Re: [groningen-genealogy] Bennema

  • Harm Selling
    Message 1 of 27 , Feb 28, 2006

      >volgens de mormonensite zijn Bennema en Lesterhuis getrouwd in 1807 in Winschoten.

      Als ondertrouwdatum heb ik 20 mei 1804 in Winschoten.

      Ik heb maar meteen even gecontroleerd op de microfiches die ik heb van de originele dtb's van Winschoten.
      Daaruit citeer ik:

      1804
      Den 20 Maij
      B. Bennema, van Winschoot, en Pietertie Jullens, van Woldendorp
      Getrouwd te Woldendorp.

      De mormonensite heeft het in dit geval dus mis.

      Harm Selling
      hselling@...

      http://www.genealogiegroningen.nl
      http://www.genealogiewinschoten.nl
    • Anne Beukema
      Message 2 of 27 , Mar 1, 2006
        >Overigens kan ik het huwelijk van het echtpaar Bennema-Lesterhuis nergens vinden. Wie wel?>

        Hallo Harm,

        Huwelijk heb ik ook niet maar h.c. is van 21 juni 1804 Woldendorp. De naam Bennema is dan in gebruik, zoals bij een aantal andere voorkomens, o.a. dopen Hoogezand. In jouw uitwerking is er sprake van Jan Bennes Bennema en dat lijkt patroniemvorm. Weet jij wanneer deze de naam Bennema voor het eerst gebruikt?

        Groeten,
        Anne Beukema

      • M.Bennema Geerlings
        Message 3 of 27 , Mar 1, 2006
          Hallo Anne,

          Op 25 febr. heb je een bericht gestuurd met gegevens uit Spanheim. Ik had daar wat vragen over:

          er staat oa Ao 1655 Goose Hindrix weden, betekent dit weduwnaar ?
          Wie waren Jr.Menno ten Ham ende Jffr.Margieta Wenge ?
          Onderaan schrijf je Goose Hindrix, te denken aan zuster van Harke Mennes. Hoezo zuster ?

          groeten,

          Menno Bennema Geerlings

          Message 4 of 27 , Mar 1, 2006
            Hallo Harm,

            bedankt voor je uitvoerige overzicht van de Bennema's, richting Oude Pekela en Winschoten.
            Gezien de indrukwekkende hoeveelheid gegevens is er kennelijk veel werk in gestoken.
            Helaas kan ik ze niet aan mijn Bennema's uit het Westerkwartier verbinden.
            Ook bij de voornamen zie ik geen verband.

            nogmaals bedankt, we blijven speuren

            met vriendelijke groeten,

            Menno Bennema Geerlings

> [...]

            Getrouwd te Woldendorp.

            De mormonensite heeft het in dit geval dus mis.

          • Joop van Campen
            Message 5 of 27 , Mar 4, 2006
              Aan alle belangstellenden,

              Over de Bennema's valt het nodige te lezen op de website http://www.groningerarchieven.nl
              Klik op collectie, daarna op archievenoverzicht en vervolgens in het archiefvormersoverzicht op de + van Huizen, families, personen en daarna op de + van families. Dan krijg je een waslijst van familienamen, waaronder Bennema.

              In de studiezaal van de Groninger Archieven is de inventaris van de familie Bennema
              1700- ca. 1800 te vinden onder toegangsnummer 490.

              Met vriendelijke groet,
              Joop van Campen

            • bennemageerlings
              Message 6 of 27 , Feb 11, 2007
                Hallo allemaal,
                In het boek: "in en om de kerk van Noordhorn" wordt een
                Ds.Diedericus Stegnerus genoemd, predikant in Vries. Hij was van
                1714 tot 1717 predikant in Noordhorn en vertrok daarna naar
                Godlinze. Volgens dit boek zou hij getrouwd zijn met Geertruida
                Bennema uit Noordhorn.
                Heeft iemand hier nadere gegevens over of zou dit kunnen bevestigen ?
                De enige Geertruida die naar mijn mening hiervoor in aanmerking zou
                kunnen komen is Geertruida, gedoopt in 1675 in Noordhorn, belijdenis
                in Noordhorn op 25-6-1693 en vermoedelijk overleden in 1731.
                Zij was de dochter van Menno Gosse(n)s en Geertrui Jurjens.
                Misschien heeft er iemand ook contact met de Drentse groep, omdat ze
                daar misschien is overleden.
                Het zal dezelfde Diedericus zijn, die genoemd wordt in de genealogie
                van Homan als degene die in 1702 Harmen Homan met een mes zou hebben
                gestoken.
                Ik ben benieuwd naar mogelijke reacties.

                vriendelijke groeten,

                Menno Bennema Geerlings
              • Frans Krom
                Message 7 of 27 , Feb 11, 2007
                  Menno,

                  Ikheb je bericht naar de Drente-groep gestuurd.

                  Mvg.
                  Frans Krom

                • Menne Glas
                  Message 8 of 27 , Feb 11, 2007
                    De dominee Noordhorn 1714, Godlinze 1716-ovl. wordt in Duinkerken Antonius
                    genoemd, en is dan geboren in Garmerwolde. Een andere Antonius is geboren in
                    Vries, en deze laatste Antonius is de zoon van dominee Dietericus Stegnerus.
                    Ds. Dietericus geb. Vries 1667, ovl. Vries 21 april 1720, predikant te Vries
                    1691-ovl., x Sebaldeburen 21 feb. 1697 Geertruida Bennema, van Noordhorn,
                    ovl. Groningen jul. 1753 (breukdodenboek 21 juli 1753, lijklaken Nw. Kerk 17
                    juli 1753).

                    In de vraag lijken dus gegevens van wel drie verschillende dominees door
                    elkaar gegooid te zijn. Tenminste, op Duinkerken kun je voor wat vermeld
                    staat over het algemeen wel aan, is mijn ervaring.

                    Groet, Menne

                    Op 11-02-07 heeft bennemageerlings <mj.bg@...> het volgende
                    geschreven:

> [...]
                    > van Homan als degene die in 1702 Harmen Homan met een mes zou hebben
                    > gestoken.
                    > Ik ben benieuwd naar mogelijke reacties.

                  • Anne Beukema
                    Message 9 of 27 , Feb 12, 2007
                      >Stegnerus>

                      Hallo Menno,

                      Aansluitend op eerdere berichten: Dietericus zal zoon zijn van Antonius Stegner(u)s en Jantje Dieterts, waarvan ik overigens slechts 2 dochters gedoopt stad Groningen (Maria, 31-1-1655 en Martha, 4-8-1661) kan vinden. Aangezien Antonius als captein tot Vries vermeld staat zal geboorteplaats Vries zijn, zoals reeds gemeld. Johannes Stechnerus (Garmerwolde 1681-1687) zal broer van Dietericus zijn en de vader zijn van de reeds genoemde Antonius, geboren te Garmerwolde.

                      Ondanks fragmentarische gegevens is de familie Stegnerus redelijk te volgen en ik vermoed dat Geerhard Stegnerus, zoon van Johannes Stegnerus en Nieske Jacobs Hes, overleden Nietap 11-04-1924 op 78-jarige leeftijd de laatste mannelijke naamdrager is geweest.

                      Vriendelijke groet,
                      Anne Beukema

                    • wiersemafred
                      Message 10 of 27 , Feb 12, 2007
                        Hoi Menno --

                        Dominees, daar heb ik nogal wat van. Jouw ds Dietericus Stegnerus is
                        geboren 1667 in Vries en stierf daar op 21 april 1720. Hij was pastor
                        te Vries vanaf 1691 tot zijn dood. Hij trouwde (in Sebaldeburen 21 op
                        feb 1697) met Gertruijda Bennema, die ovl is in Groningen, jul 1753
                        (breukdoden 21 jul). Ik heb niets van haar ouders of wanneer/waar ze
                        is geboren.

                        Ds. Dietericus was een zoon van ds Antonius Stegnerus (pastor te
                        Vries 1651, Groningen vanaf 1670) en (ondertrouwt Groningen 10 dec
                        1653) Jantje Dieterts, en een broer van ds Johannes Stegnerus (pastor
                        in Garmerwolde 1681, Haren 1687, Groningen vanaf 1703). Die broer
                        Johannes had een zoon Antonius (1686-1749) die predikant was te
                        Noordhorn in 1714 and Godlinze vanaf 1716.

                        Cheers,
                        FredW

                        --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "bennemageerlings"
                        <mj.bg@...> wrote:

> [...]
                        hebben
                        > gestoken.
                        > Ik ben benieuwd naar mogelijke reacties.

                      • Gerrit Kuijk
                        Message 11 of 27 , Feb 12, 2007
                          Hallo allemaal,

                          Met enige vertraging hier een antwoord.

                          Ds. Diedericus Stegnerus was inderdaad getrouwd met Geertruida Bennema.

                          Geertruida Bennema is vermoedelijk gedoopt te Noordhorn als Geertje.

                          Geertruida Stegnerus-Bennema was zeker een dochter van Menne Gosses.

                          Bewijzen:

                          1. Er is een Stad-Groninger huwelijkscontract van één van
                          haar kinderen, waarin Jacobus Bennema optreedt als oom.

                          2. Na het kinderloos overlijden van de weduwe van Eye
                          Bennema, Geertruida Bennema-Bennema, van wie geen broers en zusters of
                          afstammelingen van dezen in leven zijn, erven de afstammelingen van
                          Geertruida Stegnerus-Bennema mee. Zij moeten dus even na verwant zijn als de
                          afstammelingen van admiraliteitsheer Hendrik Bennema die ook mee erven.

                          Met vriendelijke groeten,

                          Gerrit W. Kuijk

                          _____

                          Message 12 of 27 , Apr 20, 2007
                            Hallo mensen,

                            In de stukken van Guichart inzake de ontvangsten en uitgaven van de
                            fam.Bennema komt diverse malen de ontvangst voor van huur voor zoveel
                            grazen land in de (Noordhorner ?) Gaa.
                            Heeft iemand enig idee, waar ik dit moet zoeken en is er een kaart op
                            internet in te zien. ?

                            vriendelijke groet,
                            Menno Bennema Geerlings
                          • Menne Glas
                            Message 13 of 27 , Apr 20, 2007
                              Zie:

                              http://www.kuijsten.de/atlas/gr/zuidhorn.html

                              De Gaa staat er keurig op, tussen Noordhorn en Niezijl, iets aan de
                              zuidkant.

                              Menne

                              Op 20-04-07 heeft bennemageerlings <mj.bg@...> het volgende
                              geschreven:

> [...]
                              > grazen land in de (Noordhorner ?) Gaa.
                              > Heeft iemand enig idee, waar ik dit moet zoeken en is er een kaart op

                            • bennemageerlings
                              Message 14 of 27 , Apr 20, 2007
                                Menne,

                                bedankt voor je snelle antwoorden. Ik had gedacht dat Syndicus Quintus
                                (Sybdicus Quintis) een of andere Latijns begrip was.

                                Via de Gron.Archieven heb ik gezocht naar Gosse Bennema. De 1e
                                dopeling is Gosse Hindr.Bennema, doop 20-9-1711 te Noordhorn. Vader
                                H.Bennema, monsineur, OVERLEDEN.
                                De 2e is Gosse,doop 15-3-1716, vader H.Bennema, beroep/functie:
                                monsineur.

                                De 2e wordt dus 5 jaar na de dood van zijn vader gedoopt of is er nog
                                een 2e gelijknamige vader. Ik ken hem niet, misschien iemand van
                                jullie ?

                                vr.groeten, Menno Bennema Geerlings
                              • bennemageerlings
                                Message 15 of 27 , Apr 20, 2007
                                  Dag mensen,

                                  Binnenkort wordt het 3e kwartierstatenboek van Groningen opgestart en
                                  wil ik kijken of mijn gegevens aan de criteria voldoen.
                                  Mijn vraag is of er al iets in het 1e en 2e boek over de Bennema's is
                                  gepubliceerd, want ik ken de boeken alleen van naam en niet van inhoud.

                                  vr.gr. Menno Bennema Geerlings
                                • bennemageerlings
                                  Message 16 of 27 , Apr 20, 2007
                                    Dag allemaal,

                                    Dom,dom de vorige post. De overlijdensgegevens van de Gosse in 1711
                                    slaan natuurlijk op Gosse Hendr.zelf en niet op die van de vader
                                    Hendrik. Sorry

                                    gr. Menno Bennema Geerlings
                                  • bennemageerlings
                                    Message 17 of 27 , Apr 21, 2007
                                      Dag mensen,

                                      Kan iemand volgende hypothese staven/lekschieten:
                                      Stamvader Gosse Hindrick, geb.ca.1602 en overl. 19-4-1665, was
                                      geh.eerst met Geertien, laten met Jacobje (Spanheim). Tot nu toe had
                                      ik 1 kind van hem en Geertien, nl Menno Gosses, geen doop, of
                                      sterfdatum, maar geh.op 2-1-1670 met Geertruidt Jurjens, wed.van
                                      Jacob Everts. Zij overleed in Noordhorn op 19-5-1683.
                                      Samen hadden ze 7 kinderen: Geertien,Gosse,Geertien,
                                      Henric,Jacobus,Anna en Hessel.
                                      Vreemd, dat dit 2e kind Gosse Hendricks genoemd werd, gedoopt 4-2-
                                      1672 in Noordhorn en 18-3-1699 geh.met (L)aurelia Uchtmans.
                                      In het Gron.Archief wordt vermeld, dat hij in 1700 en 1702 bij de
                                      doop van zijn dochters soldaat was.
                                      Nu kreeg ik enkele dagen geleden een overzicht van Joop van Campen
                                      met wat Bennema's, zijnde militair en daar wordt in de Politieke
                                      Almanak een Gosse Mennens Bennema genoemd, als zijnde solliciteur op
                                      18-10-1683, ook nog soll.van 1694 t/m 1704.
                                      Dit kan niet dezelfde Gosse zijn, want dan zou hij op zijn 11e jaar
                                      soll.zijn geweest.
                                      Nu is mijn vermoeden, dat deze Gosse Mennens Bennema een zoon is van
                                      Menno Gosses en Geertruidt Jurjens en dat Gosse Hendricks een zoon
                                      kan zijn van een nog onbekende 2e zoon van de stamvader,
                                      vermoedelijk een Hendrick Gosses.
                                      Misschien is in het DTB boek ook een patroniem te vinden bij 1 van
                                      de andere 6 kinderen, maar ik weet niet hoever de geg.teruggaan.
                                      Ze zijn allemaal in Noordhorn gedoopt, resp. in
                                      1670,1672,1675,1677,1680,1681,1683.
                                      Kan iemand hier een reactie op geven?

                                      vriendelijke groeten en een prettig weekend,
                                      Menno Bennema Geerlings
                                    • Menne Glas
                                      Message 18 of 27 , Apr 21, 2007
                                        Menno,

                                        Je stelt dat je niet op je 11e solliciteur kunt zijn ... Gek genoeg kan dat
                                        volgens mij wel!
                                        De functie van solliciteur is ééntje, waarvoor je een flinke som geld op
                                        tafel moest leggen, je kocht zo'n functie. En dat gebeurde soms best wel
                                        eens als "diepte-investering". Bij het onderzoek naar Bavinck ben ik dat ook
                                        tegengkomen, een weduwe ging vragen of ze de solliciteursplaats van haar
                                        ex-man op naam van haar nog lang niet volwassen zoontje mocht behouden.

                                        Dus, mij lijkt het niet onmogelijk dat Menno Gosses een zoon voluit naar
                                        zijn vader vernoemd, dus laat dopen als Gosse Hendricks. Maar aangezien zijn
                                        vader dus Menno heette, zal die gedurende zijn leven wellicht bekend gestaan
                                        hebben als Gosse Mennes. Let wel, het is wel handig om dit allemaal eens te
                                        toetsen aan de diverse archivalia ...:)

                                        Groet, Menne

                                        Op 21-04-07 heeft bennemageerlings <mj.bg@...> het volgende
                                        geschreven:

> [...]
                                        > 1670,1672,1675,1677,1680,1681,1683.
                                        > Kan iemand hier een reactie op geven?
                                        >
                                        > vriendelijke groeten en een prettig weekend,

                                      • bennemageerlings
                                        Message 19 of 27 , Jul 22, 2008
                                          Dag mensen,

                                          Ik kreeg van iemand fragmentjes uit: "In geheimen dienst", historische
                                          avonturenroman door G.P.Bakker. Hierin komt o.a. een Edzke, als jonker
                                          aangeduid en luitenant om generaal Tilly te bespioneren , eerder
                                          stuurman. Verder iemand die zich noemt "Sterke Lut (West ?), de meester
                                          van Menno Bennema, den grooten paardenhandelaar uit Noordhorn.

                                          Er wordt met een voetnoot verwezen naar: Oorkonde geslacht der
                                          Bennema's, H.F.P. in de Noord-Wester Crt. 27 juli 1929.

                                          Kent iemand deze oorkonde of de krant waar naar verwezen wordt en is
                                          deze eventueel digitaal in te zien ?

                                          vriendelijke groet,

                                          Menno Bennema Geerlings
                                        • bennemageerlings
                                          Message 20 of 27 , Sep 5, 2008
                                            Beste Jan Oldenziel,
                                            Ik heb via de berichten met Chris gelezen over je contacten in Amerika
                                            en ben benieuwd of je me kunt en wilt helpen met het volgende:
                                            Hendrik Bennema, geb.1-9-1856 te Aduard en zijn vrouw Alida Aukelina
                                            Bakker, geb.28-11-1858 te Noordhorn gaan samen met hun 2 dochters, Anna
                                            en Jacoba, beide geb. te Ezinge op resp.14-3-1879 en 10-5-1883 naar
                                            Amerika. In de aant. van mijn ouders staat, dat ze op 20 mei 1887
                                            vanuit Zuidhorn naar Groningen vertrokken en vandaaruit door gingen
                                            voor emigratie. Alida B.heeft zich nooit in Amerika thuisgevoeld en
                                            heeft als patiente haar hele leven aldaar doorgebracht in een
                                            zenuwinrichting.
                                            Zou je kunnen nagaan wanneer en hoe ze vertrokken zijn en of er daar
                                            verdere gegevens bekend zijn ?

                                            vriendelijke groet,

                                            Menno Bennema Geerlings
                                          • Jan G. Oldenziel
                                            Message 21 of 27 , Sep 6, 2008
                                              Beste Menno,

                                              Mijn zoeken heeft de bijlage opgeleverd. Een bijlage betrekking hebbende op
                                              de Census van 1900. Daarin wordt aangegeven, dat ze pas in 1891 zijn
                                              geemigreerd. Ik heb gezocht in de scheepsmanifesten om daarover
                                              duidelijkheid te krijgen, maar het resultaat is tot nu nog niets. Ik ga door
                                              met zoeken.

                                              Met vriendelijke groet

                                              Jan G. Oldenziel

                                              Message 22 of 27 , Sep 6, 2008
                                                Menno en Jan --

                                                Hier is de gevraagde info. Hendrik Bennema 34, laborer, Alida Bakker
                                                32, Anna 11, Jacoba 7, all Dutch, coming from Rotterdam, arrived in
                                                NY on 18 march 1891, on the Belgian ss Waesland which departed from
                                                Antwerp.

                                                Het gezin woont in 1900 in Ridgewood, NJ, en Hendrik heet dan Henry,
                                                en is day laborer van beroep. Bij Alida staat aangetekend dat ze
                                                drie kinderen heeft gehad waarvan 2 in het leven, t.w. Anna geb mar
                                                1879 en Jacob geb mrt 1883.

                                                Tien jaar later woont Henry in Newark, NJ als boarder, zijn beroep is
                                                dan clerk - lumber yard (hij staat vermeld als getrouwd, en niet als
                                                weduwnaar, dus ws leeft Alida nog, maar haar heb ik niet kunnen
                                                vinden). Zijn dochter Anna is ca 1902 getrouwd met John B. Iserman,
                                                geb apr 1882, NJ, zv Henry Iserman. Dat echtpaar had twee kinderen
                                                waarvan alleen dochter Clarissa, geb. ca 1904 in NJ, nog in het leven
                                                is. Het gezin woont in El Paso, TX en hij is bookkeeper van beroep.
                                                Hendrik's docther Jacoba is ca 1901 getrouwd met Arthur Storms, geb
                                                ca 1881, NJ,zv NN Storms en Ida. Arthur en Jacoba hebben drie
                                                dochters, allen geboren in NJ, te weten Lillian B. geb ca 1902; Helen
                                                R. ca 1903; en Edith, ca 1906. Het gezin woont in 1910 in Ridgewood,
                                                NJ.

                                                In 1920 wonen in Ridgewood, NJ tesamen head of household Arthur
                                                Storms, 39, carrier - post office; wife Helen. A [dat moet Jacoba
                                                zijn), 37 geb. NL, geimmigr. 1890; Lillian B. 18; Helen R. 17; en
                                                Edythe 14; alswel Henry Bennema, father in law, 63, widower; John B.
                                                Iserman, brother in law, 39, widower; and Clarissa Iserman 16, niece.

                                                Plezier met het verder uitzoeken,
                                                mvg, FredW

                                                --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, "Jan G. Oldenziel"
                                                <oldenziel@...> wrote:

> [...]
                                                > geemigreerd. Ik heb gezocht in de scheepsmanifesten om daarover
                                                > duidelijkheid te krijgen, maar het resultaat is tot nu nog niets.

                                              • bennemageerlings
                                                Message 23 of 27 , Jul 10, 2011
                                                  In het dagboek van Hendrik Bennema staat het volgende:

                                                  De 28 Mei (1809) ben ik Hendrik Bennema met Trijntje Sinninghe getrout. Den 10 Febr. 1810 is ins een Dochtertje geboren. Den 26 Febr. trof mij die zware slag dat ik mijn geliefde Echtgenoote moest zien sterven. Den 3 April wierd ook de Eeinige vrucht van onzen Echt door den dood weggerukt.
                                                  Den 5 Meert mijn geliefde Echygenoote ter Aarde gebragt en den 9 April mijn Dochtertje het beeld haarer Moeder ter aarde besteld.

                                                  Mijn vraag is: tussen geboorte en sterven van zijn dochter ligt bijna 2 maanden, maar hij noemt geen naam en ik kan ook nergens een geboorteaangifte of doop van haar vinden. Hoe kom ik achter de naam van deze dochter ?
                                                  met vriendelijke groet,

                                                  Menno Bennema Geerlings
                                                • bennemageerlings
                                                  Message 24 of 27 , Oct 14, 2016
                                                    Medespeurders:

                                                    Heeft iemand nadere gegevens over Tjitse ( Titus) Bennema ?
                                                    Gedoopt 18-4-1734 te Noordhorn als z.v. Menno Bennema en Sijtske van Toutenburgh, zeeofficier, schrijft een brief vanuit Livorno 8 febr. 1771 naar zijn vader en oom.
                                                    Wordt als getuige genoemd in het hc van zijn zuster Catharina Bennema in Wildervank op 17 nov. 1780
                                                    Schijnbaar niet gehuwd want een vrouw komt in dit hc niet voor.
                                                    Zijn overlijden is niet bekend bij A.G.
                                                    Hij wordt nog wel genoemd in de Rechterlijke Archieven onder nr. LXXII h.2.folio 50 dd 28-5-1805 ( Lieutenant T.Bennema)

                                                    vriendelijke groet,

                                                    Menno Bennema Geerlings
                                                  • Familie Pera
                                                    Message 25 of 27 , Oct 14, 2016
                                                      Hallo Menno,

                                                      In 1763 was er een slavenopstand uitgebroken in de Westindische plantage Berbice:

                                                      https://nl.wikipedia.org/wiki/Berbice

                                                      Dat was toen een Nederlandse kolonie. Kapitein Haringman uit Vlissingen kreeg de opdracht om orde op zaken te stellen. Op 26 december 1763 kwam het Nederlandse leger in een hinderlaag terecht. Drie officieren van de landmacht werden daarbij gedood. De luitenants ter zee Pichot en Bennema raakten zwaar gewond. De voornaam van Bennema wordt niet genoemd, maar ik denk, dat het hier om Tjitse Bennema gaat.

                                                      http://www.dbnl.org/arch/jong102gesc09_01/pag/jong102gesc09_01.pdf