RE: Re:[groningen-genealogy] Freerk Jacobs Nienhuis en Trijntje Meertens te Zuidwolde 18e eeuw

  • Frans Krom
    Message 1 of 18 , Jan 2, 2006
      Beste Olaf,

      Bedankt voor de tip. Ik ga zeker van de week kijken.

      Mvg.
      Frans

    • Ad Rienks
      Message 2 of 18 , Jan 2, 2006
        Ik heb ook 16x de naam Nienhuis. Getrouwd met Rienks, Wiersum, Marringa.
        Daar heb ik bealngstelling voor. De oudste Nienhuis die ik nu heb is Eildert
        Markus Nienhuis, getrouwd met Martje Alles.

        Mvg.
        Ad Rienks

> [...]

        Meerburg; Meerburg-Snarenberg; Overmeer; Teunen; Thöne; Wiersema; Wyrsema;

        __________ NOD32 1.1348 (20060102) Informatie __________

        Dit bericht is gecontroleerd door het NOD32 Antivirus Systeem.
        http://www.nod32.nl

        Message 3 of 18 , Jan 2, 2006
          Beste Ad,

          Die oudste Nienhuis heb ik ook omdat een van de kinderen(2) met een Wiersum is getrouwd. In die Wiersum-familie komen Wiersema's voor, vandaar dat ik die tak volg. Ik zit nog wel met een Jan Nienhuis getrouwd met Mary Wiersum, geboren dec 1881 in Illinois VS.

          Groetjes.
          Frans

        • Menne Glas
          Message 4 of 18 , Jan 2, 2006
            Beste Egbert,

            Heb je enig idee wie de eigenaar van de boerderij Nienhuisen bij Zuidwolde
            was? Dat maakt nogal verschil voor waar te zoeken ....

            Menne

            2006/1/2, Frans Krom <f.i.krom@...>:

> [...]
            > dat ik die tak volg. Ik zit nog wel met een Jan Nienhuis getrouwd met Mary
            > Wiersum, geboren dec 1881 in Illinois VS.

          • Fred Reenders
            Message 5 of 18 , Jan 2, 2006
              Het is met de Nienhuizen al net als met de Wiersema's, Mulders en Bakkers.
              Er zijn vele families die Nienhuis heten.
              Mocht iemand belangstelling hebben voor de Eenrummer Nienhuizen
              (nakomelingen van Markus Eilerts en Geertruida Derks) laat maar horen.

              Overigens iedereen nog een voorspoedig en gezond 2006 gewenst namens de hele
              Reenders-familie.

              Vriendelijke groet,
              Fred Reenders

              <knip enz.>
            • Olaf Duits at MyPub.NL
              Message 6 of 18 , Jan 2, 2006
                Dan stel ik toch maar mijn vraag. Ik heb iemand die Nienhuis IN zijn naam heeft, zie hier:
                ------
                1. Jan Berend Nienhuis de Jonge, zoon van Berend Meertens de Jonge en Grietje Alberts, werd geboren op 16 Jun 1807 te Groningen, Nederland en overleed op 19 Feb 1860 te Haren, Nederland op 52 jarige leeftijd.

                Algemene notities: Vreemd dat Jan Berent een dubbele achternaam heeft. j.nienhuis@... schrijft:
                Jan Berent Nienhuis de Jonge was getuige bij het huwelijk van Jan Willem Nienhuis ( broer in de tweede graad ) 4-10-1829 te groningen.
                Jan Willem Nienhuis , zn. van Willem Nienhuis en Jacobje Jacobs, tr. met Trientje Albert Braamhof (van Winschoten) dr. van Albert Roelfs (Braamhof) en Lucretia Gerardus?

                Feiten in zijn leven waren:
                • Hij was in 1860 rijkscommies.

                Jan trouwde Catharina Elisabeth Dankelmann, dochter van Henrich Dankelmann en Anna Sophia Esseling, op 4 Okt 1829 te Groningen, Nederland. Catharina werd geboren op 17 Feb 1809 te Vreden, Duitsland. Catharina was ook bekend als Christina Elizabeth Danteman.

                Kind uit dit huwelijk:

                2 M i. Berend Nienhuis de Jonge werd geboren circa Okt 1829 te Groningen, Nederland en overleed op 3 Feb 1830 te Groningen, Nederland.
                ------

                Heeft iemand meer informatie over dit gezin of een verklaring voor Nienhuis in zijn naam?

                Olaf

> [...]

                Overigens iedereen nog een voorspoedig en gezond 2006 gewenst namens de hele Reenders-familie.

                Yahoo! Groups Links
              • Ad Rienks
                Message 7 of 18 , Jan 2, 2006
                  Beste Fred,

                  Zoals gezegd, mijn belangstelling gaat vooral uit naar de familie Rienks. En
                  als voorouders ook Wiersum's, Marrenga's, Addinga/Addenga, Mulder, Siersema,
                  Westerdijk. Allemaal uit Noordwest-Groningen.
                  Ik vind bijna dagelijks nog nieuwe gegevens op de websites van Reenders,
                  Menne Glas, en nog heel wat anderen. Mijn hartelijke dank voor al het werk
                  dat jullie hier in steken.

                  Vriendelijke groet, en nog een voorspoedig, gezond en vruchtbaar jaar 2006,
                  namens
                  Ad Rienks

> [...]
                  > (nakomelingen van Markus Eilerts en Geertruida Derks) laat maar horen.
                  >
                  > Overigens iedereen nog een voorspoedig en gezond 2006 gewenst namens de

                • Frans Krom
                  Message 8 of 18 , Jan 2, 2006
> [...]
                    > (nakomelingen van Markus Eilerts en Geertruida Derks) laat maar horen.

                    Ook voor jouw familie de beste wensen voor 2006.

                    Ik heb interesse.

                    Bedankt voor de moeite en ik hoop dat je ons in 2006 ons nog vele malen wil helpen.
                    Mvg.
                    Frans Krom

[...]

                  • tabepap
                    Message 9 of 18 , Jan 3, 2006
                      Beste Menne,
                      In 1832 bestond Nienhuis uit twee huizen met erf (site De
                      Woonomgeving, Gemeente Bedum sectie 6 Zuidwolde 4e blad). Het ene
                      was eigendom van de erven Jan Harms Nienhuis wed. en het andere van
                      Jan Simons Koster (geen familierelatie kunnen ontdekken). Ik vermoed
                      dat Freerk Jacobs van Nienhuisen daarvoor eigenaar is geweest van
                      het eerste huis. Hij is in 1796 overleden, dus mijn hoop is dat ik
                      van de overdracht ergens een akte kan vinden met daarin informatie
                      over andere familieleden.

                      Groet,
                      Egbert

                      --- In groningen-genealogy@yahoogroups.com, Menne Glas

                      Message 10 of 18 , Jan 3, 2006
                        Hallo Egbert,

                        Mijn hoop (voor jou) was, dat je mogelijk wist wie de eigenaar van het land
                        was in de 18e eeuw. Provincie, Ommelanden, Stad, een rijke particulier of
                        een Gasthuis, bijvoorbeeld. Meestal immers was de eigenaar een andere dan de
                        feitelijke boer (meier), die vaak het land onder beklemming gebruikte.
                        Uiteraard maakt de eigenaar nogal uit voor waar te zoeken naar eventuele
                        verhuur-gegevens.

                        Maar als je dat niet weet, dan zit er weinig anders op dan de protocollatie
                        (voor 1811) resp. notaris-archieven (na 1811) te doorvlooien. Tenminste, dat
                        ik zo weet. Wat ook nogal eens wil helpen is zoeken naar een Inventaris,
                        vaak opgemaakt vóór een tweede huwelijk. Haast altijd staat daarin de
                        eigenaar van het land (indirekt via bv. huurschuld) wel in vermeld.

                        Val Zuidwolde niet nog net onder Bedum? Er is een werkgroep bezig met
                        boerderijen-onderzoek Bedum en omgeving. Je zou eens kunnen informeren bij
                        de leden daarvan.

                        Succes, Menne

                        Op 3-1-06 heeft tabepap <egbert.lantinga@...> het volgende geschreven:

> [...]
                        > het eerste huis. Hij is in 1796 overleden, dus mijn hoop is dat ik
                        > van de overdracht ergens een akte kan vinden met daarin informatie

                      • Anne Beukema
                        Message 11 of 18 , Jan 3, 2006
                          >Jan Berent Nienhuis de Jonge was getuige bij het huwelijk van Jan Willem Nienhuis ( broer in de tweede graad ) 4-10-1829 te groningen>

                          Hallo Olaf,

                          Het zal andersom zijn, JWN getuige bij huwelijk van JBNdJ? "broer in de tweede graad " betekent hier kennelijk dat het neven zijn (beider moeders zijn zusters; Trientje en Grietje Alberts Braamhoff).

                          Inmiddels heeft GenLias meer info. Niessien Meertens de Jonge (Overlijdensdatum: 10-03-1845
                          Leeftijd: 72 Overlijdensplaats: Groningen), dochter van Meerten de Jonge en Anna NN. Niessien zou heel wel een zuster van Berend kunnen zijn. Haar partner: Geert Pieters Brannenborg.

                          Wat me opviel, er zijn veel Berends de Jonge. GenLias heeft Berends consequent als onderdeel van de voornaam; in veel gevallen lijkt het mij onderdeel van de achternaam/familienaam. Ik heb dat niet uitgespit. Mogelijk is Nienhuis voor nader onderscheid toegevoegd?

                          Groeten,
                          Anne Beukema

                        • Anne Beukema
                          Message 12 of 18 , Jan 3, 2006
                            >betekent hier kennelijk dat het neven zijn (beider moeders zijn zusters; Trientje en Grietje Alberts Braamhoff)>

                            Dit moet ik even corrigeren. Jan Willem Nienhuis is oom van Jan Berent Nienhuis de Jonge.

                            Groeten,
                            Anne Beukema

                          • Fred Reenders
                            Message 13 of 18 , Jan 3, 2006
                              Hallo Frans en anderen,

                              OK, hierbij de gegevens van het begin van deze Nienhuis-tak zoals ik dat op
                              het moment in mijn bestand aantref.
                              Ik pretendeer geen volledigheid, met name niet voor de eerste generatie. Dat
                              moet ik nog verder uitzoeken en houd me aanbevolen voor aanvullingen.
                              Nageslacht van Eildert Markus NIENHUIS heb ik vrij veel.

                              Parenteel van Markus Eilerts (Eilts)

                              I.1 Markus Eilerts (Eilts), geboren ca. 1728 te Garnwerd?? Overleden
                              voor 1787.
                              Gehuwd op 9 dec. 1753 te Bellingeweer met Geertruida Derks (Truda, Truida),
                              geboren ca. 1728 te Bellingeweer??
                              Uit dit huwelijk:
                              1. Derk Markus NIENHUIS (zie II.1).
                              2. Trijntje Markus NIENHUIS, gedoopt op 3 mei 1767 te
                              Obergum/Maarhuizen.
                              3. Eildert Markus NIENHUIS (zie II.4).

                              II.1 Derk Markus NIENHUIS, geboren ca. 1763, overleden op 17 okt. 1805 te
                              Eenrum.
                              Gehuwd voor de kerk op 4 april 1783 te Eenrum met Anna Jans FROON, gedoopt
                              op 13 maart 1763 te Menkeweer, dochter van Jan FROON en Claartien Meijnts.
                              Uit dit huwelijk:
                              1. Frieda Derks, geboren op 30 juni 1785 te Eenrum, gedoopt op 3 juli
                              1785 te Eenrum.
                              2. Jan Derks, geboren op 25 mei 1792 te Eenrum, gedoopt op 10 juni 1792
                              te Eenrum.
                              3. Geertruda Derks, geboren op 14 sept. 1794 te Eenrum, gedoopt op 21
                              sept. 1794 te Eenrum.
                              4. Abel Derks, geboren op 7 jan. 1798 te Eenrum, gedoopt op 14 jan.
                              1798 te Eenrum.

                              II.4 Eildert Markus NIENHUIS, winkelier (1835), geboren op 19 jan. 1776
                              te Winsum, overleden op 26 aug. 1839 te Eenrum.
                              Gehuwd voor de kerk op 22 okt. 1797 te Eenrum met Martje Alles, winkelierse,
                              geboren op 22 juni 1777 te Eenrum, gedoopt op 28 juni 1777 te Eenrum,
                              overleden op 21 dec. 1826 te Eenrum, dochter van Alle Klaassen van der LAAN
                              en Maria (Marijke) Jans.
                              Uit dit huwelijk:
                              1. Markus Eilderts NIENHUIS, geboren op 9 aug. 1798 te Eenrum, gedoopt
                              op 28 aug. 1798 te Eenrum, overleden op 2 jan. 1799 te Eenrum.
                              2. Trude (Truda) Eilderts NIENHUIS, winkeliersche (1852), geboren op 31
                              okt. 1799 te Eenrum, gedoopt op 24 nov. 1799 te Eenrum, overleden op 20
                              febr. 1862 te Eenrum.
                              Gehuwd op 25 aug. 1823 te Eenrum met Kornelis Klaassen KRUIZENGA,
                              boerenknecht, molenaar, geboren op 31 maart 1794 te Baflo, gedoopt op 13
                              april 1794 te Baflo, overleden op 12 jan. 1848 te Eenrum, zoon van Claas
                              Abels en Anje Cornelis.
                              3. Abel Eilderts NIENHUIS, boerenknecht, geboren op 2 dec. 1801 te
                              Eenrum, gedoopt op 25 dec. 1801 te Eenrum, overleden op 19 nov. 1826 te
                              Eenrum.
                              Gehuwd op 22 mei 1824 te Eenrum met Maria Kornelis WIERSUM, gedoopt op 24
                              febr. 1799 te Eenrum, overleden op 11 mei 1854 te Eenrum, dochter van
                              Kornelis Jacobs WIERSUM, herbergier te Eenrum, en Geertje Berends MULDER.
                              4. Klaas Eilderts NIENHUIS, schipper en dagloner te Eenrum en
                              Pieterburen, geboren op 5 jan. 1804 te Eenrum, gedoopt op 5 febr. 1804 te
                              Eenrum, overleden op 14 dec. 1853 te Eenrum.
                              Gehuwd op 24 aug. 1829 te Eenrum met Maria Kornelis WIERSUM, gedoopt op 24
                              febr. 1799 te Eenrum, overleden op 11 mei 1854 te Eenrum, dochter van
                              Kornelis Jacobs WIERSUM, herbergier te Eenrum, en Geertje Berends MULDER.
                              5. Maria Eilderts NIENHUIS, geboren op 22 april 1806 te Eenrum, gedoopt
                              op 15 mei 1806 te Eenrum, overleden op 9 jan. 1856 om 06:00 uur te
                              Hoogeveen.
                              Gehuwd op 20 sept. 1833 te Hoogeveen met Johannes FERNHOUT, geboren op 7
                              jan. 1787 te Hoogeveen, zoon van Jan FERNHOUT en Jentje SMIT.
                              6. Martha Eilderts NIENHUIS, geboren op 13 jan. 1809 te Eenrum, gedoopt
                              op 19 febr. 1809 te Eenrum, overleden op 5 maart 1865 te Grand Haven, MI,
                              USA.
                              Gehuwd op 2 juni 1835 te Eenrum met Klaas Martens REENDERS (Klaas Martin),
                              veldwachter (1835), winkelier, geboren op 26 juni 1800 te Eenrum, gedoopt op
                              13 juli 1800 te Eenrum, overleden op 7 mei 1884 te Grand Haven, MI, USA,
                              zoon van Marten Reenders REENDERS, landbouwer te Eenrum (1820, 1828), en
                              Aukje EGBERTS, landbouwersche.
                              7. Derk Markus Eilderts NIENHUIS, landbouwer, wagenaar (1859), geboren
                              op 7 nov. 1810 te Eenrum, gedoopt op 25 nov. 1810 te Eenrum, overleden op 27
                              juli 1875 te Eenrum.
                              Gehuwd op 7 mei 1835 te Eenrum met Jantje Martens REENDERS, winkelierster,
                              geboren op 10 juli 1814 te Eenrum, gedoopt op 28 aug. 1814 te Eenrum,
                              overleden op 16 aug. 1887 te Eenrum, dochter van Marten Reenders REENDERS,
                              landbouwer te Eenrum (1820, 1828), en Aukje EGBERTS, landbouwersche.
                              8. Markus Eilderts NIENHUIS, geboren op 30 juli 1813 te Eenrum,
                              overleden op 2 juli 1885 te USA??.
                              9. Jan Eilderts NIENHUIS, landbouwer, geboren op 12 aug. 1815 te
                              Eenrum, overleden op 19 febr. 1862 te North Holland.
                              Gehuwd op 7 nov. 1845 te Kloosterburen met Magdalena Wybes DIJKEMA, geboren
                              op 15 juni 1824 te Hornhuizen, dochter van Wybe Havings DIJKEMA, ijzersmid,
                              en Janna Lubberts.
                              10. Magdalena Eilderts NIENHUIS, geboren op 28 okt. 1817 te Eenrum,
                              overleden op 26 aug. 1899 te Eenrum.
                              Gehuwd op 20 nov. 1841 te Oldehove met Simon Jans NOORDA, wagenmaker,
                              geboren 1814 te Oldehove, zoon van Jan Popkes NOORDA, wagenmaker, en Klaaske
                              Simons van der LAAN.
                              11. Martinus Eilderts NIENHUIS, landbouwersknecht, geboren op 18 juni
                              1820 te Eenrum, overleden 1890 te USA ??
                              Gehuwd op 20 aug. 1846 te Ulrum met Atje Pieters BEUKEMA, naaister, geboren
                              1816 te Hornhuizen, dochter van Pieter Jans BEUKEMA en Harmanna Izaaks
                              STEENDAM.

                              Vooralsnog tot zover.
                              Anders wordt deze mail een boekwerk.

                              Martha Eilderts NIENHUIS en Klaas Martens REENDERS werden de stamouders van
                              een grote Reenders-tak in in Michigan, USA.

                              Vriendelijke groet,

                              Fred Reenders
                            • Frans Krom
                              Message 14 of 18 , Jan 3, 2006
                                Beste Fred,

                                Vriendelijk bedankt voor de moeite.
                                Mij gaat het hoofdzakelijk om de generaties tot en met het gezien Nienhuis waar de broers trouwen met de dames Wiersum.

                                Als ik wat kan aanvullen, ik denk het niet, laat ik het weten.

                                Groetjes.
                                Frans Krom

                                Message 15 of 18 , Jan 5, 2006
                                  Beste Fred,

                                  Bedankt voor je gegevens. Het gezin Nienhuis heb ik in mijn bestand ingevuld vanwege de dames Wiersum.

                                  Laat de rest van het "boekwerk" maar zitten. :o))

                                  Mvg.
                                  Frans Krom