Re: [groningen-genealogy] Rottumeroog

  • Anne Beukema
    Message 1 of 20 , Feb 1, 2006
      >Rottumeroog heeft een lange geschiedenis. Nog afgezien van de twist over "het eiland" die in 1354 wordt beslecht>

      Hallo Jan (van Bolhuis),

      Wat je precies bedoelt weet ik niet, maar ik heb er wel eens iets over gelezen, het heeft veel pennen in beweging gezet. Ik weet wel dat een van de punten hierbij was of Uithuizen nu wel of niet ooit in Fivelgo heeft gelegen. Grenskwesties houden de gemoederen vaker bezig en langdurig. Maar voor mij is dit wel interessant, Uithuizen is mijn geboorteplaats. Kennelijk is dat bewuste eiland als Rottumeroog geduid? Maar ik herinner me ook dat er opvatting is om dat eiland te localiseren waar nu de Noordpolder is. Als je naar de hoogtelijnen op de topografische kaart kijkt dan ligt (groot deel van) het Noordpolderland inderdaad hoger dan de aansluitende eerder ingepolderde Uiterdijksche landen, en aanzienlijk hoger dan het 'oude land', exclusief natuurlijk de dorpsgebieden. Mocht je hierover meer informatie hebben, of literatuurverwijzingen, dan ben ik zeer geïnteresseerd.

      Groeten,
      Anne Beukema

    • J. van Bolhuis
      Message 2 of 20 , Feb 1, 2006
        Beste Anne,

        Ik weet dat niet onbetwist is of met "het eiland" Rottermeroog wordt
        bedoeld. De kwestie is voor mijn eigen onderzoek ook niet zo relevant en
        ik heb me er dan ook nooit serieus in verdiept. Ik geef hieronder wat
        literatuurvermeldingen (die je trouwens wel zult kennen, bovendien zeker
        niet uitputtend, ik beperk me tot wat ik hier onder handbereik heb).
        Sorry dat ik in dit geval dus weinig toegevoegde waarde kan leveren:

        W.J. Formsma e.a. - Historie van Groningen, Groningen 1976 blz 83
        "In 1231 leidde een twist tussen Uithuizers en Eenrummers over een
        eiland (het latere Rottum) tot een openlijke oorlog."

        A. Bolt - Geschiedenis van Uithuizen, Uithuizen 1982 blz 27
        "Inzet was een eiland, waarvan metn algemeen aanneemt dat er
        Rottummeroog me is bedoeld."

        D.H. Schortinghuis - Cleyn eilant Rottum, Haren 1975, blz 35,36
        Hierin wordt ook uitgegaan dat sprake is van Rottummeroog, al worden ook
        andere destijds bestaande Groninger waddeneilanden genoemd. M.n. een
        taalkundige argumentatie.

        E. Knol - Het culturele Erfdeel Rottumeroog, Groningen 1994, blz 6.
        "Het eiland Rottumeroog werd voor het eerst vermeld in 1354 als er een
        twist is tussen de bewoners van Uithuzen en ht Klooster van Rottum."
        Egge gaat dus voorbij aan het eerdere conflict tussen Uithuizen en Eenrum.
        (Je zult constateren dat in het citaat uit mijn vorig bericht per abuis
        1354 wordt genoemd. Dat moet natuurlijk 1231 zijn)

        Dat is dus in alle gevallen een stelling, geen argumentatie, en je zult
        er dus weinig mee opschieten.

        Er staat me bij dat over de twist van 1231 ook een artikel in de GVA is
        verschenen, maar dat weet ik niet zeker. Je zou eens contact met Egge
        Knol (Groninger Museum) kunnen opnemen, hij heeft zich verdiept in de
        geschiedenis van het eiland en zal zijn redenen hebben gehad om 1231 te
        negeren.

        Al deze bronnen plaatsen Uithuzen zonder meer in Fivelingo. Zoals gezegd
        kende Groningen destijds meer waddeneilanden, en dan hoeven we niet zo
        ver af te dwalen dat we Humsterland noemen, van oorsprong tnslotte ook
        een waddeneiland, Schortinhuis noemt: Korenzand, Heffezand en het Bosch.
        Mogelijk lag één (of meer) van deze eilanden in de latere Noordpolder?
        In hoeverre het echt eilande waren of wat uit de
        kluitengewassenzandplaten zou ik niet kunnen zeggen. Bij mijn weten
        waren ze niet bewoond. Iets anders waar mijn kennis te kort schiet: het
        was is voortdurend in beweging en aan verandering onderhevig. Zijn
        hoogteverschillen die nu in de Noordpolder aanwezig zijn terug te voeren
        op die voormalige "eilandjes", of heeft het zand zich in de loop van de
        tijd verplaatst? Op de Grote Provincie Atlas 1988, vallen de
        hoogteverschillen wel mee, het land loopt op in westelijke richting:
        Uithuizen 1.3, Baflo 1.6. Uitschieter bij de Noordpolderzijl: 1.9.

        Met vriendelijke groet,
        Jan van Bolhuis

      • Anne Beukema
        Message 3 of 20 , Feb 1, 2006
          >W.J. Formsma e.a. - Historie van Groningen, (enz.)>

          Hoi Jan,

          Zeer bedankt voor de moeite. Wat mij betreft was het uit geheugen. Ik meen Kloppenburg, in Tijdschr. Kon. Ned. Aardrijkskundig Gen., dat heb ik ooit in handen gehad. Ook van hem over Westerkwartier, waterstaatkundige ontwikkeling ofzoiets (dat heb ik wel). Deskundig ben ik ook niet. Als je pakweg 1000 jaar terug gaat moet je het huidige kaartbeeld wel volledig verlaten. Er zou bijvoorbeeld ook nog een restant kwelderwal gelegen kunnen hebben. Ik bedoel, het hoeft niet per sé om een wadplaat (zand) te gaan.

          >Al deze bronnen plaatsen Uithuzen zonder meer in Fivelingo.>

          Ik schreef het een beetje krom; maar ik bedoelde dat de grens ooit anders gelopen zou hebben en Uithuizen toen niet in Fivelingo.

          Groetjes,
          Anne Beukema

        • Fred Reenders
          Message 4 of 20 , Feb 1, 2006
            In het boek "de Atlas van Kooper" van Meindert Schroor staat ook een stukje
            wat aan Rottumeroog is gewijd (19):

            "Een van de eerste kustverkenningen waarin Groningen voorkomt verscheen in
            een leeskaartboek van Jan Jacobsz uit 1541. Hij geeft aan hoe men de
            Westereems bezeilt en vervolgt met een fraaie, tamelijk gedetailleerde
            beschrijving van Rottumeroog, gezien vanuit de Noordzee. Lezen we even mee:
            'Item om Rotmaroge te kennen, daer staen twee capen om die wester Eemse in
            te zeylen ende staen opt oosteynd, ende Rotmaroghe is een heel lant an te
            sien ende daer staet een viercant stenen huys op dat west eynde naest
            (d.w.z. nabij het westelijke uiteinde) ende int middel van den lande staet
            een olde kerc sond vorst (zonder nok of dak) ende opt oost eynde vande
            kercke staet een stucke vanden geuel oft een cleyn toornken ware ende van
            dat west eynd strecket een rif af. Item Rotmaroghe is lanck anderhalf
            mijle.'
            Dat de informatie die Jan Jacobsz verstrekte uiterst actueel was bewijst het
            feit dat de door hem beschreven kapen zojuist (1539) waren geplaatst! Toch
            werd veel van de informatie door Jacobsz op zijn beurt aan anderen ontleend,
            met name aan Jan Seversz Cruepel."

            Tot zover. Groot was het niet.
            Op de andere waddeneilanden is mij wel duidelijk geworden dat de
            verschuiving soms een tijdlang in oostelijke richting gaat, maar ook in
            westelijke richting kan gaan. Houd me ten goede, ik ben geen deskundige op
            dit gebied.
            Het zou dus mogelijk kunnen zijn dat R'oog op dit moment min of meer op
            dezelfde plaats ligt als een aantal honderden jaren geleden.
            Overigens wordt het eiland Busch op kaarten uit het begin van de 17e eeuw
            tussen het huidige Rottumeroog en Schiermonnikoog gesitueerd. R'oog ligt
            globaal op dezelfde plaats waar het nu ook ligt en S'oog is aanmerkelijk
            kleiner getekend. De vraag is hoe nauwkeurig de verhoudingen zijn op die
            kaarten.

            Vriendelijke groet,
            Fred Reenders
            www.reenders.com

          • J. van Bolhuis
            Message 5 of 20 , Feb 1, 2006
              Beste Fred, Anne,

              Het noemen van beide kapen op Rottum bracht mij in herinnering dat een
              vrij uitgebreid verhaal is gepubliceerd in:
              W. Duinkerken e.a. - De historie van Warffum, Breede en Rottumeroog,
              Hoogezand 1989 blz 115-129.
              Vanaf blz 119 handelt het helemaal over beide kapen. Oorspronkelijk
              beiden door de stad Emden onderhouden, later kwam de kleine kaap ten
              laste van het gewest Stad en Lande.

              m.vr.gr.
              Jan van Bolhuis

            • Anne Beukema
              Message 6 of 20 , Feb 2, 2006
                Hallo Jan (van Bolhuis),

                Nu even geen aanhaling. Het onderwerp is Rottumeroog. Ik heb wat nagezien en het is mij nu duidelijk dat Rottum en Rottumeroog op een en hetzelfde slaat. Het eiland Rottum behoorde ooit aan het klooster Rottum, en in 16e-eeuwse bronnen heet het ook zo (voor zover ik heb kunnen nagaan; o.a. Rottom in Thresoor der Zeevaart van Lucas Jansz Waghenaer, 1592, met fraaie uitslaande kaart Beschryvinghe van alle de Zeecusten, in het Capitel "Om die Wester Eems varen .." worden ook de twee Capen genoemd), maar wordt in latere bronnen doorgaans Rottumeroog genoemd. Op de hedendaagse kaart ligt Rottumeroog oostelijk van de grotere Rottumerplaat en kennelijk heb ik daardoor even gedacht dat het vroeger ook om twee verschillende zaken ging. Dus voor Rottum=Rottumeroog geen misverstand over bewoning, school, enz.

                Beste groet,
                Anne Beukema

              • Kristian A. Helmholt
                Message 7 of 20 , Feb 2, 2006
                  Anne,

                  ook de Wikipedia geeft je gelijk:
                  http://nl.wikipedia.org/wiki/Rottumeroog :-)

                  Nou kon ik het niet nalaten ook nog even naar de schoolmeesters (weer
                  geen vrouwen ;-) van Rottum te kijken. Want met die schoolmeester op
                  Rottumeroog begon deze thread.....

                  Nou blijkt dat tot 1810 (verdere gegevens staan niet in het
                  Schoolmeestersboek) geen van de schoolmeesters van Rottumeroog in
                  Rottum heeft gestaan of omgekeerd. Behalve: Johannes Abbenhaer van
                  (1616-1619) op Rottumeroog en van (1619-1623) op Rottum.

                  mvg,
                  Kristian

                • Harm Selling
                  Message 8 of 20 , Feb 2, 2006
                    Uit m'n lagere schooltijd (toch al weer 25 jaar terug) herinner ik me het
                    volgende rijtje:
                    Texel, Vlieland, Terschelling, Ameland, Schiermonnikoog, Rottumeroog of
                    Rottum. Rottumeroog en Rottum werden door de leraren altijd consequent in
                    een adem genoemd als zijnde hetzelfde.

                  • Anne Beukema
                    Message 9 of 20 , Feb 2, 2006
                      >herinner ik me het volgende rijtje:
                      Texel, Vlieland, Terschelling, Ameland, Schiermonnikoog, Rottumeroog of
                      Rottum.>

                      Hallo Harm,

                      Dat is wel grappig. Net gisteravond op tv (Talpa, Wie is de slimste, ofzoiets) een vraag over de Waddeneilanden en werd door Linda de Mol TVTAS genoemd als ezelsbruggetje om ze te onthouden. Dus zonder de R van Rottum(eroog). Mijn eerste reactie, n.a.v. het zinnetje bij Jan van Bolhuis (>Er wonen ook enkele schelpenvissers op het eiland.>), was slechts gebaseerd op het zinnetje in Gron. Enc. (Ter Laan): "In de 17e eeuw woonden er nog zoveel (schelpen)vissers, dat er een schoolmeester nodig was.". Over de school werd niet gerept. En ik reageer nu eenmaal graag vanuit de feiten en gaf aan dat dat dus niet duidelijk was. Misschien dat iemand daar wel duidelijkheid over kon geven. Pas in het vervolg ging ik me afvragen, hoe zit dat nu eigenlijk, omdat het eiland consequent Rottumeroog werd genoemd. Wat mijn lagereschooltijd betreft herinner ik me wel het rijtje eilanden van toenmalig Ned.-Indië, maar zonder ezelsbruggetje. Het toeval wilde ook dat net vorige week in het nieuws was of Schiermonnikoog vanwege de verplaatsing oostwaarts nu nog terecht onder Friesland viel, en ik zag een Groninger bestuurder pleiten voor Schiermonnikoog bij Groningen. Mijn reactie is dan simpel, zorg dan eerst dat je het gemakkelijk vanuit Groningen kunt bereiken. Vanuit Groningen heb ik het zelf ooit moeten lopen, en een paar jaar geleden ben ik er vanuit Holwerd met de boot naar toe gegaan, en dezelfde dag terug. Iets anders wat ik me herinner. In 1985 waren de Groninger zeedijken op Deltahoogte gebracht, en ik ben toen een kijkje gaan nemen bij Noordpolderzijl. Het was een prachtige dag en een machtige dijk. Eenmaal boven de surrealistische ervaring van eindeloos land, wat je zag, kwelder dus. Het was dus eb, het water ver weg, geen bedreiging, en na dat beetje water duidelijk aan de horizon de eilanden. Ook Rottum, zoals ik dat in mijn geheugen had, vraag niet hoe. En Borkum ... Maar er is ook het getijdehaventje van Noordpolderzijl, op dat moment dus ook vrijwel 'droog'. En ik vroeg me af, vroeger hebben ze het ook zo gedaan, en op Rottum zullen ze de bootjes op de plaat hebben gevaren, zoals in Scheveningen de bomschuiten vroeger op het strand, maar hoe de vissers vanuit het 'vaste land'. Ik schreef al dat Uithuizen mijn geboorteplaats was, maar mijn geboortehuis was van een wadvisser. En ik heb in de afgelopen jaren enkele malen navraag gedaan hoe een visser van Uithuizen dat nu deed. Ik heb er niet heel moeite voor gedaan, maar zeker weten doe ik het nog niet. Nu we toch zo afdwalen heb ik daarom nu de vraag, weet iemand hoe een visser uit Uithuizen het met zijn scheepje deed?

                      Groeten,
                      Anne Beukema

                    • Menne Glas
                      Message 10 of 20 , Feb 3, 2006
                        Anne,

                        Is het niet zo dat je vanuit Holwerd naar Ameland gaat, en dat de veerdienst
                        naar Schier vanuit Lauwersoog onderhouden wordt?

                        Niet dat het er iets toe doet .........:)

                        Menne

                        Op 3-2-06 heeft Anne Beukema <abeukema@...> het volgende geschreven:

> [...]
                        >
                        > Groeten,
                        > Anne Beukema

                        > - Your use of Yahoo! Groups is subject to the Yahoo! Terms of

                      • Anne Beukema
                        Message 11 of 20 , Feb 3, 2006
                          >Is het niet zo dat je vanuit Holwerd naar Ameland gaat, en dat de veerdienst
                          naar Schier vanuit Lauwersoog onderhouden wordt?>

                          Hallo Menne,

                          Ja, ik haal wel eens vaker iets door mekaar. Ik ben op alle eilanden wel geweest (Wadden- bedoel ik), op verschillende momenten, verschillende keren, maar voor de vraag doet het er inderdaad niets toe. Lauwersoog weet ik nu wel weer, een zetje is genoeg. Het zijn gewoon leuke dingen om op een dagje te doen. Maar op Schiermonnikoog mag je wel wandelschoenen aan hebben (er gaat nog wel een bus ook hoor), want de veerhaven is helemaal oost. Bedankt, Anne

                        • Ben Doedens
                          Message 12 of 20 , Feb 3, 2006
                            Menne Glas wrote:
> [...]
                            > veerdienst
                            > naar Schier vanuit Lauwersoog onderhouden wordt?
                            >
                            > Niet dat het er iets toe doet .........:)

                            Als je er moet zijn wel. Je zal maar naar Ameland moeten en op Lauwersoog op
                            de boot stappen....

                            Overigens is ook de grenskwestie met Schiermonnikoog al lang geregeld. Het
                            gebied is officieel al weer overgedragen aan de Friezen.

                            Met vriendelijke groeten,
                            Ben Doedens
                          • Gea Straat
                            Message 13 of 20 , Feb 3, 2006
                              Anne
                              Weet je zeker dat die visser een scheepje had? Mijn overgrootvader was
                              garnalenvisser in Hefswal en deed dat lopend met een sleepnet. Wist je dat
                              er binnenkort een boek komt over de visserij van dit gebied? Trouwens Jan
                              van Bolhuis schreef over het boek De historie van Warffum, Breede en
                              Rottumeroog. Daar staat op blz 118 dat de schoolmeester vroeger ook
                              strandvonder was dus het zal wel een combinatie van beroepen zijn geweest.
                              Er staat van 1614-1669 een heel rijtje schoolmeesters in dit boek met de
                              data(zie ook bij Kristian). Na 1738 werden ze voogd genoemd en de laatste is
                              vertrokken in 1965. Sindsdien is het eiland onbewoond maar werd 's zomers
                              bevolkt door werknemers van Rijkswaterstaat die werkzaamheden verrichten om
                              de duinen te onderhouden. Bij mijn weten is het onderhoud gestopt om het
                              eiland terug te geven aan de zee, maar een nieuwe is in opkomst, nl
                              Rottumerplaat (ten westen van de oude) In het boek "de historie van
                              Warffum"staan een tweetal kaartjes. Op de een staat Rottumeroogh (1616) en
                              de ander staat Rottum ( eind 16e eeuw).
                              Gr Gea

                            • Anne Beukema
                              Message 14 of 20 , Feb 3, 2006
                                >Weet je zeker dat die visser een scheepje had? >

                                Hallo Gea,

                                Leuke reactie. Maar tja, vraag en tegenvraag. Absoluut zeker ben ik niet, het is mij verteld, en daar ben ik wel zeker van. Het waren vissers vader op zoon.

                                >Wist je dat er binnenkort een boek komt over de visserij van dit gebied?> Nee, dat wist ik niet. Weet je al iets van titel ofzo, of wil je me tippen als het verschijnt?

                                Groeten,
                                Anne Beukema

                              • Gea Straat
                                Message 15 of 20 , Feb 3, 2006
                                  Anne
                                  Weet je de naam van deze familie, want dit komt wel een beetje uit "mijn
                                  gebied", misschien ken ik de familie.
                                  Albert Flikkema uit Usquert (nu Assen) is bezig met dit boek. wanneer hij
                                  uitkomt weet ik niet, maar ik zal dit melden op yaho, zodra ik iets weet.

                                  Gea