Re: stoelrechten

  • bertspelde
    Message 1 of 14 , Mar 31, 2006
      Dit gevonden op internet. Het is een deel uit een lezing.
      De "stoelrechten" werden zo te zien niet alleen betaald voor een
      zitplaats in de kerk.
      mvg
      Bert Spelde

      - Hij ontvangt van de kerk de halve opbrengst "van eenen bempt
      gelegen in Boomerbroeck en de houtcap van eenige wilge bomen". Ook
      stipendia voor 58
      gefundeerde jaargetijden, voor particuliere zielmissen, voor twee
      weekmissen van de Broederschappen en voor één jaarmis van de twee
      schuttersgilden. Nog een
      gefundeerde vergoeding voor het lof elke zaterdag en in het octaaf
      van 0.-L.Vrouw Hemelvaart. Tot slot het bedrag van de stoelrechten
      voor "begraefenissen,
      houwelijken, doopsels en inleydinghe van craemvrouwen. Aldus beloopt
      den geheele ontfanck 2007 guldenen 18 struyvers en 6 oorden". -

      --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "Menne Glas"
      <menne.glas@...> wrote:

      > Sigrid heeft mij de fotot gestuurd, maar ik kom daar ook niet echt
      uit.
      > Wie mee wil puzzelen: het fragmentje heb ik even op het web gezet
      >
      > http://www.menneglas.nl/puzzel/sigrid.htm
      >
      > Groet, Menne
      >

      > Op 31-3-06 heeft Esther van Rems-Dijkstra <esther_marion@...> het
      > volgende geschreven:

      met de

      subject=Unsubscribe>

      Terms of

      Terms of

      30-3-2006

      30-3-2006

    • sigrid krijger
      Message 2 of 14 , Apr 1 12:02 AM
        Hallo Ester,

        daaraan dacht ik eerst ook, maar wat dan die koeweiden daar mee te maken hebben. Komisch, dat je soms iets bijna lezen kan, maar er dan toch geen begrijpelijke zin uit kan lezen.
        Overigens, dit komt uit de Chronik van dominee Wessel Onken van Leer.

        Groet,

        Sigrid
        _______________________________________

        website: www.degrave.name

        *********************************************************************************************

        Message 3 of 14 , Apr 1 12:12 AM
          Hoi,

          ik kon weer een woord lezen! het eindigt met:
          ...waarover een ogenschau van de beeschthen gehouden wierde.

          Gaat dus toch over de koeien in de wei.

          Sigrid
          _______________________________________

          website: www.degrave.name

> [...]

          > Groeten,
          >
          > Lysander, Esther, Tjores en Jente van Rems

        • Ad Rienks
          Message 4 of 14 , Apr 1 1:19 AM
            Misschien gaat het over de stoelgang van de koeien? ;-)

            > ik kon weer een woord lezen! het eindigt met:
            > ...waarover een ogenschau van de beeschthen gehouden wierde.
            >
            > Gaat dus toch over de koeien in de wei.
            >
            > Sigrid

            Download de gratis www.SPAMfighter.com vandaag nog!
          • Piet Molema
            Message 5 of 14 , Apr 1 9:56 AM
              Allen,

              Een poging van mijn kant.

              Het eerste woord (van de stippeltjes) lijkt te eindigen op ....gaders of ... qaders . Kan het zijn dat het tweede woord
              eindigt op: ...recht. Het begint in ieder geval met een D.

              Met vriendelijke groeten,
              Piet Molema
              Webmasters: Genealogie Groningen, Drenthe, Zeeland, Hoeksche Waard, Wegwijzer Genealogie en Archieven in Nederland:
              http://www.familiemolema.nl
              WAARD.html
              Host query boards Groningen, Drenthe, Zeeland, Hoeksche Waard
            • sigrid krijger
              Message 6 of 14 , Apr 1 10:29 AM
                dan: uitengaders? (dat lees ik in ieder geval, maar kan er geen betekenis bij bedenken), tweede woord 'dienst'.

                Dus:
                "In het jaar 1612 wierde de uitengaders dienst van de kosterij afgenomen en daaruit eene besondere bedieninge gemaakt waarover van kerke wegen seer instondig en tot verscheyde regten gesuppliceert wierde bij de graafen logeeringe, .... "

                Dank je Piet,

                Sigrid
                _______________________________________

                website: www.degrave.name

                Message 7 of 14 , Apr 1 11:00 AM
                  Sigrid,

                  Ja, uitengaders zou er inderdaad kunnen staan. Ik kan er helaas ook geen betekenis aan geven. Hopelijk iemand anders.
                  Kennelijk is een bepaalde dienst van de kosterij afgenomen, maar welke?

[...]
                  Listowner Mailinglist NLD-Hoeksche-Waard:
                  NL - http://www.familiemolema.nl/hwmail.htm
                  Eng - http://lists.rootsweb.com/index/intl/NLD/NLD-HOEKSCHE-WAARD.html
                  Host query boards Groningen, Drenthe, Zeeland, Hoeksche Waard
                  Mailinglist Genealogy Zeeland: http://www.familiemolema.nl/zemail.htm
                  Message 8 of 14 , Apr 1 7:45 PM
                    uitengaders?

                    Dat zou het innen van de belastingschulden zijn
                    Mijn middelnederlands woordenboek zegt:
                    Utegaderen, uut- uyt=, zw. ww. trans. Innen uit een bep. kring van
                    belastingschuldigen.

                    At 03:29 AM 4/2/2006, you wrote:

> [...]
                    >kerke wegen seer instondig en tot verscheyde regten gesuppliceert
                    >wierde bij de graafen logeeringe, .... "

                    http://www.hendrick-hamel.henny-savenije.pe.kr (in English) Feel free
                    to discover Korea with Hendrick Hamel (1653-1666)
                    http://www.vos.henny-savenije.pe.kr Frits Vos Article about Witsen
                    and Eibokken and his first Korean-Dutch dictionary
                    http://www.cartography.henny-savenije.pe.kr (in English) Korea
                    through Western Cartographic eyes
                    http://www.henny-savenije.pe.kr/bboard Bulletin board for Korean studies

                  • sigrid krijger
                    Message 9 of 14 , Apr 2 1:16 AM
                      Hi, dus het woord bestaat/bestond echt!
                      Bedankt voor de uitleg Henny.
                      Interpretatie dan dus:
                      Vanaf het jaar 1612 mocht de kosterij voortaan geen belastingschulden meer innen...... en werd er kennelijk voor de kerk een 'besondere bedieninge' tot stand gebracht (voorziening getroffen) die bij het verblijf van de graaf beslist werd, aangaande de bijbehorende rechten????

                      Oh, oh, lezen is één, interpreteren is weer iets heel anders.

                      Begrijp ik het zo dan goed?

                      Sigrid
                      _______________________________________

                      website: www.degrave.name

                      Message 10 of 14 , Apr 2 1:50 AM
                        At 06:16 PM 4/2/2006, you wrote:
                        >Oh, oh, lezen is één, interpreteren is weer iets heel anders.

                        Jaren geleden, toen ik bezig was met het
                        transcriberen, heb ik me dit middelnederlands
                        woordenboek aangeschaft en het is echt de moeite
                        waard. Het koste destijds 95 gulden, en het heeft
                        zijn geld dubbel en dwars opgeleverd. Er zijn
                        gewoon teveel woorden waar je gewoon geen weet
                        van hebt en die 200 jaar geleden heel gewoon waren.

                        >Begrijp ik het zo dan goed?

                        Zo begrijp ik het ook .