1. MARTJE PIETERS [18380], geb. NIEUWOLDA 16-10-1710, volgt V.

              IVc. ANJE REMKES [14173], geb. NIEUWOLDA, overl. WAGENBORGEN 24-4-1748,
              tr.kerk [7185] WAGENBORGEN 24-4-1704 PETER BAVINK [14164], geb.
              WAGENBORGEN ca. 1680, overl. WAGENBORGEN, zn. van JACOB BAVINK
              [14158], BROUWER, en WIJVEN JACOBS [14163].
              zie IVa.

              V. MARTJE PIETERS [18380], geb. NIEUWOLDA 16-10-1710, tr.kerk [9325]
              NIEUWOLDA 13-1-1737 ELTJE HITTJES [18359], geb. 'T WAAR, overl.
              NIEUWOLDA 27-9-1764, zn. van JAN HITTJES [18345] en HARMKE FOCKES
              [18358].
              Uit dit huwelijk:
              1. AALTJE ELTJES [18381], ged. NIEUWOLDA 4-3-1739, overl. MIDWOLDA
              19-12-1807, tr. [9327] MIDWOLDA 13-2-1766 HARM PIETERS [18384],
              ged. MIDWOLDA 20-1-1737, zn. van PETER LAMMERTS [18382] en
              TRIJNTJE CASPERS [18383].
              BOEK 2 STAAT 84

> [...]
              meer
              > achterhalen waarop dat was gebaseerd.
              > Zelf ben ik Wijven ook nooit met de naam Vechter tegengekomen.

            • Jacob Boerema
              Message 6 of 7 , May 2, 2006
                On 1 May 2006 at 17:10, Jacob Boerema wrote:

                > Zelf ben ik Wijven ook nooit met de naam Vechter tegengekomen.

                Ik kreeg een tip dat de naam Vechter bij Wijven te vinden zou zijn in het h.c.
                van Anna Arents met Tamme Arents (Wagenborgen 13-11-1625).

                Ik heb het vandaag in het archief nagezien en in eerste instantie las ik er ook
                Vechter omdat ik dat verwachtte. Echter bij nalezing blijkt er te staan
                dochter:
                Anna Arens, Arent Jans en Wijve dochter als bruidt (enz)
                Als er Vechter zou staan dan zou de zin ook niet goed lopen.

                Het is wel goed te begrijpen dat er Vechter werd gelezen omdat de d wel erg
                op een v lijkt maar bij vergelijking hoe de letters verder geschreven werden
                wordt duidelijk dat het een d moet zijn. Ook de o lijkt wel e omdat die van
                boven open is maar dat doet de schrijver met meer o's.

                Dus wat mij betreft is het raadsel opgelost en kan de toevoeging Vechter bij
                Wijven definitief geschrapt worden.

                Groeten,

                Jacob Boerema
                http://home.wanadoo.nl/jgboerema/
              • G.Udema
                Message 7 of 7 , May 2, 2006
                  Ook Abels en Wagenaar in hun weergave van de R.A. van Wagenborg hebben
                  de verleiding van "Vechter" kunnen weerstaan in de volgende zin :
                  Fol.379 - 13 november 1625 - H.V.Tamme Arentz, zoon van Arendt Gerdtz en
                  Imte (gew.ehel.), en Anna Arens, dochter van Arent Janss en Wijve.
                  Met dank aan Jaap's denkwerk, groetend, Geert