Bennema/van Toutenburg

  • Henk Boon
    Message 1 of 14 , Mar 3, 2006
      Bert en andere geinteresseerden,

      Op het gevaar af dat ik iets heb gemist bij de uitwisseling van gegevens betreffende Bennema/van Toutenburg
      hieronder een paar aanvullingen, die ik vandaag in de GArchieven bij elkaar heb gesprokkeld.
      De gegevens m.b.t. van Toutenburg komen van de website van Tresoar.

      Henk.
      ------------------

      I Henricus Bennema, afkomstig uit Noordhorn.

      Henricus is in ondertrouw gegaan te Noordhorn op 17 juli 1698 [proclamatie] met Nieske Feringa, afkomstig uit Niehove, dochter van Eje Hillies(Feringa) en Hendrickje Sipkes.
      Uit dit huwelijk:

      1 Geertruijda Bennema, gedoopt te Noordhorn op 11 juni 1699 een Dochtertje van Henricus Bennema genaamt Geertruijda.

      2 Geertruida Bennema, gedoopt te Noordhorn op 18 september 1701 Monsr Henricus Bennemas dogtertjen genaemt Geertruida obiit.

      3 Menno Bennema, gedoopt te Noordhorn op 13 augustus 1702 een soontjen van Monsr. Henrikus Bennema gent. Menno, volgt onder II.

      4 Henrike Bennema, gedoopt te Noordhorn op 9 november 1704 Monsr Henricus Bennema's Dogtertjen genaamt Henrike.

      5 Eje Bennema, gedoopt te Noordhorn op 18 september 1707 Mons. Hendrik Bennema's soontjen genaamd Eje.

      6 Gosse Hindrik Bennema, gedoopt te Noordhorn op 20 september 1711 Monsr H: Bennema soontje genaamt Gosse Hindr:.

      II Menno Bennema, gedoopt te Noordhorn op 13 augustus 1702 een soontjen van Monsr. Henrikus Bennema gent. Menno, zoon van Henricus Bennema (I) en Nieske Feringa.

      trouwboek Noordhorn 1729: Den 16 Octob. Menno Bennema van Noorthorn en Cijtske Tautenburg van Leeuwarden

      Menno is in ondertrouw gegaan te Leeuwarden op 9 oktober 1729 met attestatie naar Noordhorn; bron: Tresoar DTB nr. 989 en getrouwd te Noordhorn op 16 oktober 1729 met Cijtske van Toutenburg, afkomstig uit Leeuwarden, gedoopt aldaar op 4 juni 1706 gedoopt als Sytske kind van Tzietze Toutenburgh; bron: doopbestand Tresoar, dochter van Tzietze(Tiedtsse) van Toutenburg.
      Uit dit huwelijk:

      1 Hindrik Bennema, gedoopt te Noordhorn op 10 september 1730 Hindrik zoon van Menno Bennema en Cijtske van Tautenburg.

      2 Tjitse Bennema, gedoopt te Noordhorn op 18 april 1734 Tjitse soon van Mr. Menno Bennema en Sijtske van Toutenborgh.

      3 Niesje Bennema, gedoopt te Noordhorn op 30 april 1736 Niecien d. van De E. Menno Bennema en Sijtske van Toutenbergh, volgt onder III-a.

      4 Catharina Bennema, gedoopt te Noordhorn op 14 september 1738 Den 14 Septemb: Menno Bennema en Zitske Tauten Borg een dogter Catarina gedoopt, volgt onder III-b.

      5 Menno Bennema, gedoopt te Noordhorn op 15 februari 1741 Een zoon van de Mr Menno Bennema en Zijtske Toutenborg genaamt Menno, volgt onder III-c.

      6 Jacobus Emo Bennema, gedoopt te Noordhorn op 21 april 1743 een zoon gedoopt van D: E: RekenMeester Menno Bennema en Zijtske Toutenborg genaemt Jacobus Emo.

      7 Cecilia Bennema, gedoopt te Noordhorn op 27 juni 1745 Cecilia Dogter van de Hr Menno Bennema en Cijtske van Tautenborg op Makkenborg.

      8 Eje Gosso Bennema, gedoopt te Noordhorn op 7 januari 1748 Eje Gosse zoon van de Hr Menno Bennema en Cijtske Tautenborg.

      9 Anna Bennema, geen doop 20-4-1732 te Noordhorn gevonden!.

      III-a Niesje Bennema, gedoopt te Noordhorn op 30 april 1736 Niecien d. van De E. Menno Bennema en Sijtske van Toutenbergh, dochter van Menno Bennema (II) en Cijtske van Toutenburg.

      Niesje is getrouwd te Noordhorn op 9 februari 1766 met Date Jacobs Homan, afkomstig uit Noordhorn. [meer gegevens Homan zie website van: Hans Homan Free]
      Uit dit huwelijk:

      1 Henrik Homan, gedoopt te Noordhorn op 26 december 1774.

      2 Klaas Homan, gedoopt te Noordhorn op 6 april 1777.

      III-b Catharina Bennema, gedoopt te Noordhorn op 14 september 1738 Den 14 Septemb: Menno Bennema en Zitske Tauten Borg een dogter Catarina gedoopt, overleden tussen 31 mei 1785 en 27 april 1794, dochter van Menno Bennema (II) en Cijtske van Toutenburg.

      Catharina is in ondertrouw gegaan te Veendam op 15 april 1764 en getrouwd te Noordhorn op 6 mei 1764 (1) met Nanne Franssen(Nipperus), gedoopt te Veendam op 2 maart 1742, brouwer, overleden voor 24 augustus 1777, zoon van Frans Franssens en Swaantje Nannes.

      trouwboek Noordhorn 1764: Nanne Frannsen Nipperus, van Veendam en Catharina Bennema, van Noorthorn, geproclameert den 15-22- en 29 April en gecopuleert den 6 Maaij; de bruidegom met attestatie van Veendam

      Uit dit huwelijk:

      1 Cijtske Nannes Nipperus, gedoopt te Veendam op 24 februari 1765.

      2 Frans Nannes Nipperus, gedoopt te Wildervank in januari 1768, rentenier (1812), overleden te Veendam op 13 januari 1812.

      3 Sijtske Nannes Nipperus, gedoopt te Wildervank in januari 1771, overleden te Veendam op 10 mei 1838.
      Sijtske was gehuwd met Lucas Hindriks Boiten, gedoopt te Veendam op 24 december 1775, schipper, overleden te Veendam op 24 oktober 1815, zoon van Hindrik Lukas Boiten en Marchien Jacobs Pik.

      4 Menno Hessel Nipperus, gedoopt te Veendam op 30 april 1775.

      5 Nanno Nannes Nipperus, gedoopt te Veendam op 24 augustus 1777, overleden aldaar op 29 december 1821.

      bij doop is vader reeds overleden

      Nanno is getrouwd te Veendam op 15 december 1805 (hc Vll 35 dd 13-12-1805 alleen 1e blad een kopie) met Trijntje Eddes Prins, gedoopt te Veendam op 19 december 1784, overleden voor 29 december 1821, dochter van Edde Egberts Prins en Geeltje Onnes.

      Catharina is getrouwd te Wildervank in het jaar 1780 (hc Vmm 11 dd 17-11-1780) (2) met Berend Jans Prummel, geboren in het jaar 1748, overleden te Wildervank, Westerdiep hs 5 op 28 maart 1837 in het armenhuis der Lutherschen, zoon van Jan Clasens(Prummel) en Marijke Koenraads.
      Berend is later getrouwd te Wildervank op 27 april 1794 met Metje Frikkes Havinga, gedoopt te Wildervank op 29 mei 1768, overleden aldaar op 5 december 1840 acte inzien, dochter van Frikke Mannes en Doetjen Hindriks.

      III-c Menno Bennema, gedoopt te Noordhorn op 15 februari 1741 Een zoon van de Mr Menno Bennema en Zijtske Toutenborg genaamt Menno, overleden aldaar op 8 mei 1801, zoon van Menno Bennema (II) en Cijtske van Toutenburg.

      trouwboek Noordhorn 1774: Menno Bennema en Trientie Uiti�s van Noorthorn; geproclameert den 1-8 en 15 Maaij; gecopuleert den 22 Maaij

      trouwboek Noordhorn 1781: Menno Bennema, van Noordhorn een Ettie Schuiringa, wed. van Jan Luirts, van Niehove; geproclameert Den 29 Juli, 5 en 12 Augusti en gecopuleert den 19 Augusti.

      Menno is getrouwd te Noordhorn op 22 mei 1774 (1) met Trijntje Uitjes(Uties), afkomstig uit Noordhorn, overleden voor 5 augustus 1781.
      Uit dit huwelijk:

      1 Diwerke Bennema, gedoopt te Noordhorn op 30 april 1775.

      Menno is in ondertrouw gegaan te Niehove op 5 augustus 1781 en getrouwd te Noordhorn op 19 augustus 1781 (2) met Ettje Schuringa, gedoopt te Niehove op 12 november 1747, landbouwersche (1826), overleden te Noordhorn (gemeente Zuidhorn), Hs 45 op 22 september 1826 des morgens te half twee uren, dochter van Jacob Schuringa en Trijntje Cornelis.
      Ettje is eerder getrouwd te Noordhorn op 7 december 1776 met Jan Luirts, afkomstig uit Ezinge, overleden voor 5 augustus 1781.
      Uit dit huwelijk:

      2 Zijtske Bennema, gedoopt te Noordhorn op 27 juli 1783 een Dogtertje van Menno Bennema en Ettie Schuitinga genaamt Zijtske.
      Zijtske was gehuwd met Garmt Willems.

      3 Hendrik(Henrik) Bennema, gedoopt te Noordhorn op 7 augustus 1785 een soontie van Menno Bennema en Ettie Schuiringa genoemt Henrik, overleden te Aduard op 7 januari 1861.
      Hendrik(Henrik) is getrouwd te Noordhorn op 21 mei 1809 1809 geproclameert Hindrik Bennema van Noordhorn en Trijntje Sinninghe van Fransum: Den 30 April, Den 7 Maaij, Den 19 Maaij; voltrokken den 21sten dito; voltrokken den 28sten dito (1) met Trijntje Sinninge, afkomstig uit Fransum, dochter van Jan Sinninge en Trijntje Alles.
      Hendrik(Henrik) is getrouwd te Zuidhorn op 20 mei 1814 [VREEMD IN DE HUW.AKTE WORDT NIET VERMELD, DAT HENDRIK WEDUWNAAR IS!!] (2) met Aafke Gaaikes Kampstra, gedoopt te Noordhorn op 16 februari 1794, overleden te Den Ham (gemeente Aduard) op 3 december 1832, dochter van Gaaike Jeltes Kampstra en Martje Egberts de Boer.

      4 Jakob(Jacobus) Bennema, gedoopt te Noordhorn op 19 augustus 1787 een soontie van Menno Bennema en Ettie Schuiringa genoemt Jacobus.
      Jakob(Jacobus) was gehuwd met Abeltje Uilersma.

      Message 2 of 14 , Mar 3, 2006
        Hier dan het nodige van Toutenburg

        Tzietse van Toutenburg

        Children
        1. Yeme van Toutenburg, b. 1703, Leeuwarden
        2. Catrina van Toutenburg, b. 1704, Leeuwarden
        3. Sijtske van Toutenburg, b. 1706, Leeuwarden
        4. Catharina van Toutenburg, b. 1708, Leeuwarden
        5. Hessel van Toutenburg, b. 1709, Leeuwarden
        6. Tryntje van Toutenburg, b. 1712, Leeuwarden
        7. Imme van Toutenburg, b. 1714, Leeuwarden
        8. Hesselyna van Toutenburg, b. 1717, Leeuwarden
        9. Hessel Toutenburg, b. 1718, Leeuwarden
        10. Titia van Toutenburg, b. 1722, Leeuwarden
        11. Tjedse van Toutenburg, b. 1723, Leeuwarden

        At 05:03 AM 3/4/2006, you wrote:

> [...]
        >elkaar heb gesprokkeld.
        >De gegevens m.b.t. van Toutenburg komen van de website van Tresoar.

        Omdat ik niet weet of attachments toegestaan zijn, hieronder de
        gedcom, daar staan ook de doopdata in. Kopieer het gewoon in notepad,
        bewaar het als naam.ged (oppassen dat er geen txt achter komt te
        staan) en importeer het maar in je genealogie programma

        0 HEAD
        1 FILE Tzietse van Toutenburg.ged
        1 GEDC
        2 VERS 5.5
        2 FORM LINEAGE-LINKED
        1 CHAR ANSI
        1 SUBM @SUB1@
        0 @SUB1@ SUBM
        1 NAME Henny Savenije
        1 _EMAIL webmaster@...
        0 @I1137930@ INDI
        1 NAME Tzietse /van Toutenburg/
        2 GIVN Tzietse
        2 SPFX van
        2 SURN Toutenburg
        1 SEX M
        1 SOUR @S3@
        2 DATA
        3 TEXT Leeuwarderadeel, doopjaar 1688

        4 CONT Wirdum, Doop Herv. gem. 1622-1734

        4 CONT DTB: 480

        4 CONT Dopeling: Tzietze Douwes

        4 CONT Gedoopt op belijdenisop 24 februari 1688 in Wirdum

        4 CONT Zoon van niet genoemde vader en niet genoemde moeder

        4 CONT

        4 CONT Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):

        4 CONT Dopeling: TJITSE DOUWES

        4 CONT

        4 CONT Wijzigingsdatum: 16-1-2006
        2 PAGE Mogelijke doop? bron tresoar
        2 QUAY
        1 FAMS @F6357891@
        0 @@ INDI
        1 NAME //
        1 SEX
        1 FAMS @F6357891@
        0 @I1137938@ INDI
        1 NAME Yeme /van Toutenburg/
        2 GIVN Yeme
        2 SPFX van
        2 SURN Toutenburg
        1 SEX M
        1 BIRT
        2 PLAC Leeuwarden
        1 BAPM
        2 DATE 14 Oct 1703
        2 PLAC Leeuwarden
        1 FAMC @F6357891@
        0 @I1137937@ INDI
        1 NAME Catrina /van Toutenburg/
        2 GIVN Catrina
        2 SPFX van
        2 SURN Toutenburg
        1 SEX F
        1 BIRT
        2 PLAC Leeuwarden
        1 BAPM
        2 DATE 14 Nov 1704
        2 PLAC Leeuwarden
        2 SOUR @S1071@
        3 DATA
        4 TEXT

        5 CONT

        5 CONT Leeuwarden, doopjaar 1704

        5 CONT Leeuwarden, Doop Herv. gem. 1699-1708

        5 CONT DTB: 936

        5 CONT Dopeling: Catrina

        5 CONT Gedoopt op 14 november 1704 in Leeuwarden

        5 CONT Dochter van Tiedtsse Toutenburgh en niet genoemde moeder

        5 CONT

        5 CONT Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):

        5 CONT Dopeling: CATHARINA

        5 CONT Vader : .....

        5 CONT ..... = naam of patroniem komt niet voor in de Thesaurus

        5 CONT

        5 CONT Wijzigingsdatum: 15-11-2005
        3 PAGE Tresoar
        3 QUAY
        1 FAMC @F6357891@
        0 @I1137883@ INDI
        1 NAME Sijtske /van Toutenburg/
        2 GIVN Sijtske
        2 SPFX van
        2 SURN Toutenburg
        1 SEX F
        1 BIRT
        2 PLAC Leeuwarden
        1 BAPM
        2 DATE 4 Jun 1706
        2 PLAC Leeuwarden
        2 SOUR @S1071@
        3 DATA
        4 TEXT Leeuwarden, doopjaar 1706

        5 CONT Leeuwarden, Doop Herv. gem. 1699-1708

        5 CONT DTB: 936

        5 CONT Dopeling: Sytske

        5 CONT Gedoopt op 4 juni 1706 in Leeuwarden

        5 CONT Kind van Tzietze Toutenburgh en niet genoemde moeder

        5 CONT

        5 CONT Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):

        5 CONT Dopeling: SIETSE of SIETSKE

        5 CONT Vader : TJITSE

        5 CONT

        5 CONT Wijzigingsdatum: 15-11-2005
        3 PAGE Tresoar
        3 QUAY
        1 FAMC @F6357891@
        0 @I1137931@ INDI
        1 NAME Catharina /van Toutenburg/
        2 GIVN Catharina
        2 SPFX van
        2 SURN Toutenburg
        1 SEX F
        1 BIRT
        2 PLAC Leeuwarden
        1 FAMC @F6357891@
        0 @I1137936@ INDI
        1 NAME Hessel /van Toutenburg/
        2 GIVN Hessel
        2 SPFX van
        2 SURN Toutenburg
        1 SEX M
        1 BIRT
        2 PLAC Leeuwarden
        1 BAPM
        2 DATE 4 Sep 1709
        2 PLAC Leeuwarden
        1 FAMC @F6357891@
        0 @I1137935@ INDI
        1 NAME Tryntje /van Toutenburg/
        2 GIVN Tryntje
        2 SPFX van
        2 SURN Toutenburg
        1 SEX F
        1 BIRT
        2 PLAC Leeuwarden
        1 BAPM
        2 DATE 26 Aug 1712
        2 PLAC Leeuwarden
        2 SOUR @S1071@
        3 DATA
        4 TEXT Leeuwarden, doopjaar 1712

        5 CONT Leeuwarden, Doop Herv. gem. 1708-1715

        5 CONT DTB: 937

        5 CONT Dopeling: Tryntje

        5 CONT Gedoopt op 26 augustus 1712 in Leeuwarden

        5 CONT Dochter van Tjetse Toutenborgh en niet genoemde moeder

        5 CONT

        5 CONT Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):

        5 CONT Dopeling: TRIJNTJE

        5 CONT Vader : TJITSE

        5 CONT

        5 CONT Wijzigingsdatum: 15-11-2005
        3 PAGE Tresoar
        3 QUAY
        1 FAMC @F6357891@
        0 @I1137934@ INDI
        1 NAME Imme /van Toutenburg/
        2 GIVN Imme
        2 SPFX van
        2 SURN Toutenburg
        1 SEX M
        1 BIRT
        2 PLAC Leeuwarden
        1 BAPM
        2 DATE 7 Dec 1714
        2 PLAC Leeuwarden
        1 FAMC @F6357891@
        0 @I1137933@ INDI
        1 NAME Hesselyna /van Toutenburg/
        2 GIVN Hesselyna
        2 SPFX van
        2 SURN Toutenburg
        1 SEX F
        1 BIRT
        2 PLAC Leeuwarden
        1 BAPM
        2 DATE 4 Jun 1717
        2 PLAC Leeuwarden
        2 SOUR @S1071@
        3 DATA
        4 TEXT Leeuwarden, doopjaar 1717
        5 CONT Leeuwarden, Doop Herv. gem. 1716-1723
        5 CONT DTB: 938
        5 CONT Dopeling: Hesselyna
        5 CONT Gedoopt op 4 juni 1717 in Leeuwarden
        5 CONT Kind van Tsietse Toutenburgh en niet genoemde moeder
[...]

        0 @I1137932@ INDI
        1 NAME Hessel /Toutenburg/
        2 GIVN Hessel
        2 SURN Toutenburg
        1 SEX M
        1 BIRT
        2 PLAC Leeuwarden
        1 BAPM
        2 DATE 4 Nov 1718
        2 PLAC Leeuwarden
        2 SOUR @S1071@
        3 DATA
        4 TEXT Leeuwarden, doopjaar 1718

        5 CONT Leeuwarden, Doop Herv. gem. 1716-1723

        5 CONT DTB: 938

        5 CONT Dopeling: Hessel

        5 CONT Gedoopt op 4 november 1718 in Leeuwarden

        5 CONT Kind van Tzietse van Toutenburg en niet genoemde moeder

        5 CONT

        5 CONT Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):

        5 CONT Dopeling: HESSEL of HESSELTJE

        5 CONT Vader : TJITSE

        5 CONT

        5 CONT Wijzigingsdatum: 15-11-2005
        3 PAGE Tresoar
        3 QUAY
        1 FAMC @F6357891@
        0 @I1137939@ INDI
        1 NAME Titia /van Toutenburg/
        2 GIVN Titia
        2 SPFX van
        2 SURN Toutenburg
        1 SEX F
        1 BIRT
        2 PLAC Leeuwarden
        1 BAPM
        2 DATE 25 Mar 1722
        2 PLAC Leeuwarden
        2 SOUR @S1071@
        3 DATA
        4 TEXT Leeuwarden, doopjaar 1722

        5 CONT Leeuwarden, Doop Herv. gem. 1716-1723

        5 CONT DTB: 938

        5 CONT Dopeling: Titia

        5 CONT Gedoopt op 25 maart 1722 in Leeuwarden

        5 CONT Dochter van T. van Toutenburgh en niet genoemde moeder

        5 CONT

        5 CONT Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):

        5 CONT Dopeling: TIETJE

        5 CONT Vader : T.

        5 CONT

        5 CONT Wijzigingsdatum: 15-11-2005
        3 PAGE Tresoar
        3 QUAY
        1 FAMC @F6357891@
        0 @I1137940@ INDI
        1 NAME Tjedse /van Toutenburg/
        2 GIVN Tjedse
        2 SPFX van
        2 SURN Toutenburg
        1 SEX M
        1 BIRT
        2 PLAC Leeuwarden
        1 BAPM
        2 DATE 1 Oct 1723
        2 PLAC Leeuwarden
        2 SOUR @S1071@
        3 DATA
        4 TEXT

        5 CONT

        5 CONT Leeuwarden, doopjaar 1723

        5 CONT Leeuwarden, Doop Herv. gem. 1716-1723

        5 CONT DTB: 938

        5 CONT Dopeling: Tjedse

        5 CONT Gedoopt op 1 oktober 1723 in Leeuwarden

        5 CONT Zoon van Tjedse Toutenburgh en niet genoemde moeder

        5 CONT

        5 CONT Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):

        5 CONT Dopeling: TJITSE

        5 CONT Vader : TJITSE

        5 CONT

        5 CONT Wijzigingsdatum: 15-11-2005
        3 PAGE Tresoar
        3 QUAY
        1 FAMC @F6357891@
        0 @F6357891@ FAM
        1 HUSB @I1137930@
        1 CHIL @I1137938@
        1 CHIL @I1137937@
        1 CHIL @I1137883@
        1 CHIL @I1137931@
        1 CHIL @I1137936@
        1 CHIL @I1137935@
        1 CHIL @I1137934@
        1 CHIL @I1137933@
        1 CHIL @I1137932@
        1 CHIL @I1137939@
        1 CHIL @I1137940@
        0 @S3@ SOUR
        1 TITL Voetnoot<br>Footnote
        1 ABBR Voetnoot<br>Footnote
        0 @S1071@ SOUR
        1 TITL Bron<br>Source
        1 ABBR Bron<br>Source
        0 TRLR

        http://www.hendrick-hamel.henny-savenije.pe.kr (in English) Feel free
        to discover Korea with Hendrick Hamel (1653-1666)
        http://www.vos.henny-savenije.pe.kr Frits Vos Article about Witsen
        and Eibokken and his first Korean-Dutch dictionary
        http://www.cartography.henny-savenije.pe.kr (in English) Korea
        through Western Cartographic eyes
        http://www.henny-savenije.pe.kr/bboard Bulletin board for Korean studies
        Message 3 of 14 , Mar 3, 2006
          At 12:41 PM 3/4/2006, you wrote:

          >Hier dan het nodige van Toutenburg
          >
          >Tzietse van Toutenburg

          Nog even iets meer, in tresoar vind je een aantal Toutenburgs
          (Toutenburgen??) die in dezelfde periode gelijknamige kinderen laten
          dopen. Dus dat zijn zeer vermoedelijk broers

          Het gaat om Tjetse, Inte (Ynte, Intjes, Entje) en Yemes (Yme, Ime)
          Toutenburg en ik geloof zelfs (in de gauwigheid gezien) dat Yme en
          Inte dezelfde persoon zijn, want soms is het Yme Intes en Inte Ymes.

          In ieder geval heb je nu een idee waar de voornamen vandaan komen. Ik
          kon geen doopdata vinden voor Tzietse (of gewoon Sytse). De enige die
          in aanmerking kwam was gedoopt in 1688 en dan als volwassene

          Message 4 of 14 , Mar 3, 2006
            At 05:03 AM 3/4/2006, Henk Boon wrote:
            <knip>

> [...]
            > februari 1794, overleden te Den Ham (gemeente Aduard) op 3 december
            > 1832, dochter van Gaaike Jeltes Kampstra en Martje Egberts de Boer.

            </knip>
            Dit is niet zo vreemd, ik heb het veel gezien. Ik neem aan dat men,
            in het begin dat men de burgerlijke stand moest gebruiken, geen idee
            had hoe er precies mee om te gaan. Ook zal het voorgekomen zijn dat
            een onervaren ambtenaar dingen vergat te vermelden omdat hij het niet
            belangrijk vond. Dan hebben we het nog niet eens over
            verschrijvingen, mensen die hun naam zagen veranderen omdat de een of
            de andere ambtenaar, hetzij een schrijffout, hetzij verkeerd gehoord,
            de naam verkeerd opschreef.

            Dit laatste vind ik nog steeds grappig, in de achterhoek is een tak
            Savonije maar de nazaten wisten nog steeds dat het eigenlijk Savenije
            moest zijn. Zal iets Overijssels zijn geweest want daar werd de naam
            overal als Savonije geschreven. Terwijl de naamdragers aantoonbaar
            konden lezen en schrijven.

          • Menne Glas
            Message 5 of 14 , Mar 3, 2006
              Aanvulling op Henk Boon zijn verhaal (Dank Henk!):

              Henricus Bennema x Nieske Feringa hebben nog:
              7) Geertruida Bennema, ged. Noordhorn 2 okt. 1712
              8) Gosse Bennema, ged. Noordhorn 15 maart 1716

              Gosse is eerder aan de orde geweest, de echtgenoot van Dina Geertruida
              Hulsebus, met nageslacht.

              Geertruida trouwde proclamatie Aduard 26 juli 1739 Frans Isaak Guichart.
              Huwelijk zal in de stad gesloten zijn, aldaar 8 kinderen.

              Groet, Menne

              Op 4-3-06 heeft Henny Savenije <adam-eve@...> het volgende
              geschreven:

> [...]
              > home finance<http://groups.yahoo.com/gads?t=ms&k=Family+home+finance&w1=American+family+home+insurance&w2=American+family+home+insurance+company&w3=American+family+home+owner+insurance&w4=Multi+family+home+for+sale&w5=Single+family+home+for+sale&w6=Family+home+finance&c=6&s=212&.sig=YcQDIotQRP9DR00deJTjqQ>
              >
              > - Your use of Yahoo! Groups is subject to the Yahoo! Terms of

            • M.Bennema Geerlings
              Message 6 of 14 , Mar 4, 2006
                Hallo Henk en alle anderen,

                Het is fijn dat er zoveel mensen meedenken en meezoeken naar de Bennema's.
                Ik heb de meeste binnengekomen post nu verwerkt en zal de genealogie zoals
                me tot nu toe bekend is vermoedelijk vandaag nog op de groepssite zetten.
                Even nog ter aanvulling voor Henk Boon,

                Anna, de dochter die niet in Noordhorn te vinden is werd volgens de
                aantekeningen van mijn ouders gedoopt te Den Ham, Anno 1732,den 20sten
                april. Ze is vermoedelijk vroeg overleden op 20-6-1734.

                groeten,

                Menno Bennema Geerlings

                Message 7 of 14 , Mar 4, 2006
                  Daar word ik niet vrolijk van Menno!
                  Van die doop in Den Ham .....
                  Henk en ik hebben gisteren onder meer even gekeken in een zeer voorlopige
                  versie van het digitale doopboek van Den Ham, en daar is deze doop niet in
                  te vinden. Nu heb ik hier thuis ook wel foto's van dat doopboek, en de doop
                  staat er wel degelijk in .....
                  Oftewel, dat digitale bestand is niet goed! Dus nou moet het nagekeken
                  worden.
                  Daar gaan mijn plannen voor vandaag .....
                  Menne

                  Op 4-3-06 heeft M.Bennema Geerlings <mj.bg@...> het volgende
                  geschreven:

                  Message 8 of 14 , Mar 4, 2006
                    bedankt Henry voor je Toutenburg overzicht. Het is soms moeilijk om verwantschap vast te stellen en soms is het niet duidelijk of het kind een jongetje of een meisje is.

                    Vroeger was er in de buurt van Emmen een metselbedrijf Savenije.
                    Familie ?

                    groeten,

                    Menno Bennema Geerlings

                    At 05:03 AM 3/4/2006, you wrote:

> [...]

                    http://www.vos.henny-savenije.pe.kr Frits Vos Article about Witsen
                    and Eibokken and his first Korean-Dutch dictionary

                  • Sjouwke G. Nubé
                    Message 9 of 14 , Mar 4, 2006
[...]

                      Sterker: het wemelt hier nog steeds van de Savenijes, vooral in de
                      randdorpen, zoals Erica, Nieuw Amsterdam e.d.

                      groetjes,
                      SJOUWKE

                      Webwinkel Atelier HOBBIT:
                      <http://atelier-hobbit.sitepage.nl/> http://atelier-hobbit.sitepage.nl

                      Genealogie + Poppenhuispagina's:
                      <http://members.home.nl/sjouwke> http://members.home.nl/sjouwke

                      Foto-albums:
                      <http://www.picturetrail.com/borduren> http://www.picturetrail.com/borduren

                      Weblog:
                      <http://aragog.web-log.nl/> http://aragog.web-log.nl/

                      Message 10 of 14 , Mar 4, 2006
                        At 06:44 PM 3/4/2006, you wrote:

                        >bedankt Henry voor je Toutenburg overzicht. Het is soms moeilijk om
                        >verwantschap vast te stellen en soms is het niet duidelijk of het
                        >kind een jongetje of een meisje is.

                        Ik ben wel aardig thuis in de Friese namen dat maakt wel duidelijk of
                        het een jongen of meisje is.

                        >Vroeger was er in de buurt van Emmen een metselbedrijf Savenije.
                        >Familie ?
                        >
                        >----------

                        Indirect zijn we allemaal familie. Alle Savenije's hebben een
                        gemeenschappelijke oorsprong namelijk de Soldaat Jan Savenije, die in
                        de jaren 80 van de 18e eeuw vanuit Belgie naar Nederland trok. De
                        Erica tak waar je op doelt is niet direct familie.

                        Message 11 of 14 , Mar 4, 2006
                          At 07:24 PM 3/4/2006, you wrote:
                          >Sterker: het wemelt hier nog steeds van de Savenijes, vooral in de
                          >randdorpen, zoals Erica, Nieuw Amsterdam e.d.
                          >
                          >----------

                          Grappig, die Erica tak, die komt van een knul die vanuit Veendam naar
                          Coevorden trok, zoals gezegd, de Soldaat ging naar Coevorden, zijn
                          oudste zoon trok naar Veendam als kleermaker, en de stichter van de
                          ericase tak, trok weer terug naar zijn grootvader in Coevorden,
                          ontmoette daar de dochter van een Belgische soldaat (ik heb nog een
                          foto van dat stel) en vestigde zich in Erica als textiel handelaar.
                          Mijn voorouders bleven in Veendam, Pekela e.d. hangen. Een andere
                          zoon van die soldaat, trok naar de achterhoek en stichte min of meer
                          de Savonije tak,

                          Toen ik in Emmen naar school ging, kwam ik daar eigenlijk voor het
                          eerst een naamgenoot tegen die geen neef of nicht was. Indirect was
                          hij de aanleiding van mijn genealogie onderzoek, omdat hij toen eens
                          zei dat hij van een Anne afstamde (geen idee hoe hij daaraan kwam,
                          want die naam komt nergens in de familie voor) werd ik toch wel
                          nieuwsgierig hoe het nu zit. In de jaren 80 heb ik eens een familie
                          reunie georganiseerd voor iedereen die van die soldaat afstamde, en
                          jawel, de reunie was in Lonneker in hotel Savenije.

                          Ze kwamen letterlijk van over de hele wereld. De Erica tak was sterk
                          vertegenwoordigd, alsook de Savonije tak. De kleermakers uit het
                          Groningse waren maar mager vertegenwoordigd,

                          En ik weet echt dat Lonneker dichter bij Groningen ligt dan
                          bijvoorbeeld Zuid Afrika of Nieuw Zeeland (want daar kwamen dus ook
                          mensen vandaan voor de reunie)

                          Message 12 of 14 , Mar 6, 2006
                            Hallo Menno,

                            Bedankt voor je aanvulling m.b.t. de doopplaats van Anna.
                            Er was in die tijd een vacature in Noordhorn.
                            Vandaar dat Menne en ik vorige week al elders hadden gezocht.
                            Maar in het digitale bestand konden we niets vinden, zoals Menne al mailde.
                            Je mededeling dat ze in Den Ham gedoopt is, voorkomt verder zoekwerk.

                            Bedankt voor de plaatsing van je genealogie. En succes met je onderzoek.

                            groeten, Henk

                            Message 13 of 14 , Mar 6, 2006
> [...]
                              > verschrijvingen, mensen die hun naam zagen veranderen omdat de een of
                              > de andere ambtenaar, hetzij een schrijffout, hetzij verkeerd gehoord,

                              Hallo Henny,

                              Zo vaak ben ik het nog niet tegengekomen, vandaar mijn opmerking bij Hendrik
                              Bennema.
                              Er hadden 2 Hendrikken in het gezin kunnen zijn, hetgeen niet het geval is,
                              maar
                              dat was mij toen ik de opmerking toevoegde nog niet bekend.
                              De overlijdensdatum van zijn eerste vrouw op 26-2-1810 is te vinden in de
                              genealogie door Menno Bennema Geerlings in deze groep geplaatst.

                              groeten, Henk
                            • Henk Boon
                              Message 14 of 14 , Mar 6, 2006
                                Heb ze toegevoegd Menne,

                                Inderdaad is Gosse al eerder ter sprake geweest.

                                En je vermelding dat Anna Bennema toch echt wel voorkomt
                                in het doopboek van Den Ham, stemt mij wel vrolijk, hoeven we niet
                                verder te zoeken.

                                groeten, Henk