Re: [groningen-genealogy] Rottumeroog

  • Gea Straat
    Message 1 of 20 , Feb 3, 2006
      Anne
      Weet je zeker dat die visser een scheepje had? Mijn overgrootvader was
      garnalenvisser in Hefswal en deed dat lopend met een sleepnet. Wist je dat
      er binnenkort een boek komt over de visserij van dit gebied? Trouwens Jan
      van Bolhuis schreef over het boek De historie van Warffum, Breede en
      Rottumeroog. Daar staat op blz 118 dat de schoolmeester vroeger ook
      strandvonder was dus het zal wel een combinatie van beroepen zijn geweest.
      Er staat van 1614-1669 een heel rijtje schoolmeesters in dit boek met de
      data(zie ook bij Kristian). Na 1738 werden ze voogd genoemd en de laatste is
      vertrokken in 1965. Sindsdien is het eiland onbewoond maar werd 's zomers
      bevolkt door werknemers van Rijkswaterstaat die werkzaamheden verrichten om
      de duinen te onderhouden. Bij mijn weten is het onderhoud gestopt om het
      eiland terug te geven aan de zee, maar een nieuwe is in opkomst, nl
      Rottumerplaat (ten westen van de oude) In het boek "de historie van
      Warffum"staan een tweetal kaartjes. Op de een staat Rottumeroogh (1616) en
      de ander staat Rottum ( eind 16e eeuw).
      Gr Gea

      Op 3-2-06 heeft Anne Beukema <abeukema@...> het volgende geschreven:

> [...]
      > En ik vroeg me af, vroeger hebben ze het ook zo gedaan, en op Rottum zullen
      > ze de bootjes op de plaat hebben gevaren, zoals in Scheveningen de
      > bomschuiten vroeger op het strand, maar hoe de vissers vanuit het 'vaste
      > land'. Ik schreef al dat Uithuizen mijn geboorteplaats was, maar mijn
      > geboortehuis was van een wadvisser. En ik heb in de afgelopen jaren enkele
      > malen navraag gedaan hoe een visser van Uithuizen dat nu deed. Ik heb er
      > niet heel moeite voor gedaan, maar zeker weten doe ik het nog niet. Nu we
      > toch zo afdwalen heb ik daarom nu de vraag, weet iemand hoe een visser uit

    • Anne Beukema
      Message 2 of 20 , Feb 3, 2006
        >Weet je zeker dat die visser een scheepje had? >

        Hallo Gea,

        Leuke reactie. Maar tja, vraag en tegenvraag. Absoluut zeker ben ik niet, het is mij verteld, en daar ben ik wel zeker van. Het waren vissers vader op zoon.

        >Wist je dat er binnenkort een boek komt over de visserij van dit gebied?> Nee, dat wist ik niet. Weet je al iets van titel ofzo, of wil je me tippen als het verschijnt?

        Groeten,
        Anne Beukema

      • Gea Straat
        Message 3 of 20 , Feb 3, 2006
          Anne
          Weet je de naam van deze familie, want dit komt wel een beetje uit "mijn
          gebied", misschien ken ik de familie.
          Albert Flikkema uit Usquert (nu Assen) is bezig met dit boek. wanneer hij
          uitkomt weet ik niet, maar ik zal dit melden op yaho, zodra ik iets weet.