Re: [groningen-genealogy] Wiersema - Holwierde

  • Menne Glas
    Message 1 of 19 , Dec 31, 2005
      Nou Frans ....

      In 2006 zal het stuk over Wiersema klaar zijn. Maar publicatie duurt denk ik
      nog even, gezien de planning van Gruoninga-nummers (jubileum en zo).

      Prettig 2006 allen!
      Menne

      2005/12/31, Frans Krom <f.i.krom@...>:

> [...]
      > insurance company American family home owner insurance
      > Multi family home for sale Single family home for sale Family home finance
      >

      > YAHOO! GROUPS LINKS
      > >
      > Visit your group "groningen-genealogy" on the web.

      > Alles is welkom met betrekking tot de navolgende familienamen :
      > Dijksterhuis; Gezelle-Meerburg; Klooster; Krom; Laribeij; Laribij; de Leeuw;
      > Meerburg; Meerburg-Snarenberg; Overmeer; Teunen; Thöne; Wiersema; Wyrsema;
      > Wiersum.
      > f.i.krom@...

      > - Your use of Yahoo! Groups is subject to the Yahoo! Terms of

    • Johan Waterborg
      Message 2 of 19 , Jan 1, 2006
        Hoi Menne,

        Dit is wat ik heb, veel is het niet. Ik zie nu trouwens dat Aachtje Drewes
        (dochter van Trijntje Luijes) in het HC van Geert Berents en Berendina Roda
        dd 18 mei 1751 te Nieuwolda als Autjen Dreewes vermeld wordt. Dat lijkt al
        meer op de naam van 'oma Aucke'. Bijgaand de drie gezusters:

        1 Aafke, volgt onder II-a.

        2 Trijntje, afkomstig uit Holwierde, volgt onder II-b.

        3 Ebelje.

        II-a Aafke Luijes, waarschijnlijk dochter van I.
        Zij was gehuwd (1) met Lammert N.N..
        Uit dit huwelijk:

        1 Luije, afkomstig uit Katmis.
        Hij is getrouwd te Holwierde op 4 december 1746, huwelijk geproclameerd te
        Bierum in september 1746 met Geertruit Folkers, afkomstig uit Bierum.
        Zij is getrouwd te Holwierde op 24 mei 1733 (2) met Pieter Harms.
        Uit dit huwelijk: Harm Pieters Wiersema, zie voor hem het Groninger
        Kwartierstatenboek II, Nr. 238, kwartiernrs. 18 en 20. Harm was gehuwd,
        huwelijkscontract opgemaakt te Appingedam op 26 februari 1762 met Claaske
        Jans, dochter van Jan Geerts en Diewerke Roelfs.

        II-b Trijntje Luijes, afkomstig uit Holwierde, waarschijnlijk dochter van I.
        Zij is getrouwd te Termunten op 1 juni 1716 met Drewes Tammes, zoon van
        Tamme Gijses.
        Uit dit huwelijk:
        1 Nieltje, gedoopt te Termunten op 1 augustus 1718, volgt onder III-b.
        2 Arentje, gedoopt te Termunten op 30 maart 1721.
        3 Stijntjen.
        Zij was gehuwd, huwelijkscontract opgemaakt te Delfzijl op 22 december 1772
        met Pieter Jacobus Druif.
        4 Aachtje, (Autjen, Aucktjen), volgt onder III-c.
        5 Jantjen.

        III-b Nieltje Drewes, gedoopt te Termunten op 1 augustus 1718, dochter van
        II-b.
        Zij was gehuwd (1) met Luppe Habbes.
        Zij was gehuwd (2) met Albert Klaasen.

        III-c Aachtje Drewes, (Aucktjen), dochter van II-b.
        Zij was gehuwd, huwelijkscontract opgemaakt te Delfzijl op 3 februari 1750
        met Johannes Groeneboom.

        Pieter Harms had nog een broer Harm Harms, getrouwd met Lijsbeth Jacobs en
        later met Pieterke Thomas. Een zuster van Pieter en Harm was Stijntjen
        Harms, de vrouw van Hindrik Jans van Biessum. Als iemand weet wie hun ouders
        zouden zouden kunnen zijn dan houd ik mij van harte aanbevolen.

        Vr. Groet,
        Johan Waterborg

        Message: 8
        Date: Sat, 31 Dec 2005 14:21:15 +0100
        From: Menne Glas <menne.glas@...>
        Subject: Re: Wiersema - Holwierde

        2005/12/31, Johan Waterborg <waterborg@...>:

> [...]
        > 28 april 1737 Tamme Luijes x Grietje ter Veer.
        > De oorspronkelijke vraag wordt dus vervolgd met: wie weet wie de ouders

      • Frans Krom
        Message 3 of 19 , Jan 1, 2006
> [...]
          > huwelijkscontract opgemaakt te Appingedam op 26 februari 1762 met Claaske
          > Jans, dochter van Jan Geerts en Diewerke Roelfs.

          Iedereen de beste wensen voor 2006 !

          Heb jij iets voor mij mbt bovengenoemde kwartiernummers ? Kan ik misschien weer wat Wiersema-probleempjes oplossen !

          Bedankt.
          Frans

          Message 4 of 19 , Jan 1, 2006
            Dank Johan,

            Zal morgen eens verder kijken in de studiezaal.
            Wie weet?

            Groet, Menne

            Op 1-1-06 heeft Johan Waterborg <waterborg@...> het volgende
            geschreven:

> [...]
            >
            > 1 Aafke, volgt onder II-a.
            >
            > 2 Trijntje, afkomstig uit Holwierde, volgt onder II-b.

          • Wilma Heeres
            Message 5 of 19 , Jan 4, 2006
              Hallo Menne en Johan,

              Ik weet niet of jullie dit allang wisten, maar omdat ik het doopboek van Holwierde intik, kom ik dit tegen;
              Kinderen van Pieter Harms en Aafke Luijes: Getrouw 24-05-1733

              Harm 2-4-1734
              Auke 28-7-1737
              Lijsbeth 28-7-1737
              Jan 1-5-1739

              Er is ook een Eweltje Luijes getrouwd met P(i)eter Pilon zij krijgen:

              Willem 16-10-1729
              Johannes 2-9-1736
              Auke 25-12-1740
              Grietje 13-12-1744

              Vanwege de naam Auke heb ik ze er maar bij gedaan. Ze woonde te Katmis.

              Kinderen van Harm Harms en Lijsbeth Jacobs
              Lijsbeth 18-9-1735
              Kinderen Harm Harms en P(i)eterke Thomes:
              Harm 9-12-1742
              Hilje 9-2-1744
              Harmke 24-12-1747
              Stijntje 11-1-1750
              Harmke 17-3-1754

              Op 8-12-1765 trouwt Klaas Luijes en Liesbet Harms weduwe van Jan Egberts
              op 21-07-1771 trouwt Gerrit Geerts met Stijntje Harms
              Op 7-5-1775 trouwt Hindrik Geerts Post met Hilje Harms weduwe van Cornelis Hindriks van Uitwierde.
              Op 2-5-1762 trouwt Harm Pieters met Cornelliske Heeres

              Misschien hebben jullie heir wat aan.

              Met vriendelijke groet,

              Wilma Heeres

              Date: Sat, 31 Dec 2005 14:21:15 +0100
              From: Menne Glas <menne.glas@...>

> [...]

              > 28 april 1737 Tamme Luijes x Grietje ter Veer.
              > De oorspronkelijke vraag wordt dus vervolgd met: wie weet wie de ouders

              American family home insurance American family home insurance company American family home owner insurance Multi family home for sale Single family home for sale Family home finance

            • Menne Glas
              Message 6 of 19 , Jan 4, 2006
                Geweldig Wilma!!!

                Ik wilde al bij je gaan zeuren om een voorlopige versie doopboek vanwege
                deze familie, maar je bent me voor! Hulde!

                Ga gelijk aan de gang hiermee, anders moet ik iets doen waar ik veel minder
                zin in heb.

                Jammer dat het doopboek niet eerder begint ...:(

                Menne

                Op 4-1-06 heeft Wilma Heeres <gaopzoek@...> het volgende geschreven:

                Message 7 of 19 , Jan 4, 2006
                  Beste Wilma,

                  Heel fijn dat je deze gegevens beschikbaar stelt.

                  Ik "verzamel" Wiersema's en Harm Pieters ging als 'n Wiersema verder door het leven. Weet jij toevallig wat de achterrnamen van de andere kinderen zijn. Zo niet dan kan Menne misschien iets uitzoeken :o)) Anders moet hij iets doen wat hij niet leuk vindt, hahaha, thuis stofzuigen ?

                  Groetje.
                  Frans Krom

                  Message 8 of 19 , Jan 5, 2006
                    Hallo Menne,

                    Voor de volledigheid nog even.
                    Op 06-05-1753 trouwt er een Pieter Harms met Aaltje Martens
                    Op 6 april 1755 een Tonnis Isebrants met Auke Luitjens
                    Jan Pieters trouwt op 10-07-1768 met Abelje Tammes
                    Jan Pieters en Stijntje Menses v. Oostwerwijtwerd op 10-12-1771
                    Verd Meindert Kornes en Pieterke Thomas 05-05-1772
                    Gerrit Geert Post woonachtig op de Ouden Klooster onder de Klokslag Holwierde 26-07-1778 met Tetje Jans geboortig van Watum
                    Harm Pieters geboortig van Oudenklooster en Derkje Ennes van Garmwolde getrouwt 12-11-1780
                    Hier ben ik maar gestopt.
                    In de gauwigheid zag ik nog Tjark Lubberts en Aaltje Luijes weduwe v. Jan Klaasen en gebioortig van Cantens. Trouwen 03-02-1788.

                    Er zijn nog andere Pietersen en Harmsen maar die komen niet overeen met de namen van de kinderen van Harm Harms of Pieter Harms

                    groetjes, Wilma Heeres

                    Message 9 of 19 , Jan 5, 2006
                      Beste Frans,

                      Dat zoeken we op... Ik zal in het doopboek van Holwierde kijken, maar daar kom ik morgen pas aan toe.

                      Groetjes, Wilma Heeres

                      Message 10 of 19 , Jan 5, 2006
                        Beste Wilma,

                        Geen probleem.

                        Ik ben al blij dat iets wil opzoeken.

                        Groetje.
                        Frans

                        Message 11 of 19 , Jan 5, 2006
                          Hallo Johan, Menne en Frans,

                          Ik ben nog even wat aan het bladeren in het doop, trouwboek van Holwierde
                          Peter Jacobus Druif geboortig van Oosterwijtwerdtrouwt 8 juni 1778 met Alsje Cornelis Dorenbos weduwe van Allert Jans en geboortig van ' t Nijland. Misschien is hier een h.c. van en heb je daar wat aan. Hij was getrouwd met Stijntje de dochter van Trijntje Luijes volgens de gevens van Johan

                          groetjes, Wilma Heeres

                          Date: Sat, 31 Dec 2005 14:21:15 +0100
                          From: Menne Glas <menne.glas@...>

                          Message 12 of 19 , Jan 6, 2006
                            Hallo Allen,

                            Ik heb vandaag het h.c. opgezocht van Harm Pieters Wiersema x Claaske Jans:

                            FI 33 nr. 353, Appingedam 26 feb. 1762
                            Harm Pieters x jonge dochter Claaske Jans
                            Brg: Pieter Harms vader, Stijntjen Harms weduwe Hindrik van Bijssum volle
                            moei, Luij Lammerts halfbroer.
                            Brd: kerkvoogd Pieter Willems stiefvader, Roelf Jans en Geert Jans volle
                            broers, Hindrik Harms en Pieterke Jans zwager en volle zuster.
                            Daar word ik niet veel wijzer van. Verder weet ik eigenlijk weinig te
                            bedenken wat relatief makkelijk op te zoeken is betreffende deze
                            Wiersema-familie, en wat niet al opgezocht is. Uiteraard is er wel meer te
                            ontdekken, maar dan moet je echt "de boeken" in duiken van het gebied waar
                            deze familie leefde. Iets wat erg boeiend is, maar veel meer tijd kost dan
                            ik momenteel aan deze familie wil spenderen. Want immers, het lijkt mij
                            buitengewoon onwaarschijnlijk dat deze Wiersemas gerelateerd zijn aan de
                            Wiersema-familie waar ik momenteel mee bezig ben. Vandaar dat ik er in elk
                            geval voorlopig een punt achter zet. Leuk klusje voor Frans als die met
                            pensioen is ...:)

                            Groet, Menne

                            Op 5-1-06 heeft Wilma Heeres <gaopzoek@...> het volgende geschreven:

                            Message 13 of 19 , Jan 6, 2006
                              Beste Menne,

                              Bedankt voor je bijdrage. Als ik met pensioen ga zal erin duiken maar dat duurt nog 20 jaar !! hahaha.

                              Mvg.
                              Frans

                              Message 14 of 19 , Jan 6, 2006
                                In de vakantie mag desnoods ook wel hoor Frans .....
                                Menne

                                Message 15 of 19 , Jan 6, 2006
                                  Hallo Frans,

                                  Jan Pieters gebruikt alleen Pieters als patroniem. Ik weet alleen niet of het de goede Jan Pieters is. Auke en Lijsbeth komen niet voor in het boek van Holwierde.

                                  Groetjes, Wilma Heeres

                                  Message 16 of 19 , Jan 6, 2006
                                    Beste Wilma,

                                    Bedankt voor het zoeken.