Re: [groningen-genealogy] stoelrechten

  • sigrid krijger
    Message 1 of 14 , Apr 1, 2006
      Hallo Ester,

      daaraan dacht ik eerst ook, maar wat dan die koeweiden daar mee te maken hebben. Komisch, dat je soms iets bijna lezen kan, maar er dan toch geen begrijpelijke zin uit kan lezen.
      Overigens, dit komt uit de Chronik van dominee Wessel Onken van Leer.

      Groet,

      Sigrid
      _______________________________________

      website: www.degrave.name

      Message 2 of 14 , Apr 1, 2006
        Hoi,

        ik kon weer een woord lezen! het eindigt met:
        ...waarover een ogenschau van de beeschthen gehouden wierde.

        Gaat dus toch over de koeien in de wei.

        Sigrid
        _______________________________________

        website: www.degrave.name

        Sigrid heeft mij de fotot gestuurd, maar ik kom daar ook niet echt uit.
        Wie mee wil puzzelen: het fragmentje heb ik even op het web gezet

        http://www.menneglas.nl/puzzel/sigrid.htm

        Groet, Menne

        Op 31-3-06 heeft Esther van Rems-Dijkstra <esther_marion@...> het
        volgende geschreven:

> [...]
        >
        > Groeten,
        >
        > Lysander, Esther, Tjores en Jente van Rems

      • Ad Rienks
        Message 3 of 14 , Apr 1, 2006
          Misschien gaat het over de stoelgang van de koeien? ;-)

          > ik kon weer een woord lezen! het eindigt met:
          > ...waarover een ogenschau van de beeschthen gehouden wierde.
          >
          > Gaat dus toch over de koeien in de wei.
          >
          > Sigrid

          Download de gratis www.SPAMfighter.com vandaag nog!
        • Piet Molema
          Message 4 of 14 , Apr 1, 2006
            Allen,

            Een poging van mijn kant.

            Het eerste woord (van de stippeltjes) lijkt te eindigen op ....gaders of ... qaders . Kan het zijn dat het tweede woord
            eindigt op: ...recht. Het begint in ieder geval met een D.

            Met vriendelijke groeten,
            Piet Molema
            Webmasters: Genealogie Groningen, Drenthe, Zeeland, Hoeksche Waard, Wegwijzer Genealogie en Archieven in Nederland:
            http://www.familiemolema.nl
            WAARD.html
            Host query boards Groningen, Drenthe, Zeeland, Hoeksche Waard
          • sigrid krijger
            Message 5 of 14 , Apr 1, 2006
              dan: uitengaders? (dat lees ik in ieder geval, maar kan er geen betekenis bij bedenken), tweede woord 'dienst'.

              Dus:
              "In het jaar 1612 wierde de uitengaders dienst van de kosterij afgenomen en daaruit eene besondere bedieninge gemaakt waarover van kerke wegen seer instondig en tot verscheyde regten gesuppliceert wierde bij de graafen logeeringe, .... "

              Dank je Piet,

              Sigrid
              _______________________________________

              website: www.degrave.name

              Message 6 of 14 , Apr 1, 2006
                Sigrid,

                Ja, uitengaders zou er inderdaad kunnen staan. Ik kan er helaas ook geen betekenis aan geven. Hopelijk iemand anders.
                Kennelijk is een bepaalde dienst van de kosterij afgenomen, maar welke?

[...]
                Listowner Mailinglist NLD-Hoeksche-Waard:
                NL - http://www.familiemolema.nl/hwmail.htm
                Eng - http://lists.rootsweb.com/index/intl/NLD/NLD-HOEKSCHE-WAARD.html
                Host query boards Groningen, Drenthe, Zeeland, Hoeksche Waard
                Mailinglist Genealogy Zeeland: http://www.familiemolema.nl/zemail.htm
                Message 7 of 14 , Apr 1, 2006
                  uitengaders?

                  Dat zou het innen van de belastingschulden zijn
                  Mijn middelnederlands woordenboek zegt:
                  Utegaderen, uut- uyt=, zw. ww. trans. Innen uit een bep. kring van
                  belastingschuldigen.

                  At 03:29 AM 4/2/2006, you wrote:

> [...]
                  >kerke wegen seer instondig en tot verscheyde regten gesuppliceert
                  >wierde bij de graafen logeeringe, .... "

                  http://www.hendrick-hamel.henny-savenije.pe.kr (in English) Feel free
                  to discover Korea with Hendrick Hamel (1653-1666)
                  http://www.vos.henny-savenije.pe.kr Frits Vos Article about Witsen
                  and Eibokken and his first Korean-Dutch dictionary
                  http://www.cartography.henny-savenije.pe.kr (in English) Korea
                  through Western Cartographic eyes
                  http://www.henny-savenije.pe.kr/bboard Bulletin board for Korean studies

                • sigrid krijger
                  Message 8 of 14 , Apr 2, 2006
                    Hi, dus het woord bestaat/bestond echt!
                    Bedankt voor de uitleg Henny.
                    Interpretatie dan dus:
                    Vanaf het jaar 1612 mocht de kosterij voortaan geen belastingschulden meer innen...... en werd er kennelijk voor de kerk een 'besondere bedieninge' tot stand gebracht (voorziening getroffen) die bij het verblijf van de graaf beslist werd, aangaande de bijbehorende rechten????

                    Oh, oh, lezen is één, interpreteren is weer iets heel anders.

                    Begrijp ik het zo dan goed?

                    Sigrid
                    _______________________________________

                    website: www.degrave.name

                    Message 9 of 14 , Apr 2, 2006
                      At 06:16 PM 4/2/2006, you wrote:
                      >Oh, oh, lezen is één, interpreteren is weer iets heel anders.

                      Jaren geleden, toen ik bezig was met het
                      transcriberen, heb ik me dit middelnederlands
                      woordenboek aangeschaft en het is echt de moeite
                      waard. Het koste destijds 95 gulden, en het heeft
                      zijn geld dubbel en dwars opgeleverd. Er zijn
                      gewoon teveel woorden waar je gewoon geen weet
                      van hebt en die 200 jaar geleden heel gewoon waren.

                      >Begrijp ik het zo dan goed?

                      Zo begrijp ik het ook .